Organisatie | Arnhem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Rijden in het voetgangersgebied |
Citeertitel | Beleidsregels ontheffing berijden voetgangersgebied binnenstad Arnhem |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Eerder vastgestelde beleidsregels van 1 oktober 2010.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-02-2011 | nieuwe regeling | 25-01-2010 Arnhemse Koerier,09-02-2011 | 2011.0.003.374 | ||
01-10-2010 | 10-02-2011 | Onbekend | 08-12-2009 Arnhemse Koerier, d.d. 9 juni 2010 | Onbekend |
5.1 Minder ontheffingen verlenen
5.3 Overige mogelijkheden optimaliseren
5.4 Strikte ontheffingverlening en handhaving
6 De nieuwe regels voor het rijden in het voetgangersgebied
Bijlage: Beleidsregels voor het verlenen van ontheffingen voor toegang tot het voetgangersgebied binnenstad Arnhem
Arnhem was in 1995 één van de eerste steden in Nederland, waar de binnenstad werd afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. In het voetgangersgebied krijgen leefbaarheid, verkeersveiligheid en een rustige winkelomgeving prioriteit. Bevoorrading en andere werkzaamheden waarvoor (vracht)auto’s nodig zijn, dienen zoveel mogelijk plaats te vinden binnen de zogenaamde venstertijden. Een beperkt aantal mensen en bedrijven krijgt van de gemeente een ontheffing om ook buiten de venstertijden in de binnenstad te mogen rijden.
Sinds een aantal jaren zien we, ondanks het systeem van beperkte ontheffingverlening, een flinke groei van (vracht)autoverkeer in de Arnhemse binnenstad buiten de venstertijden. Er zijn te veel bedrijven en personen met een ontheffing, waardoor het leef- en winkelklimaat in gevaar komt. De wens om het ontheffingenbeleid aan te passen is inmiddels breed gedragen. De werkgroep ‘Arnhem Gastvrije Stad’, waarin bedrijfsleven en transportorganisaties zijn vertegenwoordigd, heeft de gemeente hierom gevraagd.
Deze nota geeft antwoord op de vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat er minder overlast komt van gemotoriseerd verkeer in de binnenstad. Waarbij de uitvoering van noodzakelijke taken als bevoorrading van winkels en horeca, stadsreiniging, reparatie en onderhoud niet in het gedrang mag komen. De oplossing voor dit dilemma ligt in het enerzijds verruimen van de venstertijden in de ochtend, en anderzijds in het verlenen van veel minder ontheffingen buiten de venstertijden. In deze nota vindt u de spelregels die dit mogelijk moeten maken. Het beeld van auto’s en vrachtwagens, manoeuvrerend tussen een druk winkelend publiek, moet met deze spelregels weer van regel tot uitzondering worden in Arnhem.
In de binnenstad van Arnhem heeft het publiek momenteel te veel hinder van gemotoriseerd verkeer. Dit probleem speelt vooral na de venstertijden, wanneer alleen ontheffinghouders het voetgangersgebied in mogen. Er zijn dan te veel bestelbussen en vrachtwagens. Om dit tegen te gaan zal de gemeente per 1 oktober 2010 het ontheffingenregime strenger maken. Minder bedrijven mogen voortaan nog buiten de venstertijden met een voertuig het gebied in. Om de bedrijven meer ruimte te geven worden de venstertijden verruimd: maandag tot en met zaterdag mogen tussen 06.00 en 11.00 uur alle voertuigen het gebied in. Na 11.00 uur alleen ontheffinghouders. Voor een flink aantal bedrijven betekent het strengere regime dat ze hun werkwijze zullen moeten aanpassen, bijvoorbeeld door anders te plannen of beter gebruik te maken van alternatieve mogelijkheden. Het nieuwe regime heeft duidelijke regels en zal leiden tot minder discussie. Zodoende kan er ook beter gehandhaafd worden. Na een jaar kijken we of de nieuwe regels ook daadwerkelijk leiden tot minder overlast.
De spelregels zijn op dit moment vastgelegd in de ‘Verordening ontheffingen berijden voetgangersgebied binnenstad Arnhem 2004’. Hierin is onder meer het volgende bepaald:
Vaste ontheffingen van de venstertijden worden verleend aan bewoners en bedrijven die beschikken over een eigen danwel gehuurde parkeerplaats, aan transporteurs die minstens 10 leveradressen in het gebied hebben, en aan transport t.b.v. ‘bijzondere situaties’. Deze laatste categorie is erg divers en bevat onder andere storings- en onderhoudsdiensten, vishandel, apotheken, etcetera.
In de huidige praktijk zien we een aantal afwijkingen en aanvullingen op de hierboven beschreven de regelgeving. De belangrijkste zijn:
Twee onderdelen van de gemeentelijke organisatie zijn belast met het uitvoeren van de regels voor het rijden in het voetgangersgebied: de afdeling Vergunningen en het Parkeerbedrijf. De afdeling Vergunningen van de dienst Stadsbeheer behandelt de aanvragen voor vaste ontheffingen. De afdeling toetst de aanvragen aan de voorwaarden uit de Verordening en schakelt hierbij zonodig de Adviescommissie bevoorradingsaangelegenheden in. Het Parkeerbedrijf, dienst Stadsontwikkeling, handelt de aanvragen af voor incidentele- en dagontheffingen. Daarnaast voert het Parkeerbedrijf de fysieke handelingen uit die horen bij de verlening van alle ontheffingen: het versturen en verstrekken van de ontheffingen en eventuele transponders en het innen van de leges. Het Parkeerbedrijf is verantwoordelijk voor de beweegbare palen waarmee het voetgangersgebied is afgesloten. Tot slot valt ook de handhaving van de regels voor het rijden in het voetgangersgebied onder de verantwoordelijkheid van het Parkeerbedrijf.
3.3 Ontwikkelingenuitbreiding voetgangersgebied
Het voetgangersgebied is in 2009 uitgebreid met Gele Rijdersplein, Looiersstraat, Telefoonstraat en Johnny van Doornplein. Een aantal bedrijven in dit uitbreidingsgebied is in het bezit van eigen parkeerplaatsen. Deze bedrijven kunnen gebruik gaan maken van een regeling voor klantparkeren.
Per september 2009 is Binnenstadservice Arnhem van start gegaan. Dit bedrijf, gevestigd net buiten het centrum, ontvangt goederen die bestemd zijn voor bedrijven in de Arnhemse binnenstad. Vervolgens worden de goederen gebundeld en worden verschillende binnenstadsbedrijven in één keer bevoorraad. Voor de binnenstad als geheel heeft dit als voordeel dat er minder vervoersbewegingen in het gebied plaatsvinden. Voor de individuele bedrijven en leveranciers is er een efficiëntievoordeel. Binnenstadservice is een mogelijke oplossing voor bedrijven die niet in aanmerking komen voor een ontheffing van de venstertijden. Goederen kunnen buiten de venstertijden afgeleverd worden bij Binnenstadservice, die ze de volgende dag kan afleveren in de binnenstad.
Het op te lossen probleem is het feit dat er buiten de venstertijden te veel gemotoriseerd verkeer in het voetgangersgebied van Arnhem rijdt. Het voetgangersgebied en bijbehorend ontheffingenregime is ooit geïntroduceerd om winkelend publiek en (bevoorradings)verkeer zoveel mogelijk in de tijd van elkaar te scheiden. Het huidige binnenstadsbeeld toont aan dat dit steeds minder goed lukt. Naar aanleiding van de problematiek is in 2005 een Bevoorradingsprofiel gemaakt van de Arnhemse binnenstad. Op basis van dit rapport heeft de werkgroep Arnhem Gastvrije Stad, onder coördinatie van de Stichting Binnenstadsmanagement Arnhem (SBA), de gemeente gevraagd een aantal maatregelen te nemen om hierin verbetering te brengen. De werkgroep vraagt onder meer om nieuw beleid voor het verlenen van ontheffingen, om aanvullende voorwaarden bij het gebruik van de ontheffingen, om het opschonen van het huidige vervuilde ontheffingenbestand en om een gerichtere handhaving.
Als de conclusie is dat er zich buiten de venstertijden teveel gemotoriseerd verkeer in het voetgangersgebied bevindt, betekent dat dat er op dit moment te veel ontheffingen in gebruik zijn. Deze ontheffingen zijn allemaal volgens de regels verleend. De regels geven dus ruimte voor het verlenen van te veel ontheffingen.
Niet alleen verleent de gemeente Arnhem te veel ontheffingen, het blijkt regelmatig ook erg moeilijk te zijn om een eenmaal verleende ontheffing weer in te trekken. De indruk bestaat dat een aanzienlijk deel van het ontheffingenbestand vervuild is, bijvoorbeeld door verhuizing of bedrijfsbeëindiging. Het traject om vervolgens de bewuste ontheffing weer in te trekken kan door een onwillige ontheffinghouder danig tijdrovend en intensief gemaakt worden. Het opschonen van het ontheffingenbestand is daardoor nog niet gelukt.
5.1 Minder ontheffingen verlenen
Vergeleken met het huidige regime zal er voor gekozen moeten worden om minder bedrijven in aanmerking te laten komen voor een ontheffing. Een aantal bedrijfsbranches komt daarom voortaan niet meer in aanmerking voor een vaste ontheffing. Van deze bedrijven schatten wij in dat zij hun werkzaamheden kunnen verrichten binnen de mogelijkheden die er zijn, zonder gebruik te hoeven maken van een vaste ontheffing. Dit kan door beter gebruik te maken van de venstertijden, van dagontheffingen en incidentele ontheffingen en van de bestaande laad- en losplaatsen rond het gebied. De belangrijkste afvallers in vergelijking met de oude regeling zijn de bevoorraders en leveranciers van de bedrijven in de binnenstad. Dit is op het moment ook de grootste groep bedrijven met een vaste ontheffing. Ongeveer twee derde van de ruim 1500 vaste ontheffingen is nu verleend aan bedrijven die niet in de binnenstad zijn gevestigd. Dit aandeel zal onder de nieuwe regels een stuk kleiner zijn.
Niet (meer) in aanmerking voor een ontheffing komen onder meer transportbedrijven, pakketdiensten, dienstverleners, distributeurs, cateringbedrijven gevestigd buiten het gebied, horeca, taxi’s, tafeltje-dek-je, exploitanten van gokautomaten, aannemers, glazenwassers zonder hoogwerker.
Wel in aanmerking voor een ontheffing komen de in het voetgangersgebied gevestigde bewoners en bedrijven met parkeerplaats, bewoners en bedrijven zonder parkeerplaats, openbare diensten, netwerkbeheerders, inzamelaars van bedrijfsafval, inzamelaars van oud papier, marktkooplui, marktkraambouwers, beveiligingsdiensten, glazenwassers met hoogwerker, vishandels, cateringbedrijven gevestigd in het voetgangersgebied, apothekers. Daarnaast bestaan er diensten en organisaties die op grond van een ministeriële vrijstelling het voetgangersgebied mogen berijden (ambulance, politie en brandweer, maar ook geld- en waardetransporten). Zij hebben geen ontheffing nodig. In paragraaf 6 is de volledige lijst van mogelijke ontheffinghouders te vinden, de tijden waarvoor de ontheffingen worden verleend en de eventuele randvoorwaarden waaraan moet worden voldaan.
Bewoners en bedrijven die in het voetgangersgebied zijn gevestigd èn beschikken over een parkeerplaats behouden de huidige mogelijkheid op een vaste (24 uurs) ontheffing om van en naar de eigen parkeerplaats te rijden. Voor de gemeente is een belangrijke overweging daarbij dat de mogelijkheid om één of meerdere parkeerplaatsen te gebruiken de aantrekkelijkheid vergroot van een vestiging in het voetgangersgebied. Bewoners en bedrijven die in het voetgangersgebied zijn gevestigd maar niet beschikken over een parkeerplaats, behouden ook de huidige mogelijkheid op een vaste ontheffing om de twee uren na winkelsluitingstijd door het voetgangersgebied te rijden.
De oude venstertijden zijn van dinsdag tot zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur, en op maandag van 06.00-12.00 uur. Wanneer we minder ontheffingen willen verlenen buiten de venstertijden, ligt het voor de hand om de venstertijden zelf te verruimen. Op deze manier bieden we verkeer dat in het voetgangersgebied moet zijn en geen ontheffing meer krijgt, meer ruimte.
Een analyse van vergelijkbare steden leert dat 07.00-11.00 uur de meest voorkomende venstertijden zijn voor een afgesloten voetgangersgebied. Een verlenging van de venstertijd in Arnhem tot 11.00 uur betekent een uur meer tijd voor bevoorrading en andere werkzaamheden. Rond 11.00 uur begint het Arnhemse voetgangersgebied al redelijk vol te raken, dus een strikte handhaving van 11.00 uur als eindtijd hoort bij deze verruiming. De begintijd kan op 06.00 uur worden gehouden. Hoewel slechts een beperkt deel van de bevoorrading tussen 06.00 en 07.00 uur plaatsvindt, blijkt uit het bevoorradingsprofiel dat er van geluidhinder in de vroege ochtend geen sprake is in de binnenstad. Een verruiming van de venstertijden naar 06.00 tot 11.00 uur, maandag tot en met zaterdag, levert voor vijf dagen van de week een verruiming van een uur op. Op zondag blijft het gebied gesloten voor niet-ontheffinghouders.
Overwogen is om ook een avondvenstertijd van 18.00 tot 20.00 uur in te stellen. De verwachting is echter dat een deel van het reguliere verkeer op de singels het voetgangersgebied dan zal gaan gebruiken als sluiproute. Een avondvenstertijd zal dan ook niet worden ingevoerd.
5.3 Overige mogelijkheden optimaliseren
Voor wie buiten de venstertijden in het voetgangersgebied moet zijn en niet in aanmerking komt voor een vaste ontheffing, staat een aantal oplossingen ter beschikking.
Ten eerste kan eenieder gebruik maken van de laad- en losplaatsen die direct buiten het voetgangersgebied zijn gelegen, mits diegene voldoet aan de wettelijke omschrijving van laden/lossen. Vanaf de laad- en losplaatsen kunnen goederen met de hand het gebied in gebracht worden.
Daarnaast verstrekt de gemeente tijdelijke ontheffingen. Afhankelijk van de gewenste duur kan dit een dagontheffing of een incidentele ontheffing zijn. Om misbruik te voorkomen verleent de gemeente een dagontheffing maximaal drie maal per maand aan dezelfde aanvrager. Een incidentele ontheffing is bedoeld voor verhuis-, bouw-, installatie- of reparatiewerkzaamheden en is maximaal vijf achtereenvolgende werkdagen geldig. Voor beide ontheffingen geldt dat het belang van het voetgangersgebied voorop staat. Dit betekent dat de aanvrager moet kunnen aantonen dat toegang tot het gebied met een gemotoriseerd voertuig buiten de venstertijden noodzakelijk is.
Met twee bedrijven in het voetgangersgebied heeft de gemeente in 1995 afgesproken dat zij gebruik mogen maken van klantparkeren. Klanten van deze bedrijven krijgen buiten de venstertijden toegang om met de auto de kortste route naar en van het bedrijf te rijden. Parkeren mag vervolgens alleen op eigen terrein. Een aantal bedrijven in de omgeving van het Gele Rijdersplein heeft de gemeente verzocht ook gebruik te kunnen gaan maken van een klantparkeerregeling. Naar aanleiding van dit verzoek zal het klantparkeren voortaan worden toegestaan aan alle ondernemingen in het voetgangersgebied die beschikken over één of meerdere eigen parkeerplaatsen. De toegang tot het gebied wordt geregeld worden met barcodekaarten op naam van het betreffende bedrijf.
Bij calamiteiten, waarvan het oplossen niet kan wachten tot de volgende dag, is het altijd mogelijk toegang te krijgen tot het voetgangersgebied. Om de toegangspaal te laten zaken kan gebruik gemaakt worden van de intercom die bij elke ingang van het voetgangersgebied is geïnstalleerd. Tot 23.00 uur is de intercom verbonden met het Parkeerbedrijf, daarna met de meldkamer van de brandweer. Er zal goed op worden toegezien dat alleen toegang wordt gegeven bij spoedeisende zaken. Hulpdiensten (politie, brandweer, ziekenwagen) heben overigens permanent toegang tot het voetgangersgebied.
5.4 Strikte ontheffingverlening en handhaving
Wil het nieuwe beleid het gewenste effect hebben, dan is een strikte toepassing van de regels een noodzakelijke randvoorwaarde. Dit geldt zowel voor een zorgvuldige toepassing van de verleningscriteria bij het verlenen van een ontheffing, als voor een strenge handhaving op overtreders in het voetgangersgebied.
De voorwaarden voor het verkrijgen van een ontheffing zijn, in vergelijking met de oude regelgeving, vereenvoudigd. Er zullen zich hierdoor veel minder bespreekgevallen voordoen en de gemeente zal minder in discussie hoeven te gaan met aanvragers. De Adviescommissie Bevoorradingsaangelegenheden zal weinig tot geen individuele aanvragen meer hoeven te beoordelen. De gemeente zal regelmatig controleren of de gegevens uit het ontheffingenbestand nog overeenkomen met de gemeentelijke basisadminstratie en het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Niet meer kloppende ontheffingen worden meteen ingetrokken. De registratie van vaste ontheffingen zal op één plek in de gemeentelijke organisatie plaatsvinden.
Handhaving van de regels is essentieel voor een goede werking. Door de duidelijker regelgeving is handhaving op overtredingen beter mogelijk geworden. Hoewel het te allen tijde mogelijk blijft om het voetgangersgebied te verlaten, zal een voertuig zonder ontheffing na 11.00 uur in het voetgangersgebied beboet worden. Daarnaast zal de gemeente met name toezien op het bezit van de juiste ontheffing, op het rijden van de kortste route naar en van de bestemming en op het parkeerverbod in het voetgangersgebied. Bij herhaaldelijke overtredingen kan de gemeente de ontheffing intrekken. Het Parkeerbedrijf zet 1,5 fte in voor handhaving van de regels in deze nota.
6 De nieuwe regels voor het rijden in het voetgangersgebied
·De venstertijden zijn maandag tot en met zaterdag van 06.00 tot 11.00 uur. Binnen deze venstertijden mag gemotoriseerd verkeer in het voetgangersgebied rijden. Buiten de venstertijden mag alleen gemotoriseerd verkeer met een ontheffing in het gebied rijden. Op zondagen (ook koopzondagen) is het gebied afgesloten voor verkeer zonder ontheffing en geldt er geen venstertijd.
·Op aanvraag verleent de gemeente vaste ontheffingen aan bewoners en bedrijven in de volgende categorieën:
Een ontheffing voor bewoners is onbeperkt geldig, zolang de bewoner voldoet aan de criteria voor het verkrijgen van de ontheffing. Een ontheffing voor een bedrijf is voor drie jaar geldig, zolang het bedrijf voldoet aan de criteria voor het verkrijgen van de ontheffing. Na die drie jaar kan de ontheffing opnieuw worden aangevraagd.
Dagontheffingen en incidentele ontheffingen van de venstertijden kunnen worden verleend wanneer de aanvrager werkzaamheden heeft waarbij de venstertijden aantoonbaar onvoldoende ruimte bieden. Bovendien moet aantoonbaar zijn dat daarvoor gemotoriseerd vervoer buiten de venstertijden noodzakelijk is.
Het is alle bedrijven met eigen of gehuurde parkeerplaats in het voetgangersgebied toegestaan gebruik te maken van klantparkeren. Klanten van deze bedrijven krijgen buiten de venstertijden toegang om met de auto de kortste route naar en van het bedrijf te rijden. Parkeren mag vervolgens alleen op eigen terrein.
De nieuwe regels voor het rijden in de binnenstad treden in werking per 1 oktober 2010. Alle bestaande ontheffingen verliezen per deze datum hun geldigheid. Per 1 oktober 2010 moet degene die buiten de venstertijd in het voetgangersgebied rijdt, in het bezit zijn van een nieuwe ontheffing. Ontheffinghouders worden hiervan tijdig op de hoogte gebracht.
De werkwijze bij de uitgifte van ontheffingen verandert vrijwel niet met de invoering van de nieuwe regels. Het aanvragen van vaste en incidentele ontheffingen kan bij het loket BWL (Stadhuis) en bij het Parkeerbedrijf (parkeergarage Langstraat). De aanvragen voor vaste ontheffingen worden beoordeeld door de afdeling Vergunningen, die van tijdelijke ontheffingen door het Parkeerbedrijf. De fysieke uitgifte van ontheffingen en eventuele transponders vindt plaats door het Parkeerbedrijf.
Deze nota moet leiden tot minder verkeer in het voetgangersgebied buiten de venstertijden. In hoeverre dit doel bereikt wordt, gaan we niet controleren door verkeerstellingen. Wel zullen we ongeveer een jaar na de invoering van de nieuwe regels, eind 2011 dus, inventariseren bij direct belanghebbenden of zij tevreden zijn met het effect van de regels. Deze belanghebbenden zijn City Centrum Arnhem, Kamer van Koophandel Centraal Gelderland, Koninklijke Horeca Nederland afdeling Arnhem, Transport en Logistiek Nederland, EVO (verladersorganisatie), Stichting Binnenstadsmanagement Arnhem en de afdelingen Vergunningen, Verkeer en Parkeerbedrijf van de gemeente Arnhem.
Beleidsregels voor het verlenen van ontheffingen voor het berijden van het voetgangersgebied binnenstad Arnhem
In deze beleidsregels en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
de zone in de binnenstad van Arnhem aangegeven met borden G7 van het RVV 1990 (voetgangersgebied), welke zone wordt begrensd door het Nieuwe Plein, het Willemsplein, de Jansbinnensingel, de Velperbinnensingel, het Koningsplein, de St. Catharinaplaats, de Beekstraat, de Walburgstraat, de Turfstraat, het Kleine Oord en de Nieuwe Oeverstraat;
voertuighouder: degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande, dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens, als houder wordt aangemerkt degene op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van de aanvraag in het register was ingeschreven, dan wel degene die met schriftelijke bewijsstukken kan aantonen dat het motorvoertuig op het moment van de aanvraag nog voor tenminste drie maanden aan hem ter beschikking is gesteld door een instantie die is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken;
17. laden en lossen: het onmiddellijk, nadat het motorvoertuig dichtbij de bezorgplaats of ophaalplaats tot stilstand is gebracht, bij voortduring in- en uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht (bevoorrading) die bezwaarlijk anders dan per motorvoertuig kunnen worden vervoerd, gedurende de tijd die daarvoor nodig is met een maximum van een half uur.
18.calamiteit: een (natuur)ramp of niet verwachte gebeurtenis die ernstige schade kan veroorzaken.
* In plaats van een bewijs van eigendom of van het huren van een pand dat is gelegen in het voetgnagersgebied aan te leveren, kan de aaanvrager de gemeente toestemming verlenen om de GBA en/of de OZB-gegevens te raadplegen.
3.Bij de indiening van een aanvraag om een vaste ontheffing door een bewoner van het voetgangersgebied wordt aan de hand van de gemeentelijke basisadministratie getoetst of de aanvrager staat ingeschreven op een adres dat is gelegen in het voetgangersgebied.
Indien de aanvraag niet voldoet aan de bij of krachtens artikel 2 gestelde eisen, wordt de aanvrager, binnen twee weken na ontvangst van de aanvraag, door het college in de gelegenheid deze binnen twee weken nadat hem dit is meegedeeld, aan te vullen of te verbeteren.
Aan een ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden die strekken tot bescherming van het belang van het verbeteren van de leefbaarheid en bereikbaarheid van de binnenstad, een goede handhaving van de wegenverkeerswetgeving en de daarop gebaseerde besluiten, het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.
Onder misbruik van de ontheffing van de ontheffing wordt in elk geval verstaan:
Het aan een ander dan rechthebbende ter beschikking stellen van een ontheffing of de bijbehorende zender, transponder, keycard, barcode- of chipcard, waarmee toegang verkregen kan worden tot het afgesloten voetgangersgebied. Ook het openen van de toegang van het voetgangersgebied voor een andere dan de ontheffinghouder, wordt als misbruik aangemerkt.
Aan een bewoner, die beschikt over parkeergelegenheid op eigen terrein kan een vaste ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied buiten expeditietijden, om naar de eigen parkeergelegenheid te rijden. Een ontheffing voor bewoners is voor onbepaalde tijd geldig, zolang de bewoner voldoet aan de criteria voor het verkrijgen van de ontheffing.
Aan een onderneming of instelling die is gevestigd in het voetgangersgebied en beschikt over een parkeergelegenheid op eigen terrein kan een of meerdere vaste ontheffingen worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied buiten expeditietijden om naar de eigen parkeergelegenheid te rijden. De gemeente verstrekt maximaal twee maal zoveel ontheffingen als het aantal parkeerplekken in het voetgangersgebied waarover het bedrijf beschikt. Een ontheffing voor een bedrijf is voor drie jaar geldig, zolang het bedrijf voldoet aan de criteria voor het verkrijgen van de ontheffing.
Indien de bewoner, de onderneming of instelling niet beschikt over parkeergelegenheid op eigen terrein kan, indien noodzakelijk voor het laden en lossen, een ontheffing worden verstrekt voor het rijden, laden en lossen in het voetgangersgebied op koopavonden tussen 21.00 en 23.00 uur en op de overige avonden van 18.00 tot 20.00 uur.
a. Aan glazenwassers kan een vaste ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied van 00.00 - 24.00 uur op maandag tot en met vrijdag. De ontheffing geldt voor het hele gebied, behalve voor de hoofdas (Ketelstraat, Land van de Markt, Rijnstraat, Roggestraat), tussen 13.00 en 18.00 uur (op koopavonden 21:00 uur). De ontheffing mag uitsluitend gebruikt worden voor glazenwassen. De doorgang voor het overige verkeer mag niet belemmerd worden.
b. Aan glazenwassers met hoogwerker kan een vaste ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied van 00.00 -24.00 uur, 7 dagen per week. De ontheffing geldt voor het hele gebied, behalve voor de hoofdas (Ketelstraat, Land van de Markt, Rijnstraat, Roggestraat) tussen 06:00 en 111:00 uur. De ontheffing mag uitsluitend gebruikt worden voor glazenwassen.
a. Aan gemeentelijke en door de gemeente ingehuurde handhavers, gebiedsbeheerder, wijkopzichter, servicemedewerkers en storingsdienstmedewerkers voor zover zij een openbare functie uitoefenen, kan een vaste ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied van 00.00 tot 24.00 uur.
Aan detailhandel in vis- schaal- en weekdieren gevestigd in het voetgangersgebied. kan een vaste ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied buiten expeditietijden van 11.00 – 18.00 uur, ten behoeve van transport van bederfelijke waar met mogelijk lange aanvoerlijnen afhankelijk van tijdstip van binnenkomst van schepen.
Aan apothekers kan een vaste ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied van 00.00 – 24.00 uur, ten behoeve van het bezorgen van medicijnen aan bewoners van het voetgangersgebied.
12. Aan huisartsen en verloskundigen kan een vaste ontheffing worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied van 00.00 - 24.00 uur. De ontheffing mag uitsluitend gebruikt worden voor spoedgevallen
13. Aan bedrijven met meerdere bezorgadressen in het voetgangersgebied kan maximaal één ontheffing per bedrijf worden verleend voor het berijden van het voetgangersgebied van 11.00 - 13.00 uur. Deze ontheffing mag gebruikt worden op dagen dat men in het bezit is van een bezorglijst voor die dag van minstens 15 adressen in het voetgangersgebied. Voorwaarde voor het gebruik van deze ontheffing is dat men kan aantonen voor 09.00 uur in het gebied te zijn begonnen met bezorgen. Als bewijs hiervoor geldt een parkeerkaartje dat voor 09.00 uur die dag uit een parkeerautomaaat rondom het voetgangersgebied is gekocht voor het minimale bedrag van EURO 0,10. Om in aanmerking te komen voor de ontheffing dient het bedrijf met vrachtbrieven of op andere wijze aan te tonen dat het minstens 10 maal per kalenderjaar minstens 15 bezorgadressen in het voetgangersgebied aandoet of wil aandoen op dezeldfe dag.
Aan een aanvrager kan een incidentele ontheffing worden verleend voor het rijden, laden en lossen in het voetgangersgebied buiten expeditietijden indien:
2. Een incidentele ontheffing is maximaal vijf aaneengesloten dagen geldig. Aan bouw- en installatiebedrijven kan een incidentele ontheffing van langere gedligheidsduur worden verstrekt. Het bouw- of installatiebedrijf dient de noodzaak hiervan dan aan te tonen.
Het college van B&W kan een ontheffing als bedoeld in de artikelen 9 tot en met 11 van deze beleidsregels uitbreiden met een ontheffing voor het parkeren in het voetgangersgebied, indien aanvrager aantoont dat:
Klanten van een bedrijf gevestigd in het voetgangersgebied met eigen of gehuurde parkeerplaats is het toegestaan buiten de venstertijden met de auto de kortste route naar en van het bedrijf te rijden. Dit is toegestaan wanneer de klant gebruik maakt van de door de gemeente aan de bedrijven verstrekte éénmalige barcodekaarten met de bedrijfsnaam.
In geval van calamiteiten waarvan het oplossen niet kan wachten tot de volgende dagen er niet wordt beschikt over een vaste ontheffing, dan is het mogelijk om zich te melden bij de intercom bij elke ingang tot het voetgangersgebied.