Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels jeugdhulp gemeente Steenwijkerland 2017 |
Citeertitel | Beleidsregels jeugdhulp gemeente Steenwijkerland 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels jeugdhulp gemeente Steenwijkerland 2015.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-07-2017 | 10-05-2019 | nieuwe regeling | 09-05-2017 Gemeenteblad 2017, nr. 116113 | - |
Wanneer er een familiegroepsplan is opgesteld, wordt dit als eerste bij het onderzoek betrokken. De toegangsmedewerker zal toetsen of er uitvoering kan worden gegeven aan het familiegroepsplan en daarover in gesprek gaan met betrokkenen, met als ondergrens de veiligheid en gezonde ontwikkeling van de jeugdige en de kwaliteit van de in te zetten hulpverlening conform het Kwaliteitskader van het Besluit Jeugdwet.
De toegangsmedewerkers zijn verantwoordelijk voor de deskundige toeleiding naar en advisering over de aangewezen voorziening, . De toegangsmedewerker stelt dus een deskundig advies op, als onderdeel van het gezinsplan. Indien het familiegroepsplan als gezinsplan kan worden gebruikt zal de toegangsmedewerker niet ook zelf een gezinsplan gaan opstellen, maar zich beperken tot het opstellen van het deskundig advies.
De toegangsmedewerker onderzoekt in hoeverre een jeugdige of een ouder jeugdhulp nodig heeft in verband met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen (de jeugdhulpbehoefte/hulpvraag) en wat ervoor nodig is om ervoor te zorgen dat de jeugdige in staat wordt gesteld gezond en veilig op te groeien, te groeien naar zelfstandigheid en voldoende zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te participeren,rekening houdend met zijn leeftijd en ontwikkelingsniveau.
Allereerst zal worden gezocht naar oplossingen vanuit ‘eigen kracht’ (eigen mogelijkheden en eigen probleemoplossend vermogen, waaronder oplossingen binnen het eigen netwerk). Het college is immers alleen gehouden een voorziening te treffen als de jeugdige en zijn ouders er op eigen kracht niet uitkomen. Hierbij wordt in ieder geval gekeken naar de vaardigheden, draagkracht en beschikbare tijd.
Indien er sprake is van (dreigende) overbelasting bij ouders/opvoeders, is het mogelijk respijtzorg in te zetten ter ontlasting van de thuissituatie. Daarbij geldt dat, wanneer er voor de ouder/opvoeder eigen mogelijkheden en/of andere voorzieningen zijn om (dreigende) overbelasting op te heffen, dan dienen deze eigen mogelijkheden en/of andere voorzieningen hiertoe te worden aangewend.
Voor kinderen geldt dat er een bandbreedte is in het normale ontwikkelingsprofiel. Die verloopt voor ieder kind anders, tussen kinderen van dezelfde leeftijd kan de omvang van de zorg dan ook verschillen.
Bij een tussentijdse evaluatie of een onderzoek in verband met het aflopen van de termijn van een beschikking komt in ieder geval aan de orde:
De jeugdige en/of zijn ouders kunnen kiezen of zij de voorziening in natura of in de vorm van een pgb willen ontvangen. Om in aanmerking te komen voor een pgb moet worden voldaan aan een aantal voorwaarden.
In een gesprek tussen de toegangsmedewerker en de jeugdige en/of zijn ouders wordt beoordeeld of de jeugdige of zijn ouders op eigen kracht voldoende in staat zijn tot een redelijke waardering van de belangen ter zake dan wel met hulp uit hun sociale netwerk dan wel van een curator, bewindvoerder, mentor, gemachtigde, gecertificeerde instelling of aanbieder van gesloten jeugdhulp, in staat zijn de aan een persoonsgebonden budget verbonden taken op verantwoorde wijze uit te voeren. Het gaat hierbij in ieder geval om het sluiten van een overeenkomst en het contractbeheer. Ook zal er een administratie moeten worden bijgehouden.
Om invulling te geven aan de voorwaarde dat de jeugdige of zijn ouders zich gemotiveerd op het standpunt stellen dat zij de individuele voorziening die wordt geleverd door een aanbieder, niet passend achten, wordt hen gevraagd een pgb-plan op te stellen. Hieruit moet blijken dat zij zich voldoende hebben georiënteerd op het aanbod in natura. Ook moeten zij in het plan aangeven hoe zij het pgb zullen besteden.
Wanneer de jeugdige of zijn ouders de voorziening in de vorm van een pgb wensen, dient het college te beoordelen of is gewaarborgd dat de jeugdhulp die tot de individuele voorziening behoort en die de jeugdige of zijn ouders van het budget willen betrekken, van goede kwaliteit is. Naast de wettelijke kwaliteitseisen hanteert het college daartoe de volgende voorwaarden voor professionele hulp als bedoeld in artikel 10 lid 3 sub a en b Verordening jeugdhulp gemeente Steenwijkerland 2017 die via pgb wordt ingekocht:
Voor de eisen a t/m e kan door de gemeente een verklaring worden opgevraagd.
Voor het betrekken van (informele) jeugdhulp van een persoon uit het sociaal netwerk dan wel van een persoon niet zijnde een jeugdhulpaanbieder als bedoeld in de Jeugdwet zijn voorwaarden opgenomen in artikel 11 Verordening jeugdhulp gemeente Steenwijkerland 2017.
Wanneer de ingekochte (formele of informele) hulp niet voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen kan het college besluiten geen pgb te verstrekken of het pgb te beëindigen en eventueel terug te vorderen. De kwaliteit en effectiviteit van de ondersteuning zal gemonitord worden. Denk hierbij aan gesprekken met jeugdigen en ouders, steekproefsgewijze controles en het reageren op signalen van de SVB of anderen binnen of buiten de gemeente. De verantwoordelijkheid voor de controle op de kwaliteit van de hulp en ondersteuning blijft primair liggen bij de jeugdige en/of zijn ouder(s).
De gemeente kan periodiek steekproeven doen bij een aantal lopende pgb’s om de rechtmatigheid en doelmatigheid te toetsen. In de algemene werkwijze zitten daarnaast evaluatiemomenten verankerd. Daar wordt gekeken of de resultaten behaald zijn en wat voor de volgende termijn nodig is. Het pgb als leveringsvorm is daarbij onderdeel van het bredere inhoudelijke evaluatiegesprek tussen de cliënt en de toegangsmedewerker.
Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.
Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als: “Beleidsregels jeugdhulp gemeente Steenwijkerland 2017”.