Organisatie | Utrecht (Utr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening U-pas 2017 gemeente Utrecht |
Citeertitel | Verordening U-pas 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | U-pas |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2017 | 04-05-2018 | Onbekend | 01-06-2017 Gemeenteblad | Onbekend |
Verordening U-pas 2017 gemeente Utrecht
(raadsbesluit van 01 juni 2017)
De raad van de gemeente Utrecht;
het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;
Artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet (Gw); en
De nota ‘Utrecht inclusief’: Armoedeaanpak Utrecht 2016–2019 en
De nota ‘Utrecht Inclusief deel 2: Inzet van de armoederegelingen’;
dat het van wezenlijk belang wordt geacht dat Utrechters en hun minderjarige kinderen zich door maatschappelijke participatie kunnen ontplooien en ontwikkelen en daarin niet belemmerd worden door hun financiële positie;
dat de gemeente Utrecht daaraan wenst bij te dragen door het voeren van beleid, gericht op bevordering van maatschappelijke participatie, waaronder wordt verstaan deelname aan activiteiten die het mogelijk maken mee te doen in de samenleving;
besluit vast te stellen de Verordening U-pas 2017 gemeente Utrecht
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.2 Doel en toepassingsbereik
Het college verstrekt aan inwoners van de gemeente Utrecht en hun gezinsleden, die voldoen aan de in hoofdstuk 2 van deze verordening omschreven voorwaarden een U-pas, ter bevordering van de maatschappelijke participatie. Het college realiseert deze doelstelling door het verstrekken van de U-pas aan inwoners en door het voorzien in het bijbehorende aanbod.
Hoofdstuk 2: Het recht op een U-pas
Artikel 2.1 Het recht op een U-pas
Het in het eerste lid genoemde inkomen wordt getoetst over het kalenderjaar voorafgaand aan de aanvraagdatum, dan wel over de periode van drie maanden direct voorafgaand aan de aanvraagdatum in de gevallen waarin het inkomen in de periode tussen het voorgaande kalenderjaar en de aanvraagdatum gedaald is.
In afwijking van het eerste lid heeft de inwoner van 18 jaar of ouder, die student of scholier is en uit 's Rijks kas bekostigd voltijds onderwijs volgt en aanspraak kan maken op studiefinanciering op grond van de Wet Studiefinanciering (WSF) 2000, geen recht op een U-pas, tenzij hij een of meer ten laste komende kinderen heeft en beschikt over een gezinsinkomen dat, inclusief de toelage WSF, niet meer bedraagt dan het inkomen bedoeld in het eerste lid.
Hoofdstuk 3: Maatregelen ter bevordering van maatschappelijke participatie
Het aanbod voldoet in ieder geval aan de volgende kenmerken: a. de activiteit behoort tot de reguliere taak van de rechtspersoon; b. deze activiteit bevordert het maatschappelijk participeren als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel h; c. deze activiteit moet uitdrukkelijk door de gemeente Utrecht worden goedgekeurd, en d. de activiteit vindt plaats in een gemeente als bedoeld in artikel 1.2, lid 2.
Artikel 3.4 Bevoegdheid college
Het college behoudt zich het recht voor te bepalen welke rechtspersonen als bedoeld in artikel 3.1 worden opgenomen in het U-pas aanbod. Het college let bijvoorbeeld op: a. de mate waarin de door de rechtspersoon aangeboden activiteit bijdraagt aan de maatschappelijke participatie; b. de mate waarin het sociale cohesie stimuleert, en c. de mate waarin de rechtspersoon een maatschappelijke functie heeft.
Artikel 4.1 Overgangsbepalingen
Deze verordening treedt in de plaats van de Verordening U-pas 2016, vastgesteld bij raadsbesluit van 9 juni 2016 (gepubliceerd in Gemeenteblad VO 2016, nr. 11) welke bij inwerkingtreding van deze verordening komt te vervallen.
AlgemeenDe raad heeft in 1993 een eerste verordening vastgesteld. In de loop der jaren is de verordening enkele malen opnieuw vastgesteld. De laatste verordening, de Verordening U-pas 2016, is vastgesteld op 9 juni 2016 (gepubliceerd in Gemeenteblad VO 2016, nr. 11). De Verordening U-pas 2017 komt hiervoor in de plaats.
De U-pas heeft als doel mensen met een laag inkomen te ondersteunen bij het meedoen in de samenleving. Dit wordt mogelijk gemaakt door deelname aan sportieve, culturele, sociale en maatschappelijke activiteiten:
• school: ontwikkeling van talent en mee kunnen doen aan activiteiten
• sport en culturele activiteiten
• het opbouwen van sociale contacten
• meedoen in de wijk: wijkactiviteiten
Het budget wordt niet rechtstreeks aan de pashouders betaald. De organisatie declareert de activiteit bij de gemeente. Het bedrag is in Utrecht €120 per jaar voor volwassenen. Voor kinderen hebben wij het U-pas Kindpakket met verschillende bedragen. De U-pas kan ook gebruikt worden als kortingspas. Bij verschillende organisaties krijgen U-pashouders korting bij het tonen van de U-pas.
In deze verordening is een extra bepaling opgenomen die aan de regiogemeenten de mogelijkheid geeft om voor de eigen inwoners een inkomensgrens van 110% vast te stellen. Daarnaast mogen deze regiogemeenten zelf bepalen wat de inhoud is van hun U-pas Kindpakket en welke bedragen hieraan gekoppeld zijn.
Artikel 1.1 Definities en begrippen
In dit artikel leggen wij begrippen uit en geven wij een toelichting op definities.
Onderdeel d:Inwoner. De verordening geldt voor inwoners van regiogemeenten die de U-pas hebben ingekocht.
Onderdeel f: Inkomen. Het inkomen bestaat uit werk (ook werk als zelfstandige), pensioen of uitkering. De aanvrager levert hiervoor als bewijsstuk een jaaropgave in. Als iemand geen jaaropgave heeft, dan wordt gekeken naar bankafschriften. Een zelfstandige levert de jaarcijfers in als bewijsstuk.
Onderdeel i: Kind. Met kind en ten laste komend kind wordt bedoeld:
•Het minderjarige eigen kind of stiefkind waarvoor iemand kinderbijslag kan krijgen
• Het kind dat geen deel uitmaakt van het huishouden van de aanvrager, maar wel volledig door hem wordt onderhouden en voor wie hij dus ook kinderbijslag krijgt. Een minderjarig pleegkind waarvoor de ouders een vergoeding ontvangen wordt ook aangemerkt als kind.
• Het pleegkind dat tot het huishouden behoort en waarvoor de pleegouders een vergoeding krijgen.
Artikel 1.2 Doel en toepassingsbereik
In dit artikel staat wat wij willen met het geven van de U-pas. De U-pas is voor mensen is die door een laag inkomen niet of niet helemaal mee kunnen doen in de samenleving.
Artikel 2.1 Het recht op een U-pasEerste lid:
Hierin is opgenomen dat de inwoner, zijn eventuele partner en kinderen met een inkomen tot maximaal 125% van het wettelijke sociaal minimum in aanmerking komt voor een U-pas. Het gaat om het belastbaar loon, dat is het loon vóór inhoudingen van premies en belastingen. Omgerekend naar een nettobedrag is dit gemiddeld gelijk aan 125% van de netto bijstandsnorm volgens de Participatiewet ofwel het wettelijk sociaal minimum. In individuele gevallen kan daar iets van worden afgeweken. Als aanvrager geen gegevens heeft over het voorgaande jaar, kijken wij naar het inkomen van de laatste 3 maanden voorafgaande aan de aanvraag.
Tweede lid: Hier staan enkele uitgangspunten voor toetsing van het recht op een U-pas.
Derde lid: Deze bepaling sluit studerenden zonder ten laste komende kinderen uit van het recht op een U-pas. Deze groep heeft vaak een laag inkomen, maar meestal kunnen zijn volledig meedoen in de samenleving door deelname aan activiteiten. Studenten met minderjarige kinderen kunnen wel een aanvraag voor een U-pas doen. Ook studenten met een avondstudie kunnen een aanvraag doen.
Vierde lid: Met deze bepaling kunnen wij aan minderjarige kinderen van personen die in een WSNP-traject of een minnelijke schuldregeling zitten een U-pas geven. Deze mensen hebben vaak geen inkomen boven 125% van het sociaal minimum.
Artikel 2.2 Uitsluitingsgronden
Dit artikel beperkt de groep die recht heeft op een U-pas.
Onderdeel a sluit de niet-rechtmatig in Nederland verblijvende vreemdeling van het recht op een U-pas uit. Aangesloten wordt bij de bepalingen hierover in artikel 11 van de Participatiewet. Wij maken een uitzondering voor asielzoekers die in de opvang verblijven. Zij kunnen wel een U-pas aanvragen.
Onderdeel b geeft aan dat er geen recht is op een U-pas als het inkomen door onbetaald verlof lager is dan de in artikel 2 eerste lid bedoelde inkomensgrens. Is het inkomen ook zónder het onbetaalde verlof minder dan dat bedrag, dan kan wel een U-pas aangevraagd worden.
Onderdeel c sluit gedetineerden, personen in voorarrest en voorlopige hechtenis en personen die om andere redenenzijn ingesloten (denk aan tbs) uit. Het gebruik van de U-pas door een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, staat gelijk aan oneigenlijk gebruik en kan een reden zijn voor beëindiging van het recht (zie ook de toelichting bij artikel 3, tweede lid). De achterblijvende gezinsleden van een gedetineerde kunnen wel een U-pas krijgen. De uitsluitingsgrond geldt echter niet voor de achterblijvende gezinsleden van de gedetineerde. Bijvoorbeeld als het inkomen door detentie van de kostwinner lager is dan de inkomensgrens. Deze situatie zal zich bijna alleen voordoen bij langgestraften. De verordening maakt uitdrukkelijk een uitzondering voor personen die op grond van de Wet BOPZ in gedwongen opname verkeren. Zij kunnen aanspraak (blijven) maken op een U-pas.
In dit artikel wordt uitgelegd dat wij zorgen dat er een aanbod aan activiteiten is om mee te doen in de samenleving. Ook wordt uitgelegd aan welke voorwaarden het aanbod moet voldoen en welke aanbod in aanmerking komt. Activiteiten die in strijd zijn met de openbare orde en veiligheid zijn nooit onderdeel van het aanbod. Het U-pasaanbod wordt bekendgemaakt via de website van de U-pas.
In dit artikel wordt het bedrag genoemd dat aan de U-pas voor volwassenen is gekoppeld en hoe de declaraties worden verwerkt wanneer de U-pas gebruikt wordt. U-pashouders krijgen op vertoon van de U-pas de kosten voor de activiteit of product vergoed, tot een bepaald budget. Te denken valt aan bijvoorbeeld de contributie van een sportvereniging of muziekschool, het lesgeld van een cursus of een bijeenkomst in een buurthuis. Dit budget wordt voor hen direct verrekend door de aanbieder van de activiteit die is aangesloten bij het U-pas Bureau. Aanbieders kunnen zich aanmelden bij het U-pas Bureau als mogelijke aanbieder. Het college bepaalt welke aanbieders worden opgenomen in het aanbod. De richtlijnen hiervoor worden in artikel 3.4 genoemd.
Het U-pas Kindpakket bestaat uit een aantal onderdelen waar het budget per U-pasjaar aan besteed kan worden. Op vertoon van de U-pas krijgen U-pashouders de activiteit of ander doel vergoed, als dit binnen het U-pas Kindpakket valt. Het budget is een vast bedrag dat volledig kan worden gebruikt in het U-pasjaar waarin een U-pas geldig is, ook als de U-pas op een tijdstip laten in de loop van het U-pasjaar is toegekend.
Sport- en cultuuractiviteiten Zie hiervoor de toelichting van artikel 3.2.
Schoolactiviteiten Binnen schoolactiviteiten kan men denken aan schooluitjes, schoolprojecten en excursies waar een bijdrage van ouders voor nodig is. Het budget dat aan schoolactiviteiten wordt besteed wordt rechtstreeks aan de school van het kind uitbetaald.
Laptop, computer of tabletHet budget voor een laptop, tablet of computer is bedoeld voor kinderen met een U-pas die voor het eerst naar het voortgezet onderwijs gaan. Dat betekent dat kinderen die voor de tweede maal de eerste klas van het voortgezet onderwijs doorlopen, geen aanspraak op het budget voor dit doel kunnen maken. Het budget dat aan een laptop, tablet of computer wordt besteed, wordt rechtstreeks aan de desbetreffende leverancier uitbetaald.
Fiets U-pashouders mogen een fiets aanschaffen binnen het U-pas Kindpakket. Het budget dat aan een fiets wordt besteed wordt rechtstreeks aan de desbetreffende leverancier uitbetaald. Dit mag voor U-pashouders vanaf 4 jaar tot 18 jaar en dit mag één keer vier jaar gedaan worden.
Artikel 3.4 Bevoegdheid college
De hoogte van het U-pas budget en het U-pas Kindpakket budget wordt jaarlijks bepaald aan de hand van het budget voor het armoedebeleid. Het budget voor het armoedebeleid wordt jaarlijks door de gemeenteraad vastgesteld. Daarnaast heeft het college de bevoegdheid om aanvullende regels op te stellen voor de U-pas en het U-pas Kindpakket. Deze regels zullen in beleidsregels opgesteld worden.