Organisatie | Brunssum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brunssum houdende Beleidsregel vergunningplichtige evenementen |
Citeertitel | Beleidsregel vergunningplichtige evenementen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Checklist type evenement Stroomschema vergunningplichtige evenementen |
Geen
Algemene Plaatselijke Verordening 2013 Gemeente Brunssum
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-07-2014 | nieuwe regeling | 24-06-2014 www.brunssum.nl, 02-07-2014 | 501867 |
In de ‘Algemene Plaatselijke Verordening 2013 Gemeente Brunssum, eerste wijziging’ (verder: APV) zijn in Afdeling 7 regels met betrekking tot evenementen opgenomen. In artikel 2:24, eerste lid APV is aangegeven wanneer sprake is van een evenement. De definitie daarvan luidt:
‘elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak’
In het derde lid van artikel 2:24 APV is een driedeling voor de evenementen opgenomen:
In artikel 2:25, eerste lid APV is neergelegd dat voor elk evenement in beginsel een vergunning van de burgemeester is vereist. In het derde lid zijn de categorieën van gevallen van A-evenementen genoemd, die van de vergunningplicht zijn uitgezonderd.
Het systeem van de APV brengt mee dat, wil kunnen worden bepaald wanneer sprake is van een vergunningplichtig evenement, duidelijk moet zijn welk soort evenement aan de orde is. Dit betekent dat moet worden vastgesteld wat de impact van het desbetreffende evenement zal zijn. Aldus kan dan worden bepaald of sprake is van een A-, B- of C-evenement.
Om dit te (kunnen) bepalen is in de ‘Handreiking Aanpak Evenementen Veiligheidsregio Zuid-Limburg’ van juni 2011 (verder: Handreiking) een risicoscan opgenomen. Omdat deze risicoscan al in de praktijk wordt gebruikt, zal deze ook in de vorm van beleid, als bedoeld in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) worden gehanteerd ter bepaling van de risico’s en daarmee ter bepaling van het soort evenement, als bedoeld in artikel 2:24, derde lid APV.
Aangezien de burgemeester het beslissingsbevoegde orgaan is, komt de vaststelling van het onderhavige beleid ook toe aan de burgemeester.
Om risico’s vooraf goed en eenduidig in te schatten wordt voor elk evenement een risicoscan uitgevoerd. Op basis van de risicoscan worden evenementen ingedeeld in de verschillende risicocategorieën. Daarbij wordt nadrukkelijk gekeken naar de risico’s op het gebied van openbare orde en veiligheid, de impact op de omgeving en de eventuele gevolgen voor het verkeer. De risicoscan is gebaseerd op verschillende indicatoren die zijn gerubriceerd in de volgende drie profielen:
De risicoscan wordt door de gemeente ingevuld op basis van de aanvraag en concrete plannen van de organisator, ervaringsgegevens (van vergelijkbare evenementen) en specifieke informatie vanuit de diensten. De uitkomst van de risicoscan bepaalt onder andere welke actoren betrokken worden bij de behandeling van de aanvraag en welk adviestraject wordt doorlopen.
Tijdens een vergunningprocedure van een weinig risicovol evenement kan het nodig zijn op te schalen naar een meer risicovolle categorie, indien de impact groter blijkt te zijn dan aanvankelijk is geschat. De meeste van deze kleinschalige evenementen herbergen weinig risico, veroorzaken weinig of geen geluids- (< 80 dB) en verkeersoverlast en vereisen nagenoeg geen politie-inzet. Wel moet bij deze categorie rekening worden gehouden met zogenaamde 'freeriders'.
Evenementen die ‘meeliften’ op succesvolle evenementen. Regelmatig worden vergunningen aangevraagd voor evenementen in de nabijheid van grote evenementen. Ervaring leert dat die vaak overlast veroorzaken. Klachten hebben niet zozeer betrekking op het zelfstandige hoofdevenement, maar op de talrijke kleinere evenementen die hieromheen worden georganiseerd, bijvoorbeeld op terrassen van cafés. Voor zover zulke evenementen integraal deel uitmaken van het hoofdevenement, moeten ze in de vergunningaanvraag voor het risicovolle evenement worden meegenomen. Als dit niet het geval is, krijgen zulke evenementen geen vergunning wanneer deze naar verwachting veel extra overlast en/of geluidshinder met zich brengen.
Op dagen dat er een B- of C-evenement in de omgeving is, worden ook geen vergunningen verleend voor terrasuitbreidingen in de buurt van het evenement.
De van nature subjectieve inschatting van risico’s kan worden geobjectiveerd door standaardaspecten na te lopen. Voor elk van de aspecten moet worden geschat, hoe groot de kans op calamiteiten is. Belangrijke criteria hierin zijn:
De evenementen worden gerubriceerd volgens tabellen per bovenstaand profiel. Het risico wordt uitgedrukt in risicopunten. Hoe hoger het aantal punten, des te groter is de inschatting dat een risicovolle situatie ontstaat. De hoogte van het aantal punten is gebaseerd op praktijkervaringen in diverse regio’s. Evenementen, die niet expliciet onder één van de genoemde categorieën vallen, krijgen uiteraard ook risicopunten. Het advies in die gevallen is om voor de toekenning van risicopunten een vergelijking te maken met één van de wel genoemde evenementsoorten.
2.1.1 Altijd vergunningplichtig
Bij een aantal evenementen is het evident dat zij vanwege het risicoprofiel een goede beoordeling door het bevoegd gezag vooraf vergen, zulks vanuit het perspectief van veiligheid en een goede orde. Gelet hierop zijn deze te allen tijde vergunningplichtig. Het betreft de volgende evenementen:
Iedere activiteit brengt specifieke risico’s met zich. Bij concerten is de kans op geluidsoverlast bijvoorbeeld groter dan bij schaakkampioenschappen. Indien een evenement samenvalt met andere evenementen, manifestaties, vieringen of gebeurtenissen, kunnen eerder ordeverstoringen optreden. Hierbij wordt ook gekeken naar de tijdsduur en het tijdstip van het evenement. Als een evenement na zonsondergang start of eindigt, kan dit het politieoptreden bij eventuele ordeverstoringen bemoeilijken.
Binnen het activiteitenprofiel wordt ook nadrukkelijk gekeken naar historische gegevens.
Aan de hand van de volgende gegevens kan een redelijk nauwkeurig beeld worden geschetst van wat te verwachten valt:
Ook wordt gekeken naar eerdere ervaringen met de organisator. Indien de organisator in het verleden ervan blijk heeft gegeven zich goed aan de afspraken te houden, neemt daarmee de voorspelbaarheid van het verloop van een evenement toe en nemen de risico’s af.
Belangrijk onderdeel van de risicoanalyse zijn de weersomstandigheden, die kunnen optreden en die van invloed zijn op het evenement. Zeer warme weersomstandigheden kunnen bijvoorbeeld ertoe leiden dat de gemoederen sneller verhit raken en dat alcoholgebruik sneller leidt tot ordeverstoringen. Een regenbui daarentegen kan het animo om de orde te verstoren temperen. Evenementen onder winterse omstandigheden leveren meer fouilleringproblematiek op.
Ook dient rekening te worden gehouden met de temperatuur van lucht en water (bij sport), windsnelheid en gevoelstemperatuur. Het feit dat evenementen gratis toegankelijk zijn, is eveneens van invloed op de risicoanalyse. Hiervoor wordt een extra punt toegekend.
Tabel 1 - risicopunten activiteitenprofiel
Het type bezoeker speelt een belangrijke rol bij de risicobepaling. Er moet duidelijkheid zijn over de bevolkingscategorieën, waarop het evenement zich richt en wat bekend is van deze categorieën bezoekers. Ook de aannemelijkheid, voorspelbaarheid of bekendheid dat bepaalde specifieke – bij politie en justitie bekende – groepen een evenement zullen bezoeken is van belang.
Tabel 2 - risicopunten publieksprofiel
In principe dient ieder evenemententerrein duidelijk (herkenbaar) gescheiden te zijn van de openbare ruimte. Bij statische evenementen zijn die grenzen duidelijk te definiëren. Bij mobiele evenementen is de grens tussen evenemententerrein en publiek domein op zijn minst diffuus. Bij zulke evenementen is eerder sprake van een moeilijk beheersbare locatie in tegenstelling tot afgesloten (veelal particuliere) ruimten.
Ook de fysieke omgevingskenmerken spelen een rol. Een bouwplaats met stenen langs de route of een veranderde verkeerssituatie kunnen risico’s vergroten ten opzichte van vorige uitvoeringen van datzelfde evenement. Aandacht dient tevens uit te gaan naar stroomvoorziening, watervoorziening en voorzieningen op het vlak van crisisbeheersing en communicatie.
Tot het ruimteprofiel behoort tevens de bereikbaarheid van het evenement. Zowel de bereikbaarheid voor de hulpdiensten als de bereikbaarheid voor zowel bezoekers per openbaar vervoer als voor bezoekers met eigen vervoer (zijn er bijvoorbeeld omleidingen van het openbaar vervoer).
Ook plaats (locatie) en tijdstip van het evenement zijn factoren die van invloed zijn op de analyse van potentiële risico’s. Naast de daadwerkelijke locatie van het evenement dient gekeken te worden naar de infrastructuur in de omgeving van het evenement, waaronder de aanwezige voorzieningen op het terrein van de gezondheidszorg.
Tabel 3 - risicopunten ruimteprofiel
In open lucht; op locatie die daarvoor is bestemd en ingericht | ||
In open lucht; op locatie die daar niet voor is bestemd en ingericht | ||
De advisering en inzet van de hulpdiensten bij evenementen moeten aansluiten bij het specifieke karakter van het evenement.
De risicoanalyse dient vanuit het perspectief van de hulpverlening (de politie, de brandweer, de geneeskundige dienst en de technische hygiënezorg) in beeld gebracht en gewogen te worden.
Voorgaande analyse en berekening van risicopunten bepalen hoe de voorbereiding op het evenement verder vorm krijgt. Dit wordt in de volgende twee stappen weergegeven.
De risicopunten uit de kwantitatieve risicoanalyse worden bij elkaar opgeteld. Het minimum aantal te scoren punten is 3,20. Het maximum aantal punten is 13,25 (zie onderstaande tabel).
Tabel 4 - totaal aantal risicopunten kwantitatieve risicoanalyse
Tot slot wordt de totaalsom van de kwantitatieve punten vertaald naar een classificatiesysteem, dat op zijn beurt de grondslag vormt voor de maatregelen, die de verschillende diensten bij het evenement dienen te treffen.