Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Putten

Verordening rechtspositie gezamenlijke ombudsman 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePutten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening rechtspositie gezamenlijke ombudsman 2018
CiteertitelVerordening rechtspositie gezamenlijke ombudsman 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpopenbaar bestuur en administratie: het organisme

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet hoofdstuk IVc en art. 149, Awb titel 9.2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2018Nieuwe regeling

01-06-2017

Gemeenteblad 114763 05-07-2017

607101

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Rechtspositie gezamenlijke ombudsman 2018 Vastgesteld bij besluit van de raad van 1 juni 2017 nr. 607106

De raad der gemeente Putten;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 mei 2017, nr. 607101;

 

gelet op het bepaalde in hoofdstuk IVc en artikel 149 van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit:

 

  • 1.

    samen met de raden van de gemeente Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten een gezamenlijke gemeentelijke ombudsman in te stellen voor de behandeling van verzoekschriften als bedoeld in artikel 9:17 sub b. Awb, jo artikel 81y Gemeentewet;

  • 2.

    de verordening Rechtspositie gezamenlijke ombudsman 2018 vast te stellen.

Artikel 1

Instelling ombudsman

Voor de gemeenten Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten is er een gezamenlijke, gemeentelijke ombudsman (hierna: ombudsman).

Artikel 2 Zittingsduur

De ombudsman en zijn plaatsvervanger worden voor een periode van zes jaar benoemd en kunnen eenmaal worden herbenoemd.

Artikel 3 Financiële middelen

De ombudsman en zijn plaatsvervanger ontvangen ieder een vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten van (voor gemeenten Bunschoten, Leusden, Nijkerk en Putten samen):

• jaarlijks een vaste vergoeding van € 1.500,00.

Daarnaast wordt er aan de (plaatsvervangend) ombudsman een vergoeding uitgekeerd van:

• € 150,00 per daadwerkelijke inschakeling (totaal onderzoek + verslag);

• € 50,00 per vooronderzoek dat niet leidt tot een daadwerkelijke inschakeling.

Hiernaast worden reiskosten vergoed die de ombudsman en zijn plaatsvervanger voor de uitoefening van de werkzaamheden moeten maken.

Artikel 4 Bemiddeling

  • 1.

    De (plaatsvervangend) ombudsman kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 2.

    De (plaatsvervangend) ombudsman brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.

Artikel 5 Werkinstructie

Voor zover de ombudsman dit nodig acht, maakt hij een werkinstructie voor zijn werkzaamheden.

Artikel 6 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1.

    De (plaatsvervangend) ombudsman bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.

  • 2.

    Indien hij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt hij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.

Artikel 7 Het verslag

De ombudsman en de plaatsvervangend ombudsman zenden jaarlijks een verslag van hun werkzaamheden aan de gemeenteraad en aan de colleges van de vier deelnemende gemeenten.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2018.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Rechtspositie gezamenlijke ombudsman 2018.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Putten van 1 juni 2017,

de griffier, de voorzitter,