Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht (Utr)

Beleidsregel VI-B 'Aanpassing Onderwijskundige vernieuwingen'

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht (Utr)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel VI-B 'Aanpassing Onderwijskundige vernieuwingen'
CiteertitelBeleidsregel VI-B 'Aanpassing Onderwijskundige vernieuwingen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerponderwijs

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81 tot en met 4:84

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200701-01-200706-09-2007nieuwe regeling

06-09-2007

Gemeenteblad van Utrecht 2007, nr. 40

Raadsvoorstel jaargang 2007, nr. 168

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel VI-B 'Aanpassing Onderwijskundige vernieuwingen'

 

 

 

BELEIDSREGEL VI-B ‘Aanpassing Onderwijskundige vernieuwingen’(raadsbesluit van 6 september 2007)

De raad van de gemeente Utrecht gelet op het voorstel van b. en w. d.d. 21 augustus 2007;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 juni 2007, nummer 07.056033;

Overwegende dat nadere regels zijn gewenst voor uitvoering van aanvragen als gevolg van onderwijskundige vernieuwingen en de procedure daartoe;

Gelet op:

  • -

    artikel 4:81 tot en met 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 2 sub b van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Utrecht 2004;

  • -

    de Notitie ‘Masterplan Primair Onderwijs & (Voortgezet) Speciaal Onderwijs gemeente Utrecht 2007-2014’ d.d. 7 december 2006.

BESLUIT

vast te stellen de volgende:

BELEIDSREGEL ter uitvoering van de Notitie Masterplan Primair Onderwijs & (Voortgezet) Speciaal Onderwijs gemeente Utrecht 2007-2014, raadsbesluit van 7 december 2006 en de procedure daartoe

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze beleidsregel verstaat onder:

  • 1.

    Aanpassingen als gevolg van onderwijskundige vernieuwingen:

    • a.

      Een school voor primair onderwijs kan in aanmerking komen voor een uitbreiding, als de bruto-vloeroppervlakte van hoofdgebouw en/of dislocatie niet voldoet aan de nieuwe oppervlakte norm.

    • b.

      Een school voor primair onderwijs kan in aanmerking komen voor een functionele aanpassing, als het gebouw over voldoende vloeroppervlakte beschikt

  • 2.

    Procedure: de wijze van behandeling en besluitvorming ten aanzien van ingediende aanvragen voor onderwijskundige vernieuwingen waartoe hoofdstuk 2 van de Verordening voorziening huisvesting onderwijs gemeente Utrecht 2004 van overeenkomstige toepassing is.

Artikel 2 Uitgangspunten aanvragen onderwijskundige vernieuwingen

  • 1.

    Op aanvragen voor onderwijskundige vernieuwingen zijnde bepalingen uit de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Utrecht 2004 en de bepalingen van het Masterplan PO integraal van toepassing.

  • 2.

    In het Masterplan P0 is een begroting opgenomen voor een spreiding van de uitgaven voor de voorzieningen in de huisvesting over zeven jaren.

  • 3.

    De schoolbesturen kunnen alleen die aanvragen voor voorzieningen voor enig jaar indienen voor zover zij in het betreffende jaar in het Masterplan PO en de jaarlijkse voortgangsrapportages zijn opgenomen.

  • 4.

    Van toepassing is de benadering zoals opgenomen in bijlage 1 bij deze beleidsregel en zoals beschreven in het Masterplan PO.

Artikel 3 Toetsingscriteria

Aan de volgende toetsingscriteria worden de aanvragen getoetst:

  • 1.

    de uitbreidingen/aanpassingen betreffen alleen gebouwen voor permanente huisvesting, die als hoofdvestiging of dislocatie zijn aangemerkt;

  • 2.

    het moet gaan om een bouwkundige aanpassing;

  • 3.

    er is geen sprake van leegstand binnen de eigen school. Als er sprake is van permanente leegstand op grond van de prognose komen slechts inpandige aanpassingen in aanmerking voor vergoeding;

  • 4.

    de aanpassing is nog niet eerder toegekend;

  • 5.

    iedere school kan slechts eenmaal een aanvraag voor onderwijskundige vernieuwingen gehonoreerd krijgen. Vervolgens wordt bij uitbreiding de nieuwe norm gehanteerd;

  • 6.

    de urgentiecriteria zijn opgenomen in bijlage 1 van deze beleidsregel;

  • 7.

    er is sprake van ruimten zoals opgenomen in bijlage T, functionele aanpassingen van deze beleidsregel;

  • 8.

    de genormeerde vergoedingsbedragen zijn opgenomen in bijlage 1.

Artikel 4 De uitvoering bouwkundige maatregelen onderwijskundige vernieuwingen

De uitvoering van de bouwkundige maatregelen is afhankelijk van de in het Masterplan PO&(V)SO opgenomen begroting voor een spreiding van de uitgaven voor genoemde aanpassingen over zeven jaren.

Artikel 5 Voortgangsrapportages Masterplan PO&(V)SO

Jaarlijks wordt in onderling overleg (OOGO) onderzocht of het Masterplan PO&(V)SO op basis van gewijzigde omstandigheden herzien dient te worden. In het onderling overleg (OOGO) worden de herzieningen bepaald. Herzieningen van het Masterplan PO&(V)SO worden vastgelegd in jaarlijkse voortgangsrapportages, welke onverminderd en gelijkelijk aan het oorspronkelijke Masterplan PO&(V)SO onderdeel uitmaken van onderhavige beleidsregel.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met terugwerkende kracht op 1 januari 2007.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 6 september 2007.

De griffier, De burgemeester,

Drs. A.A.H. Smits Mr. A.H. Brouwer-Korf

Bekendmaking is geschied op 19 september 2007.

Deze verordening is in werking getreden op 1 januari 2007.

BIJLAGE BEHOREND BIJ GEMEENTEBLAD VAN UTRECHT 2007, NR. 40

Bijlage I bij Beleidsregel Aanpassing onderwijskundige vernieuwingen

Toelichting

Op landelijk niveau zijn in 2003 nieuwe normen bepaald voor oppervlaktes van scholen. Door extra vierkante meters toe te staan kunnen scholen hun gebouwen inrichten voor meer functies dan voorheen. Het is mogelijk om meer kleinere groepsruimten te maken. Een interne begeleider kan over een eigen ruimte beschikken voor het werken met een individuele leerling. Men kan meer werkruimte voor leraren en niet-lesgevende personeelsleden scheppen.

Ook kan ingespeeld worden op ruimtebehoefte voor ICT-voorzieningen in een aparte ruimte of een vergroting van de groepsruimten.

Tussen VNG, ministerie van OC&W en organen van bevoegd gezag zijn hierover afspraken gemaakt. Die afspraken zijn in de Modelverordening voorzieningen huisvesting onderwijs opgenomen. Nieuwe scholen krijgen meer vloeroppervlakte per leerling, bestaande scholen krijgen een genormeerd budget om voor de permanente ruimtebehoefte aanpassingen te kunnen maken. Door het ministerie is voor deze taak extra budget in het gemeentefonds gestort.

Artikel 3 Toetsingscriteria

De noodzaak voor deze voorziening blijkt uit het feit dat:

  • a.

    de aanpassing nog niet eerder is toegekend, en

  • b.

    bij de bouw van het gebouw geen rekening is gehouden met onderwijskundige vernieuwingen, en

  • c.

    het een permanent gebouw betreft, en

  • d.

    het om een bouwkundige aanpassing gaat, en

  • e.

    een uitbreiding plaats moet vinden om het tekort aan bruto vloeroppervlakte op te heffen, of

  • f.

    de bouwkundige aanpassingfunctioneel is.

Artikel 3, zesde lid Urgentiecriteria

Scholen met een groter tekort aan brutovloeroppervlakte per leerling gaan véér scholen waarvan dat tekort minder is of niet bestaat.

Uit onderzoek betreffende de functionaliteit onder schoolbesturen is in de gemeente Utrecht gebleken dat de meeste behoefte is aan de volgende functionele aanpassingen (in volgorde van prioriteit):

  • 1.

    het realiseren van meer kleinere groepsruimte(n),

  • 2.

    het bouwen van een werkkamer voor de interne begeleider of remedial teacher,

  • 3.

    het maken van een werkruimte voor leraren,

  • 4.

    het scheppen van extra werkplekken voor het werken met de computer.

Artikel 3, zevende lid Normering oppervlakte aanpassing als gevolg van onderwijskundige vernieuwingen

.

In de Verordening, Bijlage III, is een directe relatie gelegd tussen het aantal groepen en de benodigde uitbreiding in vloeroppervlakte ten opzichte van de “oude” normering.

Om te komen tot een beoordelingssystematiek bij de bouwaanvraag voor een functionele aanpassing, wanneer een schoolgebouw reeds aan de minimum vloeroppervlakte voldoet, is de volgende onderverdeling opgesteld.

 

Soorten van functionele aanpassingen

meer kleinere groepsruimten

interne begeleidei

werkruimte docenten

werkplekken ICT

Voorbeeld indeling

 

Vermeerdering van oppervlakte t.o.v. norm 2002

1

2

3

4

groepsruimte extra

aantal ruimten extra

 

ONDERWIJSKUNDIGE VERNIEUWINGEN

oppervlakte te verdelen/aan te wenden voor

te bouwen

te bouwen

aantal groepen

uitbreiding in m2 bruto

netto

meer kleinere groepsruimten

kamer

IB

werkruimte docenten

werkplekken ICT

groepsruimte extra

aantal ruimten extra

2

35

28

 

10

 

18

 

1

3

45

36

 

10

10

16

 

2

4

55

44

 

10

10

24

 

2

5

65

52

 

10

10

32

 

2

6

75

60

 

10

10

40

 

2

7

85

68

 

10

10

48

 

2

8

95

76

32

10

10

24

1

2

9

105

84

37

10

10

27

1

2

10

115

92

42

10

10

30

1

2

11

125

100

47

10

10

33

1

2

12

135

108

52

10

10

36

1

2

13

145

116

57

10

10

39

1

2

14

155

124

62

10

10

42

1

2

15

165

132

67

10

10

45

1

2

16

175

140

62

10

20

48

1

2

17

185

148

67

10

20

51

1

2

18

195

156

72

10

20

54

1

2

19

205

164

77

10

20

57

1

2

20

215

172

82

10

20

60

1

2

21

225

180

87

10

20

63

2

2

22

235

188

92

10

20

66

2

2

23

245

196

97

10

20

669

2

2

24

255

204

102

10

20

72

2

2

25

265

212

107

10

20

75

2

2

26

275

220

112

10

20

78

2

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artikel 3, achtste lid Financiële normering aanpassing als gevolg van onderwijskundige vernieuwingen

Voor zowel een basisschool als een speciale school voor basisonderwijs wordt de normvergoeding bepaald op basis van de verschiloppervlakte tussen het aantal genormeerde m2 bruto vloeroppervlakte (bvo) behorend bij de minimumnormen zoals deze golden voor 1 januari 2003 en het aantal genormeerde m2 bvo behorend bij de minimumnormen (zie tabel 1) bij het aantal groepen dat bepaald is aan de hand van de bepaling van de omvang van de permanente ruimtebehoefte van de school (uitgedrukt in groepen).

De bedragen zijn inclusief een component voor de eerste inrichting.

Wanneer het bevoegd gezag van een basisschool of speciale school voor basisonderwijs ervoor kiest om als gevolg van onderwijskundige vernieuwingen in de aanpassingen te voorzien door het op de capaciteit van een gebouw in mindering brengen van een leegstaand lokaal en er dus geen uitbreiding nodig is, wordt op het hieronder bepaalde bedrag EUR 55.220,15 in mindering gebracht

Ook wanneer een bestaand schoolgebouw reeds over (ruim) voldoende bruto vloeroppervlakte beschikt, niet zijnde de genormeerde oppervlakte voor één groep uitbreiding, en de bouwkundige aanpassingen binnen de bestaande gevels kunnen worden uitgevoerd, wordt op het hieronder bepaalde bedrag EUR 55.220,15 in mindering gebracht.

Vergoeding school voor basisonderwijs

 

Aantal groepen

Oppervlakte in m2

Prijspeil 2007 (EUR)

2

35

55.220,15

3

45

70.997,34

4

55

86.774,52

5

65

102.551,71

6

75

118.328,90

7

85

134.106,08

8

95

149.883,27

9

105

165.660,45

10

115

181.437,64

11

125

197.214,83

12

135

212.992,01

13

145

228.769,20

Volgende groep

 

15.777,19

Vergoeding speciale school voor basisonderwijs

 

Aantal groepen

Oppervlakte in m2

Prijspeil 2007 (EUR)

4

70

110.440,30

5

80

126.217,49

Volgende groep

 

15.777,19

Tabel 1. Panden die zijn beoordeeld

gebouwen beoordeeld op aanvragen t.b.v. onderwijskundige vernieuwing (OKV)

 

school

adres

huis nummer

aantal lokalen permanent

aantal lokalen totaal

aantal groepen permanent

bruto oppervlakte (bvo) in m2

min. BVO voor OKV

 

West

 

2e Marnixschool

Dantelaan

2A

11

 

8

1448

1130

 

Parkschool

Van Riebeeckstraat

49

9

 

7

1296

1015

 

Jan Nieuwenhuyzen

Maetsuykerstraat

1A

10

 

6

1382

900

hoofdgebouw

Jenaplan De Brug

Laan van Nieuw Guinea

20

6

14

10

866

1360

 

Jenaplan De Brug

Billitonkade

45

8

 

 

1234

 

 

Kameleonschool

 

 

20

 

 

2893

2600

hoofdgebouw

De Kameleon

Staringstraat

1

10

20

16

1295

2140

 

De Kameleon

Vleutenseweg

515

10

 

 

1598

 

 

Eben Haezer

Victor Hugoplantsoen

33

10

 

5

1598

785

 

St. Dominicus

Händelstraat

51

22

 

22

2572

2830

hoofdgebouw

Oog in Al

Victor Hugoplantsoen

34

9

18

15

1518

2025

 

Oog in Al

Beethovenplein

2

6

 

 

910

 

 

Gymvoorziening

 

 

 

 

 

 

 

 

Noordwest

 

De Pijlstaart

Amsterdamsestraatweg

1

10

 

6

1085

900

hoofdgebouw

Aboe Da’oed

Marnixlaan

362

15

 

17

2758

2255

 

Aboe Da’oed

Thorbeckelaan

5

7

 

 

893

 

 

Lukasschool, Taalschool Het Mozaïek, SBO

Ondiep

63

10

 

7

1573

985

 

Shri Krishnaschool

Ondiep

63

4

 

3

547

465

hoofdgebouw

De Piramide

C.van Maasdijkstraat

33

18

17

19

2452

2485

 

De Piramide

Bisschopsplein

8

9

 

 

1106

 

hoofdgebouw

De Boemerang

Amandelstraat

12

8

 

15

1124

2025

 

De Boemerang

Boerhaaveplein

110

8

 

 

1220

 

 

De Boemerang

Mariendaalstraat

25

7

 

 

980

 

 

Noordoost

 

De Wissel

Oortlaan

1

8

 

5

1171

785

gerenoveerd

De Regenboog

Regentesselaan

70

9

 

14

1355

1910

gerenoveerd

De Regenboog

Wevelaan

2

 

 

 

780

 

 

Oost

hoofdgebouw

RK Montessorischool Buiten Wittevrouwen

Pallaestraat

3

8

 

10

980

1360

 

RK Montessorischool Buiten Wittevrouwen

Schoolplein

6

7

 

 

1095

 

 

Binnenstad

 

Vrije school

Hieronymusplantsoen

3

10

 

9

1327

1245

eigendom

Kathedrale Koorschool

Plompetorengracht

5

3

 

3

550

465

hoofdgebouw

De Twijn

Pieterskerkhof

10

9

 

9

1124

1245

nevenvestiging

De Twijn

Laan van Puntenburg

2a

8

 

7

1295

1130

 

Zuid

 

St. Jan de Doperschool

Rijnhuizenlaan

2-4

9

 

22

1427

2715

eigendom

 

Amaliadwarsstraat

2

10

 

 

1567

 

 

Zuidwest

hoofdgebouw

W.G. van der Hulstschool

Lingestraat

2a

8

 

10

1124

1360

 

W.G. van der Hulstschool

Waalstraat

251

9

 

 

1442

 

 

Maaspleinschool

Maasplein

1

10

 

6

1376

900

hoofdgebouw

Ludger

St. Bonifaciusstraat

8

12

 

15

1093

2025

 

 

Van Hoornekade

6

5

 

 

851

 

 

Vleuten-De Meern

 

Koningin Beatrixschool

Rosweijdelaan

1

11

9

9

1460

1245

uitgebreid en gerenoveerd

Torenpleinschool

Schoolstraat

7

9

 

8

1245

1130

 

Leidsche Rijn

 

Veldhuizen

Keerderberg

23

14

 

 

1755

1910

 

Pantarijn

Keerderberg

25

12

 

 

1455

1590

 

De Krullevaar

Keerderberg

27

10

 

 

1245

1360

 

OBS Parkwijck

Eerste Oosterparklaan

88

20

7

 

2360

 

 

OBS ’t Zand (disl. Rietendakschool)

Pauwoogvlinder

18

16

16

 

3901

4280

 

Arcade

Pauwoogvlinder

12

16

 

 

 

 

 

Waterrijk

Musicallaan

102

16

5

 

1965

 

 

Hof ter Weide

Musicallaan

108

16

8

 

1965

 

 

De Boomgaard

Akkrumeraklaan

101

16

 

 

1965

2140

 

De Achtbaan

Akkrumeraklaan

121

16

2

 

1965

2140

 

Speciaal Basisonderwijs

SBO

St. Maarten

Neckardreef

20

11

 

8

1882

1090

 

 

Mereveldlaan

1

10

splok

 

0

 

SBO

Luc Stevens

Marco Pololaan

485

10

10

10

1566

1300

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 2. Beoordeling van de aanvragen op grond van bruto vloeroppervlakte behorend bij een aantal groepen permanent.

Schuin gedrukt zijnde gebouwen die in economisch eigendom zijn bij de schoolbesturen.

Beoordeling aanvragen t.b.v. onderwijskundige vernieuwing (OKV)

 

 

school

adres

nr.

aantal lokalen perm.

aantal lokalen totaal

aantal groepen perm

bvo m2

min. bvo voor OKV

uitbreiding voor OKV-norm

aantal gr OKV

UITBREIDING

 

 

 

 

St. Dominicus

Händelstraat

51

22

 

22

2572

2830

235

22

hoofdgebouw

De Twijn

Pieterskerkhof

10

9

 

9

1124

1245

105

9

FUNCTIONALITEIT

 

 

2e Marnixschool

Dantelaan

2A

11

 

8

1448

1130

functionaliteit

8

 

Parkschool

Van Riebeeckstraat

40

9

 

7

1296

1015

functionaliteit

6

 

Jan Nieuwenhuyzen

Maetsuykerstraat

1A

10

 

6

1382

900

functionaliteit

5

hoofdgebouw

Jenaplan De Brug

Laan van Nieuw Guinea

20

6

14

10

866

1360

functionaliteit

10

hoofdgebouw

De Kameleon

Staringstraat

1

10

20

16

1295

2140

functionaliteit

10

 

Eben Haezer

Victor Hugoplantsoen

33

10

 

5

1598

785

functionaliteit

5

hoofdgebouw

Oog in Al

Victor Hugoplantsoen

34

9

18

15

1518

2025

functionaliteit

18

 

De Pijlstaart

Amsterdamsestraatweg

1

10

 

6

1085

900

functionaliteit

5

hoofdgebouw

Aboe Da’oed

Marnixlaan

362

15

 

17

2758

2255

functionaliteit

15

SBO

Lukasschool, Taalschool het Mozaïek, SBO

Ondiep

63

10

 

7

1573

985

functionaliteit

7

 

Shri Krishnaschool

Ondiep

63

4

 

3

547

465

functionaliteit

3

 

Rietendakschool

Laan van Chartroise

160

13

 

8

1254

1130

functionaliteit

7

hoofdgebouw

De Piramide

C.van Maasdijkstraat

33

18

17

19

2452

2485

functionaliteit

18

hoofdgebouw

De Boemerang

Amandelstraat

12

8

 

15

1124

2025

functionaliteit

14

 

De Wissel

Oortlaan

1

8

 

5

1171

785

functionaliteit

5

 

De Regenboog

Regentesselaan

70

9

 

14

1355

1910

functionaliteit

14

hoofdgebouw

RK Montessori-school Buiten-Wittevrouwen

Pallaesstraat

3

8

 

10

980

1360

functionaliteit

10

 

Vrije School

Hieronymusplantsoen

3

10

 

9

1327

1245

functionaliteit

9

eigendom

Kath. korenschool

Plompetorengracht

5

3

 

3

550

465

functionaliteit

3

 

St. Jan de Doper

Rijnhuizenlaan

2-4

9

 

22

1427

2715

functionaliteit

10

eigendom

St. Jan de Doper

Amaliadwarsstraat

2

10

 

 

1567

 

functionaliteit

11

hoofdgebouw

W.G. van der Hulst

Lingestraat

2a

8

 

10

1124

1360

functionaliteit

10

 

Maaspleinschool

Maasplein

1

10

 

6

1376

900

functionaliteit

6

hoofdgebouw

Ludger

St. Bonifaciusstraat

8

12

 

15

1093

2025

functionaliteit

15

 

Kon. Beatrixschool

Rosweijdelaan

1

11

9

9

1460

1130

functionaliteit

9

 

Torenpleinschool

Schoolstraat

7

9

 

8

1180

1130

functionaliteit

8

CAPACITEIT

 

 

Veldhuizen

Keerderberg

23

14

 

 

1755

1910

cap verlagen

14

 

Pantarijn

Keerderberg

25

12

 

 

1455

1590

cap verlagen

12

 

De Krullevaar

Keerderberg

27

10

 

 

1245

1360

cap verlagen

10

 

OBS ’t Zand (disl Rietendakschool)

Pauwoogvlinder

18

16

16

 

3901

4280

cap verlagen

15

 

Arcade

Pauwoogvlinder

12

16

 

 

 

 

cap verlagen

15

 

Waterrijk

Musicallaan

102

16

5

 

1965

 

cap verlagen

15

 

Hof ter Weide

Musicallaan

108

16

8

 

1965

 

cap verlagen

15

 

De Boomgaard

Akkrumeraklaan

101

16

2

 

1965

2140

cap verlagen

15

 

De Achtbaan

Akkrumeraklaan

121

16

2

 

1965

2140

cap verlagen

15

FUNCTIONALITEIT

 

SBO

St. Maarten

Neckardreef

20

11

 

8

1882

1090

functionaliteit

8

SBO

Luc Stevens

Marco Pololaan

485

10

10

10

1566

1300

functionaliteit

10