Organisatie | Goeree-Overflakkee |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Protocol Agressie tegen college- en raadsleden gemeente Goeree-Overflakkee |
Citeertitel | Protocol Agressie tegen college- en raadsleden gemeente Goeree-Overflakkee |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-09-2013 | nieuwe regeling | 19-09-2013 Onbekend | Z-13-08071/1166 |
De raad van de gemeente Goeree-Overflakkee;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 juli 2013;
gelet op artikel 108, eerste lid, en op artikel 147, tweede lid, van de Gemeentewet;
vast te stellen het Protocol Agressie tegen college- en raadsleden gemeente Goeree-Overflakkee, welk protocol als gewaarmerkte bijlage deel uitmaakt van dit besluit.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad
van de gemeente Goeree-Overflakkee op 19 september 2013.
de griffier, de voorzitter,
drs. J. Mimpen mr. A. Grootenboer-Dubbelman
Behoort bij het Protocol Agressie tegen college- en raadsleden gemeente Goeree-Overflakkee, vastgesteld bij besluit van de raad van 19 september 2013 |
Voor politieke gezagsdragers en voor democratisch gekozen volksvertegenwoordigers is het belangrijk dat zij gemakkelijk benaderbaar zijn, open in de samenleving kunnen staan, het politieke debat vrij kunnen voeren, publieke taken vrij van dwang en drang kunnen uitoefenen en dat besluiten zonder druk kunnen worden genomen. Zij kunnen worden geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag van burgers: uitschelden, beledigen, persoonlijke bedreiging of bedreiging aan het adres van familie, langdurig stalken, fysieke agressie en in extreme gevallen bijvoorbeeld gijzeling. Grensoverschrijdend gedrag kan - bedoeld of onbedoeld - de besluitvorming beïnvloeden en raakt dan aan de integriteit van de besluitvorming. De onlustgevoelens die worden veroorzaakt door dreiging en agressie, kunnen daarnaast een grote impact hebben op degene die het overkomt en op zijn of haar omgeving. Ervaring met agressie kan leiden tot vermindering van het plezier in het uitoefenen van de functie, minder goed functioneren of ziekteverzuim. Politieke gezagsdragers vervullen hun publieke taken per definitie in de openbaarheid; de manier waarop zij omgaan met agressie heeft zodoende altijd een voorbeeldfunctie.
De basisafspraak is dat de individuele bestuurder of politicus grensoverschrijdend gedrag vanwege zijn of haar functie altijd intern meldt en vervolgens overlegt over de te volgen handelwijze. De in dit protocol opgenomen afspraken zijn erop gericht om in overleg regie te voeren zodra sprake is van grensoverschrijdend gedrag tegen bestuurders of raadsleden.
2. Wat is grensoverschrijdend en ontoelaatbaar gedrag?
Onder emotioneel gedrag wordt verstaan dat een burger op een emotionele manier begrip vraagt voor zijn persoonlijke situatie, kritiek geeft op de regels of op het beleid van de gemeente, of bijvoorbeeld boos is over een beslissing van de gemeente. Emotioneel gedrag is van korte duur en laat zich corrigeren. Voor dergelijk gedrag kan (enig) begrip worden getoond. Emotioneel gedrag is niet verboden, boosheid is niet grensoverschrijdend en is geen agressie.
Grensoverschrijdend gedrag is: aanhoudend emotioneel gedrag, aanhoudende boosheid of het aanhoudend uiten van beledigingen en gedrag dat – nadat de burger erop is aangesproken – niet verandert of verergert. Het gedrag is gericht op:
Onder agressie wordt in navolging van de zogenaamde Eenduidige Landelijke Afspraken[1] verstaan: lichamelijke en verbale geweldpleging, belaging, intimidatie en bedreiging gepleegd in of door omstandigheden die verband houden met de uitvoering van de publieke taak. Dit kan gepaard gaan met beschadiging van goederen. Onder agressie wordt in dit protocol ook verstaan ieder gebruik van geweld.
3. Melden van grensoverschrijdend gedrag
Grensoverschrijdend gedrag wordt altijd intern gemeld.
Alle meldingen worden door de griffier respectievelijk de gemeentesecretaris geregistreerd in het Gemeentelijk Incidenten Register (GIR). De griffier respectievelijk de gemeentesecretaris bepalen wie toegang heeft tot de meldingsgegevens in het GIR. De resultaten van de registratie van incidenten worden zonder vermelding van persoonsgegevens meegenomen in het jaarverslag.
Na iedere interne melding wordt besproken welke maatregelen tegen de veroorzaker worden genomen. Daarbij is de afdeling Vergunningverlening, Handhaving en Veiligheid (VHV) van de gemeente beschikbaar voor advies en ondersteuning. Al naar gelang de ernst van het grensoverschrijdend gedrag (en als sprake is van herhaald gedrag) kan de gemeente:
(tijdelijk) beperken van de toegang tot de gemeentelijke gebouwen of van de dienstverlening. De burgemeester en de politieke gezagsdragers zijn te allen tijde bevoegd om een burger te verzoeken een gebouw te verlaten en mondeling de toegang tot een gebouw te ontzeggen. De schriftelijke ontzegging voor een bepaalde tijd is een besluit van de burgemeester;
De maatregelen worden bij voorkeur binnen 48 uur na het incident getroffen en schriftelijk door de burgemeester aangekondigd. Maatregelen kunnen worden toegepast na iedere (interne) melding en ook als wordt besloten dat van een incident melding of aangifte wordt gedaan bij de politie. De maatregelen die door de gemeente worden genomen jegens de veroorzaker worden zo mogelijk meteen bij het doen van aangifte of bij de melding aan politie en Openbaar Ministerie doorgegeven en anders zo spoedig mogelijk na het nemen van deze maatregelen.
Grensoverschrijdend gedrag kan strafbaar zijn. Het is van groot belang dat van mogelijk strafbaar gedrag zo snel mogelijk aangifte wordt gedaan.
Voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag dat strafbaar kan zijn:
De griffier en/of de gemeentesecretaris en de afdeling VHV overleggen zo nodig met de betrokkenen en met de politie over de ernst van de situatie en de aangifte. Bij het doen van aangifte kiest de bestuurder of het raadslid domicilie op het adres van de gemeente Goeree-Overflakkee, Koningin Julianaweg 45, 3241 XB Middelharnis en nooit op het privéadres. De betrokkene laat zich bij de aangifte zo nodig bijstaan door een vertegenwoordiger van de gemeente.
Melden en aangifte moet zo volledig mogelijk gebeuren: wat is er gebeurd, waar en wanneer, wie heeft het gedaan of gezien? Als er een vermoeden bestaat dat er een verband bestaat tussen de agressie en een door de betrokkene of door zijn/haar partij ingenomen standpunt of besluit, wordt dit gemeld. Als sprake is van brieven, e-mail, boodschappen op een voicemail of dreigtweets, dan worden deze bewaard en wordt een kopie bij de melding gevoegd. Kenmerken van de dader(s) en zaken als kentekens worden zo mogelijk doorgegeven. Fotograferen van verdachten of hun voertuigen is alleen aan te raden als dat de eigen veiligheid of die van anderen niet in gevaar brengt.
Wanneer zich een noodgeval voordoet belt de bedreigde altijd 112 en geeft aan waar hij/zij zich bevindt en (indien mogelijk) wat de situatie is. Tijdens een noodgeval in het gemeentehuis en/of Bestuurscentrum Het Rondeel wordt naast 112 ook altijd het interne nummer 06 52 85 39 89 gebeld. De bode belt dan eveneens 112. Opvang en begeleiding van de hulpdiensten wordt dan verzorgd door de bode. Zolang de dreiging duurt en de bedreigde niet weg kan komen, staat de eigen veiligheid van de bedreigde voorop. De bedreigde geeft de bedreiger zijn zin en laat dit uit houding en gedrag blijken. De bedreigde probeert kalm te blijven en de bedreiger niet te provoceren (met een grapje, onverwachte beweging of iets dergelijks).
7. Follow-up na melding en/of aangifte bij de politie
Bij dreiging tegen een persoon ligt de verantwoordelijkheid voor de beslissing over het treffen van beveiligingsmaatregelen in het kader van de strafrechtelijke handhaving en het stelsel bewaken en beveiligen bij de Hoofdofficier van Justitie en doet de politie voorstellen over de te nemen maatregelen (artikel 1 lid 2 Politiewet, aanwijzing beveiliging van personen, objecten en diensten).
Als de burgemeester zelf onderwerp is van dreiging, blijft de Hoofdofficier van Justitie verantwoordelijk en kan worden overlegd met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Als de burgemeester slachtoffer is, wordt tevens de Commissaris van de Koningin op de hoogte gesteld.
De Arbeidsinspectie wordt binnen 24 uur gewaarschuwd door de burgemeester of door de griffier als sprake is van een ernstig incident waarbij een politieke ambtsdrager lichamelijk of geestelijk letsel oploopt, in het ziekenhuis moet worden opgenomen, blijvende schade overhoudt aan de gezondheid of overlijdt aan de gevolgen.
De burgemeester is ten overstaan van de gemeenteraad (al dan niet vertrouwelijk) woordvoerder als het gaat om bedreiging van één of meer wethouders of raadsleden. De burgemeester kan zich desgewenst laten bijstaan door de HOvJ. Als de burgemeester direct betrokken is, wordt in overleg met de burgemeester, de locoburgemeester en eventueel de Commissaris van de Koningin de handelwijze bepaald. De HOvJ zal altijd bereid zijn tot (vertrouwelijke) uitleg aan de gemeenteraad.
Andere politieke ambtsdragers worden met instemming van het slachtoffer op de hoogte gebracht van een incident, tijdens een collegevergadering en/of besloten presidiumoverleg. Vertrouwelijkheid wordt daarbij zo nodig in acht genomen. In het geval van voortdurende dreiging is het van groot belang dat niemand uitspraken doet die leiden tot verhoging van veiligheidsrisico’s.
Communicatie en contacten met de pers worden overgelaten aan de voorlichter van de gemeente. De voorlichter van de gemeente stemt een eventuele communicatieboodschap bij een ernstige (be)dreiging af met de afdeling voorlichting van het Openbaar Ministerie. Getroffen (politionele) maatregelen in de publieke ruimte worden nooit naar de pers gecommuniceerd.
Afspraken over woordvoering worden altijd in acht genomen.
9. Vertrouwenslijn en contact met beroepsorganisaties
Incidenten tegen de burgemeester, wethouders en raadsleden kunnen door de betrokkenen (vertrouwelijk) gemeld aan de beroepsverenigingen (Nederlands Genootschap van Burgemeesters, Wethouders vereniging respectievelijk de Vereniging voor Raadsleden).
- Speciaal voor politieke gezagdragers en raadsleden is er een vertrouwenslijn in het leven geroepen. Deze biedt zowel mentale ondersteuning na een incident als hulp bij het afwegen van de noodzaak tot melden en aangifte. Het telefoonnummer van de vertrouwenslijn is 088 – 55 43 288 (zie www.devertrouwenslijn.nl)
- De burgemeester kan daarnaast 24 uur per dag contact opnemen met de crisislijn van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters: 070 373 80 80, zie ook www.burgemeesters.nl
- Ook de wethouders vereniging ondersteunt wethouders. Contact kan worden opgenomen via www.wethoudersvereniging.nl. De wethouders vereniging werkt samen met de Vertrouwenslijn.
10. Schade, opvang en nazorg na incidenten
Het kan zijn dat er schade is geleden door de gemeente zelf, aan persoonlijke eigendommen van de betrokkene of dat er aanvullende kosten moeten worden gemaakt (bijvoorbeeld medische). Los van de vraag of de gemeente of de betrokkene verzekerd is voor de schade is het uitgangspunt is dat schade zoveel mogelijk wordt verhaald op de veroorzakers. Hierover wordt door de gemeentesecretaris/de raadsgriffier overleg gevoerd met het OM en het Slachtofferloket. Het Slachtofferloket Rotterdam biedt bij ernstige zaken ook juridisch advies over het vorderen van de schade en eventueel voegen van de schadeclaim in het strafproces.
Slachtofferloket Rotterdam , Wilhelminaplein 100, Rotterdam, Postbus 50956, 3007 BT Rotterdam, telefoon 010 888 81 11.
Algemene informatie en advies over verhaal van schade door gemeenten en werkgevers kan worden ingewonnen bij de helpdesk Veilige Publieke Taak van het Expertisecentrum Veilige Publieke Taak: www.helpdeskvpt.nl (030 2631404) en www.evpt.nl (070 376 57 00).
Na verloop van tijd zorgen de functionarissen bij wie de melding is gedaan voor een gesprek over de eventuele gevolgen. Er is daarbij ook aandacht voor betrokken familieleden, naaste collega’s of andere personen die voor het slachtoffer belangrijk zijn.
Voor de bestuurders en de raadsleden van de gemeente Goeree-Overflakkee wordt in (juridische) ondersteuning voorzien door:
de dienstverlening die wordt gedekt via de Collegebeschermingsverzekering (polis Goed Werkgeverschap, Rechtsbijstand polis), o.a. bestaande uit traumahulp en rechtsbijstand bij het verhalen van (loon)schade als gevolg van geweld en bedreiging door derden ontstaan in verband met de functie uitoefening.
De contacten hierover lopen via de gemeentesecretaris, de griffier en de Afdeling Advies, cluster juridisch advies.
De Afdeling Advies, cluster juridisch advies onderhoudt de contacten met de verzekeraar over de in te schakelen dienstverlening.
[1] Eenduidige landelijke afspraken bij agressie en geweld tegen functionarissen met een publieke taak (ELA) van politie en Openbaar Ministerie, d.d.10 april 2010.