Organisatie | Goeree-Overflakkee |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instructie voor de secretaris van de gemeente Goeree-Overflakkee |
Citeertitel | Instructie gemeentesecretaris Goeree-Overflakkee |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2013 | 17-07-2019 | nieuwe regeling | 15-01-2013 Onbekend | Z-16-68486 |
Burgemeester en wethouders van Goeree-Overflakkee;
gelezen het advies van de stuurgroep herindeling Goeree-Overflakkee van 20 december 2012;
overwegende, dat het college van burgemeester en wethouders een instructie dient vast te stellen voor de secretaris;
dat een dergelijke instructie eveneens van toepassing is op degene die de secretaris vervangt;
gelet op artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet;
vast te stellen de Instructie voor de secretaris van de gemeente Goeree-Overflakkee.
Artikel 5 Leiding ambtelijke organisatie
Onverminderd de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het managementteam heeft de secretaris de eindverantwoordelijkheid voor:
Artikel 6 Secretaris als bestuurder
De secretaris is bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden.
Artikel 8 Onvoorziene gevallen
In de gevallen waarin deze instructie niet voorziet, beslist het college.
Het college kan een of meerdere artikelen van deze instructie buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van de door de secretaris uit te voeren taken en verantwoordelijkheden, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders
van de gemeente Goeree-Overflakkee op 15 januari 2013,
de secretaris, de burgemeester,
Drs. M. Marinussen C.A. Kleijwegt
Toelichting Instructie gemeentesecretaris Goeree-Overflakkee
In artikel 103, eerste lid, van de Gemeentewet is bepaald dat de secretaris het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde staat. Het is primair aan het college om te bepalen op welke wijze dit ‘terzijde staan’ nader moet worden ingevuld. Om te bereiken dat het college zich uitdrukkelijk over de positie van de secretaris buigt, is in het tweede lid van artikel 103 Gemeentewet imperatief voorgeschreven dat het college in een instructie nadere regels vaststellen over de taak en de bevoegdheden van de secretaris. Met de vaststelling van deze instructie wordt aan deze wettelijke verplichting voldaan.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze instructie gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 Ondersteuning college
In de eerste vijf leden van dit artikel zijn de taken en verantwoordelijkheden van de secretaris ten behoeve van de ondersteuning van het college neergelegd. Deze taken en verantwoordelijkheden spreken voor zich. In het zesde lid is bepaald dat de secretaris zijn taken en verantwoordelijkheden waar nodig in nauwe samenwerking met het managementteam uitoefent, zodat hiermee ook het managementteam een positie krijgt in deze instructie. In het managementteam zitten de afdelingshoofden en de secretaris, die tevens voorzitter is. Zie hiervoor ook het bepaalde in artikel 5. Op grond van het zevende lid kan het college de secretaris nadere regels stellen.
Artikel 3 Ondersteuning burgemeester
Naast de ondersteuning van het college moet de secretaris ook de burgemeester ondersteunen. Dat is geregeld in dit artikel. Ook deze opsomming spreekt voor zich.
Artikel 4 Leiding afdelingshoofden
In het eerste lid is bepaald dat de secretaris leiding geeft aan de afdelingshoofden. Met het tweede lid wordt vastgelegd dat de secretaris en de afdelingshoofden regelmatig overleg voeren, dit ter bewaking van de eenheid in de uitoefening van de aan het ambtelijk apparaat opgedragen taken. In het derde lid is bepaald dat de secretaris voorzitter van het managementteam is. Het begrip managementteam is gedefinieerd in artikel 1. Tot slot is in het vierde lid bepaald met wie de secretaris functionerings- en
Artikel 5 Leiding ambtelijke organisatie
De secretaris is als hoogste (gemeentelijke) ambtenaar eindverantwoordelijk voor de gehele ambtelijke organisatie. Onder a. tot en met i. in dit artikel worden binnen dat kader onderwerpen genoemd. De secretaris heeft hierbij echter wel een gedeelde verantwoordelijkheid, namelijk met het managementteam. Dit wordt tot uitdrukking gebracht in de aanhef van dit artikel.
Artikel 6 Secretaris als bestuurder
Hiermee wordt vastgelegd dat de secretaris bestuurder is in de zin van de Wet op de ondernemingsraden.
Artikel 7 Verhindering, afwezigheid en vervanging
Het kan voorkomen dat de secretaris verhinderd is zijn ambt te vervullen of voor een bepaalde periode afwezig is. Bij verhindering moet hij dit tijdig meedelen aan het college (eerste lid). Bij afwezigheid voor een langere periode dan vijf dagen heeft hij hiervoor toestemming nodig van het college. Heeft de secretaris verlof of is hij afwezig om andere redenen, dan moet hij ervoor zorgen dat zijn vervanging adequaat is geregeld. Het ligt voor de hand om hierover afspraken met het managementteam te maken.
Artikel 8 Onvoorziene gevallen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting, anders dan dat het college beslist in die gevallen waarin deze instructie niet voorziet. Dit voorkomt dat de instructie eerst moet worden aangepast, als zich een dergelijk geval voordoet.
Hierbij zij opgemerkt dat deze clausule strikt genomen alleen kan worden toegepast in die gevallen, die ten tijde van het vaststellen van deze instructie niet waren (te) voorzien. Indien het college op basis van dit artikel een besluit neemt, dan moet het tevens in overweging nemen of de instructie aanpassing behoeft, dit uit een oogpunt van rechtszekerheid.
Artikel 10 Vervallen oude instructies
Ofschoon er in de archieven van de gemeenten Dirksland, Goedereede en Middelharnis geen instructies zijn gevonden, verdient het uit een oogpunt van rechtszekerheid aanbeveling om in het tweede lid te bepalen dat eventuele besluiten in wier onderwerp de nieuwe instructie voorziet, eveneens komen te vervallen. Dit is geregeld in het tweede lid.