Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Nadere regels ombouw personen- en bestelauto’s 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels ombouw personen- en bestelauto’s 2017
CiteertitelNadere regels ombouw personen- en bestelauto’s 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regels vervallen per 15 juni 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Subsidieverordening Rotterdam 2014, art. 3, derde lid

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-06-2018Nieuwe regeling

12-06-2017

gmb-2018-129566

Gemeenteblad 2018, nummer 77
20-06-201713-06-2018Nieuwe regeling

06-06-2017

gmb-2017-102969

Gemeenteblad 2017, nummer 73

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels ombouw personen- en bestelauto’s 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de concerndirecteur van het cluster Stadsontwikkeling van 6 juni 2017; kenmerk BS17/00420, nr. 17/0020600;

gelet op artikel 3, derde lid van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;

overwegende dat:

  • de gemeente Rotterdam hard werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen;

  • hiervoor per 1 januari 2016 een milieuzone is ingesteld (Verkeersbesluit Milieuzone Rotterdam 2016 d.d. 16 november 2015), of zoals nadien gewijzigd), die slechts toegankelijk is voor benzineauto’s met Datum Eerste Toelating (DET) van na 1 juli 1992 of later en dieselauto’s met DET 1 januari 2001 of later en voor vrachtauto’s die minimaal voldoen aan Euro IV;

  • het gezien artikel 4 lid 5 onder c van de Beleidsregels en ontheffingenbesluit ontheffingen Milieuzone Rotterdam 2016, wijziging 1 (Gemeenteblad 2016-64 of zoals nadien gewijzigd), in het kader van “Right to Challenge”, mogelijk is om een ontheffing voor de milieuzone te verkrijgen voor personen- en bestelauto’s waarin achteraf een geregelde katalysator, inclusief de juiste uitlaatgasnabehandelingssysteem is aangebracht;

  • het wenselijk is het autopark in de gemeente Rotterdam verder te verduurzamen en hiervoor een financiële tegemoetkoming te bieden in de vorm van een subsidie aan een eigenaar van een voertuig die het voertuig dusdanig laat ombouwen, zodat deze na verduurzaming voldoet aan de toegangseisen van de Milieuzone Rotterdam;

  • dat voor de lokale emissieuitstoot de ombouw naar een elektrisch aangedreven voertuig een goede vorm van verduurzaming is;

  • voor deze subsidie onderstaande nadere regels worden vastgesteld;

besluit vast te stellen:

Nadere regels ombouw personen- en bestelauto’s 2017

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze nadere regels wordt (mede) verstaan onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam;

  • b.

    aanvrager: natuurlijk- of rechtspersoon die bij het college een aanvraag indient om in aanmerking te komen voor een subsidie voor het aanpassen of ombouwen van de motor van een personen- of bestelauto;

  • c.

    bestelauto: motorvoertuig, bestemd voor het vervoer van goederen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • d.

    personenauto: voertuig op vier of meer wielen, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid of een gehandicaptenvoertuig, ingericht voor het vervoer van personen, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend; in ieder geval wordt als personenauto aangemerkt een voertuig van de voertuigcategorie M met de voertuigclassificatie M1 en een voertuig dat geregistreerd is als personenauto als bedoeld in de Regeling voertuigen ex Wegenverkeerswet 1994;

  • e.

    datum eerste toelating (DET): de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, zoals voor in Nederland geregistreerde voertuigen is vastgelegd in het kentekenregister van de Dienst Wegverkeer (RDW). Deze datum staat op het kentekenbewijs Deel 1A, bij code B. Voor auto’s waarvoor vóór 1 januari 1995 een kentekenbewijs is afgegeven waarop geen datum van eerste toelating is vermeld, wordt als datum van eerste toelating beschouwd de op het kentekenbewijs vermelde datum van afgifte van deel I van het kentekenbewijs (Voertuigreglement 1994: Besluit van 16 juni 1994, houdende uitvoering van de Wegenverkeerswet 1994);

  • f.

    RDW: Rijksdienst voor het Wegverkeer;

  • g.

    Ontheffing: een langdurige ontheffing op aanvraag in de zin van artikel 4 lid 5 onder c van de Beleidsregels en ontheffingenbesluit ontheffingen Milieuzone Rotterdam 2016, wijziging 1 voor personen- en bestelauto’s;

  • h.

    Milieuzone: een ruimtelijk begrensd gebied dat is gelegen binnen het binnenstedelijk gebied van een gemeente, waar om reden van leefbaarheid, in het bijzonder milieuhinder met betrekking tot lucht en geluid, een selectief toelatingsbeleid voor voertuigen wordt gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder, dat is ingesteld bij verkeersbesluit door middel van de zonaal uitgevoerde C6z en C6ez, (Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen) met op onderborden aangegeven voor welke motorvoertuigen met welke brandstofmotoren deze borden gelden, volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (staatsblad 1990, 459, 26-07-1990, zoals nadien gewijzigd) (RVV ’90);

  • i.

    Milieuzone Rotterdam: de Milieuzone in de gemeente Rotterdam;

  • j.

    Right to Challenge: het recht om aan te tonen dat een personen- of een bestelauto voor ontheffing in aanmerking komt omdat deze aantoonbaar even schoon danwel schoner is dan op basis van de DET mag worden verwacht in termen van stikstofdioxide- (Noₓ), fijnstof- (PM10) en elementair koolstofuitstoot (EC, “roet”), en die even schoon danwel schoner is dan de voertuigen die zich op basis van de DET volgens de bebording van de Milieuzone mogen begeven in de Milieuzone;

  • k.

    brandstofcode: de code waarmee de hoofdbrandstof dan wel de energiebron de motor van een voertuig in de Basisregistratie Voertuigen is vastgelegd. Op het kentekenbewijs van het voertuig wordt dit gegeven vermeld onder de rubriek 'P.3. Brandstof'.

Artikel 2 Doel van de nadere regels

De doelstelling van deze nadere regels is om een tegemoetkoming te geven aan eigenaren van voertuigen die hun voertuig willen verduurzamen als gevolg waarvan het voertuig voldoet aan de toegangseisen van de Milieuzone Rotterdam zodat zij, ook op deze wijze, kunnen bijdragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit in Rotterdam. Door de aanpassing van personen- en bestelauto’s, wordt de uitstoot van Noₓ, PM10 en EC van het totale wagenpark van Rotterdam gereduceerd en zal zowel een bijdrage worden geleverd aan de luchtkwaliteitsnormen als aan de volksgezondheid.

Artikel 3 Subsidieplafond

  • 1.

    De uiterlijke termijn voor het verstrekken van subsidie voor de subsidiabele activiteit als bedoeld in artikel 3 is van toepassing tot en met 31 december 2018.

  • 2.

    De verdeling van subsidie geschiedt, met in achtneming van het subsidieplafond, op basis van de volgorde van ontvangst van de subsidieaanvragen.

Artikel 4 Subsidiabele activiteit

Op grond van deze nadere regels wordt subsidie verstrekt voor:

  • a.

    het aanpassen van de motor van een personen- of bestelauto als bedoeld in artikel 7;

  • b.

    het ombouwen van de motor van een personen- of bestelauto in een volledig elektrische motor als bedoeld in artikel 8.

Artikel 5 Aanvragen

Aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 15 juni 2017 tot en met 31 december 2018 of zoveel eerder dan dat het ter beschikking gestelde budget niet meer toereikend is.

Artikel 6 Hoogte van de subsidie

Onderstaande bedragen gelden wanneer een aanvrager een auto heeft laten aanpassen als bedoeld in artikel 4 onder a:

  • 1.

    Het subsidiebedrag bedraagt maximaal vijftig procent van de kosten tot een maximum van € 750,- voor aanpassing van de motor van een auto als bedoeld in artikel 1, onder c en d (personen- en bestelauto), die benzine als brandstof heeft, indien de DET is gelegen vóór 1 juli 1992.

  • 2.

    Het subsidiebedrag bedraagt maximaal vijftig procent van de kosten tot een maximum van € 750,- voor aanpassing van de motor van een auto als bedoeld in artikel 1, onder c en d (personen- en bestelauto), die diesel als brandstof heeft bedraagt, indien de DET is gelegen vóór 1 januari 2001.

Onderstaand bedrag geldt wanneer een aanvrager de motor van een auto heeft laten ombouwen als bedoeld in artikel 4 onder b:

  • 3.

    Het subsidiebedrag bedraagt maximaal vijftig procent van de kosten tot een maximum van € 750,- voor ombouw van de motor van een auto als bedoeld in artikel 1, onder c en d (personen- en bestelauto) naar een volledig elektrische motor. Afhankelijk van de brandstof van de om te bouwen motor, is het bepaalde ten aanzien van de DET uit lid 1 of lid 2 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7 Voorwaarden voor subsidie voor zover betrekking hebbende op artikel 4, onder a

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor het (laten) aanpassen van de motor van een personen- of bestelauto, met een Nederlands kenteken, waarbij het kenteken uiterlijk vóór 1 juni 2015 alsook op datum van de subsidieaanvraag ononderbroken te naam is/was gesteld op naam van de aanvrager.

  • 2.

    Per auto waarvan de motor is aangepast, wordt slechts eenmaal subsidie verstrekt.

  • 3.

    Per aanvrager wordt maximaal voor één auto subsidie verstrekt.

  • 4.

    De aanvrager dient:

    • a.

      voor zover het een natuurlijk persoon betreft bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag ingeschreven te staan in de basisregistratie personen van de gemeente Rotterdam dan wel volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag als eenmanszaak (zzp-er) te zijn gevestigd in de gemeente Rotterdam;

    • b.

      voor zover het een rechtspersoon betreft, bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag te zijn gevestigd in de gemeente Rotterdam.

  • 5.

    De auto waarvan de motor is aangepast dient bij binnenkomst van de subsidieaanvraag blijkens het kentekenregister uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag op naam van de aanvrager te staan.

  • 6.

    Voor subsidie komen in aanmerking personen- of bestelauto's waarvan de motor na 8 november 2016 is aangepast en als gevolg daarvan een ontheffing is verkregen voor de Milieuzone.

  • 7.

    Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstrekt:

Artikel 8 Voorwaarden voor subsidie voor zover betrekking hebbende op artikel 4, onder b

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor het (laten) ombouwen van de motor van een personen- of bestelauto naar een volledig elektrische motor. Voorwaarde is dat een dergelijke personen- of bestelauto een Nederlands kenteken heeft, waarbij het kenteken uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag ononderbroken te naam is/was gesteld op naam van de aanvrager.

  • 2.

    Per auto waarvan de motor is omgebouwd, wordt slechts eenmaal subsidie verstrekt.

  • 3.

    Per aanvrager wordt maximaal voor één auto subsidie verstrekt.

  • 4.

    De aanvrager dient:

    • a.

      voor zover het een natuurlijk persoon betreft bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag ingeschreven te staan in de basisregistratie personen van de gemeente Rotterdam dan wel volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag als eenmanszaak (zzp-er) te zijn gevestigd in de gemeente Rotterdam;

    • b.

      voor zover het een rechtspersoon betreft, bij binnenkomst van de aanvraag tot subsidieverlening volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag te zijn gevestigd in de gemeente Rotterdam.

  • 5.

    De auto waarvan de motor is omgebouwd dient bij binnenkomst van de subsidieaanvraag blijkens het kentekenregister uiterlijk vóór 1 juni 2015 tot en met de datum van de subsidieaanvraag op naam van de aanvrager te staan.

  • 6.

    Voor subsidie komen in aanmerking personen- of bestelauto's waarvan de motor is omgebouwd naar een volledig elektrische motor waarvan door de aanvrager wordt aangetoond dat de brandstofcode bij de RDW na 8 november 2016 is gewijzigd naar brandstof code E;

  • 7.

    Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstrekt:

Artikel 9 Aanvraag tot subsidieverlening

  • 1.

    De aanvraag voor subsidieverlening als bedoeld in artikel 4 onder a en b dient te worden ingediend bij het college.

  • 2.

    Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen. Een aanvraag om subsidieverlening is volledig indien:

    • a.

      de subsidieaanvrager gebruik maakt van het door of namens het college vastgestelde aanvraagformulier;

    • b.

      het aanvraagformulier door de aanvrager volledig en naar waarheid is ingevuld;

    • c.

      alle benodigde gegevens en bescheiden, waaronder die als opgenomen in het aanvraagformulier, zijn bijgevoegd.

Artikel 10 Betaling

De subsidie wordt direct bij verlening vastgesteld. Binnen zes weken na het besluit tot subsidievaststelling wordt de subsidiebijdrage uitbetaald.

Artikel 11 Inwerkingtreding

De nadere regels treden in werking op de eerste dag na de dagtekening van het Gemeenteblad waarin deze worden geplaatst, en vervallen op 15 juni 2018.

Artikel 12 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels subsidie ombouw personen- en bestelauto’s 2017.

Aldus vastgesteld in de vergadering van

6 juni 2017.

De secretaris,

Ph. F. M. Raets

De burgemeester,

B.J. Eerdmans, l.b.

Toelichting

Achtergrond en aanleiding

Rotterdam werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen. Eind november 2013 heeft het college een pakket aanvullende maatregelen vastgesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Eén van de maatregelen is de invoering van de Milieuzone Rotterdam. Door de invoering van de milieuzone zijn personen- en bestelauto’s voorzien van een benzinemotor ouder dan 1 juli 1992 (DET) en personen- en bestelauto’s voorzien van een dieselmotor ouder dan 1 januari 2001, behoudens ontheffinghouders, niet meer toegestaan.

In de Beleidsregels en ontheffingenbesluit ontheffingen Milieuzone Rotterdam 2016, wijziging 1, van 28 april 2016 zijn de voorwaarden vastgelegd om een ontheffing te kunnen verkrijgen voor de Milieuzone Rotterdam.

Eén van de ontheffingsgronden betreft de Right to Challenge (artikel 4, lid 5 uit voornoemde beleidsregels). Daarin is vastgelegd dat eigenaren van auto’s het recht hebben om aan te tonen dat een personen- of bestelauto voor ontheffing in aanmerking komt omdat deze aantoonbaar even schoon danwel schoner is dan op basis van de DET mag worden verwacht in termen van stikstofdioxide- (Noₓ) en elementair koolstofuitstoot (EC, “roet”), en die even schoon danwel schoner is dan de voertuigen die zich op basis van de DET volgens de bebording van de Milieuzone mogen begeven in de Milieuzone.

In deze subsidieregeling is het hebben van een verleende ontheffing voor de Milieuzone Rotterdam op basis van de Right to Challenge noodzakelijk.

Voor auto’s die omgebouwd zijn naar een volledig elektrisch aangedreven voertuig gelden de voorwaarden die de RDW stelt om als elektrisch aangedreven voertuig opgenomen te worden in de BRV (Basis registratie Voertuigen). De brandstofcode moet door de RDW zijn omgezet naar E (Elektrisch) en mag geen tweede brandstofregistratie kennen. De BRV registratie is dan voldoende bewijs om in aanmerking te komen voor subsidie (indien ook aan de overige voorwaarden is voldaan).

Inhoudelijke aspecten van de nadere regels

Aanvragers kunnen zowel particulieren als bedrijven/organisaties (rechtspersonen) zijn.

De nadere regels treden in werking op 15 juni 2017 en vervallen op 15 juni 2018. De laatste volledige aanvraag kan worden ingediend tot en met 14 juni 2018 of zoveel eerder als het beschikbare subsidiebudget op is.

De hoogte van de subsidie bedraagt 50% van de gemaakte kosten voor aanpassing met een maximum van € 750,-.

Procedurele aspecten van de nadere regels

Subsidie wordt aangevraagd bij de gemeente Rotterdam. De benodigde formulieren worden via http://www.rotterdam.nl/subsidies ter beschikking gesteld. Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget. Rechtspersonen moeten een kopie uittreksel KvK met datum inschrijving in het register overleggen. De gemeente Rotterdam neemt uiterlijk binnen acht weken na indiening van een subsidieverzoek een vaststellingsbesluit. Uiterlijk zes weken na het vaststellingsbesluit wordt het subsidiebedrag uitbetaald.

De hoogte van het subsidiebedrag bedraagt 50% van de gemaakte kosten. Hiervoor dient een factuur als bijlage bij de subsidieaanvraag te worden ingediend, waaruit de datum en kosten van de ombouw van het betreffende voertuig objectief kunnen worden vastgesteld.

Subsidie kan worden aangevraagd voor personen- en bestelauto’s met benzine of diesel als brandstof, indien de ombouw na 8 november 2016 heeft plaatsgevonden en er nadien een ontheffing voor de milieuzone op basis van deze ombouw is verstrekt.

Voor personen- en bestelauto’s die zijn omgebouwd naar een volledig elektrisch aangedreven voertuig en zich voor ombouw niet zonder ontheffing in de Milieuzone mochten begeven, kan een subsidie worden aangevraagd indien de ombouw na 8 november 2016 heeft plaatsgevonden. De aanvrager dient als bijlage bij de subsidieaanvraag een verklaring van de RDW toe te voegen, waaruit blijkt dat de brandstofcode van het betreffende voertuig is veranderd in brandstofcode E (volledig elektrisch).

Dit gemeenteblad 2017, nummer 73, is uitgegeven op 12 juni 2017 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)