Organisatie | Appingedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand 2017 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-06-2017 | 01-01-2017 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 31-05-2017 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Appingedam;
gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijke Wetboek);
Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van slechts een enkel rechtsfeit in de gemeente Appingedam worden benoemd (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente zijn benoemd en wier benoeming en beëdiging nog niet is verlopen. Verzocht kan worden om een recente verklaring te overleggen, waaruit (het voortduren van) de benoeming en de beëindiging blijkt.
De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 3 van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijke of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken voor de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Appingedam. Bij aanvraag dienen afschriften van de benoeming en beëdiging te worden overlegd.
De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 4 van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, minimaal 4 maanden voor de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Appingedam.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.
Artikel 5 Leiding van de dienst
De eerste medewerker Burgerlijke stand is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand.
Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college van burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college van burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.