Organisatie | Boxtel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling monumenten Boxtel 2017 |
Citeertitel | Subsidieregeling monumenten Boxtel 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | subsidie, regeling, monumenten |
Op aanvragen om subsidie op grond van de Subsidieregeling monumenten Boxtel 2017 waarvan de aanvraag tot het verlenen van de subsidie is ingediend voor de dag van inwerkingtreding van dit besluit blijft de regeling van toepassing zoals die luidde op de dag voor inwerkingtreding.
Algemene subsidieverordening Boxtel 2017
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-11-2019 | Artt. 1, 4, lid 1, 6, lid 2, en 10, lid 1 onder e, | 19-11-2019 | Onbekend | ||
01-01-2019 | 23-11-2019 | Artt. 2, lid 4, 4 en 10, lid 3 | 18-12-2018 | Onbekend | |
03-07-2018 | 01-01-2019 | Artt. 10 en 17, lid 3 | 06-03-2018 Gemeenteblad 2018, 140707 | 02-07-2018 | Onbekend | |
01-07-2017 | 03-07-2018 | Nieuwe regeling | 09-05-2017 Gemeenteblad 2017, 110750 | 30-06-2017 | B&W-besluit 09-05-2017, punt 02.06 |
Burgemeester en wethouders kunnen aan een eigenaar van een object dat deel uitmaakt van een beschermde gevelwand of aan een gemachtigde namens de eigenaren van objecten die deel uitmaken van een beschermde gevelwand op aanvraag subsidie verstrekken voor het normale onderhoud of de restauratie van die beschermde gevelwand of delen daarvan.
Subsidiabel zijn de kosten van werkzaamheden, maatregelen en voorzieningen die als zodanig zijn aangemerkt in de Leidraad subsidiabele instandhoudingskosten.
Een aanvraag om subsidie wordt in ieder geval geweigerd:
voor zover aan de aanvrager voor het monument of (onderdelen van) de beeldbepalende gevelwand waarvoor subsidie wordt gevraagd, in de tien kalenderjaren voorafgaand aan het jaar van de aanvraag subsidie is verleend op grond van deze regeling, de verordening of de Subsidieverordening Gemeentelijke Monumenten Boxtel 2003.
Paragraaf 2.4 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Burgemeester en wethouders kunnen de subsidieontvanger verplichten na afloop van de werkzaamheden waarvoor subsidie is verleend, het monument of de beeldbepalende gevelwand te bewaren en onderhouden in de staat waarin het door de werkzaamheden waarvoor subsidie is verleend, is gebracht.
Paragraaf 2.5 Verantwoording en vaststelling
Bij de aanvraag om vaststelling van de subsidie overlegt de subsidieontvanger bewijsstukken waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Artikel 18 Lager vaststellen bij niet voldoen aan verplichtingen
De subsidie kan in ieder geval lager dan de verlening worden vastgesteld indien aan een van de in artikel 14 genoemde verplichtingen niet is voldaan.
Burgemeester en wethouders kunnen artikel 4, artikel 10, eerste lid, onder e. en artikel 11 buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van instandhouding van monumenten en beeldbepalende gevelwanden leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Bij het maken van de subsidieregeling is zoveel mogelijk aangesloten bij reeds bestaande landelijke regelingen. Zo is voor de opbouw van de regeling dankbaar gebruik gemaakt van de Subsidieregeling instandhouding monumenten (Sim). De regeling kent hiermee een opbouw in hoofdstukken en paragrafen die is overgenomen uit de Sim:
Deze indeling geeft met name in hoofdstuk 2 meteen inzicht in het proces van subsidieverlening. Een belangrijk begrip in de regeling is het begrip subsidiabele kosten. In plaats van een uitvoerige regeling op te nemen over wat hieronder verstaan wordt, wordt verwezen naar de Leidraad subsidiabele instandhoudingskosten. De Leidraad is een bijlage bij de Subsidieregeling instandhouding monumenten en geeft in de toelichting ook aan dat hij, door de brede opzet, ook geschikt is om van overeenkomstige toepassing verklaard te worden in andere subsidieregelingen.
Bij het maken van de regeling is van de volgende uitgangspunten uitgegaan:
Door verwijzingen wordt zoveel mogelijk aangesloten bij begrippen in bestaande regelingen.
Het vierde lid bepaalt dat – indien sprake is van een woonhuis – tevens subsidie verstrekt kan worden voor rijksmonumenten. Indien sprake is van een woonhuis is namelijk in artikel 12 van de Sim bepaald dat de subsidie wordt geweigerd tenzij het een aanvraag van een professionele organisatie voor monumentenbehoud of overheid betreft. Zo kunnen particuliere woningeigenaren gebruik maken van de gemeentelijke subsidieregeling.
Artikel 5, eerste lid van de Algemene subsidieverordening 2017 bepaalt dat burgemeester en wethouders subsidieplafonds kunnen instellen en bij subsidieregeling de wijze van verdeling van de subsidie bepalen. Het subsidieplafond wordt jaarlijks vastgesteld en bekendgemaakt voorafgaande aan het tijdvak waarvoor het geldt. Door het instellen van een subsidieplafond wordt voorkomen dat subsidie moet worden verleend terwijl het budget niet meer toereikend is. Zie verder de toelichting bij artikel 10.
Artikel 4 van de subsidieregeling bepaalt in combinatie met de artikelen 11 en 12 de wijze van verdeling. In het eerste lid van artikel 4 wordt door het percentage van 10 en het maximumbedrag een minimaal aantal subsidies per jaar gewaarborgd. Het tweede lid bepaalt dit overeenkomstig voor een of meer objecten als onderdeel van een beeldbepalende gevelwand.
Artikel 6 In te dienen bescheiden
In het instandhoudingsplan, met name in de werkomschrijving of het bestek en in de begroting, moeten de onderdelen zoals genoemd in de Leidraad terug te vinden zijn.
Indieningsvereisten bij grotere ingrepen
In geval van een instandhoudingsplan voor ingrijpende werkzaamheden moeten meer stukken bij de subsidieaanvraag gevoegd worden dan bij normaal onderhoud. Het kan hierbij gaan om tekeningen en specialistische rapporten. De tekeningen worden onderscheiden in: opnametekeningen (bestaande toestand en gebrekentekeningen), plantekeningen (nieuwe toestand, hoe de gebreken worden verholpen, of welke wijzigingen worden aangebracht) en aanvullende tekeningen (zoals doorsneden, principedetails en werktekeningen). Het vervaardigen van tekeningen behoort bij het opstellen van een plan voor restauratiewerkzaamheden en andere grotere ingrepen en is in dat kader subsidiabel (zie paragraaf 01.04 van de Leidraad bij ‘architecten-/plankosten’). Diverse specialistische werkzaamheden worden in de planvorming niet door de (restauratie)architect uitgevoerd, maar door andere specialisten. In dit verband kan gedacht worden aan adviezen op bouwfysisch, constructief of installatietechnisch gebied, aan bouwhistorisch- of interieuronderzoek, aan beeldhouwwerk, bijzonder schilderwerk en werkzaamheden aan installaties en interieur en aan specialistische werkzaamheden ten behoeve van groene of archeologische monumenten (zoals het opstellen van tuinhistorische adviezen of adviezen over grondmechanica en het maken van bodem- en geochemische analyses). Dergelijke werkzaamheden door derden (zoals adviseurs, onderzoekers en restauratoren) zijn subsidiabel, mits ze noodzakelijk zijn en geadviseerd of voorgeschreven dan wel vooraf goedgekeurd zijn door burgemeester en wethouders (zie hoofdstuk 1.3, paragraaf 01.04 van de Leidraad onder ‘overige kosten’).
Artikel 8, derde lid, van de Algemene subsidieverordening Boxtel 2017 geeft voor subsidies anders dan subsidies die per kalenderjaar of boekjaar worden verstrekt een beslistermijn van 8 weken. Gelet op de verplichte advisering door de monumentencommissie en de in artikel 9 genoemde adviestermijn van 6 weken is een beslistermijn van 12 weken noodzakelijk. Vaak zal ook een subsidieverzoek in een informele fase besproken worden en is het niet nodig van de volledige termijn gebruik te maken.
Dit artikel geeft een aantal specifieke weigeringsgronden in aanvulling op de algemene weigeringsgronden van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Boxtel 2017.
Artikel 4:25, tweede lid van de Awb bepaalt dat een subsidie wordt geweigerd voor zover door verstrekking van de subsidie het jaarlijks vastgestelde subsidieplafond zou worden overschreden.
Verder biedt artikel 4:35, eerste lid van de Awb de mogelijkheid dat de subsidieverlening kan worden geweigerd indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:
Artikel 4:35, tweede lid bepaalt verder dat de subsidieverlening in ieder geval kan worden geweigerd indien de aanvrager:
Algemene subsidieverordening Boxtel 2017
Het eerste en tweede lid van artikel 9 van de verordening geeft een aantal weigeringsgronden in verband met Europese regelgeving. Verder geeft het derde lid van artikel 9 van de Asv aan dat de subsidieverlening kan worden geweigerd:
Voor het percentage van 50 is aansluiting gezocht bij artikel 13 van de Sim.
Het eerste lid bepaalt in overeenstemming met artikel 13 van de verordening de termijn waarbinnen de subsidie wordt vastgesteld. Het tweede lid bepaalt dat indien niet binnen zes maanden nadat de subsidie is verleend wordt begonnen met de uitvoering van de werkzaamheden de subsidie wordt vastgesteld. Het derde lid bepaalt dat dit ook gebeurt wanneer de werkzaamheden niet tijdig worden voltooid. Het ligt dan voor de hand om, op grond van artikel 18, de subsidie lager vast te stellen. Zo blijft de subsidie niet ongebruikt en kan weer ingezet worden voor andere eigenaren.
Artikel 18 Lager vaststellen bij niet voldoen aan verplichtingen
Door de genoemde verplichting in artikel 14 kan de subsidie lager worden vastgesteld dan de verlening.