Beleidsregels voor incidentele subsidies voor activiteiten op het gebied van kunst & cultuur
Op 7 maart 2017 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten de in 2016 ingevoerde Uitvoeringsregel voor de verstrekking van Incidentele Subsidies voor initiatieven op het gebied van kunst & cultuur te herformuleren en structureel in te voeren. Deze beleidsregels zullen worden gehanteerd bij de beoordeling van de hoogte van het subsidiebedrag ingeval van toekenning van een incidentele subsidie bij aanvragen op het gebied van kunst en cultuur.
De beleidsregels voor incidentele subsidies voor initiatieven op het gebied van kunst & cultuur luiden als volgt:
- 1.
Organisaties met volledige rechtsbevoegdheid kunnen een incidentele subsidie aanvragen.
- 2.
De subsidieaanvraag bevat een omschrijving van het doel, de aard en omvang van activiteiten en een begroting.
- 3.
De complete subsidieaanvraag dient minimaal drie maanden voordat het evenement of de activiteit plaatsvindt te zijn aangevraagd.
- 4.
De subsidieaanvraag wordt pas in behandeling genomen indien deze compleet is: een omschrijving van het doel, de aard en omvang van activiteiten en een begroting bevat.
- 5.
Complete subsidieaanvragen worden op volgorde van ontvangst behandeld.
- 6.
Als de subsidieaanvrager een niet-complete of pro forma subsidieaanvraag heeft ingediend wordt deze in de gelegenheid gesteld om de aanvraag compleet aan te leveren. Indien de aanvrager dit niet binnen de gestelde termijn doet, wordt de subsidieaanvraag verder niet in behandeling genomen.
- 7.
De subsidie kan worden verleend als de aanvraag past binnen de (hoofd)doelen van het gemeentebeleid, als deze financieel nodig is en als het gemeentelijk budget toereikend is.
- 8.
Het subsidieplafond voor 2017 betreft € 8.540,-.
- 9.
Indien (een gedeelte van) de activiteit in aanmerking komt voor incidentele subsidiëring, dan
- a.
wordt bij een kosten/baten-begroting van (dat gedeelte van) de activiteit hoger dan € 7.500,- maximaal een bedrag van € 750,- verstrekt;
- b.
wordt bij een kosten/baten-begroting van (dat gedeelte van) de activiteit lager dan € 7.500,- een subsidiebedrag verstrekt gelijk aan 10% van het begrote bedrag.
- 10.
Indien het subsidieplafond zoals opgenomen onder punt 8 is bereikt, wordt de subsidieaanvraag geweigerd met het gedeelte waardoor het plafond zou worden overschreden. Alle aanvragen die worden ingediend nadat het subsidieplafond is bereikt worden geweigerd.
- 11.
De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd dient plaats te vinden tussen de ingangsdatum van deze beleidsregels en 31 december 2017.
- 12.
Voorwaarde voor subsidieverstrekking is dat de activiteit daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Hierover dient de aanvrager na het plaatsvinden te rapporteren aan de gemeente Boxmeer. In geval de activiteit geen doorgang heeft gevonden, dient de verleende subsidie te worden gerestitueerd.
- 13.
Voor eenzelfde en/of vergelijkbare activiteit wordt niet meer dan viermaal een incidentele subsidie verstrekt.
- 14.
Het college beslist binnen acht weken op de aanvraag.
- 15.
Op deze beleidsregels is de Algemene Subsidieverordening gemeente Boxmeer van toepassing.
- 16.
Deze beleidsregels treden in werking één dag na de datum van publicatie.
Indienen / informatie
Verzoeken voor toekenning van een Incidentele Subsidie voor initiatieven op het gebied van kunst & cultuur kunnen schriftelijk of via mail (gemeente@boxmeer.nl) worden ingediend.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Boxmeer, via 0485-585911.
Onvoorziene omstandigheden en afwijkingsbevoegdheid
- 1.
In de gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.
- 2.
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen van deze regeling.
Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als “Beleidsregels voor incidentele subsidies voor activiteiten op het gebied van kunst & cultuur”.
Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na publicatie.
Ondertekening
Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 7 maart 2017.
de secretaris-directeur, de burgemeester,
drs. ir. H.P.M. van de Loo K.W.T. van Soest