Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent cameratoezicht (Regeling Cameratoezicht gemeente Den Helder |
Citeertitel | Regeling Cameratoezicht gemeente Den Helder |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 125 Ambtenarenwet en artikel 160 van de Gemeentewet, de Wet bescherming persoonsgegevens
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-06-2017 | 01-01-2017 | nieuwe regeling | 12-06-2017 Stadsnieuws 25 juni 2017 | b17.00297 |
Het geheel van camera’s, monitoren, opnameapparatuur, verbindingsapparatuur, bekabeling en bevestigingen.
Toezicht met behulp van het camerasysteem.
De ruimte waar de beelden op monitoren live bekeken kunnen worden en waar de opnameapparatuur is ondergebracht.
d.CISO (Chief Information Security Officer)
Informatiebeveiligingsfunctionaris, verantwoordelijk voor het opstellen, actueel houden en naleven van het informatiebeveiligingsbeleid.
De door het cameratoezicht verkregen en geregistreerde filmbeelden. Beeldinformatie is onderdeel van het begrip persoonsregistratie in de zin van de wet.
f.Beheer: De zorg voor de continuïteit van het cameratoezicht.
g.Functioneel beheerder: De medewerker die belast is met het beheer van en het toezicht op het cameratoezichtDe medewerker die belast is met het beheer van en het toezicht op het cameratoezicht.
h. Bevoegde medewerker: De medewerker die bevoegd is tot de uitvoering van een specifiek gedeelte van het cameratoezicht.
De zorg voor het technisch functioneren van het camerasysteem en de opslagmedia dat wordt uitgevoerd door het team ICT van de afdeling Dienstverlening en de leverancier van het systeem.
Een waargenomen strafbaar feit, ongeval of andere gebeurtenis die vraagt om optreden.
Artikel 2 Doel van het cameratoezicht
Het doel van het cameratoezicht is om het Stadhuis en het gebouw waarin de afdeling Sociaal Domein is gehuisvest, beter te beveiligen met inachtneming van de regels voor privacy. Meer specifiek beoogt het cameratoezicht bij te dragen aan:
Artikel 3 Plaats- en tijdbepaling cameratoezicht
Het cameratoezicht vindt plaats in en bij het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 en het gebouw van de afdeling Sociaal Domein aan de Drs. F. Bijlweg 2, beide te Den Helder
De camera’s zijn 24 uur per dag operationeel. De kwaliteit van de beelden is zodanig dat ook op nachtelijke opnamen het gefilmde duidelijk te onderscheiden is.
Het technisch beheer van het camerasysteem geschiedt onder verantwoordelijkheid van de functioneel beheerder en door de leverancier van het systeem.
De leverancier draagt er zorg voor dat het camerasysteem periodiek wordt gecontroleerd op verzoek van de functioneel beheerder. Defecten worden zo snel als mogelijk hersteld.
De bevoegde medewerkers en de functioneel beheerder zijn bevoegd tot het bedienen van het camerasysteem en tot het inzien van de beeldinformatie. Zij gaan integer om met de beeldinformatie, in het bijzonder met betrekking tot de privacy van personen.
De functioneel beheerder draagt er zorg voor dat er zorgvuldig met het beeldmateriaal wordt omgegaan wanneer dit in verband met een incident moet worden veiliggesteld. In laatstgenoemd geval wordt naast de verantwoordelijk leidinggevende, ook altijd de CISO op de hoogte gesteld.
In geval van een incident meldt de betrokken medewerker dit bij zijn leidinggevende en bij de CISO. Laatstgenoemde meldt het incident eventueel bij de geëigende instantie voor zover het valt binnen het doel van het cameratoezicht. De CISO stelt de afdelingsmanager Dienstverlening, respectievelijk de afdelingsmanager Sociaal Domein op de hoogte van de aard van het incident.
Het cameratoezicht vindt plaats door middel van een gesloten systeem. Er wordt gebruik gemaakt van digitale recorders.
Aan deze recorders zijn zichtbare camera’s gekoppeld, waarmee opnames worden gemaakt op de in artikel 3 genoemde plaatsen waarbij de camera’s niet of zo weinig mogelijk van de openbare ruimte opnemen
De recorders staan opgesteld in een voor publiek afgesloten ruimte (de serverruimte van de afdeling Dienstverlening) die alleen met een geautoriseerde toegangspas toegankelijk is voor medewerkers van DV-ICT.
Personeel van het bedrijf dat in opdracht van de gemeente Den Helder het technische beheer voert en het onderhoud aan het camerasysteem uitvoert, heeft alleen toegang tot deze ruimte door tussenkomst van een medewerker van DV-ICT.
De monitor is geplaatst in de serverruimte. Beelden van de camera op de parkeerplaats achter het stadhuis, kunnen door medewerkers van de bodekamer die daartoe zijn geautoriseerd, met gebruikmaking van specifieke inlogcodes worden bekeken op één van de in de bodekamer op de begane grond in het stadhuis geplaatste computer-beeldschermen.
Artikel 6 Bediening van het camerasysteem
Politiefunctionarissen en officieren van justitie die beroepshalve beelden live bekijken en/of het camerasysteem bedienen, legitimeren zich vooraf ten overstaan van de beheerder. Na ontvangst en beoordeling van een verzoek tot bekijken van beelden kunnen deze functionarissen daadwerkelijk beelden bekijken.
Artikel 7 Integriteit, privacy en rechten van de geregistreerde
De beeldinformatie wordt maximaal168 uur (1 week) bewaard. Beeldinformatie waarop incidenten zijn vastgelegd of die met een incident in verband staat, wordt in afwijking hiervan bewaard, totdat het onderzoek naar of de behandeling van het incident is afgesloten.
Beeldinformatie die wordt gebruikt in het kader van onderzoek naar een incident waarvan aangifte is gedaan bij de politie of als er schade verhaald moet worden, worden pas vernietigd na overleg met de politie, justitie.
Artikel 9 Heimelijk cameratoezicht
In het eerste kwartaal van elk jaar wordt door de beheerder, via de bestuurder in de zin van de WOR, gerapporteerd aan de Ondernemingsraad over eventueel toegepast heimelijk cameratoezicht in het voorafgaande jaar voor zover dat toezicht ook in dat jaar beëindigd is. Daarbij wordt in ieder geval de aard, frequentie en lengte van het toezicht vermeld.
Artikel 10 Inzagerecht beeldinformatie medewerkers
In beginsel heeft een betrokkene slechts recht op inzage van zijn eigen persoonsregistratie, dus beeldinformatie waarop slechts de betrokkene te zien is. Bij een aanvraag tot inzage van beelden dient de betrokkene het tijdstip en de tijdsduur van de beelden waarvan hij inzage verlangt aan te geven.
Beeldinformatie kan pas ter inzage worden gegeven na een belangenafweging, waarbij het belang van de betrokkene bij inzage van de beeldinformatie is afgewogen tegen overige belangen, waaronder het belang van anderen die op de beeldinformatie voorkomen, ter bescherming van hun privacy.
Op voorstel van de CISO op basis van die belangenafweging beslist de directie op de aanvraag.
Artikel 11 Inzagerecht beeldinformatie van derden
Het recht op inzage kan worden verleend als een zwaarwegend belang is aangetoond. In beginsel heeft een betrokkene slechts recht op inzage van zijn eigen persoonsregistratie, dus beeldinformatie waarop slechts de betrokkene te zien is. Bij een aanvraag tot inzage van beelden dient de betrokkene het tijdstip en de tijdsduur van de beelden waarvan hij inzage verlangt aan te geven.
Beeldinformatie kan pas ter inzage worden gegeven na een belangenafweging door de CISO, waarbij het belang van de betrokkene bij inzage van de beeldinformatie is afgewogen tegen overige belangen, waaronder het belang van anderen die op de beeldinformatie voorkomen, ter bescherming van hun privacy.