Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rheden

Verordening op de vertrouwenscommissie tot benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Rheden 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRheden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de vertrouwenscommissie tot benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Rheden 2017
CiteertitelVerordening op de vertrouwenscommissie tot benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Rheden 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149
  2. Archiefwet 1995, art. 15 en 31
  3. Archiefbesluit 1995, art. 9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-07-201702-10-2019Nieuwe regeling

06-07-2017

Elektronisch Gemeenteblad, 12-07-2017

Geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie tot benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Rheden 2017

De raad van de gemeente Rheden;

gelezen het voorstel van de griffie d.d. 2 juni 2017;

gelet op de artikelen 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, alsmede de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

gelet op de circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 10 juli 2012;

b e s l u i t :

vast te stellen de ‘Verordening op de vertrouwenscommissie tot benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Rheden 2017

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

de commissaris: de Commissaris van de Koning in de provincie Gelderland;

de burgemeester: de burgemeester van de gemeente Rheden;

de commissie: de commissie, die door de raad belast is met de voorbereiding van de aanbeveling inzake de (her)benoeming van en het voeren van klankbordgesprekken met de burgemeester.

de verordening: Verordening op de vertrouwenscommissie, die aanbeveling op de benoeming en herbenoeming van de burgemeester voorbereidt en de klankbordgesprekken met de burgemeester voert.

Artikel 2 Taak en werkwijze van de commissie

De commissie heeft tot taak:

  • -

    de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden;

  • -

    een klankbordgesprek te houden met de burgemeester.

Artikel 3 Samenstelling commissie
  • 1.

    De commissie belast met in artikel 2 genoemde taken bestaat uit maximaal één vertegenwoordiger per fractie, te benoemen door en uit de gemeenteraad.

  • 2.

    Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie zijn, kiest de commissie deze uit haar midden.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden. Het lidmaatschap is persoonlijk.

  • 4.

    De commissie bepaalt haar eigen werkwijze, voor zover in deze verordening daarin niet is voorzien.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning
  • 1.

    De griffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De plaatsvervangend griffier wordt bij vervulling van de in artikel 2 genoemde taken aangewezen als plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 3.

    De gemeentesecretaris wordt als tweede plaatsvervangend secretaris van de commissie aangewezen bij de vervulling van de in artikel 2, lid 1, genoemde taak.

  • 4.

    De (plaatsvervangend) secretaris draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie.

  • 5.

    De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 5 Adviseur
  • 1.

    De gemeenteraad kan één of meer wethouder(s) als adviseur namens het college van burgemeester en wethouders aan de commissie toevoegen voor de taken als bedoeld in artikel 2, lid 1. Plaatsvervanging is niet mogelijk.

  • 2.

    De keuze van de adviseur is ter beoordeling van het college.

  • 3.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 4.

    De adviseur kan advies uitbrengen tot het moment waarop de commissie haar verslag van bevindingen aanbiedt aan de raad.

  • 5.

    De adviseur is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 6 Geheimhouding
  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2.

    Alle stukken van de commissie zijn geheim. Op de stukken wordt daarvan melding gemaakt.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) voorzitter van de commissie wijst bij de benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 4.

    De commissie legt bij de herbenoemingsprocedure en bij klankbordgesprekken in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De (plaatsvervangend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 5.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 10, vierde lid, artikel 11, tweede lid, alsmede artikel 12 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 6.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk de verordening verplicht, niet opheffen.

  • 7.

    De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (eerste en tweede plaatsvervangend) secretaris en indien van toepassing op de adviseur(s) van de commissie.

Artikel 7 Vergaderingen
  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur, en plaats van de vergadering.

  • 3.

    De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, de adviseur(s) en indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

  • 4.

    De commissie vergadert niet als niet ten minste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 5.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 8 Contactpersoon bij benoemings- en herbenoemingsprocedure
  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

  • 3.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het werkadres van de secretaris van de commissie en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 4.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden ter inzage gelegd bij de (plaatsvervangend) secretaris en kunnen na afspraak in aanwezigheid van de (plaatsvervangend) secretaris worden ingezien en gelezen. Hiervoor wordt door de raadsleden een handtekening op een bij de stukken behorende lijst geplaatst.

Artikel 9 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure
  • 1.

    De Gemeentewet bepaalt in artikel 61 lid 4 dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de Commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De commissie bepaalt mede op basis van de door de Commissaris van de Koning geselecteerde kandidaten de te voor een gesprek te ontvangen kandidaten.

  • 3.

    Bij de beoordeling van de kandidaten laten de leden van de commissie zich leiden door de profielschets, zoals die door de gemeenteraad is vastgesteld.

  • 4.

    De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

  • 5.

    De commissie kan gebruikmaken van externe deskundige ondersteuning bij de beoordeling van kandidaten t.a.v. persoons- en bestuursstijlkenmerken.

Artikel 10 Bijzondere bepalingen over klankbordgesprekken
  • 1.

    De commissie houdt minimaal eens per jaar een klankbordgesprek met de burgemeester.

  • 2.

    Indien de fractievoorzitters dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken, houdt een commissie tussentijds een klankbordgesprek met de burgemeester.

  • 3.

    In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester vindt tevens binnen een termijn van drie tot negen maanden een evaluatiegesprek plaats.

  • 4.

    De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester. De commissie en de burgemeester stellen in onderling overleg de agenda voor het klankbordgesprek vast. De commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid, voor zover van toepassing, het verslag van het vorige klankbordgesprek in te zien.

  • 5.

    Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in ieder geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van en de afspraken uit het vorige klankbordgesprek.

  • 6.

    De klankbordgesprekken worden in ieder geval gevoerd vier weken voorafgaand aan het klankbordgesprek dat de Commissaris van de Koning met de burgemeester heeft.

  • 7.

    In het laatste klankbordgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.

Artikel 11 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure
  • 1.

    De commissie kan bij de aanvang van haar werkzaamheden een gesprek hebben met de burgemeester.

  • 2.

    De commissie formuleert informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen worden vooraf kenbaar gemaakt aan de burgemeester, de gemeenteraad en de Commissaris van de Koning.

  • 3.

    De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in ieder geval aan de volgende informatiebronnen: de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van en de afspraken uit de klankbordgesprekken van de afgelopen twee jaar.

  • 4.

    Voordat de commissie haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en Commissaris van de Koning zendt, bespreekt de commissie dit verslag met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

  • 5.

    De burgemeester kan, voorafgaand aan de bespreking in de raad, schriftelijk haar zienswijze over het verslag geven. Op dit stuk is de geheimhouding van toepassing.

  • 6.

    Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester in het in lid 4 bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.

Artikel 12 Verslag
  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de Commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

    • -

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • -

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • -

      bij benoemingen wordt in het verslag van bevindingen ook de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling gemotiveerd;

    • -

      of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie;

    en is voorzien van in ieder geval de volgende bijlagen:

    • -

      bij benoemingen: de conceptaanbeveling van twee personen, zo mogelijk in volgorde van voorkeur;

    • -

      bij herbenoemingen: het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen en de conceptaanbeveling.

  • 2.

    Van het klankbordgesprek wordt een verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt. Het verslag wordt voor raadsleden onder geheimhouding ter inzage gelegd bij de griffier.

  • 3.

    Een afschrift van het verslag van het klankbordgesprek wordt toegezonden aan de burgemeester en de Commissaris van de Koning.

Artikel 13 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 14 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop:

  • -

    bij benoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien;

  • -

    bij een klankbordgesprek: het verslag van het klankbordgesprek is vastgesteld;

  • -

    bij herbenoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 15 Archivering
  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 14 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

  • 4.

    De griffier draagt bij klankbordgesprekken zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het vastgestelde verslag. Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.

Artikel 16 Citeertitel en inwerkingtreding
  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: ‘’Verordening op de vertrouwenscommissie tot benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester gemeente Rheden 2017’.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

     

    Vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 6 juli 2017, nr. 3.

De Steeg, 6 juli 2017

De raad voornoemd,

voorzitter.

griffier.

Toelichting

Algemeen

De verordening regelt de werkzaamheden van de commissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt, van de commissie, die klankbordgesprekken met de burgemeester houdt en van de commissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt. De drie genoemde onderwerpen horen bij elkaar. Dat wordt in deze verordening tot uitdrukking gebracht. De verordening is gebaseerd op de modelverordening van het Ministerie van BZK.

Artikel 1

Begripsbepalingen

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 2

Taak en werkwijze van de gemeente

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 3

Samenstelling commissie

De gemeenteraad bepaalt de samenstelling van de commissie. In voorliggend ontwerp is het aan de fracties overgelaten de voorzitter of een ander lid van de fractie voor benoeming door de raad voor te dragen. In onze gemeente is het tot nu toe gebruikelijk dat de fractievoorzitters van alle fracties in de gemeenteraad deze taak vervullen.

De commissie wordt op grond van artikel 14 na afronding van haar taak ontbonden. Er hoeft dus niet steeds een nieuwe verordening te worden vastgesteld. Alleen wordt bij elke nieuwe taak een nieuwe commissie benoemd.

Artikel 4

Ambtelijke ondersteuning

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 5

Adviseur

In artikel 61, derde lid, van de Gemeentewet is opgenomen dat de gemeenteraad kan bepalen dat bij benoeming één of meer wethouders als adviseur aan de vertrouwenscommissie kan/kunnen worden toegevoegd. Deze mogelijkheid is er ook bij een herbenoeming. Dit op grond van artikel 61a, vierde lid, van de Gemeentewet. Op grond van artikel 61, tweede lid, van de Gemeentewet dient de raad het college van burgemeester en wethouders in de gelegenheid te stellen zijn wensen en bedenkingen kenbaar te maken op de eisen die aan de te benoemen burgemeester worden gesteld. Het is wettelijk niet mogelijk om de gemeentesecretaris als adviseur toe te voegen aan de commissie.

Artikel 6

Geheimhouding

Strikt genomen is het overbodig om een geheimhoudingsplicht in de verordening op te nemen en daarop bij de start van elke vergadering uitdrukkelijk te laten wijzen, nu deze rechtstreeks voortvloeit uit de Gemeentewet. Gelet op het belang van geheimhouding en een zorgvuldige procedure is een uitwerking daarvan in de verordening opgenomen.

Artikel 7

Vergaderingen

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 8

Contactpersoon bij benoemings- en herbenoemingsprocedure

Dit artikel doet van zelfsprekend niets af aan de geheimhoudingsplicht. Deze dient zeer strikt in acht genomen te worden. In onze gemeente is er voor gekozen om de stukken niet per post of e-mail te verzenden of anderszins digitaal kenbaar te maken. De stukken liggen bij de (plaatsvervangend) secretaris van de commissie ter inzage.

Artikel 9

Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

In lid 5 wordt voorzien in de mogelijkheid om kandidaten eventueel een assessment te laten doen.

Artikel 10

Bijzondere bepalingen over klankbordgesprekken

Waar in deze verordening sprake is van klankbordgesprekken worden gesprekken bedoeld, zoals beschreven in de ‘Handreiking burgemeesters, Benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid’ van het ministerie van BZK van mei 2016, waarin de gemeenteraad niet in de rol van werkgever het functioneren van de burgemeester beoordeelt, maar een rol heeft als bestuurlijk partner van de burgemeester. Deze gesprekken zijn bedoeld als klankbordgesprekken, waarin afspraken gemaakt worden over het wederzijds functioneren en de mogelijkheden om de samenwerking te optimaliseren. Aan het gesprek zijn geen vormvereisten verbonden. De (plaatsvervangend) griffier ondersteunt het proces.

Artikel 11

Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 12

Verslag

Het is van belang dat het verslag voldoende onderbouwing bevat van de visie van de commissie, aangezien de gemeenteraad bij benoeming en herbenoeming op basis van het verslag van bevindingen besluit over de aanbeveling.

Artikel 13

Onvoorziene gevallen

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 14

Ontbinding van de commissie

Dit artikel bevat een regeling voor onvoorziene gevallen. De commissie kan daarbij bij voorbeeld terugvallen op de circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Artikel 15

Archivering

Digitale bestanden in de benoemings- en herbenoemingsprocedure.

De Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995 maken geen onderscheid naar de vorm van bescheiden en zijn dus zowel op papieren als op digitale bescheiden van toepassing. Ingeval er sprake is van digitale bestanden en bij de door de gemeente aangewezen archiefbewaarplaats de mogelijkheid bestaat tot digitale opslag dienen de daarvoor geldende regels te worden gevolgd en moet op overeenkomstige wijze de geheimhouding van de betrokken bescheiden worden gegarandeerd.

Artikel 16

Citeertitel en inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.