Organisatie | Terneuzen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Notitie speelruimtebeleid 2010-2014 |
Citeertitel | notitie speelruimtebeleid 2010-2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | spelen kinderen beweging plezier jong |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-07-2010 | Onbekend | 06-07-2010 Onbekend | Onbekend |
Hoofdstuk 1 Evaluatie Beleidsnota Speelruimte raadsperiode 2006-2010
2. Wat hebben we hiervoor gedaan?
Hoofdstuk 2 Speelruimtebeleid raadsperiode 2010-2014
2. Wat gaan we hiervoor doen en wat mag het kosten?
Bijlage 1: prioriteitenlijst totaaloverzicht
Bijlage 2: lopende initiatieven
Bijlage 3: prioriteitenlijst 1-10
In deze raadsperiode zijn een aantal reeds in gang gezette speelruimteplannen afgerond (lopende initiatieven), is in de wijken en kernen met de minste speelruimte per kind de speelruimte uitgebreid (prioriteitenlijst) en zijn een aantal bijzondere voorzieningen gerealiseerd of opgestart.
In deze raadsperiode willen we de openstaande speelruimteplannen uit de raadsperiode 2006-2010 afronden, invulling geven aan de uitbreiding van de speelruimte in de wijken en kernen uit de prioriteitenlijst 11 tot en met 17 en een aantal bijzondere speelruimteplannen uitwerken en realiseren.
In de voor u liggende Notitie Speelruimtebeleid 2010-2014 wordt enerzijds het speelruimtebeleid van de raadsperiode 2006-2010 geëvalueerd; anderzijds zetten we uiteen hoe we in de raadsperiode 2010-2014 het speelruimtebeleid gestalte willen geven.
In uw vergadering van 27 april 2006 hebt u de Beleidsnota Speelruimte, naar een bespeelbare woonruimte vastgesteld. In deze beleidsnota zijn de doelstelling, uitgangspunten, voorwaarden en richtlijnen, conclusies en aanbevelingen, en financiële consequenties over het gemeentelijke speelruimtebeleid vastgelegd.
Als onderdeel van de beleidsnota is per wijk en kern binnen de gemeente Terneuzen een inventarisatie gemaakt van de daar aanwezige speelruimte. Aan de hand van deze inventarisatie zijn, ook weer per wijk of kern, een aantal conclusies en aanbevelingen gedaan. Op basis van het aantal vierkante meters speelruimte per kind is vervolgens een prioriteitenlijst opgesteld, waarbij de wijken en kernen met de minste speelruimte per kind bovenaan de lijst zijn geplaatst.
In de eerder aangegeven raadsvergadering hebt u besloten om in de raadsperiode 2006-2010 voor de wijken en kernen in de top-10 van de prioriteitenlijst, een plan van aanpak te maken in overleg met de bewonersvertegenwoordigingen. Daarnaast hebt u besloten om, ongeacht de plaats op de prioriteitenlijst, een aantal reeds in gang gezette trajecten voor de realisering van speelvoorzieningen te continueren. Dit zijn de zogenaamde lopende initiatieven. In de beleidsnota zijn tevens een aantal speelruimteplannen behandeld die niet wijk- of kerngebonden zijn. Dit zijn de bijzondere voorzieningen.
In hoofdstuk 1 schetsen we een beeld van datgene wat in de raadsperiode 2006-2010 is bereikt, op welke wijze dit tot stand is gekomen en wat dit heeft gekost. Tevens wordt aangegeven welke speelruimteplannen nog niet volledig zijn afgerond.
Vervolgens doen wij u in hoofdstuk 2 een voorstel voor de invulling van het speelruimtebeleid voor de raadsperiode
2010-2014. In deze raadsperiode willen wij een vervolg geven aan de uitwerking van de prioriteitenlijst .
Tevens worden de speelruimteplannen die in de raadsperiode 2006-2010 nog niet volledig zijn gerealiseerd afgerond.
Evaluatie Beleidsnota Speelruimte raadsperiode 2006-2010
Het belang van kunnen spelen en de uitgangspunten zoals vastgesteld in de Beleidsnota Speelruimte van 27 april 2006 zijn de basis voor het gemeentelijke speelruimtebeleid. We noemen ze hier in het kort.
Wanneer kinderen kunnen beschikken over voldoende, kwalitatief goede speelruimte, welke aansluit bij hun ontwikkelingsniveau, heeft dit een positieve invloed op het woon- en leefklimaat, zowel voor wat betreft de sociale interactie, als het voorkómen van vandalisme en kleine criminaliteit, waarbij ook economische belangen een rol spelen.
Uitgaande van het bovenstaande is de gemeentelijke doelstelling van het speelruimtebeleid geformuleerd:
het tegemoetkomen aan de speelbehoefte en bevorderen van het buitenspelen van kinderen en jongeren, door het integraal realiseren en in stand houden van voldoende, kwalitatief goede en uitdagende speelvoorzieningen, welke evenwichtig verspreid zijn over de gemeente Terneuzen, waarbij rekening wordt gehouden met te onderscheiden leeftijdsgroepen en waarbij bewonersparticipatie, en dus ook jongerenparticipatie, een belangrijke rol speelt.
Bij de uitwerking van de verschillende speelruimteplannen is deze doelstelling steeds het uitgangspunt geweest.
Algemene voorwaarden en aanbevelingen
Het gaat hier om (wettelijke) voorwaarden en aanbevelingen op het gebied van speelruimte- reservering en –inrichting.
De veiligheid van speeltoestellen is geregeld in een wettelijk kader, in beperkte mate in het Bouwbesluit en meer specifiek in het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS) Indien niet wordt voldaan aan de gestelde veiligheidseisen is sprake van een strafbaar feit. Het speelruimtebeleid is en wordt conform de wettelijk vastgestelde veiligheidseisen uitgevoerd.
Bij nieuwe bestemmingsplannen of (her)structureringsplannen wordt de gemeentelijke norm/richtlijn voor het reserveren en inrichten van speelruimte gevolgd. In zijn algemeenheid geldt dat bestemmingsplannen binnen de bestemming ‘groen’ de mogelijkheid bieden om speelgelegenheden te realiseren. Een aparte bestemming ‘speelvoorziening’ o.i.d. bestaat niet. Bij bestemmingsplannen die gemaakt worden voor het realiseren van nieuwe woonwijken wordt zoveel als mogelijk getracht de normen voor speelruimte te realiseren. Over het percentage openbaar groen binnen deze nieuwe woonwijken wordt, vaak al in een zeer vroeg stadium van planvorming, onderhandeld met bijvoorbeeld de projectontwikkelaar. Of uiteindelijk ook voldoende openbaar groen in het bestemmingsplan wordt opgenomen om aan de norm te voldoen is afhankelijk van het onderhandelingsresultaat, maar hier wordt uiteraard wel naar gestreefd.
Bij bestaande wijken en kernen wordt voor zover mogelijk rekening houden met, maar in ieder geval gestreefd naar de gemeentelijke norm/richtlijn voor reservering en inrichting van speelruimte. Ook in deze wijken en kernen kan, evenals bij nieuwe woonwijken, binnen de bestemming ‘groen’ voorzien worden in speelruimte. Dat de norm niet altijd gehaald kan worden ligt simpelweg aan het feit dat er onvoldoende groen aanwezig is. Dit is bijvoorbeeld het geval in de wijk Java in Terneuzen. Bij het uitwerken van de speelruimteplannen is wel zoveel als mogelijk naar de norm toegewerkt.
Verder dient opgemerkt te worden dat de indeling in leeftijdscategorieën indicatief is. In de praktijk worden door jongeren de speelvoorzieningen opgezocht die op dat moment het meest aansluiten bij hun ontwikkeling en interesse. Aansluitend kan opgemerkt worden dat de speelvoorzieningen die genoemd worden bij de inrichting voor jongeren van 13-18 jaar opgenomen zijn als voorbeelden.
2 Wat hebben we ervoor gedaan?
Uitgaande van de lopende initiatieven, de prioriteitenlijst en de bijzondere voorzieningen zijn een groot aantal speelruimteplannen uitgewerkt.
In onderstaand overzicht wordt in het kort het resultaat, dan wel de stand van zaken weergegeven. In respectievelijk bijlage 2,3 en 4 worden de speelruimteplannen verder toegelicht.
(1) Ongeacht de plaats op de prioriteitenlijst zijn een aantal reeds in gang gezette trajecten voor de realisering van speelvoorzieningen gecontinueerd. Dit zijn de zogenaamde lopende initiatieven. Omdat de trajecten voor Zaamslag en de Binnenstad (respectievelijk 9 en 10 van de prioriteitenlijst), al gestart waren zijn ze, conform de Beleidsnota Speelruimte van 2006, opgenomen bij de lopende initiatieven.
(2) Bij de bijzondere voorzieningen gaat het om speelvoorzieningen die niet wijk- of kerngebonden zijn.
Voor wat betreft de bewonersparticipatie is in eerste instantie contact gelegd met de desbetreffende wijk- of kernraad. Binnen deze overlegsituaties zijn de conclusies en aanbevelingen uit de beleidsnota besproken en eventueel aangevuld met wensen uit de wijk of kern. Daarnaast is met de wijk- en kernraden gesproken over jongerenparticipatie: wat ís jongerenparticipatie, waarom vinden wij dat als gemeente belangrijk en hoe kan dit opgepakt worden. Tevens is aangegeven dat Stichting Jeugd-JongerenWerk (SJ2W) behulpzaam kan zijn bij de verdere uitwerking en begeleiding van de jongerenparticipatie. Op deze manier is voor iedere wijk of kern een speelruimteplan opgesteld en uitgewerkt. Iin de bijlagen wordt voor ieder speelruimteplan aangegeven hoe de bewonersparticipatie tot stand is gekomen.
In de voorgaande paragraaf hebt u kunnen lezen wat we hebben gerealiseerd of wat de stand van zaken is van de diverse speelruimteplannen. In het onderstaande overzicht kunt u zien welke budgetten hiervoor beschikbaar zijn, wat het uiteindelijk heeft gekost, welk bedrag er eventueel resteert en hoeveel er nog nodig is. Vervolgens geven we hierbij een kleine toelichting (1) – (11).
(1) De speelboot in de Binnenstad is tot stand gekomen in het kader van de aanpassing van het project Westelijke Stadsrand. Een bedrag van
€ 1.400,00 is teruggevloeid naar het budget voor dit project, waardoor er voor speelvoorzieningen € 0,00 resteert.
(2) In beginsel was er voor de skatebaan in Sas van Gent een budget opgenomen van € 50.000,00, waarvan € 20.000 op te brengen door de jongeren zelf. De jongeren hebben middels het aanvragen van diverse subsidies een veel groter bedrag bij elkaar gekregen waardoor een prachtige skatebaan kon worden gerealiseerd. De gemeentelijke bijdrage hiervoor bestond uit de bekostiging van de asfaltering. De werkelijke kosten hiervoor bedroegen aanzienlijk minder dan de raming. Het resterende bedrag van de lopende initiatieven, zijnde een bedrag van € 10.774,00, kan aangewend worden voor de prioriteitenlijst 11 tot en met 17. Dit voorstel wordt behandeld in hoofdstuk 2.
(3) Voor Zuiddorpe geldt dat de bijdrage van € 5.000,00 door de Dorps/Jeugdraad is komen te vervallen.
(4) Het resterende bedrag van € 9.540,00 voor Java blijft beschikbaar voor de aanleg van het zo fel begeerde trapveld.
(5) Het speelruimteplan voor Overslag kan niet rekenen op voldoende draagvlak van de bewoners. Een alternatief voorstel voor de aanleg van een pannaveld bij het Dorpshuis is voorgelegd aan het Overslags Comitee. Een bedrag van € 10.000,00 blijft hiervoor beschikbaar.
(6) Vanwege het wegvallen van de wijkraad in Zeldenrust is de uitwerking van het speelruimteplan op een later tijdsstip aangevangen. Een tijdelijke werkgroep is hier nu mee bezig. Het bedrag van
€ 30.000,00 blijft hiervoor beschikbaar.
(7) Voor Hoek geldt dat er ten tijde van de uitwerking van de speelruimteplannen tevens een grootschalige vervangingsronde van afgekeurde speeltoestellen heeft plaatsgevonden. In overleg met Dorpsbelangen Hoek is dit vervangingsbedrag van € 25.000,00 toegevoegd aan het beschikbare budget van € 30.000,00. Het totaal beschikbare budget van € 55.000,00 is volledig aangewend.
(8) In Othene-zuid is er vertraging opgetreden vanwege een ingesteld beroep bij de Raad van State tegen de bouwvergunning voor een speelkooi naast de nog te realiseren brede school. Een eerste aanbetaling voor de speelkooi is reeds gemaakt. In de raadsvergadering van 22 april 2010 is besloten dat de speelkooi geplaatst kan worden. Het restantbedrag blijft beschikbaar voor de definitieve plaatsing, welke is voorzien voor de zomervakantie van 2010.
(9) Ook in Katspolder is sprake geweest van een grote vervangingsronde van afgekeurde speeltoestellen, waarvoor € 25.000,00 beschikbaar was. Zij konden tevens rekenen op een bijdrage van Clavis, waarmee het uiteindelijke budget op € 77.000,00 is uitgekomen, welke volledig is aangewend.
(10) Het krediet voor de mobiele Speelneus is afgewikkeld en niet meer beschikbaar.
(11) Uit het haalbaarheidsonderzoek naar de natuurspeeltuin is gebleken dat voor de realisatie een bedrag nodig is van € 120.000. Dit bedrag is opgenomen in de Perspectievennota 2008. Bij het schrijven van deze notitie1 resteert een bedrag van € 90.400,00. Dit bedrag blijft beschikbaar voor verdere realisatie.
1 De Notitie Speelruimtebeleid 2010-2014 is uitgekomen op 1 mei 2010
Speelruimtebeleid raadsperiode 2010-2014
De doelstelling van het gemeentelijke speelruimtebeleid, zoals vastgesteld in de Beleidsnota Speelruimte van 27 april 2006, blijft ongewijzigd. Hiermee blijven ook het belang van kunnen spelen, de uitgangspunten en voorwaarden van kracht. Een verkorte weergave hiervan vindt u terug in hoofdstuk 1.
2 Wat gaan we hiervoor doen en wat mag het kosten?
Afronding speelruimteplannen vorige raadsperiode
In de raadsperiode 2006-2010 zijn niet alle speelruimteplannen afgerond. Zo is er in Java vertraging opgelopen bij de aanleg van het trapveld. Bij de aanvraag voor de benodigde bouwvergunning is gebleken dat het terrein verontreinigd is. Omdat de verontreiniging dermate licht is dat dit geen gevolgen heeft voor de volksgezondheid is een aanvraag ingediend bij de Provincie voor ontheffing. Zodra de ontheffing is verleend wordt het trapveld gerealiseerd. In Overslag kon het voorstel om net buiten de bebouwde kom een speelveld aan te leggen niet rekenen op voldoende draagvlak vanuit de bewoners. Vervolgens is samenwerking gezocht met het Belgische Overslag om een speelkooi te realiseren bij de kerk. In België is de politiek er nog niet uit of de speelkooi er nu wel of niet moet komen. Er ligt nu een voorstel bij het Overslags Comitee om een pannaveld aan te leggen bij het dorpshuis. Zeldenrust moet het sinds een aantal jaren doen zonder bewonersvertegenwoordiging. Een eerste aanspreekpunt binnen de wijk wordt dan ook gemist. Om toch met een vertegenwoordiging uit de wijk een speelruimteplan op te stellen zijn de bewoners schriftelijk uitgenodigd zitting te nemen in een tijdelijke werkgroep. Bij het schrijven van deze notitie is de werkgroep inmiddels zo ver dat de speellocaties bekend zijn en het jongerenparticipatietraject is gestart. De realisatie is voorzien voor de zomervakantie 2010.
Zoals in hoofdstuk 1 is aangegeven is er beroep ingediend bij de Raad van State tegen de benodigde en verleende bouwvergunning voor de speelkooi in Othene-zuid. Het door de bewoners ingediende hoger beroep is door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State ongegrond verklaard. De bouwvergunning is derhalve terecht verleend. Conform de gemaakte afspraken in de vergaderingen van de commissie Bestuur en Middelen is de gemeenteraad per raadsbrief geïnformeerd over het voorgenomen besluit van het college de speelkooi te plaatsen voor de zomervakantie van 2010, waarbij de raad in staat gesteld is eventuele wensen en/of bedenkingen naar voren te brengen. De raadsbrief is besproken in de commissievergadering Bestuur en Middelen van 8 april 2010. Vervolgens is in de gemeenteraadsvergadering van 22 april 2010 besloten dat de speelkooi geplaatst kan worden naast de nog te realiseren brede school en wel voor de zomervakantie van 2010.
In hoofdstuk 1 is tevens aangegeven dat naar aanleiding van het haalbaarheidsonderzoek naar de realisatie van een natuurspeeltuin
€ 120.000 beschikbaar is gesteld voor aanleg van deze natuurspeeltuin. De werkzaamheden zijn in januari 2010 gestart en realisatie is voorzien voor de zomervakantie van dit jaar. In bijlage 4 vindt u hierover meer informatie.
Voor de afronding van de speelruimteplannen van de vorige raadsperiode is een bedrag nodig van € 190.344,00. In de dekking kan worden voorzien door aanwending van de reeds beschikbaargestelde budgetten bij de vaststelling van de Beleidsnota Speelruimte van 27 april 2006 en de Perspectievennota 2008. Deze bedragen zijn opgenomen in de reserve Beleidsnota Speelruimte.
In de raadsperiode 2010-2014 willen we een vervolg geven aan de prioriteitenlijst. Er is gekozen voor de nummers 11 tot en met 17 omdat dit de wijken en kernen zijn die onder het gemiddelde aantal vierkante meters speelruimte per kind zitten (het gemiddelde is 13,1 m2 per kind). Westdorpe (prioriteitenlijst nr. 12) vormt in dit geheel een uitzonderingspositie. In de raadsperiode 2006-2010 is in Westdorpe, in het kader van de lopende initiatieven, een speelterrein gerealiseerd in de Axelsestraat. Daarnaast is in de nieuwe wijk Schuttersweide een speelterrein aangelegd en is het trapveld bij de scouting in ere hersteld. Hiermee beschikt Westdorpe over voldoende speelruimte en komt niet meer in aanmerking voor verdere uitbreiding (in bijlage 2 vindt u hierover meer informatie).
De werkwijze zal dezelfde zijn als die voor de top-tien van de prioriteitenlijst. Eerst wordt contact gelegd met de desbetreffende wijk- of kernraad, waar de conclusies en aanbevelingen uit de Beleidsnota Speelruimte 2006 besproken zullen worden, die eventueel aangevuld kunnen worden met wensen uit de wijk of kern. Daarnaast zal met de wijk- en kernraden gesproken worden over de invulling van de jongerenparticipatie, waarbij aangegeven zal worden dat SJ2W hierbij behulpzaam kan zijn.
Voor de uitwerking van de prioriteitenlijst 11 tot en met 17 is een bedrag nodig van € 105.000,00. Met het vaststellen van de Perspectievennota 2010-2013 hebt u de intentie uitgesproken dit bedrag beschikbaar te stellen. In eerste instantie is hiervoor dekking gezocht door aanwending van de reserve Beleidsnota Speelruimte. Deze reserve is echter niet toereikend. Ten behoeve van de speelvoorzieningen in wijken en kernen Oudelandse Hoeve, Biervliet, Philippine, Koewacht, Serlippenspolder en Noordpolder wordt een pm-post opgenomen als nog uit te voeren investeringskrediet in latere jaren.
In het overzicht op de volgende bladzijde wordt weergegeven wat we in de raadsperiode 2010-2014 willen bereiken, wat we hiervoor gaan doen en wat het gaat kosten.
Bijlage 1 Prioriteitenlijst totaaloverzicht
In algemene zin geldt dat gemeentebreed de gebruiksdruk is afgenomen in verband met het dalende aantal kinderen in de desbetreffende wijken en kernen. Zandstraat vormt hierop een uitzondering: hier is het aantal kinderen enigszins gestegen.
(1) Indien het trapveld is gerealiseerd geldt de gebruiksdruk zoals aangegeven tussen haakjes.
(2) Indien de skatebaan is gerealiseerd geldt de gebruiksdruk zoals aangegeven tussen haakjes.
(3) In het kader van vervanging van afgekeurde speeltoestellen is door de wijkraad Driewegen een aanvullend budget bij elkaar gebracht door het aanschrijven van sponsors. Hierdoor kon het speelterrein aanzienlijk worden uitgebreid.
(4) Bij de inventarisatie in 2006 zijn per abuis alleen de kinderen van 0-12 jaar meegeteld in het Axelse gedeelte van Spui. Tussen haakjes wordt vermeld wat de gebruiksdruk zou zijn geweest indien ook de kinderen in het Terneuzense gedeelte van Spui zou zijn meegeteld. Spui zou hiermee op de 22e plaats zijn uitgekomen en het heeft derhalve geen gevolgen voor het wel of niet in aanmerking komen voor uitbreiding van speelruimte.
In bijlage 2,3 en 4 wordt (per wijk of kern) aangegeven wat de aanbevelingen zijn uit de Beleidsnota Speelruimte van 27 april 2006, welk budget er beschikbaar is gesteld en wat er is uitgegeven. Daarnaast wordt aangegeven hoe het speelruimteplan tot stand is gekomen (werkwijze) en wat het uiteindelijke resultaat is. Tevens zijn de score op de participatieladder (voor uitleg zie bijlage 5 ) en de daadwerkelijke uitbreiding van het aantal vierkante meters speelruimte opgenomen en worden er, indien van toepassing, aanvullende opmerkingen geplaatst.
Om verschillende redenen zijn een aantal speelruimteplannen nog niet volledig uitgewerkt. In de bijlage is aangegeven wat hiervan de reden is en wordt aangegeven wat de stand van zaken van deze speelruimteplannen is.
Bijlage 2 Lopende initiatieven
Bijlage 4 Bijzondere voorzieningen
De mate van invloed of zeggenschap die jeugd en jongeren hebben of toebedeeld krijgen in de verschillende fasen van het participatieproces is verbonden met de niveaus (treden) van participatie. De Amerikaanse psycholoog R.A. Hart (1992) heeft een indeling gemaakt van de participatieladder waarop de jeugd maatschappelijk zou kunnen participeren. Het is een indeling van acht treden.