Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gouda houdende regels omtrent subsidie (Subsidieregeling sterevenementen Gouda 2016) |
Citeertitel | Subsidieregeling sterevenementen Gouda 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening Gouda 2003, art. 7
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-06-2021 | artikel 8 | 11-05-2021 | 5021 | ||
12-06-2020 | 15-06-2021 | artikel 8 | 19-05-2020 | 3925 | |
26-06-2019 | 12-06-2020 | artikel 1, 6, 11 | 18-06-2019 | ||
15-06-2017 | 26-06-2019 | wijziging artikel 8 van de regeling | 30-06-2016 | 1197 |
Deze subsidieregeling heeft als doelstelling ster+ evenementen en sterevenementen in Gouda te subsidiëren die het imago van Gouda versterken en aansluiten op de strategische doelstellingen stadsmarketing en werken aan vernieuwing van hun evenement, conform het vigerende beleidskader.
Definitie van een ster+evenement
Een evenement is een ster+evenement als voldaan wordt aan de volgende eisen:
Definitie van een sterevenement
Een evenement is een sterevenement als voldaan wordt aan de volgende eisen:
a.trekt meer dan 15.000 bezoekers, tenzij aantoonbare kwetsbaarheid van de
Indieningsdatum en inhoud subsidie-aanvraag
Een organisatie die voor een subsidie in aanmerking wil komen dient voor 1 september van het jaar,
vooruitlopend op het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft, een volledige aanvraag in bij het college van Burgemeester en Wethouders van Gouda, Postbus 1086, 2800 BB te Gouda.
De aanvraag omvat in ieder geval:
Tijdvak waarvoor subsidie wordt toegekend
De subsidie wordt toegekend voor het kalenderjaar (1 januari tot en met 31 december), volgend op het jaar waarin de aanvraag is gedaan.
1.De subsidie wordt verstrekt in de vorm van een activiteitensubsidie.2. Uiterlijk 1 november van het jaar voorafgaand aan het betreffende kalenderjaar wordt een beschikking afgegeven. Indien subsidie wordt toegekend wordt in de beschikking het maximale subsidiebedrag aangegeven.
1.Op subsidieverstrekking krachtens deze regeling, zijn de ASV en het daarbij behorendeuitvoeringsbesluit van toepassing, tenzij in deze subsidieregeling daarvan wordt afgeweken.
Burgemeester en wethouders kunnen voor deze overschrijding toestemming verlenen.
De subsidieregeling ‘sterevenementen’, door ons vastgesteld op 23 juni 2011, wordt ingetrokken.
Algemeen De Subsidieregeling sterevenementen Gouda 2016is gebaseerd op artikel 7 van de Algemene subsidieverordening Gouda 2003 (ASV). In deze regeling worden specifieke regels geformuleerd voor de subsidiering van zogenaamde sterevenementen.
Deze subsidieregeling heeft het karakter van een zogenaamde lex specialis. Deze systematiek betekent dat de bepalingen van de ASV en het daarbij behorende Uitvoeringsbesluit van toepassing zijn op subsidieverstrekking krachtens deze regeling, tenzij daarvan in deze regeling wordt afgeweken. Verwezen wordt naar artikel 9.
Dit kan met de volgende voorbeelden worden toegelicht:
Burgemeester en wethouders kunnen subsidies minder dan € 25.000,-- op grond van deze regeling met gebruikmaking van artikel 21a van de ASV direct vaststellen. Direct vaststellen is een bevoegdheid, geen verplichting. In bepaalde gevallen kunnen burgemeester en wethouders dus kiezen voor ambtshalve vaststelling. Over direct vaststellen behoeft dus in deze subsidieregeling niets te worden geregeld.
Artikel 1 Doelstelling subsidieregeling
Het beleidskader bestaat uit de door de gemeenteraad vastgestelde beleid stadsmarketing 2007 en het door het college vastgestelde “aanscherping evenementenbeleid” 2011.
Artikel 2 Definitie van een ster+evenement
Ster+evenementen voldoen in ieder geval aan de eisen voor een sterevenement, maar onderscheiden zich van ‘gewone’ sterevenementen (artikel 3) door de criteria met betrekking tot uitstraling, historie en bezoekersaantallen (artikel 2, onder a, b en c). Evenementen als Gouda bij Kaarslicht en de Kaasmarkt werden tot nu toe tot deze categorie gerekend. Aanvragen van de organisatoren van deze evenementen, zullen vanzelfsprekend worden getoetst aan de eisen die gelden voor ster+evenementen.
Artikel 3 Definitie van een sterevenement
De Goudse Keramiekdagen, Gouda Waterstad, Houtmansplantsoenconcerten, Goudse Hofstededagen zijn voorbeelden van sterevenementen. Indien deze sterevenementen onder de reikwijdte van deze subsidieregeling willen blijven vallen, moet worden voldaan aan de geldende eisen voor een sterevenement.
Artikel 4 Indieningsdatum en inhoud subsidie-aanvraag
De indieningsdatum is bepaald op 1 september. Deze datum geldt voor volledige aanvragen en niet voor pro forma aanvragen of onvolledige aanvragen. Laatstgenoemde aanvragen moeten nog worden aangevuld met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.
In dit artikel, dat gaat over de documenten die bij een subsidieaanvraag overgelegd dienen te worden, is een aantal eisen opgenomen dat specifiek geldt voor de onderhavige subsidieregeling. Verwezen wordt naar de punten 3, 5, 6, 8, 9 en 10. De overige eisen zijn ontleend aan het bij de ASV behorende Uitvoeringsbesluit (artikel 3). Omwille van de leesbaarheid zijn deze eisen hier weergegeven.
Naast de begroting dienen op grond van punt 8 ook de meest recente balansgegevens te worden verstrekt. Dit is nodig om een goed inzicht te krijgen in de financiële positie en de eventuele reservevorming.
Artikel 7 Wijze van toekenning
In afwijking van het bepaalde in het Uitvoeringsbesluit (artikel 5) dient de subsidieverstrekking een maand eerder (uiterlijk 1 november) bekendgemaakt te worden. Dit in verband met het feit dat aan de organisatoren van de evenementen dan eerder duidelijkheid wordt verschaft. Zij kunnen hun organisatie daar dan op afstemmen.
Artikel 8 Subsidieplafond en verdelingsregels
Op grond van dit artikel worden twee typen plafonds vastgesteld: één totaal-plafond dat beschikbaar is voor deze subsidieregeling en verschillende deelplafonds per evenement.
Op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht (artikel 4:26) en de ASV (artikel 7) is hier bepaald dat de verdeelregels eruit bestaan dat het college per evenement deelplafonds vaststelt.
Er wordt overwogen om door middel van een wijziging van het Mandatenbesluit de verantwoordelijke wethouder mandaat te verlenen om namens het college de plafonds vast te stellen.
Als er geen subsidieplafond zou zijn ingesteld, dan is de omvang van het beroep op deze subsidieregeling ongelimiteerd. Met het instellen van een subsidieplafond beperkt het college de aanspraken op de subsidie.
Zodra het plafond van deze regeling voor een bepaald jaar wordt overschreden, moet de subsidieaanvraag geweigerd. Dit vloeit voort uit de Algemene wet bestuursrecht (4:25, tweede lid).
Het is niet uitgesloten dat het plafond op grond van artikel 4:28 van de Algemene wet bestuursrecht (4:25, tweede lid) wordt verlaagd naar aanleiding van de begrotingsbehandeling. Dat heeft gevolgen voor de voordien ingediende aanvragen. Dit betekent dat deze subsidieregeling niet wordt toegepast als de gemeenteraad hiervoor geen middelen beschikbaar heeft gesteld.
Conform het bepaalde in artikel 4:27 van de Awb zullen de plafonds tijdig bekendgemaakt worden.
Indien mocht blijken dat er geen evenementenvergunning wordt verleend, volgt vaststelling van de subsidie op nihil dan wel intrekking van de subsidievaststelling.
Lid 4 is een met artikel 24, derde lid, van de Algemene subsidieverordening Gouda 2003 vergelijkbare bepaling omtrent reservevorming (toepassing 20% - regel).