Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels ombouw personen- en bestelauto’s 2017 |
Citeertitel | Nadere regels ombouw personen- en bestelauto’s 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Deze regels vervallen per 15 juni 2018.
Subsidieverordening Rotterdam 2014, art. 3, derde lid
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-06-2018 | Nieuwe regeling | 12-06-2017 | Gemeenteblad 2018, nummer 77 | ||
20-06-2017 | 13-06-2018 | Nieuwe regeling | 06-06-2017 | Gemeenteblad 2017, nummer 73 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de concerndirecteur van het cluster Stadsontwikkeling van 6 juni 2017; kenmerk BS17/00420, nr. 17/0020600;
gelet op artikel 3, derde lid van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
hiervoor per 1 januari 2016 een milieuzone is ingesteld (Verkeersbesluit Milieuzone Rotterdam 2016 d.d. 16 november 2015), of zoals nadien gewijzigd), die slechts toegankelijk is voor benzineauto’s met Datum Eerste Toelating (DET) van na 1 juli 1992 of later en dieselauto’s met DET 1 januari 2001 of later en voor vrachtauto’s die minimaal voldoen aan Euro IV;
het gezien artikel 4 lid 5 onder c van de Beleidsregels en ontheffingenbesluit ontheffingen Milieuzone Rotterdam 2016, wijziging 1 (Gemeenteblad 2016-64 of zoals nadien gewijzigd), in het kader van “Right to Challenge”, mogelijk is om een ontheffing voor de milieuzone te verkrijgen voor personen- en bestelauto’s waarin achteraf een geregelde katalysator, inclusief de juiste uitlaatgasnabehandelingssysteem is aangebracht;
het wenselijk is het autopark in de gemeente Rotterdam verder te verduurzamen en hiervoor een financiële tegemoetkoming te bieden in de vorm van een subsidie aan een eigenaar van een voertuig die het voertuig dusdanig laat ombouwen, zodat deze na verduurzaming voldoet aan de toegangseisen van de Milieuzone Rotterdam;
In deze nadere regels wordt (mede) verstaan onder:
personenauto: voertuig op vier of meer wielen, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid of een gehandicaptenvoertuig, ingericht voor het vervoer van personen, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend; in ieder geval wordt als personenauto aangemerkt een voertuig van de voertuigcategorie M met de voertuigclassificatie M1 en een voertuig dat geregistreerd is als personenauto als bedoeld in de Regeling voertuigen ex Wegenverkeerswet 1994;
datum eerste toelating (DET): de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, zoals voor in Nederland geregistreerde voertuigen is vastgelegd in het kentekenregister van de Dienst Wegverkeer (RDW). Deze datum staat op het kentekenbewijs Deel 1A, bij code B. Voor auto’s waarvoor vóór 1 januari 1995 een kentekenbewijs is afgegeven waarop geen datum van eerste toelating is vermeld, wordt als datum van eerste toelating beschouwd de op het kentekenbewijs vermelde datum van afgifte van deel I van het kentekenbewijs (Voertuigreglement 1994: Besluit van 16 juni 1994, houdende uitvoering van de Wegenverkeerswet 1994);
Ontheffing: een langdurige ontheffing op aanvraag in de zin van artikel 4 lid 5 onder c van de Beleidsregels en ontheffingenbesluit ontheffingen Milieuzone Rotterdam 2016, wijziging 1 voor personen- en bestelauto’s;
Milieuzone: een ruimtelijk begrensd gebied dat is gelegen binnen het binnenstedelijk gebied van een gemeente, waar om reden van leefbaarheid, in het bijzonder milieuhinder met betrekking tot lucht en geluid, een selectief toelatingsbeleid voor voertuigen wordt gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder, dat is ingesteld bij verkeersbesluit door middel van de zonaal uitgevoerde C6z en C6ez, (Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen) met op onderborden aangegeven voor welke motorvoertuigen met welke brandstofmotoren deze borden gelden, volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (staatsblad 1990, 459, 26-07-1990, zoals nadien gewijzigd) (RVV ’90);
Right to Challenge: het recht om aan te tonen dat een personen- of een bestelauto voor ontheffing in aanmerking komt omdat deze aantoonbaar even schoon danwel schoner is dan op basis van de DET mag worden verwacht in termen van stikstofdioxide- (Noₓ), fijnstof- (PM10) en elementair koolstofuitstoot (EC, “roet”), en die even schoon danwel schoner is dan de voertuigen die zich op basis van de DET volgens de bebording van de Milieuzone mogen begeven in de Milieuzone;
Artikel 2 Doel van de nadere regels
De doelstelling van deze nadere regels is om een tegemoetkoming te geven aan eigenaren van voertuigen die hun voertuig willen verduurzamen als gevolg waarvan het voertuig voldoet aan de toegangseisen van de Milieuzone Rotterdam zodat zij, ook op deze wijze, kunnen bijdragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit in Rotterdam. Door de aanpassing van personen- en bestelauto’s, wordt de uitstoot van Noₓ, PM10 en EC van het totale wagenpark van Rotterdam gereduceerd en zal zowel een bijdrage worden geleverd aan de luchtkwaliteitsnormen als aan de volksgezondheid.
Aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 15 juni 2017 tot en met 31 december 2018 of zoveel eerder dan dat het ter beschikking gestelde budget niet meer toereikend is.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Onderstaande bedragen gelden wanneer een aanvrager een auto heeft laten aanpassen als bedoeld in artikel 4 onder a:
Onderstaand bedrag geldt wanneer een aanvrager de motor van een auto heeft laten ombouwen als bedoeld in artikel 4 onder b:
Het subsidiebedrag bedraagt maximaal vijftig procent van de kosten tot een maximum van € 750,- voor ombouw van de motor van een auto als bedoeld in artikel 1, onder c en d (personen- en bestelauto) naar een volledig elektrische motor. Afhankelijk van de brandstof van de om te bouwen motor, is het bepaalde ten aanzien van de DET uit lid 1 of lid 2 van overeenkomstige toepassing.
Artikel 7 Voorwaarden voor subsidie voor zover betrekking hebbende op artikel 4, onder a
voor zover het een natuurlijk persoon betreft bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag ingeschreven te staan in de basisregistratie personen van de gemeente Rotterdam dan wel volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag als eenmanszaak (zzp-er) te zijn gevestigd in de gemeente Rotterdam;
Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstrekt:
indien de tenaamstelling van de auto waarvan de motor is aangepast ingevolge artikel 51a, derde lid, onderdeel b, c of d, van de Wegenverkeerswet 1994, op het moment van de aanvraag tot subsidieverlening vervallen is verklaard dan wel toepassing is gegeven aan het bepaalde in artikel 38, eerste lid, onderdeel b van het Kentekenreglement.
Artikel 8 Voorwaarden voor subsidie voor zover betrekking hebbende op artikel 4, onder b
Subsidie kan worden verstrekt voor het (laten) ombouwen van de motor van een personen- of bestelauto naar een volledig elektrische motor. Voorwaarde is dat een dergelijke personen- of bestelauto een Nederlands kenteken heeft, waarbij het kenteken uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag ononderbroken te naam is/was gesteld op naam van de aanvrager.
voor zover het een natuurlijk persoon betreft bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag ingeschreven te staan in de basisregistratie personen van de gemeente Rotterdam dan wel volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag als eenmanszaak (zzp-er) te zijn gevestigd in de gemeente Rotterdam;
Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstrekt:
Indien de tenaamstelling van de auto waarvan de motor is omgebouwd ingevolge artikel 51a, derde lid, onderdeel b, c of d, van de Wegenverkeerswet 1994, op het moment van de aanvraag tot subsidieverlening vervallen is verklaard dan wel toepassing is gegeven aan het bepaalde in artikel 38, eerste lid, onderdeel b van het Kentekenreglement;
De subsidie wordt direct bij verlening vastgesteld. Binnen zes weken na het besluit tot subsidievaststelling wordt de subsidiebijdrage uitbetaald.
Rotterdam werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen. Eind november 2013 heeft het college een pakket aanvullende maatregelen vastgesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Eén van de maatregelen is de invoering van de Milieuzone Rotterdam. Door de invoering van de milieuzone zijn personen- en bestelauto’s voorzien van een benzinemotor ouder dan 1 juli 1992 (DET) en personen- en bestelauto’s voorzien van een dieselmotor ouder dan 1 januari 2001, behoudens ontheffinghouders, niet meer toegestaan.
In de Beleidsregels en ontheffingenbesluit ontheffingen Milieuzone Rotterdam 2016, wijziging 1, van 28 april 2016 zijn de voorwaarden vastgelegd om een ontheffing te kunnen verkrijgen voor de Milieuzone Rotterdam.
Eén van de ontheffingsgronden betreft de Right to Challenge (artikel 4, lid 5 uit voornoemde beleidsregels). Daarin is vastgelegd dat eigenaren van auto’s het recht hebben om aan te tonen dat een personen- of bestelauto voor ontheffing in aanmerking komt omdat deze aantoonbaar even schoon danwel schoner is dan op basis van de DET mag worden verwacht in termen van stikstofdioxide- (Noₓ) en elementair koolstofuitstoot (EC, “roet”), en die even schoon danwel schoner is dan de voertuigen die zich op basis van de DET volgens de bebording van de Milieuzone mogen begeven in de Milieuzone.
In deze subsidieregeling is het hebben van een verleende ontheffing voor de Milieuzone Rotterdam op basis van de Right to Challenge noodzakelijk.
Voor auto’s die omgebouwd zijn naar een volledig elektrisch aangedreven voertuig gelden de voorwaarden die de RDW stelt om als elektrisch aangedreven voertuig opgenomen te worden in de BRV (Basis registratie Voertuigen). De brandstofcode moet door de RDW zijn omgezet naar E (Elektrisch) en mag geen tweede brandstofregistratie kennen. De BRV registratie is dan voldoende bewijs om in aanmerking te komen voor subsidie (indien ook aan de overige voorwaarden is voldaan).
Inhoudelijke aspecten van de nadere regels
Aanvragers kunnen zowel particulieren als bedrijven/organisaties (rechtspersonen) zijn.
De nadere regels treden in werking op 15 juni 2017 en vervallen op 15 juni 2018. De laatste volledige aanvraag kan worden ingediend tot en met 14 juni 2018 of zoveel eerder als het beschikbare subsidiebudget op is.
De hoogte van de subsidie bedraagt 50% van de gemaakte kosten voor aanpassing met een maximum van € 750,-.
Procedurele aspecten van de nadere regels
Subsidie wordt aangevraagd bij de gemeente Rotterdam. De benodigde formulieren worden via http://www.rotterdam.nl/subsidies ter beschikking gesteld. Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget. Rechtspersonen moeten een kopie uittreksel KvK met datum inschrijving in het register overleggen. De gemeente Rotterdam neemt uiterlijk binnen acht weken na indiening van een subsidieverzoek een vaststellingsbesluit. Uiterlijk zes weken na het vaststellingsbesluit wordt het subsidiebedrag uitbetaald.
De hoogte van het subsidiebedrag bedraagt 50% van de gemaakte kosten. Hiervoor dient een factuur als bijlage bij de subsidieaanvraag te worden ingediend, waaruit de datum en kosten van de ombouw van het betreffende voertuig objectief kunnen worden vastgesteld.
Subsidie kan worden aangevraagd voor personen- en bestelauto’s met benzine of diesel als brandstof, indien de ombouw na 8 november 2016 heeft plaatsgevonden en er nadien een ontheffing voor de milieuzone op basis van deze ombouw is verstrekt.
Voor personen- en bestelauto’s die zijn omgebouwd naar een volledig elektrisch aangedreven voertuig en zich voor ombouw niet zonder ontheffing in de Milieuzone mochten begeven, kan een subsidie worden aangevraagd indien de ombouw na 8 november 2016 heeft plaatsgevonden. De aanvrager dient als bijlage bij de subsidieaanvraag een verklaring van de RDW toe te voegen, waaruit blijkt dat de brandstofcode van het betreffende voertuig is veranderd in brandstofcode E (volledig elektrisch).
Dit gemeenteblad 2017, nummer 73, is uitgegeven op 12 juni 2017 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)