Organisatie | Utrecht (Utr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verzameluitvoeringsbesluit krachtens Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, september 2007 |
Citeertitel | Verzameluitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, september 2007 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | milieu |
Geen.
-
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-10-2007 | 13-05-2010 | nieuwe regeling | 24-09-2007 Gemeenteblad van Utrecht 2007, nr. 46 | Mandaatbesluit hoofd afd R&I van 24 september 2007 |
Onder klein chemisch afval wordt verstaan:
Verzameluitvoeringsbesluit krachtens Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, september 2007 (besluit van 18 september 2007)
Het hoofd van de afdeling Reinigen en Inzamelen van Stadswerken, hiertoe gemandateerd door het college van burgemeester en wethouders;
VERZAMELUITVOERINGSBESLUIT krachtens Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, september 2007
I.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 7, eerste lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, waarin vastgesteld wordt wie belast is met de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen in de gemeente Utrecht:
Het college van burgemeester en wethouders wijst Stadswerken aan als de dienst die belast is met de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen.
II.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 7, tweede lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, waarin vastgesteld wordt welke inzamelaars (personen of instanties) belast zijn met het afzonderlijk inzamelen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen:
Naast Stadswerken zijn de door Stadswerken via aanbesteding verkregen onderaannemers belast met de afzonderlijke inzameling van categorieën huishoudelijke afvalstoffen.
III.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 8, tweede lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, waarin vastgesteld wordt wat precies onder diverse categorieën huishoudelijk afval verstaan dient te worden:
Lege eenmalige glasverpakkingen, zoals: | ▪nog (gedeeltelijk) volle glazen verpak- kingen met medicijnen worden als Klein Chemisch Afval (KCA) beschouwd. |
·Groente-, Fruit- en Tuinafval (GFT)
*vlees- en visresten bij voorkeur in krant verpakt in de GFT-bak doen ter voorkoming van stank.
Motorolie / afgewerkte olie / remolie
Hieronder wordt verstaan het afval dat vrijkomt binnen een huishouden en niet is onder te brengen binnen 1 van de categorieën huishoudelijke afvalstoffen die vermeld staan in artikel 8, eerste lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2004;
Vaststelling van uitvoeringsbesluit III brengt met zich mee dat afval dat valt onder één van bovengenoemde categorieën huishoudelijke afvalstoffen afzonderlijk aan de inzameldienst dient te worden aangeboden.
Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 9, tweede lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, waarin de inzamelmiddelen vastgesteld worden die een gebruiker van een perceel dient te gebruiken bij het overdragen of ter inzameling aanbieden van bepaalde huishoudelijke afvalstoffen:
Daar waar bij gelaagde bouw, flats en andere hoogbouw verzamelcontainers voor een groep percelen zijn geplaatst voor de verwijdering van restafval en GFT-afval dienen de bewoners van de percelen in deze bebouwingstypen ook gebruik te maken van deze inzamelvoorziening. Indien dit voor een goede gang van zaken wenselijk is, zullen de adressen van de betreffende percelen middels een bord op de juiste verzamelcontainers worden aangegeven.
Indien er geen inzamelvoorziening voor een groep percelen dan wel op wijkniveau aanwezig is voor de verwijdering van restafval, dienen de gebruikers van een perceel gebruik te maken van het door de inzameldienst beschikbaar gestelde inzamelmiddel voor restafval. Uitsluitend indien de inzameldienst geen inzamelmiddel voor restafval beschikbaar heeft gesteld, mogen vuilniszakken gebruikt worden. Dit betekent tevens dat men geen gebruik mag maken van in de buurt van het woonadres aanwezige andere containers/inzamelmiddelen die daar voor een specifiek doel en specifieke doelgroep zijn geplaatst, bijvoorbeeld scheepvaartkliko’s.
Naast bovengenoemde aangewezen verwijderingmethoden worden de afvalscheidingstations aangewezen als brengvoorziening op lokaal/regionaal niveau waar alle burgers van de gemeente Utrecht de mogelijkheid hebben om in ieder geval de volgende categorieën afvalstromen gescheiden af te geven:
KCA kan gescheiden worden afgegeven bij:
de KCA-inzamelwagen die tussen 17.30 en 20.30 uur op werkdagen wijkroutes rijdt.
V.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 15, tweede lid 2 Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, waarin vastgelegd wordt op welke wijze en plaatsen huishoudelijke afvalstoffen via een inzamelmiddel ter inzameling moeten worden aangeboden:
het overdragen of het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen dient ordelijk te gebeuren door plaatsing daarvan op een krachtens uitvoeringsbesluit XII vastgestelde inzameldag, aan de trottoirrand of bij de eventueel aanwezige opstelplaats, zo dicht mogelijk bij de openbare rijweg of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de openbare rijweg;
het overdragen of aanbieden van klein chemisch afval in de kca-box dient in afwijking van de overige huishoudelijke afvalstoffen persoonlijk aan de betreffende medewerkers van de inzameldienst, een andere aangewezen inzamelaar of de houder van een vergunning als bedoeld in artikel 11 van de Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, te gebeuren. Het kca dient daarbij goed van elkaar gescheiden te zijn. Kca dient in goed gesloten, bij voorkeur de originele, verpakking te worden aangeboden. Op ieder pakket moet de inhoud duidelijk staan vermeld.
Indien het inzamelmiddel een handvat of handvatten heeft, dienen deze naar de weg toe te worden geplaatst, zodanig dat de vuilinzamelaars het inzamelmiddel eenvoudig kunnen pakken. Daar waar er verzamelplaatsen zijn aangewezen, dient het inzamelmiddel op deze (gemarkeerde) plaatsen te worden aangeboden. Deze verzamelplaatsen kunnen indien nodig worden gemarkeerd op een nader te bepalen wijze. Op deze (gemarkeerde) verzamelplaatsen dienen de inzamelmiddelen voor de verwijdering van rest- en GFT-afval op de betreffende dag van inzameling te worden aangeboden. Bewoners dienen van deze verzamelplaatsen gebruik te maken wanneer deze zich in dezelfde straat als hun perceel bevinden.
VI.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 15, vierde lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, waarin het maximum gewicht van bepaalde inzamelmiddelen vastgesteld wordt:
het maximaal toelaatbare gewicht van een 25 liter SULO-emmer is 12,5 kilo.
VII.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 15, lid 6, Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, waarin vastgesteld wordt welke eis verbonden wordt aan het inzamelmiddel dat men mag gebruiken wanneer van gemeentewege geen inzamelmiddel verstrekt is:
Vuilniszakken voor de verwijdering van restafval dienen uitsluitend en alleen of grijs of zwart van kleur te zijn, met een minimale inhoud van 40 liter en een maximale inhoud van 50 liter.
de huishoudelijke afvalstoffen dienen op een zodanige wijze in de inzamelvoorziening te worden aangeboden dat dit geen aanleiding kan geven tot verwonding van derden of tot beschadiging van de inzamelvoorziening;
IX.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 17, tweede lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, waarin vastgesteld wordt aan welke regels men zich dient te houden wanneer men gebruik maakt van een inzamelmiddel op wijkniveau:
de huishoudelijke afvalstoffen dienen op een zodanige wijze in de inzamelvoorziening te worden aangeboden dat dit geen aanleiding kan geven tot verwonding van derden of tot beschadiging van de inzamelvoorziening;
X.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 18, tweede lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, waarin vastgesteld wordt op welke wijze men huishoudelijke afvalstoffen mag aanbieden op de gemeentelijke afvalscheidingstations:
Vóórdat asbest verwijderd kan worden, moet dit gemeld worden bij de afdeling Bouwbeheer van de dienst Stadsontwikkeling voor het maken van een afspraak met een inspecteur, die ter plaatse kan beoordelen of het door de bewoner zelf kan worden verwijderd en advies geeft hoe dat dan kan worden gedaan. Afhankelijk van de wijk dient een van de onderstaande nummers te worden gebeld: Oog in Al, Lombok: 030-2864659; Polder Ouderijn, Lage Weide: 030-2864653; Overvecht, Zuilen, Ondiep, Pijlsweerd: 030-2864455; Lunetten, Kanaleneiland, Rivierenwijk, Hoograven: 030-2864124; Centrum, Oudwijk, Rijnsweerd: 030-2864779; Wittevrouwen, Tuindorp, Tuinwijk, Voordorp: 030-2864123; De Meern: 030-2864209. Indien de inspecteur instemt met verwijdering door de bewoner zelf moet een meldingsformulier worden ingevuld, waarna binnen 8 dagen een goedkeuring volgt. Op vertoon van de goedkeuring kan de bewoner een gratis doe-het-zelf beschermingspakket verkrijgen voor de verwijdering van het asbest. Het asbest dient uiteindelijk op vertoon van het meldingsformulier en de goedkeuring te worden aangeboden op de navolgende wijze bij één van de afvalscheidingstations:
Het is verboden om afvalstoffen buiten het terrein van het afvalscheidingstation te plaatsen.
XI.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 19, eerste, tweede en derde lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, waarin vastgesteld wordt welke huishoudelijke afvalstoffen men mag aanbieden zonder gebruik van een daartoe van gemeentewege aangewezen inzamelmiddel, de wijze waarop men deze stoffen dient aan te bieden en het maximale gewicht, de afmetingen en het volume van de stoffen die ter inzameling worden aangeboden:
In die wijken waar door de inzameldienst dan wel door organisaties die daartoe over een vergunning beschikken oud papier en karton bij het perceel wordt ingezameld, kunnen de bewoners van percelen hun oud papier en karton zonder inzamelmiddel ter inzameling aanbieden. Het oud papier en karton dient te worden aangeboden in kartonnen dozen dan wel met touw gebonden, teneinde zwerfvuil te voorkomen. Het oud papier en karton dient pas op de dag van inzameling te worden aangeboden;
Grof huisvuil kan op afspraak bij het perceel worden afgehaald. In de periode van 15 maart tot en met 15 mei én de periode van 15 oktober tot en met 15 november wordt ook grof tuinafval gescheiden van het grof huisvuil bij het perceel opgehaald, de zogenoemde takkenroutes. Voor beide afvalstromen dient via telefoonnummer 030 –286 6900 vooraf een afspraak te worden gemaakt;
De hoeveelheid grof tuinafval die maximaal per afspraak apart van het grof huisvuil kan worden aangeboden om door de inzameldienst bij het perceel te worden opgehaald, bedraagt 1,5 m3. Het tuinafval mag maximaal 1,25 meter lang zijn en moet met touw gebundeld worden aangeboden.
XII.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 20, eerste lid Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, waarin de dagen en tijden vastgelegd worden waarop huishoudelijke afvalstoffen aan de inzameldienst mogen worden overgedragen of ter inzameling mogen worden aangeboden:
Op de navolgende dagen wordt het GFT-afval en restafval in bijgenoemde wijken en buurten van de gemeente Utrecht opgehaald:
Restafval: Haarzuilens, Vleuten (deels*) Zuilen (excl. N-O-deel*), Ondiep, Pijlsweerd, Daalse Buurt, Binnenstad-Zuid (*), Overvecht-hoogbouw. GFTafval: Overvecht, Tuindorp, Vleuten (deels*), De Meern (deels*).
Restafval: Vleuten (deels*), De Meern (deels*), Tuinwijk-Zuid (*), Vogelenbuurt, Wittevrouwen, Zeeheldenbuurt, Voordorp, Buiten Witte vrouwen, Oudwijk, Wilhelminapark, Rijnsweerd, Sterrenwijk, Binnenstad-Noord (*), Schildersbuurt.
GFT-afval: Binnenstad-Zuid (*), binnenstadgrachten, (1-tonswegen (*), Schepenbuurt, Oog in Al, Lombok, Welgelegen, Den Hommel, Dichterswijk, Hoogh Boulandt, Transwijk, Kanaleneiland, Leidsche Rijn, De Meern (deels*).
Restafval: De Meern (deels*), Hoogh Boulandt, Dichterswijk, Rivierenwijk, Tolsteeg, Hoograven, Lunetten.
GFT-afval: Zuilen, Ondiep, Staatsliedenbuurt, Tuinwijk, Vogelenbuurt, Pijlsweerd, Majellapark, Daalse buurt, Haarzuilens, Vleuten (deels*),
Restafval: Vleuten (deels), De Meern (deels*), Binnenstad-Zuid, Overvecht, Overvecht-hoogbouw, Tuindorp, Staatsliedenbuurt, Tuinwijk-Noord, Zuilen-Noord-Oost.
GFT-afval: Binnenstad (Noord*), Tolsteeg, Rivierenwijk, Lunetten, Hoograven, Sterrenwijk (deels*), Vleuten (deels*), De Meern (deels*),
Restafval: De Meern (deels*), Binnenstad-Noord, Kanaleneiland, Transwijk, Den Hommel, Welgelegen, Oog in Al, Lombok, Majellapark, Schepenbuurt, Leidsche Rijn.
GFT-afval: Voordorp, Zeeheldenbuurt, Wittevrouwen, Buiten-Wittevrouwen, Oudwijk, Wilhelminapark, Rijnsweerd, Sterrenwijk (deels*), Schildersbuurt, De Meern (deels*).
Het gebruikte inzamelmiddel voor het aanbieden van restafval en GFT-afval voor de inzameling bij elk perceel dient zo spoedig mogelijk na lediging doch uiterlijk vóór 24.00 uur op de dag van inzameling van de weg te zijn verwijderd. Het inzamelmiddel dient, met uitzondering van de periode waarbinnen het aanbieden van de afvalstoffen ter inzameling toegestaan is, op het eigen terrein geplaatst te worden. Wanneer er geen sprake is van eigen terrein dient het inzamelmiddel tegen de gevel geplaatst worden.
De openingstijden van de afvalscheidingstations zijn:
Op zaterdag van 09.00 tot 16.00 uur.
▪Op woensdag wordt het oud papier en karton in de binnenstad ingezameld.
XIII.Uitvoeringsbesluit krachtens artikel 23, derde lid 3 Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, waarin vastgesteld wordt op welke dagen, wijzen en plaatsen afvalstoffen die op grond van artikel 22 zijn aangewezen (bedrijfsafval) kunnen worden overgedragen, aangeboden of achtergelaten:
Voor bedrijfsafval dat overeenkomstig artikel 22 van de afvalstoffenverordening aan de inzameldienst wordt overgedragen of ter inzameling wordt aangeboden gelden de inzameldagen en voorwaarden (zoals bijvoorbeeld het inzamelmiddel dat gebruikt mag worden en het maximale gewicht hiervan) zoals die afzonderlijk aan de betreffende bedrijven zijn meegedeeld. Hierbij wordt zo veel als redelijkerwijs mogelijk is aansluiting gezocht bij de inzameldagen die gelden voor particulier huishoudelijk afval.
XIV.Inwerkingtreding van dit verzameluitvoeringsbesluit.
Dit verzameluitvoeringsbesluit treedt in werking op de achtste dag nadat zij is bekendgemaakt. Op het moment van inwerkingtreding van dit verzameluitvoeringsbesluit wordt het “Verzameluitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Utrecht 2006” ingetrokken.
Dit besluit wordt aangehaald als: Verzameluitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Utrecht 2004, september 2007.
Deze beslissing is met inachtneming van het bepaalde in artikel 168 Gemeentewet in samenhang met de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht namens het college van burgemeester en wethouders genomen.
Burgemeester en wethouders van Utrecht,
hoofd afdeling Reinigen en Inzamelen
Bekendmaking is geschied op 10 oktober 2007.
Dit besluit is in werking getreden op 18 oktober 2007.
BIJLAGE BEHOREND BIJ GEMEENTEBLAD VAN UTRECHT 2007, NR. 46
Straatnaamlijsten als bedoeld in uitvoeringsbesluit XII, waarin de dagen en tijden vastgelegd worden waarop huishoudelijke afvalstoffen aan de inzameldienst mogen worden overgedragen of ter inzameling mogen worden aangeboden:
Op de navolgende dagen wordt het restafval en het GFT-afval in bijgenoemde wijken en buurten van de gemeente Utrecht opgehaald:
Zuilen (exclusief het noordoost-gedeelte)
De Muinck Keizerlaan noordkant
Burgemeester van Tuyllkade westkant
Spoorlijn Utrecht-Amsterdam tot
Willem van Noortstraat noordkant
Pieter Nieuwlandstraat noordkant
Stadsbuitengracht tot Weerdsluis
Stadsbuitengracht tot Nieuwekade
Overvecht (inclusief Gageldijk en Fort Blauwkapel)
Burgemeester van Tuyllkade oostkant
J.M. de Muinck Keizerlaan zuidkant
Tuinwijk (exclusief Zuid gedeelte) grens is:
Willem van Noortstraat noordkant
Pieter Nieuwlandstraat noordkant
Koningin Wilhelminalaan noordkant
Overste den Oudenlaan oostkant
Stadsbuitengracht tot Nieuwekade
Dinsdag grachten en overige straten
Van Asch van Wijckskade tot en met het huisnummer 28 en het huisnummer 29