Organisatie | Hollands Kroon |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling schulddienstverlening Hollands Kroon 2016 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling Hollands Kroon 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-04-2016 | 01-01-2016 | Nieuwe uitvoeringsregeling | 15-12-2015 | Volgnummer 9 |
Het college heeft op 15 december 2015 de regeling schulddienstverlening 2016 vastgesteld. Hierdoor kunnen alle inwoners van Hollands Kroon van 18 jaar en ouder bij ons terecht voor schulddienstverlening. Inwoners onder de 18 jaar kunnen bij de gemeente terecht voor informatie en advies. Schulddienstverlening is de ondersteuning bij het vinden van oplossingen voor financiële problemen zodat de schuldensituatie weer onder controle komt. Samen met de cliënt wordt een plan opgesteld om de schuldensituatie aan te pakken en de financiële zelfredzaamheid te bevorderen. Het uitgangspunt is daarbij de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt.
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), de Participatiewet (P-wet), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet (Gemw).
In deze regeling wordt verstaan onder:
Diagnose-instrument: een wetenschappelijk gefundeerd assessment-instrument op basis van een vragenlijst en een vaardighedentest die door de cliënt worden ingevuld. Het instrument meet gedrag en vaardigheden, bereidheid tot gedragsverandering, zelfregie en overtuiging, evenals aanwezige risicofactoren en mogelijke zelfoverschatting van belangrijke vaardigheden.
Verzoeker doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden, waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schulddienstverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het schulddienstverleningstraject.
Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de verzoeker voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van verzoeker zelf om medewerking te verlenen. Dit zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van een traject.
Voor zelfstandige ondernemers die nog staan ingeschreven in de Kamer van Koophandel of feitelijk nog niet zijn gestopt met de onderneming zijn andere regels en bepalingen van toepassing dan deze beleidsregels.
Lid b: bijstand kan bijvoorbeeld noodzakelijk zijn als sprake is van een taalbarrière.
Lid e: hierin worden factoren genoemd die bepalen welk(e) product(en) schuldhulpverlening worden aangeboden. Doel hiervan is een gerichte en selectieve toepassing van schulddienstverlening. Het gaat om maatwerk. De inzet van producten kan dus per casus verschillen.
In dit artikel zijn de verplichtingen van de verzoeker opgenomen. Het artikel is gebaseerd op artikel 6 en artikel 7 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en geeft vorm aan de eigen verantwoordelijkheid van de verzoeker. Het behoort tot de eigen verantwoordelijkheid van personen zelf om tijdig de benodigde informatie te verstrekken (lid a) en medewerking te verlenen. Dit zowel in de fase van de aanvraag als tijdens de looptijd van het schulddienstverleningstraject. De verplichtingen zijn niet limitatieve opgesomd.
Het college kan een aanbod schulddienstverlening weigeren als:
In dit artikel wordt beschreven wanneer schulddienstverlening wordt geweigerd. De weigeringsgronden zijn van toepassing gedurende de aanvraagperiode, voordat de cliënt een toelatingsbeschikking heeft ontvangen.
Een besluit tot weigering wordt niet genomen zonder dat de persoonlijke situatie van de cliënt is bekeken en er contact is gezocht met de betreffende cliënt. Als er een onevenredige situatie ontstaat voor een cliënt, dan wordt indien nodig afgeweken van de bepalingen in dit artikel, door toepassing van de hardheidsclausule.
Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregel, besluit het college tot beëindiging van de schulddienstverlening als:
In dit artikel wordt beschreven wanneer schulddienstverlening wordt beëindigd. Het artikel laat de werking van artikel 4 onaangetast.
Het misdragen tegenover medewerkers wordt volgens het Agressieprotocol van de gemeente Hollands Kroon afgehandeld.
Het uitgangspunt bij schulddienstverlening is maatwerk. Desondanks kan dit betekenen dat de schulddienstverlening wordt beëindigd als bijvoorbeeld de vorm van dienstverlening niet langer aansluit bij de persoonlijke omstandigheden van de verzoeker. Als hier sprake van is, moet er extra aandacht zijn voor een goede motivering van de beschikking door op te nemen wat de verzoeker zelf nog aan zijn situatie kan verbeteren en/of welke actie hij (nog) kan ondernemen, door bijvoorbeeld een andere vorm van dienstverlening in te schakelen.
Indien verzoeker binnen één jaar gerekend vanaf de datum van het besluit na voortijdige beëindiging van de schulddienstverlening door eigen toedoen van de verzoeker (minnelijk en/of wettelijk) een nieuw verzoek tot schulddienstverlening indient, wordt dit verzoek geweigerd, tenzij verzoeker aantoont dat er sprake is van gewijzigde omstandigheden.
Indien verzoeker binnen zes maanden gerekend vanaf de datum van de laatste melding schulddienstverlening, die niet tot een traject heeft geleid door eigen toedoen van verzoeker, een nieuw verzoek tot schulddienstverlening indient, wordt dit verzoek geweigerd, tenzij verzoeker aantoont dat sprake is van gewijzigde omstandigheden.
In dit artikel wordt omschreven hoe wordt omgegaan met een herhaalde aanvraag en melding.Wat betreft de bevoegdheid tot weigering van een aanbod schulddienstverlening in relatie tot eerdere trajecten/contacten schulddienstverlening, is dit artikel van toepassing.
Op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid, wordt een grens gesteld aan het kunnen doen van een hernieuwde aanvraag.
Bij het bepalen of een persoon al eerder gebruik heeft gemaakt van schulddienstverlening tellen schulddienstverlening en/of contacten (bij melding) wat dat betreft voor de inwerkingtreding van deze beleidsregels ook mee. Ook de verleende schulddienstverlening door een andere gemeente of schulddienstverleningsorganisatie telt mee bij het bepalen of een persoon al eerder gebruikt heeft gemaakt van schulddienstverlening.
Een eventueel eerder gebruik van het product eenmalig advies geldt niet als een eerder traject.
8. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.
Dit artikel geeft ruimte aan het college om in bijzondere en/of onvoorziene omstandigheden af te wijken van de regels zoals genoemd in deze beleidsregel.
Bij de toepassing van de hardheidsclausule dient een afweging te worden gemaakt tussen de beleidsregel en de gevolgen van het handhaven van de beleidsregel voor een individueel geval. Indien het toepassen van de beleidsregel in een individueel geval leidt tot onbillijkheden van overwegende aard, kan bij wijze van uitzondering worden afgeweken van de beleidsregel.
Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel
Deze uitvoeringsregeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2016 en wordt aangehaald als ‘Uitvoeringsregeling Hollands Kroon 2016’ en behoort bij het Beleidskader schulddienstverlening 2016-2020.
Vastgesteld door burgemeester en wethouders d.d. 15 december 2015