Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

SOCIAAL - Ondermandaatbesluit Clusterstaf Sociaal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSOCIAAL - Ondermandaatbesluit Clusterstaf Sociaal
CiteertitelSOCIAAL - Ondermandaatbesluit Clusterstaf Sociaal
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpmandaten

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, Titel 10.1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-01-201506-03-2020nieuwe regeling

02-01-2015

Gemeenteblad 2015, 8614

-

Tekst van de regeling

Intitulé

SOCIAAL - Ondermandaatbesluit Clusterstaf Sociaal

 

 

Inhoud

I de volgende drie functies aan te wijzen als plaatsvervanger:

  • Afdelingshoofd Financiën en Businesscontrol

  • IVE-manager

  • Teammanager Strategie en Ondersteuning

II ondermandaat te verlenen voor de hierna te vermelden bevoegdheden en taken:

A.Subsidieregeling ESF 2007-2013

De volgende bevoegdheden op grond van de Subsidieregeling ESF 2007-2013:

  • a.

    Het aangaan van overeenkomsten met derden in het kader van ESF (Subsidieregeling ESF 2007-2013).

  • b.

    Het indienen van einddeclaraties (Subsidieregeling ESF 2007-2013).

  • c.

    Het (besluiten tot) verlenen, vaststellen en terugvorderen van subsidies ten behoeve van derden (Subsidieregeling ESF 2007-2013).

B. Subsidieregeling ESF 2014-2020

De volgende bevoegdheden op grond van de Subsidieregeling ESF 2014-2020:

  • a.

    Het aangaan van overeenkomsten met derden in het kader van ESF (Subsidieregeling ESF 2014-2020).

  • b.

    Aanvragen van projectsubsidie met betrekking tot re-integratietrajecten en andere in artikel 1.2 van de Subsidieregeling genoemde onderwerpen het indienen van einddeclaraties (Subsidieregeling ESF 2014-2020).

  • c.

    Het (besluiten tot) verlenen, vaststellen en terugvorderen van subsidies ten behoeve van derden (Subsidieregeling ESF 2014-2020).

de teamleider PCFA

de medewerker ESF

C.Participatiewet, WWB, IOAW en IOAZ en andere wetten

De volgende bevoegdheden op grond van de Participatiewet, de WWB, IOAW en IOAZ:

  • a.

    Het indienen van de door het college vastgestelde verantwoordingsverslagen over de uitvoering van de WWB en de Participatiewet (artikel 77 van de WWB en de Participatiewet).

  • b.

    Het indienen van een verzoek om een aanvullende uitkering inkomensdeel (artikel 74 van de Participatiewet).

  • c.

    Het desgevraagd aan de minister verstrekken van de inlichtingen die hij nodig heeft voor het toezicht, de statistiek, de informatievoorziening en de beleidsvorming met betrekking tot de Participatiewet, de WWB, de IOAW en de IOAZ.

  • d.

    Het indienen van verantwoordingsverslagen over de uitvoering van overige wetten die worden uitgevoerd binnen het cluster Sociaal.

  • e.

    Het beslissen of bezwaar zal worden gemaakt tegen de beschikkingen met betrekking tot aanvragen uit het Europees Sociaal Fonds aan:

de afdelingsmanager Financiën en Businesscontrol;

de medewerker ESF

D.Gemeentewet

  • De volgende bevoegdheden op grond van de Gemeentewet, voor zover betrekking hebbend op het eigen taakgebied aan de volgende functionarissen, c.q. diens plaatsvervanger:

  • 1.

    Het besluiten over het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen mits zij geen betrekking hebben op:

    • a.

      de oprichting van of deelneming in een rechtspersoon;

      het lenen of uitlenen van geld;

      borgstelling of garantstelling voor schulden van derden; en

    • b.

      de rechtshandeling plaatsvindt binnen en met inachtneming van de door college en raad vastgestelde beleidskaders zoals het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid van de gemeente Amsterdam en de daarop gebaseerde werkinstructies, de Notitie 10 Wegen naar een innovatiever aanbestedingsbeleid en een professioneler opdrachtgeverschap, de Notitie Samen Inkopen, de Notitie Doelgericht op afstand 2, het Lening- en garantiebeleid van de gemeente Amsterdam en het gemeentelijk integriteitbeleid.

  • 2.

    Het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente (art. 171 Gemeentewet), ter uitvoering van een gegeven mandaat.

  • 3.

    De ondertekening van stukken die van het college uitgaan (art. 59a, tweede lid 2. Gemeentewet).

  • 4.

    Het nemen van alle conservatoire maatregelen en doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht en bezit, behalve beslaglegging (artikel 160, vierde lid van de Gemeentewet).

  • het afdelingshoofd

  • de teamleider

E.Algemene wet bestuursrecht

De volgende bevoegdheden op grond van de volgende bevoegdheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), voor zover betrekking hebbend op het eigen taakgebied aan de volgende functionarissen, c.q. diens plaatsvervanger:

  • a.

    Het stellen van een termijn voor de aanvulling van een aanvraag en het beslissen omtrent het niet in behandeling nemen van een onvolledige aanvraag dan wel van een aanvraag die niet binnen de gestelde termijn is aangevuld (art. 4:5 Awb).

  • b.

    Het beslissen dat een aanvrager of derdebelanghebbende niet in de gelegenheid wordt gesteld zijn zienswijze naar voren te brengen (art. 4:11 Awb).

  • c.

    Het kennis geven van de verdaging van een beslissing op een aanvraag (art. 4:14 Awb).

  • d.

    Het vaststellen van de verplichting tot betaling van een geldsom aan of door de dienst of bedrijf (bestuursrechtelijke geldschuld) (art. 4:86 Awb).

  • e.

    Het nemen van beslissingen inzake verrekening (art. 4:93 Awb).

  • f.

    Het verlenen van uitstel van betaling (art. 4:94 Awb).

  • g.

    Het verlenen van voorschotten (art. 4:95 Awb).

  • h.

    Het intrekken of wijzigen van de beschikking tot uitstel van betaling of verlenen van een voorschot (art. 4:96 Awb).

  • i.

    Het bij beschikking vaststellen van de wettelijke rente (art. 4:99 Awb).

  • j.

    Het geheel of gedeeltelijk verlenen van kwijtschelding.

  • k.

    Het aanmanen van de schuldenaar die in verzuim is (art. 4:112 Awb).

  • l.

    Het uitvaardigen van een dwangbevel om de betaling van een geldsom af te dwingen (artt. 4:114 Awb en 4:115 Awb).

  • m.

    Het beslissen tot het nemen van executiemaatregelen ter uitvoering van dwangbevelen.

  • n.

    Het behandelen en afdoen van klachten met inachtneming van afdeling 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht.

het afdelingshoofd

de teamleider

F. Wet Openbaarheid Bestuur

  • 1.

    De volgende bevoegdheden op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob):

    • a.

      Het beslissen op verzoeken om verstrekking van informatie met betrekking tot bestuurlijke aangelegenheden (art. 6 Wob).

    • b.

      Het beslissen inzake het eigener beweging verstrekken van informatie met betrekking tot bestuurlijke aangelegenheden (art. 8 Wob).

    het afdelingshoofd

    de teamleider

G.Wet bescherming persoonsgegevens

De volgende bevoegdheden op grond van de Wbp, voor zover betrekking hebbend op het eigen taakgebied aan de volgende functionarissen, c.q. diens plaatsvervanger:

  • a.

    Het doen van een melding van het voornemen een verwerking te starten (art. 27 Wbp).

  • b.

    Het meedelen aan een betrokkene of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt (art. 35 Wbp).

  • c.

    Het meedelen of aan een verzoek van een betrokkene om gegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen, zal worden voldaan (art. 36 Wbp).

  • d.

    Het inlichten van derden, indien aan een verzoek als bedoeld in artikel 36 wordt voldaan alsmede het desgevraagd inlichten van de betrokkene daarover (art. 38 Wbp).

  • e.

    Het beslissen omtrent de beëindiging van de verwerking van de in artikel 8, onder e en f, bedoelde gegevens (art. 40 Wbp).

  • f.

    Het beëindigen van de verwerking van gegevens in de in artikel 41 bedoelde situatie (art. 41 Wbp).

het afdelingshoofd

de teamleider

H.Privaatrechtelijke rechtshandelingen

De volgende rechtshandelingen, voor zover betrekking hebbend op het eigen taakgebied aan de volgende functionarissen, c.q. diens plaatsvervanger:

  • a.

    Het verstrekken van een premie als bedoeld in de Nadere regels Re-integratieverordening Participatiewet.

  • b.

    Het aangaan van overeenkomsten voor zover dit past binnen de aan de RVE opgedragen taken of werkzaamheden voor bedragen tot maximaal € 25.000,- en voor zover dit valt binnen de aard en omvang van het toegekende budget.

  • c.

    Het aangaan van overeenkomsten voor budgetbeheer.

  • d.

    Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen op grond van de Participatiewet en het Bbz 2004, voor zover het verrichten van die rechtshandelingen voortvloeit uit aan de sector of de afdeling opgedragen taken of werkzaamheden, zoals het aangaan van aktes van geldlening en schuldbekentenis, het laten vestigen van pand- of hypotheekrecht, e.d.

het afdelingshoofd

de teamleider

I.Volmachten en machtigingen

De volgende volmachten en machtigingen, voor zover betrekking hebbend op het eigen taakgebied aan de volgende functionarissen, c.q. diens plaatsvervanger:

  • a.

    Het afgeven van een verklaring dat er geen reële mogelijkheden zijn tot buitengerechtelijke schuldsanering alsmede het aangeven welke aflossingsmogelijkheden er zijn, als bedoeld in artikel 285, eerste lid onder e, van de Faillissementswet.

  • b.

    Het geven van informatie respectievelijk van een verklaring betreffende het verrichten van periodieke betalingen, zoals bedoeld in de artikelen 475g, derde lid en 476a van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

  • c.

    Het doen van aangifte van een misdrijf, als bedoeld in artikel 66 van de Participatiewet, artikel 66 WWB, artikel 47 IOAW, artikel 47 IOAZ.

  • d.

    Het afgeven van een verklaring aan de werkgever, als bedoeld in de Wet financiering sociale verzekeringen (premiekorting oudere/jongere werknemer).

  • e.

    Het doen leggen en opheffen van conservatoir beslag.

  • f.

    Het aanwijzen van vertegenwoordigers van het bestuursorgaan in gerechtelijke procedures, een en ander voor zover betrekking hebbend op het werkterrein van de RVE Inkomen.

  • g.

    Het instellen van een rechtsvordering alsmede het voeren van verweer tegen een jegens de gemeente ingestelde rechtsvordering, alsmede, in beide gevallen, tot het instellen van (hoger) beroep en cassatie.

  • h.

    het nemen van alle conservatoire maatregelen en het beslissen of een rechtsgeding dienaangaande zal worden ingesteld.

het afdelingshoofd

de teamleider

J. Wijze van ondertekening

  • 1.

    Uitgaande besluiten worden als volgt ondertekend:

  • "Namens het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

  • Manager Clusterstaf Sociaal,

  • voor deze,

  • [naam van de gemandateerde]

  • [functieaanduiding]

  • [handtekening)"

  • 2.De

    wijze van ondertekening betreffende mandaat is van overeenkomstige toepassing op volmacht en machtiging.

III dat dit besluit treedt in werking op 2 januari 2015 en wordt gepubliceerd in afdeling 3B van het Gemeenteblad.