Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dalfsen

Uitvoeringsregels treasury 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDalfsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsregels treasury 2017
CiteertitelUitvoeringsregels treasury 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Financiële Verordening gemeente Dalfsen 2017, art. 7 en 15

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-201701-01-20201e wijziging

27-06-2017

gmb-2017-112297

B&W17-02568
29-05-201701-01-2020Nieuwe regeling

29-05-2017

gmb-2017-101179

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregels treasury 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen;

gelet op de artikelen 7 en 15 van de Financiële Verordening gemeente Dalfsen 2017:

besluit:

vast te stellen de volgende Uitvoeringsregels treasury 2017 van de gemeente Dalfsen;

Artikel 1 Verstrekken van leningen, waarborgen en garanties

  • Het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties kan uitsluitend plaatsvinden ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak;

  • Hiervoor zijn de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen van toepassing:

    • De gemeenteraad bepaalt de omvang van de publieke taak;

    • Terzake worden zoveel mogelijk zekerheden gesteld;

    • Uitgangspunt is dat het college vanuit haar actieve informatieplicht de raad tijdig informeert als er leningen, waarborgen en garanties worden verstrekt.

Artikel 2 Verstrekken van kapitaal aan instellingen en ondernemingen

  • Het verstrekken van kapitaal aan instellingen en ondernemingen kan uitsluitend plaatsvinden ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak;

  • Hiervoor zijn de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen van toepassing:

    • De gemeenteraad bepaalt de omvang van de publieke taak;

    • Terzake worden zoveel mogelijk zekerheden gesteld;

    • Uitgangspunt is dat er geen kapitaal aan instellingen en ondernemingen wordt verstrekt; in de gevallen waarin dit wel gebeurt mag dat slechts nadat de gemeenteraad hierover is gehoord.

Artikel 3 Uitzetten van overtollige financieringsmiddelen

  • Het uitzetten van overtollige financieringsmiddelen geschiedt conform de bepalingen in de wet Hof met betrekking tot het schatkistbankieren

    • Dit betekent dat overtollige liquiditeiten primair bij de rijksoverheid worden geplaatst;

    • Daarnaast is het toegestaan gelden uit te lenen aan andere overheden en publiekrechtelijke lichamen;

  • Het bedrag dat blijft binnen de zogenaamde drempelwaarde wordt uitsluitend in rekening-courant aangehouden bij de huisbankier.

Artikel 4 Aantrekken van financieringsmiddelen

  • Financieringsmiddelen worden uitsluitend aangetrokken voor de uitoefening van de publieke taak;

  • Financieringsmiddelen worden uitsluitend aangetrokken in euro’s en met inachtneming van de vigerende kasgeldlimiet en renterisiconorm;

    ○een overschrijding van de kasgeldlimiet voor het derde achtereenvolgende kwartaal, wordt gemeld bij de toezichthouder.

  • Financieringsmiddelen mogen niet worden aangetrokken met het enkele doel de middelen tegen een hoger rendement uit te zetten;

  • Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne liquiditeiten te gebruiken;

  • Financieringsmiddelen worden afgestemd op de bestaande en te verwachten financiële positie;

  • De rentetypische looptijd en het renteniveau van de financieringsmiddelen worden zo veel mogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie;

  • De rentevisie van de gemeente is gebaseerd op de visie van de huisbankier;

  • Het aantrekken van benodigde financieringsmiddelen geschiedt

    • Bij geldleningen met een looptijd van 6 maand tot een jaar, op basis van tenminste 3 relevante offertes welke schriftelijk worden vastgelegd;

    • Bij geldleningen met een looptijd van een jaar of langer op basis van tenminste 3 relevante offertes welke schriftelijk worden vastgelegd. Hierover wordt gerapporteerd in de programmabegroting en jaarrekening.

Artikel 5 Liquiditeitsbeheer

  • Het liquiditeitsgebruik wordt beperkt door de geldstromen op gemeenteniveau waar mogelijk op elkaar af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen;

  • Het betalingsverkeer wordt zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd;

  • De gemeente streeft naar concentratie van liquiditeiten binnen één rentecompensatiecircuit bij haar huisbank. De huisbank wordt hierbij gezien als een strategische partner. De bancaire condities bij de bankrelaties worden op marktconformiteit beoordeeld;

  • Contante geldstromen worden zoveel mogelijk beperkt.

  • Voor het gebruik van de creditcard en de betaalpas (via I-deal) van de gemeente Dalfsen is vooraf toestemming nodig van de verantwoordelijke budgethouder en hierover vindt vooraf afstemming plaats met de kassier.

  • Het afgegeven van een machtiging aan een derde ten behoeve van het incasseren van gelden (automatische incasso) door die derde van de bankrekening van de gemeente Dalfsen, vindt schriftelijk plaats. De afgegeven machtiging wordt door de budgethouder ondertekend en hierover vindt vooraf afstemming plaats met de kassier.

Artikel 6 Uitvoeren van het treasurybeleid

  • Het college is bevoegd tot het uitvoeren van het treasurybeleid. Tevens is het college conform artikel 160 lid e van de Gemeentewet bevoegd tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, waaronder dus ook besluiten in het kader van treasury. Gelet op de dagelijkse gang van zaken en de noodzaak om adequaat en snel te kunnen reageren op de ontwikkelingen, worden enkele bevoegdheden gemandateerd aan medewerkers in de ambtelijke organisatie.

  • De treasuryfunctie is ondergebracht bij de eenheid Bedrijfsvoering, team Financiën. Binnen die eenheid zijn de bevoegdheden verdeeld over:

    • de manager Bedrijfsvoering/coördinator team Financiën

    • de medewerkers van het team Financiën.

Artikel 7 Onderbrengen van de kassiersrol

  • Binnen de gemeente Dalfsen zijn de volgende kassen:

    • Klant Contact Centrum bij de eenheid Publieksverlening

    • Zwembad Dalfsen

    • Zwembad Nieuwleusen

    • Haven in Dalfsen

Artikel 8 Schriftelijke vastlegging en functiescheiding

  • Verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn schriftelijk vastgelegd;

  • Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:

    • de uitvoering en de autorisatie geschieden door afzonderlijke functionarissen;

    • de uitvoering en controle / administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen.

Artikel 9 Verantwoordelijkheden en bevoegdheden

De verantwoordelijkheden en bevoegdheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel weergegeven.

Orgaan / functie

Verantwoordelijkheden en bevoegdheden

De gemeenteraad

• Vaststellen van de Financiële Verordening op basis van artikel 212 Gemeentewet en bepalen van de kaders t.a.v. treasury;

• Vaststellen van de paragraaf financiering in de programmabegroting en de programmarekening;

• Bepalen van de omvang van de publieke taak;

• Innemen van een standpunt ten aanzien van een voornemen van het college tot:

-het verstrekken van kapitaal aan instellingen en ondernemingen;

• Kennisnemen van de uitvoering van de het treasurybeleid door het college via de rapportages in het kader van de P&C-cyclus.

College

• Uitvoeren van het treasurybeleid binnen de kaders van de raad (bestuurlijke verantwoordelijkheid);

• Vaststellen van de Uitvoeringsregels treasury;

• Neemt een besluit over geldleningen aan andere overheden en publiekrechtelijke lichamen en over nieuw aan te trekken langlopende financieringsmiddelen.

• Rapporteren aan de gemeenteraad over de uitvoering van het treasurybeleid via de producten van de P&C-cyclus.

Eenheidsmanager

Bedrijfsvoering / teamleider financiën.

• Uitvoeren van het treasurybeleid binnen de kaders van de raad en de uitvoeringsregels van het college (ambtelijke verantwoordelijkheid);

• Verantwoording afleggen over de uitvoering van het treasurybeleid aan het college via de producten van de P&C-cyclus;

• Vooraf autoriseren van geldleningen aan andere overheden en publiekrechtelijke lichamen, alsmede autoriseren van nieuw aan te trekken langlopende financieringsmiddelen.

• Organiseren van een periodiek treasury overleg met de inhoudelijk betrokken medewerkers van het team Financiën.

Medewerker team Financiën belast met Treasury

• Uitvoeren van de treasurytaken binnen de kaders van de raad en de uitvoeringsregels van het college;

• Opstellen van de globale liquiditeitsplanning;

• Bewaken van de kasgeldlimiet;

• Aantrekken en uitzetten van gelden in het kader van saldo- en liquiditeitsbeheer (dit met inachtneming van genoemde autorisatie door andere organen / functionarissen);

• Schriftelijk vastleggen van treasurytransacties;

• Verantwoording afleggen aan de eenheidsmanager Bedrijfsvoering/coördinator team financiën over de uitvoering van de gemandateerde activiteiten.

Medewerker team Financiën belast met geldverkeer

• Overboeken van saldi tussen bankrekeningen;

• Afhandelen van het girale bankverkeer;

• Tijdig, volledig en juist registreren van mutaties in de liquiditeiten;

• Aanleveren van tijdige, volledige en juiste gegevens omtrent de liquiditeiten aan de medewerker team Financiën belast met Treasury;

• Verantwoording afleggen aan de eenheidsmanager Bedrijfsvoering/ coördinator Financiën over de uitvoering van de gemandateerde activiteiten.

Medewerker team Financiën

• Belast met opgaven EMU-saldo

Medewerkers concerncontrol

• Uitvoeren interne controle werkzaamheden m.b.t. treasury

Medewerker KCC, alsmede medewerkers met een kassiersrol bij de zwembaden en de haven

• Afhandelen van contante geldstromen die binnen het taakgebied van de medewerker plaatsvinden.

Directieleden

• Zorg dragen voor het tijdig aanleveren van betrouwbare informatie over toekomstige geldstromen aan de medewerker belast met de liquiditeitsplanning, alsmede het verklaren van verschillen op dit punt;

• Door budgethouders laten fiatteren van betalingen en ontvangsten ten laste, c.q. ten gunste van hun budgetten.

Accountant

• In het kader van haar reguliere controletaak adviseren over en controleren van de feitelijke naleving van de uitvoeringsregels treasury vanuit een oogpunt van rechtmatigheid en doelmatigheid.

Artikel 10 Ingangsdatum

Onder voorbehoud van intrekking van het Treasurystatuut uit 2010 en gelijktijdige vaststelling van de Financiële Verordening gemeente Dalfsen 2017 door de gemeenteraad (waarbij het college wordt opgedragen Uitvoeringsregels treasury vast te stellen), treden deze uitvoeringsregels in werking met ingang van 29 mei 2017.

Het college voornoemd,

de burgemeester,

de gemeentesecretaris/algemeen directeur,

Bijlage 1 : Begrippenkader

In dit statuut wordt verstaan onder:

• Autoriseren

Zichtbaar voor akkoord verklaren door middel van een paraaf of een besluit.

• Drempelwaarde

Het bedrag dat buiten de schatkist wordt gehouden (zie ook schatkistbankieren).

• EMU-saldo

Het vorderingsaldo van de sector overheid op transactiebasis.

• Financiering

Het aantrekken van benodigde financiële middelen. Kortlopende financieringsmiddelen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende financieringsmiddelen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.

• Kasgeldlimiet

Een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar. De kasgeldlimiet stelt grenzen aan de mate waarin de financieringsbehoefte wordt gedekt met kort geld en is bedoeld om de risico’s van rentefluctuaties te beperken.

• Liquiditeitsplanning

Een planning op hoofdlijnen van de inkomsten en uitgaven. De planning vervult een rol in het kader van de Wet Hof.

• Paragraaf financiering

Het onderdeel van de begroting c.q. de jaarstukken waarin het beleid voor het komende jaar wordt vastgelegd, respectievelijk waarin verantwoording wordt afgelegd voor de realisatie van het voorgenomen beleid.

• Publieke taak

Is niet vooraf gedefinieerd; de gemeenteraad neemt een besluit over wat tot haar publieke taak behoort.

• Renterisico

Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen.

• Renterisiconorm

Een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar. De renterisiconorm stelt grenzen aan de jaarlijks verplichte aflossingen en renteherzieningen, en is bedoeld om het risico van renteaanpassing en herfinanciering bij langlopende leningen te beperken.

• Rentetypische looptijd

Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding.

• Rentevisie

Toekomstverwachting over de renteontwikkeling.

• Schatkistbankieren

Schatkistbankieren houdt in dat de tegoeden van de decentrale overheden worden aangehouden in de Nederlandse schatkist. Deelname aan de regeling is verplicht voor provincies, gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. Terzake geldt een drempelbedrag dat is bepaald op een vast percentage van het begrotingstotaal, met een bepaald minimum. Dat minimum mag buiten de schatkist worden gehouden. Daarnaast is het toegestaan om als decentrale overheden aan elkaar leningen te verstrekken.

• Treasury

Treasury staat voor het beheren van het geld van de gemeente/onderneming.

• Treasurybeleid

De kaders op het gebied van treasury.

• Treasuryfunctie

De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer.

• Treasury overleg

Een periodiek overleg tussen de eenheidsmanager Bedrijfsvoering/coördinator financiën en de betrokken medewerker team financiën. In dit overleg worden de relevante ontwikkelingen met betrekking tot treasury, in relatie tot de gemeente Dalfsen, doorgesproken.

• Uitvoeringsregels treasury

De door het college vast te stellen regels waarin de kaders van de raad op het gebied van treasury worden vertaald naar de organisatie.

• Uitzetting

Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.

• Wet Fido

Wet financiering decentrale overheden; deze wet bevat voorschriften voor openbare lichamen op het gebied van treasury. Nadere regels zijn o.a. gesteld in de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo).

• Wet Hof

Wet Houdbare Overheidsfinanciën; deze wet is bedoeld om decentrale overheden te verplichten een bijdrage te leveren aan het nakomen van Europese afspraken over de ontwikkeling van het EMU-saldo. Die afspraken zijn gericht op het terugdringen van begrotingstekort; de wet Hof is in december 2013 in werking getreden.