Organisatie | Urk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Parkeren Schokkerhoek |
Citeertitel | Beleidsregel Parkeren Schokkerhoek |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | ruimtelijke ordening |
Geen
Wet ruimtelijke ordening
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-06-2017 | Onbekend | 27-06-2017 Onbekend | 2017.03857 |
Indien een functie niet in onderstaande lijst van functies wordt genoemd, dan geldt de meest recente versie van de CROW-publicatie Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie (nr. 317). Bij het toepassen van de CROW-publicatie dient uitgegaan te worden van ‘matig stedelijk’, ‘rest bebouwde kom’. Wanneer een bandbreedte wordt aangegeven, wordt uitgegaan van het gemiddelde daarvan. Mocht de functie niet voorkomen in de CROW-lijst, dan moet worden uitgegaan van de functie die als meest gelijkwaardig wordt beschouwd.
Voor de functies wonen geldt, dat parkeren op eigen terrein dient plaatst te vinden. De definitie van ‘eigen terrein’ bij rijenwoningen is een nabij de woning gelegen terrein, dat bij de woning behoort, al dan niet in de mandeligheid en/of het eigen woonperceel. Tevens dient aanvullend een deel van het parkeren in de openbare ruimte te worden aangelegd. De parkeernorm voor woningen op eigen terrein is opgenomen in de kolom ‘parkeernorm eigen terrein’. De parkeernorm van woningen voor parkeerplaatsen in de openbare ruimte is opgenomen in de kolom ‘parkeernorm openbare ruimte’. Deze dienen te worden aangelegd binnen de bestemming Verkeer – Verblijf of Groen -1 (ter plaatse van de aanduiding ‘parkeerterrein’) of binnen de bestemming ‘Groen -2 ‘.
Appartementen – koop, goedkoop: € 135.000 - € 192.500 Appartementen – koop, midden: > € 192.500 - € 250.000 Appartementen – koop, duur: > € 250.000 Appartementen – huur, goedkoop: < € 700 Appartementen – huur, midden: € 700 - € 900 Appartementen – huur, duur: > € 900
Voor de functies horeca geldt dat parkeren op eigen terrein dient plaats te vinden.
Het bieden van goede en voldoende parkeervoorzieningen voor fietsen is net zo essentieel als voor de auto’s. Daarom zijn onderstaand de parkeernormen voor de fiets opgenomen.
Afwijken van de plicht om op eigen terrein te voorzien is in beginsel pas aan de orde indien het naar het oordeel van burgemeester en wethouders redelijkerwijs fysiek onmogelijk of uit stedenbouwkundig, esthetisch, historisch, monumentaal of verkeersveiligheidsoogpunt niet aanvaardbaar is om op eigen terrein in de nodige parkeer- of stallingsruimte te voorzien.
Als er goede redenen zijn om niet op eigen terrein (extra) parkeergelegenheid aan te leggen dan bestaan er andere mogelijkheden om vergunning te verlenen, namelijk als er op een andere wijze in de (toename) van de parkeerbehoefte wordt voorzien of als er sprake is van bijzondere omstandigheden.
Indien blijkt dat het voor aanvrager of initiatiefnemer onmogelijk is om in zijn eigen parkeerbehoefte te voorzien, zal het college een afweging maken, tussen het (economisch) belang van de ontwikkeling enerzijds en de eventuele (tijdelijke) negatieve gevolgen ten aanzien van de goede ruimtelijke ordening (welke verplichting voortvloeit uit artikel 3.1 Wet ruimtelijke ordening (Wro) anderzijds . Daarbij kan onder meer worden gedacht aan de bereikbaarheid, leefbaarheid etc. Het college kan, naar aanleiding van bovenstaande belangenafweging, ontheffing verlenen van de verplichting tot het voldoen aan de parkeereis.
Er zijn vier situaties waarin ontheffing kan worden verleend van de verplichting om te voorzien in de eigen parkeerbehoefte. Deze situaties zijn:
1.In het openbare gebied zijn op acceptabele loopafstand van het bouwplan voldoende parkeermogelijkheden aanwezig of te realiseren;
Als binnen een termijn van 10 jaar binnen de aanvaardbare loopafstand een fysieke, juridische en stedenbouwkundige mogelijkheid bestaat om parkeervoorzieningen op maaiveld aan te leggen, dan wordt hiervoor gekozen. Uitgangspunten hierbij zijn, dat de parkeerplaatsen openbaar toegankelijk blijven en dat de aanvrager een vergoeding ad € 5.000,- aan de gemeente verschuldigd is/ betaalt. Bij de berekening is uitgegaan van 12,5 m2 parkeerplaats en 6,25 m2 rijweg (totaal 18,75m2) en een gemiddelde grondprijs van €202,30 (prijspeil 2014). Realisatiekosten zijn € 1.200,-. Dit is afgerond € 5.000,-.
Als aanvaarvare loopafstand wordt verstaan:
De gemeente legt, ten behoeve van de aanvrager, het benodigd aantal parkeerplaatsen aan (conform de norm zoals neergelegd in deze beleidsregels) in het openbaar gebied. De gemeente en aanvrager gaan hiervoor een privaatrechtelijke overeenkomst met elkaar aan, welke als voorwaarde aan de omgevingsvergunning wordt gekoppeld.
2.Het is mogelijk om op acceptabele loopafstand parkeergelegenheid te realiseren op een gehuurd of aangekocht terrein.
Deze mogelijkheid kan alleen als de duurzaamheid van deze oplossing verzekerd is en dat dat parkeerterrein voldoende aantoonbare overcapaciteit heeft.
Ten behoeve van de gronden met de bestemming Centrum kan van de parkeernormen worden afgeweken wanneer er voldoende parkeerplaatsen zijn indien rekening wordt gehouden met het meervoudig gebruik van parkeerplaatsen. Dit wordt op de volgende manier bepaald:
Het benodigde aantal parkeerplaatsen per moment van de week wordt bepaald aan de hand van het programma, de parkeernormen en de aanwezigheidspercentages. In tabel 1 staan de aanwezigheidspercentages genoemd.
Tabel 1: aanwezigheidspercentages
Bij de inventarisatie van het parkeeraanbod moet rekening worden gehouden met de mate van openbaarheid van het parkeeraanbod. Dit is immers belangrijk voor de mogelijkheden van meervoudig gebruik. Hierbij gaat het niet alleen om parkeerplaatsen op eigen terrein, bijvoorbeeld bij woningen, maar ook om gehandicaptenparkeerplaatsen en vergunninghoudersplaatsen, waar bijvoorbeeld bezoekers niet kunnen parkeren.
Indien het benodigde, berekende parkeeraanbod minimaal gelijk is aan het totale aantal bestaande beschikbare parkeerplaatsen die in aanmerking komen voor meervoudige ruimtegebruik en het aantal aan te leggen parkeerplaatsen, is er sprake van voldoende parkeerplaatsen.
Bij de beoordeling van het totale aantal bestaande beschikbare parkeerplaatsen mogen ook parkeerplaatsen die zijn gelegen buiten de bestemming Centrum worden meegenomen, voor zover deze parkeerplaatsen zijn gelegen op gronden zoals in onderstaande figuur 1 indicatief zijn weergegeven.
Figuur 1: Parkeerplaatsen buiten het centrum t.b.v. beoordeling meervoudig ruimtegebruik (rode contour, indicatief)
Bij de beoordeling van meervoudig ruimtegebruik in het centrum van Schokkerhoek wordt tevens de jaarlijkse rapportage die plaatsvindt in het kader van de Monitoringsregelsparkeren Centrum Schokkerhoek betrokken.
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om in gevallen waarin de toepassing van de parkeernormering conform de beleidsregels naar hun oordeel in individuele gevallen tot niet bedoelde en onaanvaardbare normen leidt, met maximaal 10% af te wijken van de toe te passen parkeernorm.