Organisatie | Terneuzen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Parkeernota Terneuzen december 2016 |
Citeertitel | Heroriëntatie parkeerbeleid - 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | verkeer dienstverlening |
Geen
Artikel 225 van de Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-12-2016 | Onbekend | 15-12-2016 Onbekend | Onbekend |
Nadat in 2014 is besloten tot verdergaande digitalisering van de parkeerdienstverlening is in 2015 het parkeerbureau ontmanteld en de digitale dienstverlening verder voorbereid. Een interne werkgroep is aan de slag gegaan met uitwerking van plannen rondom parkeren. Adviesbureau Together uit Terneuzen is hieraan toegevoegd als externe onafhankelijke adviseur. De werkgroep heeft 4 scenario’s bedacht. Uiteindelijk zijn er 2 scenario’s, die duidelijk als voorkeur naar voren kwamen bij de raadsinformatie bijeenkomst, verder uitgewerkt. Naar aanleiding van de informatieavonden en de ingediende reacties is uiteindelijk een voorstel uitgewerkt.
Toelichting eerdere besluitvorming:
Het huidige parkeerbeleid heeft een looptijd van 2012-2016. Dit is een aanvulling op het bestaande beleid.
Goed parkeerbeleid sluit aan bij de wensen en mogelijkheden van de omgeving waarin het parkeren is gesitueerd. Parkeerbeleid moet zijn afgestemd op wat gebruikers van een bepaald gebied verwachten. Hierbij zoveel mogelijk rekening houdend met de digitalisering.
Naar aanleiding van de informatieavonden en de ingediende reacties is uiteindelijk onderstaand voorstel uitgewerkt.
In de huidige situatie kan de bezoekersvergunning voor maximaal 3 uur worden gebruikt. Er is veel vraag naar om de mogelijkheden uit te breiden. Een vergunning geldig voor 24 uur is niet mogelijk, dan wordt het een derde vergunning en daar is geen capaciteit voor in bepaalde zones. Om de bewoners hierin verder te faciliteren, wordt de mogelijkheden van de bezoekersvergunning uitgebreid met in de avond- en nachtelijke uren ook te mogen parkeren: van 18.00 uur – 09.00 uur. De tijden worden dan:
09.00 uur ( voor de duidelijkheid met gebruik van de bezoekersvergunning)
Dit is een administratieve wijziging. In de huidige situatie parkeren er al bewoners uit zone 1 in zone 2. Dit zijn bewoners uit de Havenstraat, die op de scheiding van beide zones wonen. Verwachting is dat er in de praktijk weinig tot niets verandert, doordat dit in de huidige situatie ook al van toepassing is.
Ondanks dat we gebruik maken van zones, is het voor de bezoekers aan de stad niet altijd duidelijk waar ze mogen parkeren. Vanuit de bewoners is er een grote wens om duidelijker de vergunninghoudersplaatsen aan te geven. Extra bebording is dan ook voorzien aan de Blokken, Spuistraat, Vlooswijkstraat, Scheldekade.
Degene die in de huidige situatie een werkgevers- werknemersvergunning hebben, wordt deze omgezet naar een zakelijke vergunning. Fulltimers parkeren, zoals ook in de huidige situatie, op de bronpunten (combinatie van betaald parkeren en zakelijke vergunning). Parttimers kunnen in de nieuwe situatie gebruik maken van de parkeergarages. Zij dienen hiervoor eenmalig een parkeerbundel aan te schaffen (digitalisering). Dit betekent dat zij eenmalig deze vergunning aanschaffen en vervolgens zelf deze bundel bij de parkeergarage kunnen opwaarderen. In de huidige situatie zijn de parkeergarages Theaterplein en Schuttershof ook opengesteld voor alle zakelijke vergunninghouders, dit blijft in de nieuwe situatie ook zo van toepassing.
Alle uitzonderingen (uitgeven van meerdere bezoekersvergunningen, ontheffingen voor eigen inrit te parkeren, vergunningen voor sociale of zorg gerelateerde instellingen) worden voor 2017 opnieuw bekeken en voorgelegd aan het college. Voor 2017 moeten de resterende uitzonderingen op de oude wijze - dus handmatig - verwerkt worden.
In 2017 staat er een tariefverhoging gepland van € 0,10, zoals elke twee jaar. Om het parkeren in de parkeergarage nog meer te stimuleren, en om nog meer blik van straat te halen, stellen wij voor het tarief in de parkeergarages op het huidige tarief, €1,40 per uur te houden. Op maaiveld wordt voorgesteld het tarief wel te verhogen en wel met € 0,20 tot een bedrag van € 1,60. Voor de dagkaarten is het voorstel om het zelfde tarief te hanteren zoals dit jaar, te weten € 4,00 in de parkeergarages en € 6,00 op maaiveld.
Het resultaat van de bij de wijziging van het parkeerbeleid gebruikte uitgangspunten is een lagere opbrengst van parkeren van ca. € 20.000. Wij nemen dit mee in de begrotingswijziging die wij in de eerst volgende raadsvergadering aanbieden. Bij de bestuurrapportages in 2017 moet blijken of de verwachtingen overeenstemmen met het werkelijk parkeergedrag. Dit volgen wij nadrukkelijk in 2017.
De werkgroep heeft 4 scenario’s bedacht, die tijdens een raadsinformatiebijeenkomst op 25 april 2016 zijn gepresenteerd. De raadsleden konden tijdens deze avond een voorkeur uitspreken voor een bepaald scenario. Aan de hand van deze avond sprongen er 2 scenario’s duidelijk uit. Een van de scenario's was het voorstel van Provinciaal Belang Zeeland. Dit voorstel is tijdens deze avond niet als voorkeur gekozen en daardoor niet verder uitgewerkt. De gekozen 2 scenario’s zijn voorgelegd aan ondernemers en bewoners uit de binnenstad. Tijdens 2 informatiebijeenkomsten zijn de plannen gepresenteerd en had men de mogelijkheid om in gesprek te gaan met de werkgroep. Ook was er de mogelijkheid te reageren op de plannen. In totaal zijn er 45 reacties binnengekomen. Naar aanleiding van deze reacties is het voorstel aangepast. Tijdens een informatieavond waar meer dan 2100 huishoudens voor waren uitgenodigd, hebben in totaal 27 belanghebbenden deze avond bijgewoond. Het verslag van deze avond is bijgevoegd. De overgrote meerderheid is het eens met de voorgestelde wijzigingen van het parkeerbeleid.
Tijdens deze avond is ook het onderwerp 'afsluiting Markt en aanpassingen de Blokken' besproken. De afsluiting van de Markt is een uitwerking van de Structuurvisie Binnenstad, vastgesteld door de gemeenteraad (januari 2012). Door de afsluiting van de Markt, zal het verkeer een andere route nemen. Een voorstel was om de Blokken aan te passen naar twee richtingen verkeer. Met name de bewoners van de Blokken zijn geen voorstander hiervan.
Conform Artikel 8 van de Verordening parkeerbelastingen valt de aanwijzing van de plaats waar, het tijdstip en de wijze waarop wordt geparkeerd onder de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders.Het college heeft op 5 juli 2016 besloten tot het aantrekkelijk en parkeer- en verkeersvrij maken van de Markt.
De aanpassingen zullen worden gepubliceerd in de huis aan huisbladen en via social media.
Participatie niveau: Samenwerken
Bij de werkgroep parkeren zijn ook de wijkraad Binnenstad en de stadsmanager betrokken.
In eerste instantie zijn er 2 informatieavonden geweest, waarna door alle opmerkingen het voorstel is aangepast. Dit heeft geleid tot een derde bijeenkomst op 21 oktober 2016, waarbij het voorstel van het parkeerbeleid zeer positief is ontvangen.
BIJKOMENDE INFO BIJ HET BESLUIT
Programma Verkeer, vervoer en waterstaat,
BIJLAGEN DIE INTEGRAAL DEEL UITMAKEN VAN HET BESLUIT