Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Moerdijk

Verordening op de heffing en de invordering van leges gemeente Moerdijk 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMoerdijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges gemeente Moerdijk 2007
CiteertitelLegesverordening gemeente Moerdijk 2007 (INGETROKKEN PER 1-1-2008)
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147
  2. Gemeentewet, art. 149
  3. Gemeentewet, art. 229, lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-12-200601-01-2008nieuwe regeling

14-12-2006

De Moerdijkse Bode 19-12-2006

06 18923

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges gemeente Moerdijk 2007

De raad van de gemeente Moerdijk, in zijn vergadering van 14 december 2006,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 7 november 2006,

gelet op artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet,

BESLUIT

vast te stellen de volgende verordening:

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES GEMEENTE MOERDIJK 2007

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    “dag”: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • 2.

    “week”: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • 3.

    “maand”: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalendermaand tot de 1e dag in de volgende kalendermaand;

  • 4.

    “jaar”: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot de 1e dag in het volgende kalenderjaar;

  • 5.

    “kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3.

    De tarieven in de bij de legesverordening behorende tarieventabel worden afgerond op vijf euro-centen.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitkeren van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde en vijfde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van leges.

Slotbepalingen

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling

  • 1.

    De legesverordening 2006 III, vastgesteld op 31 augustus 2006, wordt ingetrokken met ingang van de in het vijfde lid genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie.

  • 3.

    De verordening wordt met inachtneming van de bepalingen in de Gemeentewet bekendgemaakt in huis aan huis blad de Moerdijkse Bode en dagblad BN de Stem.

  • 4.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vijfde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 5.

    De datum van ingang van heffing is 1 januari 2007.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Legesverordening gemeente Moerdijk 2007.

Vastgesteld in de vergadering van de raad d.d. 14 december 2006.

De griffier

J.A.M.Hereijgers

De voorzitter

H.W.den Duijn

Inhoudsopgave tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2007.

Hoofdstuk

1

Algemeen

4

Hoofdstuk

2

Bestuursstukken

5

Hoofdstuk

3

Burgerlijke stand

7

Hoofdstuk

4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

9

Hoofdstuk

5

Vergunningen, ontheffingen en meldingen

10

Hoofdstuk

6

Gemeentearchief

18

Hoofdstuk

7

Kiezersregister

18

Hoofdstuk

8

Kadaster

18

Hoofdstuk

9

Reisdocumenten

19

Hoofdstuk

10

Rijbewijzen

19

Hoofdstuk

11

Wet op de kansspelen

19

Hoofdstuk

12

Drank-en Horecawet

19

Hoofdstuk

13

Winkeltijdenwet

21

Hoofdstuk

14

Huisvestingswet

21

Hoofdstuk

15

Verkeer en vervoer

21

Hoofdstuk

16

Wet op de openluchtrecreatie

21

Hoofdstuk

17

Diversen

22

Hoofdstuk 1

Algemeen

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van:

 

1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 2,25

1.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat:

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,60

€ 0,15

1.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,85

€ 0,20

1.1.2.3

per pagina in kleur op papier van A4-formaat:

€ 1,60

1.1.2.4

per pagina in kleur op papier van A3-formaat:

€ 2,65

1.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

- op A4 formaat

- op A3 formaat

- op A2 formaat

- op A1 formaat

- op A0 formaat

€ 5,40

€ 10,75

€ 16,10

€ 21,50

€ 26,80

1.1.4

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,45

1.2

De onder artikel 1.1 genoemde tarieven worden verhoogd indien de stukken onder artikel 1.1 worden verstrekt in:

- een plastic bindrug van 6 mm, per bindrug:

- een plastic bindrug van 8 mm, per bindrug:

- een plastic bindrug van 10 mm, per bindrug:

- een plastic bindrug van 12 mm, per bindrug:

- een plastic bindrug van 14 mm, per bindrug:

- een plastic bindrug van 16 mm, per bindrug:

- een plastic bindrug van 19 mm, per bindrug:

- een plastic bindrug van 22 mm, per bindrug:

- een plastic bindrug van 25 mm, per bindrug:

- een plastic bindrug van 28 mm, per bindrug:

€ 0,10

€ 0,10

€ 0,10

€ 0,10

€ 0,15

€ 0,15

€ 0,20

€ 0,20

€ 0,20

€ 0,25

1.3

De onder artikel 1.1 en 1.2 genoemde tarieven worden verhoogd indien de stukken onder artikel 1.1 en 1.2 worden verstrekt met:

- een schutvel transparant, per schutvel:

- een schutvel blauw, per schutvel:

- een schutvel Moerdijkkaft (voor en achter), per schutvel:

€ 0,15

€ 0,20

€ 0,50

1.4

De onder artikel 1.1, 1.2 en 1.3 genoemde tarieven worden verhoogd indien de stukken onder artikel 1.1, 1.2 en 1.3 worden gelamineerd:

- per pasformaat:

- per A5-formaat:

- per A4-formaat:

- per A3-formaat:

€ 0,10

€ 0,20

€ 0,35

€ 0,75

Hoofdstuk 2

Bestuursstukken

2.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

2.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 21,85

2.1.2

een afschrift van de bijlagen bij de gemeentebegroting

€ 16,40

2.1.3

een afschrift van de gemeenterekening

€ 21,85

2.1.4

een afschrift van de bijlagen bij de gemeenterekening

€ 16,40

2.1.5

een afschrift van de gemeenterekening van het grondbedrijf

€ 16,40

2.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

Tot het verstrekken van:

 

2.2.1.1

een geluidsopname van een openbare vergadering van de gemeenteraad, per geluidscassette

€ 8,75

2.2.1.2

een besluitenlijst van een openbare vergadering van de gemeenteraad, per bladzijde op A4-formaat

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,60

€ 0,15

2.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

2.2.2.1

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen, behoudens de stukken waarvoor een bijzonder tarief is opgenomen en de bijbehorende besluitenlijst, indien deze stukken worden afgehaald

€ 27,55

2.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen, behoudens de stukken waarvoor een bijzonder tarief is opgenomen en de bijbehorende besluitenlijst, indien deze stukken worden toegezonden

€ 68,75

2.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.3.1

tot het verstrekken van:

 

2.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina op A4-formaat

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,60

€ 0,15

2.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina op A4-formaat

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,60

€ 0,15

2.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

2.3.2.1

op de verslagen en de stukken van de vergaderingen van een raadscommissie, indien deze stukken worden afgehaald

€ 13,75

2.3.2.2

op de verslagen en de stukken van de vergaderingen van een raadscommissie, indien deze stukken worden toegezonden

€ 27,50

2.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

2.4.1

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 33,00

2.4.2

een exemplaar van een andere dan de onder 2.4.1 genoemde strafverordening

€ 11,00

2.4.3

aanvullingen op de onder 2.4.1 en 2.4.2 genoemde verordeningen, per bladzijde op A4-formaat

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,60

€ 0,15

2.4.4

een exemplaar van een exploitatieverordening , als bedoeld in hoofdstuk VI van de Wet op de Ruimtelijke Ordening

€ 27,50

2.4.5

een exemplaar van een bouwverordening, als bedoeld in hoofdstuk II van de Woningwet

€ 82,50

2.4.6

een exemplaar van de nadere regelen behorende bij de bouwverordening

€ 41,25

2.4.7

een exemplaar van de brandbeveiligingsverordening

€ 41,25

2.4.8

een exemplaar van enige andere gemeentelijke verordening

€ 41,25

2.4.9

de aanvullingen op de onder 2.4.4 tot en met 2.4.8 genoemde verordeningen, per bladzijde op A4-formaat

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,60

€ 0,15

Hoofdstuk 3

Burgerlijke stand

3.1

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

3.1.1

Maandag tot en met vrijdag locatie Fijnaart en Standdaarbuiten

08.00 tot 18.00 uur

18.00 tot 22.00 uur

22.00 tot 01.00 uur

Maandag tot en met vrijdag locatie Zevenbergen

08.00 tot 18.00 uur

18.00 tot 22.00 uur

22.00 tot 01.00 uur

uitgezonderd maandagmorgen en woensdagmorgen om 09.00 en 9.30 uur, deze tijden zijn gratis (alleen locatie Zevenbergen).

Maandag tot en met vrijdag locatie Klundert

08.00 tot 18.00 uur

18.00 tot 22.00 uur

22.00 tot 01.00 uur

Maandag tot en met vrijdag locatie Willemstad

08.00 tot 18.00 uur

18.00 tot 22.00 uur

22.00 tot 01.00 uur

€ 208,10

€ 589,20

€ 993,15

€ 254,40

€ 727,55

€ 1.214,65

€ 277,30

€ 796,80

€ 1.385,40

€ 307,30

€ 752,95

€ 1.051,05

3.1.2

Zaterdag locatie Fijnaart en Standdaarbuiten

08.00 tot 18.00 uur

18.00 tot 22.00 uur

22.00 tot 01.00 uur

Zaterdag locatie Zevenbergen

08.00 tot 18.00 uur

18.00 tot 22.00 uur

22.00 tot 01.00 uur

Zaterdag locatie Klundert

08.00 tot 18.00 uur

18.00 tot 22.00 uur

22.00 tot 01.00 uur

Zaterdag locatie Willemstad

08.00 tot 18.00 uur

18.00 tot 22.00 uur

22.00 tot 01.00 uur

€ 323,60

€ 715,90

€ 1.177,30

€ 369,40

€ 842,55

€ 1.385,40

€ 462,00

€ 900,55

€ 1.385,40

€ 424,10

€ 777,50

€ 1.051,05

3.1.3

Zon en feestdagen

Locatie Fijnaart en Standdaarbuiten 2.750,00

Locatie Zevenbergen

Locatie Klundert

Locatie Willemstad

Als feestdagen worden aangemerkt: Nieuwjaarsdag, Goede vrijdag, 1e en 2e Paasdag, Koninginnedag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e Pinksterdag, 1e en 2e Kerstdag en de dagen die als zodanig worden aangegeven bij openbare kennisgeving met uitzondering van de vrijdag na Hemelvaartsdag.

€ 1.327,95

€ 1.442,95

€ 1.558,40

€ 1.170,90

3.1.4

Het tarief terzake het beschikbaarstellen van getuigen bij een huwelijksvoltrekking en de partnerschapsregistratie, bedraagt per

getuige

Het beschikbaar stellen van getuigen kan alleen tijdens kantooruren.

€ 50,70

3.1.5

Bij het vastleggen van een huwelijksdatum of partnerschapregistratiedatum worden de volgende reserveringskosten in rekening gebracht:

Indien geen annulering van de gereserveerde datum plaatsvindt worden de in rekening gebrachte reserveringskosten verrekend met de verschuldigde leges voor het voltrekken van het huwelijk en de partnerregistratie.

€ 140,00

3.2

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek:

 

3.2.1

Maandag tot en met vrijdag ongeacht het tijdstip waarop het huwelijk wordt voltrokken danwel het partnerschap wordt geregistreerd.

€ 161,80

3.2.2

Zaterdag ongeacht het tijdstip waarop het huwelijk wordt voltrokken danwel het partnerschap wordt geregistreerd.

€ 207,85

3.2.3

zon en feestdagen ongeacht het tijdstip waarop het huwelijk wordt voltrokken danwel het partnerschap wordt geregistreerd:

als feestdagen worden aangemerkt: Nieuwjaarsdag, Goede vrijdag, 1e en 2e Paasdag, Koninginnedag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e Pinksterdag, 1e en 2e Kerstdag en de dagen die als zodanig worden aangegeven bij openbare kennisgeving.

€ 254,40

3.3

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een alternatieve locatie:

 

 

Mandag tot en met vrijdag

 

 

08.00 tot 18.00 uur

18.00 tot 22.00 uur

22.00 tot 01.00 uur

€ 307,30

€ 752,95

€ 1.051,05

 

Zaterdag

 

 

08.00 tot 18.00 uur

18.00 tot 22.00 uur

22.00 tot 01.00 uur

€ 424,10

€ 777,50

€ 1.051,05

 

Zon en feestdagen

€ 1.170,90

3.4

Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van:

 

3.4.1

Een trouwboekje of partnerschapsboekje in normale uitvoering

€ 15,00

3.4.2

een trouwboekje of partnerschapsboekje in luxe uitvoering

€ 26,00

3.4.3

een duplicaat van een trouwboekje of partnerschapsboekje als bedoeld in 3.4.1

€ 15,00

3.4.4

Een duplicaat van een trouwboekje of partnerschapsboekje als bedoeld in 3.4.2

€ 26,00

3.5

Het tarief bedraagt terzake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,45

3.6

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

3.7

Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk danwel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap

€ 85,30

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

 

 

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

4.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking mondeling

per verstrekking schriftelijk

€ 5,15

€ 5,15

4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

 

4.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.4.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking, mondeling

per verstrekking, schriftelijk

€ 5,15

€ 5,15

4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens zoals dat is opgenomen in het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, artikel 6, zevende lid, of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

4.6

Het tarief bedraagt terzake het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,45

4.7

Voor het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift van een persoonslijst, de aanvrager betreffende, zoals bedoeld in artikel 79, lid 3 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 15,45

4.8

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief, ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot afstemming van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens via alternatieve media (magneetband of magneetschijf), per afstemming, zoals dat is opgenomen in het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, artikel 6, vijfde lid, of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

Hoofdstuk 5

Vergunningen, ontheffingen en meldingen

Bouwkosten

5.1

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: alle kosten die betrekking hebben op de bouw, behalve:

- Grondkosten (verwervingskosten van het terrein, kosten voor infrastructurele voorzieningen en kosten voor bouwrijp maken);

- Inrichtingskosten (bedrijfsinstallaties en –apparatuur);

- Honoraria voor architecten en adviseurs;

- Kosten voor grondonderzoek;

- Verzekeringspremies;

- Omzetbelasting en andere heffingen.

Voor het berekenen van de leges wordt uitgegaan van de op de bouwaanvraag opgegeven bouwkosten. Indien de bouwkosten op het moment van het indienen van de aanvraag nog niet bekend zijn, dan wordt uitgegaan van de opgegeven raming van de bouwkosten. Door de afdeling Vergunningen & Handhaving kan het (door de aanvrager opgegeven) bedrag van de bouwkosten die als basis voor de legesberekening dient (gemotiveerd) gewijzigd worden vastgesteld. Als basis voor die aanpassing zal ondermeer gebruik worden gemaakt van de door het college van Burgemeester en Wethouders vastgestelde bouwkostenlijst Moerdijk.

 

Bouwvergunningen

5.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van:

 

5.2.1

Vervallen.

 

5.2.2

Een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q, van de Woningwet:

van de bouwkosten, met een minimumbedrag van:

(het van gemeentewege verstrekken van een kopie van een bestemmingsplanvoorschrift of een deel daarvan behoort tot deze aanvraag)

1,5 %

€ 155,40

5.2.3

Een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet:

van de bouwkosten, met een minimumbedrag van:

(het van gemeentewege verstrekken van een kopie van een bestemmingsplanvoorschrift of een deel daarvan behoort tot deze aanvraag)

1,6 %

€ 155,40

5.2.4

Een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet:

van de bouwkosten, met een minimumbedrag van:

(het van gemeentewege verstrekken van een kopie van een bestemmingsplanvoorschrift of een deel daarvan behoort tot deze aanvraag)

0,80 %

€ 155,40

5.2.5

Een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet:

van de bouwkosten, met een minimumbedrag van:

(het van gemeentewege verstrekken van een kopie van een bestemmingsplanvoorschrift of een deel daarvan behoort tot deze aanvraag)

1,10 %

€ 155,40

5.2.6

Een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet:

van de bouwkosten, met een minimumbedrag van:

(het van gemeentewege verstrekken van een kopie van een bestemmingsplanvoorschrift of een deel daarvan behoort tot deze aanvraag)

0,95 %

€ 155,40

5.2.7

De leges voor een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning, die op enig moment, vanwege het niet compleet zijn van de aanvraag, op grond van artikel 47 van de Woningwet juncto artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, buiten behandeling wordt gelaten bedraagt 20% van de leges als bedoeld in 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5 of 5.2.6 met een minimum bedrag van:

Indien voor hetzelfde bouwplan binnen een termijn van 6 maanden alsnog een hernieuwde aanvraag om bouwvergunning wordt ontvangen die vervolgens wel ontvankelijk kan worden verklaard en in behandeling wordt genomen, dan worden deze leges met de leges van dit hernieuwde plan verrekend. Kosten die gemaakt worden voor externe adviseurs en procedurekosten komen niet voor teruggave in aanmerking.

€ 155,40

5.2.8

De leges voor een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning, die op enig moment door de aanvrager wordt ingetrokken, bedraagt 20% van de leges als bedoeld in 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5 of 5.2.6 met een minimum bedrag van:

Indien voor hetzelfde bouwplan binnen een termijn van 6 maanden alsnog een hernieuwde aanvraag om een bouwvergunning wordt ontvangen die vervolgens wel ontvankelijk kan worden verklaard en in behandeling wordt genomen, dan worden deze leges met de leges van dit hernieuwde plan verrekend. Kosten die gemaakt worden voor externe adviseurs en procedurekosten komen niet voor teruggave in aanmerking.

€ 155,40

5.2.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van een bodemonderzoek volgens NEN 5740 of een nader onderzoek, per onderzoek

Indien het bodemonderzoek moet worden ingediend behorend bij een bouw- of milieuvergunningsaanvraag wordt dit bedrag geacht te zijn opgenomen in de normale leges.

€ 155,40

Wijziging

5.3.1

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd door toepassing van het tarief als vermeld in art. 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5 of 5.2.6. Indien de verrekening zou leiden tot geen of een terug te geven bedrag, is het legesbedrag voor het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan € 155,40.

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is. De minimale in rekening te brengen leges bedraagt € 155,40.

 

Teruggaaf

5.3.2.

Indien wordt besloten om de aanvraag tot vergunning buiten behandeling te laten, wordt een teruggaaf verleend van:

25% van de geheven leges bij een lichte bouwvergunning;

25% van de geheven leges bij een reguliere bouwvergunning;

25% van de geheven leges bij een gefaseerde bouwvergunning 1e fase;

25% van de geheven leges bij een gefaseerde bouwvergunning 2e fase.

Kosten die gemaakt worden voor externe adviseurs en procedurekosten komen niet voor teruggave in aanmerking.

Indien voor hetzelfde plan binnen een termijn van 6 maanden alsnog een hernieuwde aanvraag om vergunning wordt ontvangen die vervolgens wel ontvankelijk kan worden verklaard en in behandeling wordt genomen, dan worden deze leges minus een bedrag van € 155,40 met de leges van dit hernieuwde plan verrekend. Het minimale resterende legesbedrag waarover geen teruggaaf wordt verstrekt bedraagt € 155,40.

 

5.3.2.1

Indien de gevraagde vergunning schriftelijk door de aanvrager wordt ingetrokken vóór dat over deze vergunning is beslist, wordt een teruggaaf verleend van:

25% van de geheven leges bij een lichte bouwvergunning;

25% van de geheven leges bij een reguliere bouwvergunning;

25% van de geheven leges bij een gefaseerde bouwvergunning 1e fase;

25% van de geheven leges bij een gefaseerde bouwvergunning 2e fase. Kosten die gemaakt worden voor externe adviseurs en procedurekosten komen niet voor teruggave in aanmerking.

Indien voor hetzelfde plan binnen een termijn van 6 maanden alsnog een hernieuwde aanvraag om vergunning wordt ontvangen die vervolgens wel ontvankelijk kan worden verklaard en in behandeling wordt genomen, dan worden deze leges minus een bedrag van € 155,40 met de leges van dit hernieuwde plan verrekend. Het minimale resterende legesbedrag waarover geen teruggaaf wordt verstrekt bedraagt € 155,40.

 

Overschrijving bouwvergunning

5.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende bouwvergunning als bedoeld in artikel (10.3) van de bouwverordening

€ 77,70

Verhogingen in verband met bestemmingsplanwijzigingen

5.5.1.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een bouwvergunning eerst kan worden verleend nadat toepassing is gegeven aan artikel 17 (tijdelijke vrijstelling) van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wordt het overeenkomstig 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4 of 5.2.5 berekende bedrag verhoogd met

€ 388,55

5.5.1.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een bouwvergunning eerst kan worden verleend nadat toepassing is gegeven aan artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wordt het overeenkomstig 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4 of 5.2.5 berekende bedrag verhoogd met

€ 2.331,30

5.5.1.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een bouwvergunning eerst kan worden verleend nadat toepassing is gegeven aan artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wordt het overeenkomstig 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4 of 5.2.5 berekende bedrag verhoogd met:

-indien een verklaring van geen bezwaar vereist is

-indien geen verklaring van geen bezwaar nodig is

€ 1.554,20

€ 388,55

5.5.1.4

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een bouwvergunning eerst kan worden verleend nadat toepassing is gegeven aan art. 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wordt het overeenkomstig 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4 of 5.2.5 berekende bedrag verhoogd met

€ 388,55

5.5.1.5

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een bouwvergunning eerst kan worden verleend nadat toepassing is gegeven aan artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wordt het overeenkomstig 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4 of 5.2.5 berekende bedrag verhoogd met

€ 233,10

5.5.2

Indien op grond van enig wettelijk voorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, dan worden deze kosten aan de aanvrager van de vergunning in rekening gebracht.

 

Verhogingen in verband met toetsing aan welstandscriteria

5.6.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een lichte bouwvergunning moet worden verleend en toetsing aan welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden wordt:

 

5.6.1.1

Indien hierover niet het advies van de welstandscommissie behoeft te worden ingewonnen maar kan worden getoetst aan het welstandsbeleid, het overeenkomstig 5.2.2 berekende bedrag verhoogd met

€ 24,15

5.6.1.2

Indien hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, het overeenkomstig 5.2.2 berekende bedrag verhoogd met

Dit bedrag wordt verhoogd afhankelijk van de bouwkosten. Indien de bouwkosten bedragen:

€ 24,15

 

€ 1,00 t/m € 20.000,00, is de verhoging per beoordeling:

€ 20.001,00 t/m € 500.000,00, is de verhoging:

€ 12,80

0,05%

van de bouwkosten met een minimum van € 23,50

 

€ 500.001,00 t/m € 1.000.000,00, is de verhoging:

€ 1.000.001,00 t/m € 1.500.000,00, is de verhoging:

€ 1.500.001,00 t/m € 2.000.000,00, is de verhoging:

€ 2.000.001,00 t/m € 2.500.000,00, is de verhoging:

€ 2.500.001,00 t/m € 5.000.000,00, is de verhoging:

€ 5.000.001,00 t/m € 7.500.000,00, is de verhoging:

€ 7.500.001,00 t/m € 10.000.000,00, is de verhoging:

€ 10.000.001,00 t/m € 12.500.000,00, is de verhoging:

€ 12.500.001,00 t/m € 15.000.000,00, is de verhoging:

€ 15.000.001,00 of hoger, is de verhoging:

€ 149,80

€ 183,00

€ 215,75

€ 247,95

€ 300,10

€ 378,85

€ 456,55

€ 534,75

€ 613,50

€ 691,20

5.6.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een reguliere bouwvergunning moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig 5.2.3 berekende bedrag verhoogd met

Dit bedrag wordt verhoogd afhankelijk van de bouwkosten. Indien de bouwkosten bedragen:

€ 24,15

 

€ 1,00 t/m € 20.000,00, is de verhoging per beoordeling:

€ 20.001,00 t/m € 500.000,00, is de verhoging:

€ 12,80

0,05%

van de bouwkosten met een minimum van € 23,50

 

€ 500.001,00 t/m € 1.000.000,00, is de verhoging:

€ 1.000.001,00 t/m € 1.500.000,00, is de verhoging:

€ 1.500.001,00 t/m € 2.000.000,00, is de verhoging:

€ 2.000.001,00 t/m € 2.500.000,00, is de verhoging:

€ 2.500.001,00 t/m € 5.000.000,00, is de verhoging:

€ 5.000.001,00 t/m € 7.500.000,00, is de verhoging:

€ 7.500.001,00 t/m € 10.000.000,00, is de verhoging:

€ 10.000.001,00 t/m € 12.500.000,00, is de verhoging:

€ 12.500.001,00 t/m € 15.000.000,00, is de verhoging:

€ 15.000.001,00 of hoger, is de verhoging:

€ 149,80

€ 183,00

€ 215,75

€ 247,95

€ 300,10

€ 378,85

€ 456,55

€ 534,75

€ 613,50

€ 691,20

5.6.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een bouwvergunning eerste fase moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig 5.2.4, onderscheidenlijk 5.2.5 berekende bedrag verhoogd met

Dit bedrag wordt verhoogd afhankelijk van de bouwkosten. Indien de bouwkosten bedragen:

€ 24,15

 

€ 1,00 t/m € 20.000,00, is de verhoging per beoordeling:

€ 20.001,00 t/m € 500.000,00, is de verhoging:

€ 12,80

0,05%

van de bouwkosten met een minimum van € 23,50

 

€ 500.001,00 t/m € 1.000.000,00, is de verhoging:

€ 1.000.001,00 t/m € 1.500.000,00, is de verhoging:

€ 1.500.001,00 t/m € 2.000.000,00, is de verhoging:

€ 2.000.001,00 t/m € 2.500.000,00, is de verhoging:

€ 2.500.001,00 t/m € 5.000.000,00, is de verhoging:

€ 5.000.001,00 t/m € 7.500.000,00, is de verhoging:

€ 7.500.001,00 t/m € 10.000.000,00, is de verhoging:

€ 10.000.001,00 t/m € 12.500.000,00, is de verhoging:

€ 12.500.001,00 t/m € 15.000.000,00, is de verhoging:

€ 15.000.001,00 of hoger, is de verhoging:

€ 149,80

€ 183,00

€ 215,75

€ 247,95

€ 300,10

€ 378,85

€ 456,55

€ 534,75

€ 613,50

€ 691,20

Aanlegvergunningen

5.7.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 11, 14 of 21, derde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (aanlegvergunning): 1,5% van de aanlegkosten (exclusief omzetbelasting) met een minimum van € 155,40

 

5.7.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning eerst kan worden verleend nadat toepassing is gegeven aan artikel 16, 19 of 46, achtste lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, wordt het overeenkomstig 5.7.1 berekende bedrag verhoogd met

€ 233,10

5.7.3

Indien op grond van enig wettelijk voorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, dan worden deze kosten aan de aanvrager van de vergunning in rekening gebracht.

 

Wijziging

5.7.4

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een aanlegvergunning betrekking heeft op een werk of werkzaamheid in afwijking van een eerder ingediend plan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 5.7.1, met dienverstande dat zij niet minder dan € 155,40 zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing, indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw werkplan sprake is. De minimale in rekening te brengen leges bedraagt € 155,40. Kosten die gemaakt worden voor externe adviseurs en procedurekosten komen niet voor teruggave in aanmerking.

 

Teruggaaf bij intrekken

5.7.4.1

Indien de gevraagde vergunning schriftelijk door de aanvrager wordt ingetrokken vóór dat over deze vergunning is beslist, wordt een teruggaaf verleend van 25% van de geheven leges. Kosten die gemaakt worden voor externe adviseurs en procedurekosten komen niet voor teruggave in aanmerking. Indien voor hetzelfde plan binnen een termijn van 6 maanden alsnog een hernieuwde aanvraag om vergunning wordt ontvangen die vervolgens wel ontvankelijk kan worden verklaard en in behandeling wordt genomen, dan worden deze leges minus een bedrag van € 155,40 met de leges van dit hernieuwde plan verrekend.

 

Vrijstellingen

5.8.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 15 (binnenplanse vrijstelling bestemmingsplan) van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5 is vereist, bedraagt:

€ 233,10

5.8.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 17 (tijdelijke vrijstelling bestemmingsplan) van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5 is vereist, bedraagt:

€ 380,00

5.8.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5 is vereist, bedraagt:

€ 2.280,00

5.8.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5 is vereist, bedraagt:

-indien een verklaring van geen bezwaar is vereist:

-indien geen verklaring van geen bezwaar is vereist:

€ 1.520,00

€ 380,00

5.8.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5 of aanleg is vereist, bedraagt:

€ 380,00

5.8.6

De genoemde tarieven in 5.8.1 t/m 5.8.5 worden eveneens in rekening gebracht indien er sprake is van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling, waarbij geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in 5.7.1

 

5.8.7

Indien op grond van enig wettelijk voorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, dan worden deze kosten aan de aanvrager van de vergunning in rekening gebracht.

 

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

5.9

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 6.1.1 van de Bouwverordening of artikel 2.1.1. van de Brandbeveiligingsverordening:

 

5.9.1

indien het betreft een vergunning voor het tijdelijk (korter dan 30 dagen) in gebruik houden van een (al dan niet tijdelijk) bouwwerk ten behoeve van een evenement:

 

5.9.1.1

met een commercieel doeleind:

€ 306,75

5.9.1.2

met een niet-commercieel doeleind:

€ 76,70

5.9.2

Indien het betreft een vergunning voor het in gebruik nemen of houden van een bouwwerk, het wijzigen van een bouwwerk, of een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.1 van de brandbeveiligingsverordening:

 

5.9.2.1

met een bruto vloeroppervlak van minder dan 100 m²

€ 699,40

5.9.2.2

met een bruto vloeroppervlak van 100 m² of meer, doch minder dan 250 m²

€ 854,80

5.9.2.3

met een bruto vloeroppervlak van 250 m² of meer, doch minder dan 500 m²

€ 1.165,65

5.9.2.4

met een bruto vloeroppervlak van 500 m² of meer, doch minder dan 1.000 m²

€ 1.554,20

5.9.2.5

met een bruto vloeroppervlak van 1.000 m² of meer, doch minder dan 1.500 m²

€ 1.787,35

5.9.2.6

met een bruto vloeroppervlak van 1.500 m² of meer, doch minder dan 5.000 m²

€ 2.020,45

5.9.2.7

met een bruto vloeroppervlak van 5.000 m² of meer

€ 3.108,40

5.9.2.8

Indien het een aanvraag betreft voor het wijzigen van een inrichting die reeds een gebruiksvergunning heeft en waarbij zowel

a) het alleen gaat om een administratieve of ondergeschikte wijziging ten opzichte van de geldende vergunning betreft dan wel een ondergeschikte wijziging in de inrichting ten opzichte van de geldende vergunning betreft en b) het een geldende vergunning betreft die niet ouder is dan 2 jaar, dan bedraagt het tarief

€ 233,10

5.9.3

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning vanwege het niet compleet zijn van de aanvraag buiten behandeling wordt verklaard, bedraagt het bedrag 20% van de leges als bedoeld in artikel 5.9.2.1, 5.9.2.2, 5.9.2.3, 5.9.2.4, 5.9.2.5, 5.9.2.6 en 5.9.2.7 in rekening gebracht met een minimum van € 152,00. Kosten die gemaakt worden voor externe adviseurs en procedurekosten komen niet voor teruggave in aanmerking.

 

5.9.4

Indien de gevraagde vergunning schriftelijk door de aanvrager wordt ingetrokken vóór dat over deze vergunning is beslist, wordt een teruggaaf verleend van 25% van de geheven leges. Kosten die gemaakt worden voor externe adviseurs en procedurekosten komen niet voor teruggaven in aanmerking. Indien voor hetzelfde plan binnen een termijn van 6 maanden alsnog een hernieuwde aanvraag om vergunning wordt ontvangen die vervolgens wel ontvankelijk kan worden verklaard en in behandeling wordt genomen, dan worden deze leges minus een bedrag van € 155,40 met de leges van dit hernieuwde plan verrekend.

 

Sloopvergunning en sloopmelding

5.11

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van:

 

5.11.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1.1 van de bouwverordening € 0,55 per m3 gebouwinhoud/bouwwerkinhoud met een minimum van € 233,10. Indien het slopen alleen betrekking heeft op het slopen van asbesthoudend materiaal dan bedraagt de leges 1,5% van de sloopkosten met een minimum van € 233,10.

 

5.11.2

Een aanvraag tot het overschrijven van een verleende sloopvergunning als bedoeld in artikel (10.3) van de bouwverordening

€ 77,10

Algemeen

5.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

€ 233,10

5.13

Indien een bouwaanvraag en een aanvraag om milieuvergunning/melding (waarbij de gemeente het bevoegde gezag is) voor een op hetzelfde adres gelegen object/gebouw/inrichting op hetzelfde moment worden aangevraagd/ingediend en ook als zodanig behandeld kunnen worden, wordt een korting op de voor het in behandeling nemen van de bouwaanvraag verschuldigde leges verleend van 10%

 

5.14

Indien een aanvraag om gebruiksvergunning en een aanvraag om milieuvergunning/melding (waarbij de gemeente het bevoegde gezag is) voor hetzelfde object/gebouw/inrichting op hetzelfde moment worden aangevraagd/ingediend en ook als zodanig behandeld kunnen worden, wordt een korting op de voor het in behandeling nemen van de gebruiksvergunning verschuldigde leges verleend van 10%

 

5.15

Indien een aanvraag om gebruiksvergunning en een aanvraag om bouwvergunning voor hetzelfde object/gebouw/inrichting op hetzelfde moment worden aangevraagd/ingediend en ook als zodanig behandeld kunnen worden, wordt een korting op de voor de in behandeling nemen van de gebruiksvergunning verschuldigde leges verleend van 10%

 

5.16

Indien een bouwaanvraag, een aanvraag om gebruiksvergunning en een aanvraag om milieuvergunning/melding (waarbij de gemeente het bevoegde gezag is) voor een op hetzelfde adres gelegen object/gebouw/inrichting op hetzelfde moment worden aangevraagd/ingediend en ook als zodanig behandeld kunnen worden, wordt een korting op de voor het in behandeling nemen van de bouwaanvraag en gebruiksvergunning verschuldigde leges verleend van 15%

 

5.17

Indien een bouwaanvraag en een aanvraag om sloopvergunning voor een op hetzelfde adres gelegen object/gebouw/inrichting op hetzelfde moment worden aangevraagd/ingediend en ook als zodanig behandeld kunnen worden, wordt een korting op de voor het in behandeling nemen van de bouwaanvraag verschuldigde leges verleend van 5% en op de sloopvergunning van 50%.

 

5.18

De kosten van welstandsbeoordeling komen niet voor (gedeeltelijke) teruggaaf in aanmerking.

 

5.19

Indien een aanvrager een (daarvoor in aanmerking komende) bouwaanvraag zelf heeft getoetst aan de loketcriteria voor welstand en door middel van een ingevuld toetsingsformulier aantoont dat zijn plan voldoet aan die criteria, dan vervalt de verhoging met € 24,15 (het bedrag uit artikel 5.6.1.1).

 

Hoofdstuk 6

Gemeentearchief

6.1

Het tarief terzake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 11,20

6.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

6.2.1

een fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A-4 formaat:

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

voor elke volgende pagina, per pagina

per pagina op A-3 formaat:

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,60

€ 0,15

€ 0,85

€ 0,20

6.2.2

een afschrift of een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 6,90

6.3

Het tarief bedraagt terzake van de afgifte van een inlichting, bestaande uit de verstrekking van één of meer gegevens omtrent één persoon uit één van de registers van de burgerlijke stand, welke niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats, als bedoeld in de archiefwet 1962

€ 4,25

Hoofdstuk 7

Kiezersregister

7.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb.1989, 423)

€ 5,15

Hoofdstuk 8

Kadaster

8.1

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens uit de kadastrale registratie, inclusief een uitdraai op A4-formaat, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in de Regeling tarieven Kadaster of zoals deze Regeling laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van mondelinge gegevens uit de kadastrale registratie, voor zover dit andere gegevens zijn waarvoor kosten in rekening worden gebracht volgens dit hoofdstuk, per verstrekking:

€ 2,70

Hoofdstuk 9

Reisdocumenten

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

9.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 47,45

9.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in 9.1.1 (zakenpaspoort)

€ 51,90

9.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 47,45

9.1.4.1

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 (direct bij aanvraag nieuw document)

€ 8,20

9.1.4.2

tot het bijschrijven van een kind met bijschrijvingssticker in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 (later in een bestaand document)

€ 19,20

9.1.5

Vervallen

 

9.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart

€ 31,25

9.1.7

Het tarief bedraagt terzake van bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een reisdocument, waarbij aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de leges als bedoeld onder de nummers 9.1.1, 9.1.2, 9.1.3 en 9.1.6 verhoogd met

€ 23,65

9.1.8

De toeslag voor een spoedaanvraag bedraagt per reisdocument (incl. bijschrijven kinderen)

€ 40,40

9.1.9

De toeslag voor een spoedaanvraag bedraagt per bijschrijvingssticker

€ 19,20

Hoofdstuk 10

Rijbewijzen

10.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 26,40

10.2

Het tarief genoemd in onderdeel 10.1 wordt bij spoedlevering vermeerderd met

€ 40,00

10.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 5,15

10.4

Het opvragen van een origineel van het aanvraagformulier bij verlies of diefstal

€ 5,15

Hoofdstuk 11

Wet op de kansspelen

11.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

11.1.1

Voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

11.1.2

Voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten

€ 90,50

11.1.3

Voor een periode van 4 jaar of langer voor één speelautomaat

€ 226,50

11.1.4

Voor een periode van 4 jaar of langer voor twee speelautomaten

€ 362,50

11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterij vergunning)

€ 5,30

11.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

€ 5,30

Hoofdstuk 12

Drank- en Horecawet

12.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet,

Met een commercieel doel

Met een niet-commercieel doel

€ 233,10

€ 77,70

12.1.1.

Indien de tenaamstelling van de vergunning als bedoeld in artikel 12.1 van de tarieventabel binnen 1 jaar na verlening op verzoek moet worden gewijzigd wordt een tarief in rekening gebracht van

€ 77,70

12.2

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in artikel 35 en andere ontheffingsmogelijkheden volgens de Drank en Horecawet,

Met een commercieel doel

Met een niet commercieel doel

€ 77,70

€ 19,40

12.3

Indien op grond van de Wet Bibob of op grond van enig ander wettelijk voorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, dan worden deze kosten aan de aanvrager van de vergunning in rekening gebracht.

 

Hoofdstuk 13

Winkeltijdenwet

13.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

13.1.1

Voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 182) of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 183)

€ 36,45

13.1.2

Tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 15.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 36,45

13.1.3

Tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 15.1.1 bedoelde ontheffing

€ 36,45

Hoofdstuk 14

Huisvestingswet

14.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

14.1.1

Tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

€ 72,85

Hoofdstuk 15

Verkeer en vervoer

15.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

15.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 31,95

15.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459)

€ 31,95

15.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement (Stb. 1994, 450)

€ 31,95

15.1.4

Voor een toegangspas vesting Willemstad

€ 0,00

15.1.5

Voor een toegangspas vesting Willemstad bij verlies of diefstal of het niet inleveren van de toegangspas

€ 26,10

Hoofdstuk 16

Wet op de openluchtrecreatie

16.1

Het tarief terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

16.1.1

Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8 van de Wet op de openluchtrecreatie (Stb. 1994, 300)

€ 155,40

16.12

Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 13 van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 19,40

Hoofdstuk 17

Diversen

17.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

17.1.1

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag geldt het tarief zoals dat is opgenomen in de Regeling leges en afdracht vergoeding afgifte verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke en rechtspersonen (ministeriële regeling d.d. 17 maart 2004) of zoals deze Regeling laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

17.1.2

Tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 5,15

17.1.3

Tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 5,15

17.1.4

Tot het waarmerken van een portret te wiens naam het stuk is gesteld of van degene die in dat stuk wordt bedoeld

€ 5,15

17.1.5

Tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap, niet bestemd tot reispapier

€ 5,15

17.1.6

Tot de afgifte van overige verklaringen omtrent personen.

€ 5,15

17.2

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van de Nederlands nationaliteit door naturalisatie of voor het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlanderschap op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002 (Stb. 2002,325) of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

17.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

17.3.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

17.3.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina

met een maximum per bericht van

€ 0,25

€ 4,65

17.3.1.2

meer dan 100 pagina's

€ 23,20

17.3.1.3

bij verstrekking anders dan op papier

€ 4,65

17.3.2

dat bestaat uit en afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 23,20

17.4

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 17.3.1 en 17.3.2 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

17.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,65

17.6

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de kapverordening

€ 13,75

17.7

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijging van een ontheffing van het verbod, bedoeld in artikel 2.3.1.4 van de Algemene plaatselijke verordening (sluitingsuur café's en dergelijke inrichtingen) bedragen:

a. indien de ontheffing voor één keer geldt voor een commercieel doeleind:

b. indien de ontheffing voor één keer geldt voor een niet-commercieel doeleind:

c. indien de ontheffing een geldigheidsduur heeft van een kalenderjaar:

€ 36,25

€ 15,50

€ 72,85

17.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

Aanvraag tot het verkrijgen van een ventvergunning geldig

Voor:

- één dag

- één week

- één maand

- één kwartaal

- één jaar

€ 7,80

€ 26,00

€ 52,05

€ 104,10

€ 208,15

17.9

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het innemen van een standplaats, anders dan op de wekelijkse goederenmarkt, ten behoeve van de verkoop van waren, per vierkante meter ingenomen terrein, indien de vergunning geldt voor:

- een dag dan wel dagdeel

meerdere dagen gedurende een periode van maximaal:

- een week

- een maand

- een kwartaal

- een half jaar

- een jaar

€ 2,40

€ 5,20

€ 10,45

€ 15,65

€ 18,25

€ 20,85

17.10

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het maken van muziek op of aan de openbare weg geldig voor:

- één dag

meerdere dagen gedurende een periode van maximaal:

- één week

- één maand

- één kwartaal

- één jaar

€ 7,80

€ 26,00

€ 52,05

€ 104,10

€ 208,15

17.11

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van een voor het publiek toegankelijke filmvoorstelling of andere vermakelijkheid

 

17.11.1

met een commercieel doeleind:

€ 310,85

17.11.2

met een niet-commercieel doeleind:

€ 77,70

17.11.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het maken van muziek door middel van muziekinstrumenten alsmede langs mechanische weg in hotels, restaurants en andere voor het publiek toegankelijke Inrichtingen, lokaliteiten en samenkomsten:

a. geldig voor één dag of een gedeelte daarvan

b. geldig voor meer dan één dag, doch niet langer dan zes dagen

c. geldig voor één jaar

€ 6,85

€ 27,50

€ 137,45

17.11.4

Het bedrag, genoemd in 17.11.3 wordt verhoogd met het bedrag van de externe adviezen en de kosten van de wettelijke verplichte openbare kennisgeving zoals deze voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager zijn medegedeeld en blijkens uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van in behandeling nemen de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van deze kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

17.11.5

Indien de werkelijke externe advieskosten zoals bedoeld in 17.11.4 minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

17.12

Het tarief bedraagt terzake van het in Behandeling nemen van een aanvraag tot Het verkrijgen van een vergunning c.q. Toestemming voor het hebben onder, op of Boven voor de openbare dienst bestemde Grond van:

a. een kiosk, kraam of salonwagen 79,75

b. een automaat of vitrine

c. feestversiering, masten e.d.

d. rijwielblokken

e. kabels, buizen en leidingen t.b.v. nutsbedrijven

€ 41,30

€ 41,30

€ 27,50

€ 27,50

€ 111,35

17.13

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van de aanvraag tot verkrijging van een gewaarmerkt doorlopend register als bedoeld in artikel 2.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening (verkoopregister)

€ 27,50

17.14

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening voor het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen en grof huisafval door anderen dan de inzameldienst

€ 8,35

17.15

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning ingevolge artikel 4.1.2. van de Algemene plaatselijke verordening tot het inrichten of drijven van een recreatie-inrichting

€ 8,35

17.16

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een inzameling van geld of goed (collectevergunning, kledinginzamelingvergunning), als bedoeld in artikel 5.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt:

- voor een eenmalige vergunning:

- voor een doorlopende vergunning voor de periode van één jaar:

€ 16,50

€ 36,10

17.17

Het tarief bedraagt terzake van het geven van hulp bij het raadplegen van registers (al dan niet geautomatiseerd), kaarten, dossiers, tekeningen, schetsen, kadastrale plans en leggers -voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen- per daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 19,35

17.18

Het tarief bedraagt terzake van het geven van hulp bij het invullen van formulieren, het aanvragen van stukken en dergelijke -voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen per daaraan bestede 5 minuten of gedeelte daarvan

€ 6,45

17.19

Het tarief bedraagt terzake van het in Behandeling nemen van een aanvraag voor De afgifte van een beschikking op aanvraag voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen per bladzijde (A4)

met een minimum van

€ 1,20

€ 13,75

17.20

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning op grond van artikel 2.2.2, 2.1.2.1, 2.1.4.1 en 5.2.4 van de Algemene Plaatselijke Verordening:

 

17.20.1

Met een commercieel doeleind:

€ 155,40

17.20.2

Met een niet-commercieel doeleind:

€ 19,40

17.21

Het tarief bedraagt terzake voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een terrasvergunning op grond van artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening:

 

17.21.1

Eenmalig:

€ 77,70

17.21.2

Voor de periode van 1 maart tot 1 november, per jaar dat de vergunning wordt verleend:

€ 77,70

17.22

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van ontheffing van een knalapparaat

€ 38,85

17.23

Het tarief voor het verrichten van werkzaamheden ter bestrijding van een wespennest, inclusief het gebruik van materialen en middelen, bedraagt

€ 17,45

17.24

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van ontheffing zoals bedoeld in artikel 3.3.1 van het Reglement Milieustraat gemeente Moerdijk:

€ 11,20

17.25

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een kopie taxatieverslag

€ 13,50

17.26

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een kopie WOZ-beschikking

€ 13,50

17.27

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een kopie aanslagbiljet gemeentelijke belastingen

€ 13,50

17.28

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een kopie aanslagbiljet rioolrechten van het havenschap Moerdijk

€ 13,50

17.29

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een kopie specificatienota gemeentelijke belastingen

€ 13,50

17.30

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reclamevergunning op grond van artikel 4.4.2 en 2.1.5.1 van de Algemene plaatselijke verordening:

Met een tijdelijk karakter (aankondigingsborden)

Zonder tijdelijk karakter

Indien de aanvraag moet worden voorgelegd aan de welstandscommissie, wordt dit bedrag verhoogd met € 24,15.

€ 13,50

€ 155,40

17.31

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting of escortbedrijf zoals bedoeld in artikel 3.2.1. van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 540,85

17.32

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een monumentenvergunning 1% van de restauratiekosten, ongeacht of de aanvraag gecombineerd wordt met een aanvraag voor een bouwvergunning, met een minimum van

Indien tegelijk met het indienen van de aanvraag monumentenvergunning tevens voor de verbouwing/aanpassing van hetzelfde pand/object een bouwvergunning wordt aangevraagd en behandeld kan worden, wordt de leges voor de monumentenvergunning teruggebracht tot 0,5%.

€ 155,40

17.33

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een steigervergunning:

Dit bedrag wordt verhoogd met

Per m² te gebruiken bruto vloer oppervlak.

Indien het gebruik van de grond langer duurt dan 26 weken dan wordt per periode van 13 weken nogmaals het bedrag per m² te gebruiken bruto vloer oppervlak in rekening gebracht.

€ 77,70

€ 5,20

17.34

Voor een verleende vergunning als bedoeld in artikel 17.33 is € 30,68 per m² aan borgsom verschuldigd. Met dien verstande dat dit bedrag wordt gerestitueerd als het terrein waarvoor de vergunning als bedoeld in artikel 17.32 in de oorspronkelijke staat wordt opgeleverd.

 

17.35

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een digitaal Word- of Excelbestand:

Met een bestandsgrootte tot en met 512 Kb:

Met een bestandsgrootte groter dan 512 Kb:

€ 26,65

€ 53,25

17.36

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een luchtfoto:

Op A4 formaat:

Op A3 formaat:

€ 28,45

€ 29,35

17.37

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een in- of uitritvergunning

Indien de in- of uitritvergunning wordt verstrekt op basis van gegevens die worden gewonnen uit een andere door de aanvrager ingediende aanvraag, is geen leges verschuldigd. Wel dienen uiteraard eventuele kosten van aanleg te worden vergoed.

€ 233,15

17.38

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een verzoek tot inschrijving en plaatsing op de wachtlijst voor een vaste ligplaats in de jachthaven Willemstad

€ 100,00

17.39

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een verzoek tot jaarlijkse verlenging tot inschrijving en plaatsing op de wachtlijst voor een vaste ligplaats in de jachthaven Willemstad

€ 25,00

17.40

Het tarief terzake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van bestemmingsplangegevens (met uitzondering van verstrekking door het vergunningenloket) op perceelsniveau

€ 26,60

17.41

Het tarief terzake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van gegevens aangaande de bodemgesteldheid op perceelsniveau

€ 26,60

17.42

Het tarief bedraagt terzake voor het in behandeling nemen van een verzoek tot herziening van het bestemmingsplan ex. Artikel 23 en volgende van de Wet op de Ruimtelijke Ordening

€ 11.861,00

17.43

Het tarief bedraagt terzake voor het in behandeling nemen van een verzoek tot wijziging van het bestemmingsplan ex artikel 11 en volgende van de Wet op de Ruimtelijke Ordening

€ 6.748,50

17.44

Zodra een verzoek tot herziening van het bestemmingsplan ex artikel 23 en volgende van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en/of een verzoek tot een wijziging van het bestemmingsplan ex. artikel 11 en volgende van de Wet op de Ruimtelijke Ordening in behandeling wordt genomen, wordt 75% van het tarief, genoemd onder 17.42 en/of artikel 17.43 in rekening gebracht. Het restant van het genoemd tarief wordt in rekening gebracht zodra de herziening dan wel wijziging van het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden.

 

17.45

Indien een verzoek tot herziening dan wel wijziging van het bestemmingsplan, zoals bedoeld in de artikelen 17.42 en/of 17.43, wordt gedaan, zijn naast de in die artikelen genoemde tarieven eveneens de kosten van de noodzakelijke stedenbouwkundige onderbouwing, alsmede de daarvoor benodigde onderzoeken, voor rekening van de aanvrager.

 

17.46

Het tarief terzake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van een uitstalvergunning

€ 155,40

17.47

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verblijfsvergunning geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Voorschrift Vreemdelingen 2000 of zoals dit voorschrift bij ministeriële beschikking laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

17.48

Indien voor één niet commercieel evenement meerdere vergunningen tegelijk worden aangevraagd, wordt slechts één maal leges in rekening gebracht. Dit zal zijn het hoogste bedrag dat geldt voor één van de benodigde vergunningen.

 

17.49

Indien voor meerdere evenementen tegelijkertijd vergunning wordt aangevraagd dan is per evenement leges verschuldigd. Over het totaal wordt dan een korting verstrekt van 50%.

 

17.50

Indien een reclamevergunning tegelijkertijd wordt aangevraagd met een aanvraag om bouwvergunning op hetzelfde adres, wordt voor de reclamevergunning geen leges in rekening gebracht.

 

17.51

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om exploitatievergunning bedraagt:

Indien de aanvraag tegelijk wordt aangevraagd met enige andere vergunning die voor hetzelfde pand wordt aangevraagd bedraagt dit bedrag:

€ 310,85

€ 155,40

17.52

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om verstrekking van een digitale topografische kaart bedraagt:

-voor het uitwisselingsformaat:

-per hectare:

€ 11,50

€ 27,50

17.53

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een speelautomatenhal vergunning bedraagt:

Indien de aanvraag tegelijk wordt aangevraagd met enige andere vergunning die voor hetzelfde pand wordt aangevraagd bedraagt dit bedrag:

€ 310,85

€ 155,40

Behorende bij raadsbesluit van 14 december 2006,

De griffier,

J.A.M. Hereijgers