Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels subsidie collectieve woningaanpassingen Rotterdam 2017 |
Citeertitel | Nadere regels subsidie collectieve woningaanpassingen Rotterdam 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2017 | Onbekend | 30-05-2017 | Gemeenteblad 2017, nummer 69 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de directeur Publieke Gezondheid, Welzijn en Zorg van het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling van 30 mei 2017; kenmerk 17MO02885;
college van burgemeester en wethouders er op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 verantwoordelijk voor is om voorzieningen te treffen waardoor ingezetenen langer thuis kunnen blijven wonen;
Nadere regels subsidie collectieve woningaanpassingen Rotterdam 2017
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
collectieve woningaanpassingen: in gemeenschappelijke ruimten van bestaande wooncomplexen aangebrachte collectieve voorzieningen, die ervoor zorgen dat bewoners van die wooncomplexen, die aangewezen zijn op het gebruik van een rollator of scootmobiel, door een met het oog daarop verbeterde toe-, door- en uitgankelijkheid van een wooncomplex de eigen woonruimte kunnen betreden, waar dat vóór het aanbrengen van die voorzieningen niet goed mogelijk was;
SVR 2014: Subsidieverordening Rotterdam 2014.
Deze nadere regels zijn van toepassing op het verstrekken van subsidies voor het vóór 31 december 2018 realiseren van collectieve woningaanpassingen ten behoeve van ouderen en mensen met een lichamelijke (functie)beperking, die woonachtig zijn in een woning, die deel uitmaakt van een wooncomplex in Rotterdam.
Artikel 3 Doel van de subsidie
De subsidie heeft ten doel om in een wooncomplex woningaanpassingen te realiseren in gemeenschappelijke ruimten, die voor ouderen en mensen met een lichamelijke beperking resulteren in de verbetering van de toe-, door- en uitgankelijkheid van het wooncomplex naar de eigen woonruimte, waardoor zij langer in hun woning kunnen blijven wonen.
Op grond van deze nadere regels kan een subsidie worden aangevraagd door een daartoe bevoegd persoon namens:
Artikel 6 Subsidiabele voorzieningen
De aanvrager kan ten behoeve van de in artikel 3 genoemde doelstelling subsidie aanvragen voor een of meer van de volgende collectieve woningaanpassingen:
Er bestaat, onverlet hetgeen is bepaald in de Algemene wet bestuursrecht, de SVR 2014 of elders in deze nadere regels, geen recht op een subsidie:
Artikel 11 Subsidieverstrekking
Subsidie op grond van deze nadere regels wordt verleend op basis van de daartoe ingediende begroting en definitief vastgesteld op basis van een daartoe ingediende afrekening.
Artikel 12 Subsidieverplichtingen
Het college verbindt aan de subsidieverlening de verplichting dat de collectieve woningaanpassingen worden gerealiseerd met inachtneming van de geldende wettelijke eisen.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van de bepalingen van deze nadere regels, als toepassing daarvan naar het oordeel van het college leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 30 mei 2017.
De secretaris,
Ph. F. M. Raets
De burgemeester,
A.Aboutaleb
Op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk ervoor zorg te dragen dat ouderen en mensen met een lichamelijke (functie)beperking zolang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Velen van hen willen ook graag zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen. Om langer zelfstandig te kunnen wonen zijn soms aanpassingen nodig. Met deze nadere regels wil de gemeente Rotterdam collectieve aanpassingen in wooncomplexen stimuleren. Deze nadere regels zijn gebaseerd op de Subsidieverordening Rotterdam 2014 (SVR 2014).
De bevoegdheid van het college om nadere regels vast te stellen is opgenomen in artikel 3, derde lid, van de SVR 2014.
Artikel 3 Doel van de subsidie
De subsidie wordt beschikbaar gesteld voor collectieve woningaanpassingen in wooncomplexen gericht op de verbetering van de toe-, door- en uitgankelijkheid van het wooncomplex naar de eigen woonruimte van ouderen en mensen met een (lichamelijke) beperking. Het stimuleren van het creëren van levensloopbestendige wooncomplexen past bij de beweging om mensen zo lang mogelijk in zelfstandigheid te laten wonen. Woningaanpassingen die in het collectief kunnen worden geregeld zorgen ervoor dat in een later stadium maatwerkvoorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 niet nodig zijn.
Aanvragen kunnen worden ingediend door zowel sociale als particuliere verhuurders in de hoedanigheid van eigenaar van een wooncomplex. Uit een daartoe over te leggen kopie van een notariële akte moet blijken dat de aanvrager daadwerkelijk eigenaar is van het wooncomplex.
Ook een Vereniging van Eigenaren (VVE) kan een aanvraag indienen. Uit een daartoe over te leggen kopie van de statuten alsmede van het daartoe strekkende besluit van de VVE moet blijken of de aanvraag rechtsgeldig is ingediend.
Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend via de subsidieportal van de gemeente.
De aanvraag wordt ingediend door een daartoe bevoegd persoon. De aanvrager is tevens contactpersoon voor de gemeente. Dit moet blijken uit de verklaring of inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Tevens dient de aanvrager de aanvragen in (verlening en vaststelling) en ontvangt hij de betreffende beschikkingen. De aanvrager is verantwoordelijk voor de uitvoering van de activiteiten die zijn opgenomen in de beschikking. Hij ontvangt het subsidiebedrag. Ook een eventuele lagere vaststelling en/of terugvordering zullen aan hem zijn gericht. De bevoegdheden en verantwoordelijkheden met betrekking tot de aanvraag en subsidieverstrekking vloeien, op grond van de Algemene wet bestuursrecht, voort uit zijn hoedanigheid als aanvrager.
Een plan van aanpak maakt onderdeel uit van de aanvraag. Om een zo gelijkwaardig mogelijk speelveld voor aanvragers te creëren, dient het plan van aanpak door de aanvragers op een voorgeschreven wijze te worden opgesteld. In bijlage 1 van de nadere regels zijn de instructies te vinden voor het opstellen van het plan van aanpak.
In bijlage 2 is het Beoordelingsformulier opgenomen, dat door het college wordt gehanteerd bij de beoordeling van de aanvragen. Hierin is aangegeven langs welke meetlat de aanvragen worden gelegd, welke scores hierbij kunnen worden behaald en wat de weging is van de verschillende onderdelen. Het plan van aanpak moet als bijlage bij de aanvraag worden gevoegd.
Artikel 6 Subsidiabele voorzieningen
De aanpassingen waarvoor een subsidie wordt aangevraagd, moeten passen binnen het doel van deze nadere regels, zoals verwoord in artikel 3. De opsomming in artikel 6 is niet limitatief. Het betreft woningaanpassingen die ten goede komen aan meerdere bewoners die te maken hebben met een verminderde toe-, door- en uitgankelijkheid van en in het wooncomplex.
Dit kan te maken hebben met bijvoorbeeld het niet kunnen openen van deuren in de gemeenschappelijke ruimte, het moeten passeren van hoge drempels, en bijvoorbeeld het niet kunnen vluchten bij brand.
Een subsidie kan allereerst worden geweigerd als niet wordt voldaan aan de basisvoorwaarden, zoals opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht en de SVR 2014.
Daarnaast is er een aantal algemene weigeringsgronden opgenomen in dit artikel.
Onder lid a wordt vermeld dat voor zover er sprake is van financiering van de collectieve woningaanpassingen vanuit een andere bron een beroep op subsidie op grond van de nadere regels niet mogelijk is. Subsidieverstrekking is uitsluitend mogelijk voor het deel dat niet door middel van bekostiging door derden wordt gedekt.
Onder lid b, respectievelijk lid c wordt vermeld dat de aanpassing niet mag leiden tot een tijdelijke verhuizing, dan wel een verhoging van de huur- en/of servicekosten van bewoners.
De leden d en e geven criteria voor de leeftijd van het gebouw en de verwachte gebruiksduur van het gebouw.
Lid g, sub 1o. ziet toe op bijvoorbeeld complexen voor studentenhuisvesting.
Lid g, sub 2o, vermeldt dat aanvragen die betrekking hebben op wooncomplexen die door de verhuurder/eigenaar aangemerkt zijn als rolstoel- en/of rolstoelgeschikt, voor zover de aanvraag betrekking heeft op de basisuitrusting van het betreffende wooncomplex, niet voor subsidiëring in aanmerking komen. Indien een wooncomplex door de verhuurder/eigenaar is aangemerkt als geschikt voor rollator- en/of rolstoelgebruik mag worden verwacht dat de basisuitrusting van deze wooncomplexen ten minste rollatorgeschikt en/of rolstoelgeschikt is. Hieronder wordt verstaan:
Aanpassingen die betrekking hebben op de basisuitrusting van deze rollator- en/of rolstoelgeschikte wooncomplexen komen niet in aanmerking voor een subsidie.
Artikel 9 Verdeelregels in verband met subsidieplafond
In artikel 8 is een subsidieplafond opgenomen. In artikel 9 is opgenomen hoe met dit subsidieplafond wordt omgegaan.
Na sluiting van de termijn voor de indiening van de aanvragen, worden alle aanvragen naast elkaar gelegd en tegelijkertijd beoordeeld. Dit gebeurt aan de hand van het Beoordelingsformulier dat als bijlage 2 bij de nadere regels is gevoegd. De beoordeling leidt tot de toekenning van punten per onderdeel (0 tot 4 punten). Sommige onderdelen wegen zwaarder dan anderen. Ook deze weging wordt vermeld op het Beoordelingsformulier. De aanvraag die de hoogste totaalscore heeft (na toekenning punten en weging) wordt als eerste gehonoreerd. Daarna volgt de aanvraag met de op een na hoogste score enzovoort. Hierbij wordt het knock-outcriterium gehanteerd dat op geen enkel onderdeel lager dan 2 punten gescoord mag worden, los van de weging (zie ook de toelichting op artikel 10). Een score van minder dan 2 punten voor één onderdeel leidt tot een afwijzing van de aanvraag.
Artikel 10 Beoordeling aanvragen
De aanvragen worden beoordeeld aan de hand van het Beoordelingsformulier. Voor elk onderdeel kan een score variërend van 0-4 punten worden behaald.
In het derde lid is geregeld dat als op basis van het Beoordelingsformulier wordt bepaald dat een onderdeel van de aanvraag minder dan 2 punten scoort, de gehele aanvraag wordt afgewezen.
Artikel 11 Subsidieverstrekking
Subsidies kunnen worden verstrekt op basis van prestaties en subsidiabele lasten of op basis van beide. Voor deze nadere regels is er voor gekozen om de subsidies te verstrekken op basis van te realiseren prestaties in de vorm van de aangebrachte collectieve woningaanpassing(en).
Artikel 12 Subsidieverplichtingen
In dit artikel wordt vermeld dat voldaan moet worden aan de geldende wet- en regelgeving die van toepassing is op dergelijke woningaanpassingen in wooncomplexen. Met name is hierbij het Bouwbesluit 2012 van belang.
Het gaat om een tijdelijke subsidieregeling. Deze nadere regels vervallen op 1 januari 2020.
Bijlage 1 Instructies Plan van Aanpak
Periode uitvoering activiteiten: in het kalenderjaar 2018
Omvang Plan van Aanpak: maximaal 5 A4 lettertype Arial 10 (incl. eventuele bijlagen en voorblad)
Inhoud Plan van Aanpak: door het beantwoorden van onderstaande vragen in het formulier stelt u uw plan van aanpak op
Kader: het Plan van Aanpak dient te worden opgesteld aan de hand van de Nadere regels collectieve woningaanpassingen Rotterdam 2017
Stel uw Plan van Aanpak op aan de hand van de onderstaande indeling en instructies.
1. Wooncomplex & collectieve woningaanpassing
vervoer, nabijheid winkelgebied, nabijheid van wijkfuncties zoals het
2. Huidige & gewenste situatie
Geef een financiële onderbouwing van de aanvraag, inclusief een begroting van de collectieve woningaanpassing(en), die tevens een specificatie bevat van de totale kosten, de kosten voor rekening van de eigenaar van het wooncomplex en de kosten, waarvoor de gemeente om subsidie wordt gevraagd.
Dit gemeenteblad 2017, nummer 69, is uitgegeven op 31 mei 2017 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)