Organisatie | Sint Eustatius |
---|---|
Organisatietype | Caribisch openbaar lichaam |
Officiële naam regeling | Eilandsverordening Havengelden Sint Eustatius 2015 |
Citeertitel | Verordening Havengelden Sint Eustatius 2015 |
Vastgesteld door | Eilandsraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Abusievelijk ontbreekt titel 3 en zijn er twee titels 4 in deze regeling opgenomen.
Abusievelijk ontbreekt lid 3 in artikel 22 van deze regeling.
Deze regeling vervangt de Havengeldenverordening Sint Eustatius 1982
Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba, artt. 61 tot en met 63
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-09-2015 | 02-09-2016 | Tabel 2 van de bijlage | 15-09-2015 A.B. 2015, no. 28 | Onbekend | |
01-06-2015 | 16-09-2015 | Nieuwe regeling | 28-05-2015 A.B. 2015, no. 11 | Onbekend |
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
gebruiker: de partij die gebruik maakt van het havengebied en/of andere diensten van het openbaar lichaam afneemt, waaronder mede begrepen de kapitein, de reder, de eigenaar van het vaartuig, degene aan wie het vaartuig in gebruik is gegeven, de agent, alsmede degene die (als vertegenwoordiger van voornoemde personen) de voorbereidende handelingen jegens (de havenbeheerder van) het openbaar lichaam heeft verricht ter voorbereiding van het gebruik c.q. verblijf van het vaartuig of afname van diensten;
haven of havengebied: het water binnen de territoriale wateren rond het eiland van het openbaar lichaam, daaronder begrepen baaien, reden, pieren, aanlegsteigers, meerstoelen, meerpalen, meerboeien en andere soortgelijke werken of inrichtingen met uitzondering van het onderwaterpark zoals omschreven in het Marien Milieu verordening Sint Eustatius;
havengeld: havenbelasting als bedoeld in artikel 61 van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en rechten als bedoeld in artikel 62 van die wet geheven ter vergoeding van kosten in verband met het gebruik van de haven met een vaartuig en met het genot van diensten die verstrekt zijn door of vanwege het openbaar lichaam in verband met dat gebruik;
lading: alle door een vaartuig geloste en ingenomen goederen, waaronder verpakkingsmateriaal, containers en trailers. Voor de toepassing van de verordening worden, niet tot de lading gerekend: ballast, brandstof, proviand en andere voor eigen gebruik bestemde scheepsbenodigdheden, alsmede de handbagage die wordt vervoerd door opvarenden;
ligplaats: het nemen van een ligplaats waarbij het aanleggen van een vaartuig langs een kade of steiger op een directe dan wel indirecte wijze plaatsvindt. Hieronder wordt mede verstaan het innemen van een ligplaats langs een naastgelegen vaartuig dat reeds een ligplaats langs de kade heeft genomen. Ook het innemen van een (lig)plaats op een andere wijze binnen het havengebied wordt gezien als ligplaats;
De verschillende tarieven worden berekend vanaf het moment dat het gebruik van de haven dan wel het genot van de in dat verband verleende diensten is begonnen. Het bedoelde gebruik en/of genot vangt in ieder geval aan bij invaren van het havengebied, dan wel het innemen van een ligplaats en/of het gebruik van andere faciliteiten in het havengebied.
Artikel 4 Belastbaar feit met betrekking tot havenbelasting
Havenbelasting wordt geheven voor het:
Voor de betaling van het havengeld is hoofdelijk aansprakelijk, de kapitein, de reder, de eigenaar van het vaartuig, degene aan wie het vaartuig in gebruik is gegeven alsmede degene die de voorbereidende handelingen jegens de havenbeheerder heeft verricht ter voorbereiding van het verblijf van het vaartuig, bijvoorbeeld in het kader van de vertegenwoordiging van de reder of kapitein. Betaling door één van deze partijen bevrijdt de andere partijen.
Het havengeld wordt berekend vanaf het moment dat het gebruik van de haven dan wel het genot van de in dat verband verleende diensten is begonnen, waarbij een niet onderbroken verblijf in de haven tot ten hoogste de duur van de in het tarievenoverzicht genoemde tijdvakken in aanmerking wordt genomen;
Artikel 10 Geregistreerde vaartuigen
Voor in het openbaar lichaam volgens de Vaartuigenwet 1930 geregistreerde vaartuigen welke regelmatig gebruik maken van de publieke ligplaatsen geldt een tarief zoals opgenomen in het tarievenoverzicht. Vaartuigen voorzien van een meetbrief worden behandeld als niet zijnde geregistreerde vaartuigen.
Artikel 15 Gebruik publieke pier
Voor het aanlanden en voor vervoer aanleveren van goederen op een pier toebehorend aan het openbaar lichaam, is piergeld verschuldigd. Hieraan zijn voorwaarden verbonden:
Artikel 16 Overslag via publieke pier
Voor gebruik van een pier toebehorend aan het openbaar lichaam is piergeld verschuldigd als lading van het ene vaartuig naar het andere vaartuig wordt overgebracht. Het piergeld is aangegeven op het tarievenoverzicht.
Voor gebruik van materieel in dienst van het openbaar lichaam is een vergoeding verschuldigd zoals op het tarievenoverzicht vermeld.
Titel 5 Betalingen en vertrekpas
Artikel 23 Algemene bestedingsbelasting (ABB)
Alle bedragen en tarieven die zijn opgenomen in het tarievenoverzicht zijn exclusief eventueel verschuldigde bestedingsbelasting. Indien bestedingsbelasting is verschuldigd krachtens het bepaalde in de Wet Belastingwet BES, zal gebruiker deze bestedingsbelasting tegelijk met de in rekening gebrachte bedragen voldoen.
Titel 6 Uitvoering en slotbepalingen
Met de uitvoering van deze eilandsverordening is belast de havenmeester, bijgestaan door het daartoe door het bestuurscollege aangewezen personeel.
Artikel 25 Toepasselijk recht en geschillen
Op alle uit deze verordening voortvloeiende rechten, verplichtingen en geschillen zijn uitsluitend van toepassing de wetten en verordeningen welke van toepassing zijn op het openbaar lichaam Sint Eustatius.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de eilandsraad van het openbaar lichaam Sint Eustatius van 28 mei 2015
De Voorzitter, De Griffier, wnd.
Tarievenoverzicht die deel uitmaakt van de Verordening Havengelden Sint Eustatius 2015
zoals vermeld in titel 1, artikel 4 e.v. van de verordening havengelden
De tarieven gelden voor vaartuigen welke binnen de territoriale wateren zijn, en enige interactie met bedrijven, personen of instellingen binnen het openbaar lichaam hebben, daarvan uitgezonderd de schepen die gemeerd of geankerd zijn binnen het onderwaterpark conform de Marien Milieu verordening Sint Eustatius.
Tabel 2. Tarieftoeslagen lading, bunkers en passagiers
zoals vermeld in titel 1, artikel 4 e.v. van de verordening havengelden
Tabel 3. Tarieven havengeld geregistreerde vaartuigen
zoals vermeld in titel 1, artikel 4 e.v. van de verordening havengelden
Tabel 4. Tarieven meergeld publieke ligplaatsen
zoals vermeld in titel 2, artikel 13 van de verordening havengelden
Tabel 5. Tarieven gebruiksvergoeding eiland materieel
zoals vermeld in titel 3, artikel 17 van de verordening havengelden
Tabel 6. Tarieven gebruiksvergoeding en rede diensten tarieven Waterman
zoals vermeld in titel 3, artikel 19 van de verordening havengelden
1 Voor reizen naar andere bestemmingen kan informatie worden gevraagd bij het havenkantoor.
* Op alle gebruik van de Waterman zijn de ‘Algemene voorwaarden gebruik Waterman’ van toepassing.
2 Kantoor uren zijn van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van feestdagen, van 08:00 tot 17:00 uur.
* Op alle gebruik van de Waterman zijn de ‘Algemene voorwaarden gebruik Waterman’ van toepassing.
Tabel 7. Tarieven gebruiksvergoeding publieke pier en opstel terrein (piergeld)
zoals vermeld in titel 3, de artikelen 15, 16 en 18 van de verordening havengelden
Overige stukgoederen per ton gewicht of inhoud van 1 m3 (minimum tarief $ 12.00)(het hoogste tarief wordt toegepast) |
zoals vermeld in titel 4, artikel 20 en titel 5, artikel 21 van de verordening havengelden
Memorie van Toelichting op de Verordening Havengelden Sint Eustatius 2015
De Havengeldenverordening Sint Eustatius 1982 is van kracht sinds oktober 1982. Er is nooit een wijziging op deze verordening of de in deze verordening vermelde tarieven geweest. In 2010 bekrachtigd voor de overgang in eiland status. Tekstueel is er toen niets aangepast. Zowel na 1982 , maar zeker in 2010 hebben er diverse grote veranderingen plaats gevonden.
De meest opvallende wijzigingen zijn de verandering van eiland status naar openbaar lichaam en de verandering van munteenheid naar Amerikaanse Dollars.
Hoewel vanzelfsprekend wel in dollars wordt gefactureerd en betaald zijn er geen officiële lijsten met de nieuwe tarieven beschikbaar.
Het openbaar lichaam kan havenbelasting heffen, op grond van artikel 61 van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Ook kunnen rechten worden geheven op grond van artikel 62 van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Op grond van het eerste lid van dit artikel kunnen rechten worden geheven voor:
Onder de onder b bedoelde rechten vallen ook de leges, die immers een vergoeding zijn voor door of vanwege het openbaar lichaam verstrekte diensten. In veel gevallen gaat het dan om het in behandeling nemen van aanvragen voor vergunningen e.d. en om het verstrekken van documenten.
Er is voor gekozen om de verordening volledig nieuw op te zetten om met deze nieuwe modernere verordening weer volledig up-to-date te zijn. Een andere keuze is om de tarieven niet in de verordening op te nemen, maar een separaat tarievenoverzicht te maken. Dit verhoogt de leesbaarheid van de verordening en geeft een duidelijker overzicht van de tarieven. De tarieven zijn eenvoudiger aan te passen zonder dat de onderlinge samenhang van de artikelen in de verordening verloren gaat.
Een aantal minder in het oogspringende zaken waren mede aanleiding tot genoemde modernisering, te weten:
Bruto Tonnage (BT) heeft bruto register ton (BRT) vervangen. In 1969 heeft de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), onderdeel van de Verenigde Naties, een nieuwe wijze van scheepmeten, bruto tonnage, geïntroduceerd. Het verdrag is uiteindelijk vastgesteld op 18 juli 1982, met een overgangsperiode van 12 jaar voor bestaande vaartuigen. Vanaf 1994 bestaat alleen nog bruto ton voor het meten van vaartuigen. De oude term ‘ton’, waarmee werd bedoelt bruto register ton, is omgezet naar bruto ton. Waarmee de term ton nu wordt gebruikt voor het aangeven van massa in kilogram.
Er is naar gestreefd om alle bij de havendienst gebruikte tarieven in de verordening te beschrijven en in het tarievenoverzicht op te nemen. Hierdoor is er voor alle gebruikers één duidelijk overzicht van alle regels en tarieven.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Alle begripsomschrijvingen zijn beoordeeld en waar nodig herzien. De begripsomschrijvingen zijn in alfabetische volgorde geplaatst, met uitzondering van de begrippen openbaar lichaam, eilandsraad en bestuurscollege. Een alfabetische volgorde verbetert de leesbaarheid.
Een modernisering is o.a. het verwijderen van een omschrijving voor stoomschepen. Deze zijn nauwelijks nog in de vaart. Alle in de begrippen en verder verordening genoemde wet- en regelgeving is gecontroleerd op actualiteit.
Onder sub d is bruto tonnage opgenomen. De inhoud van vaartuigen werd bepaald in bruto register ton, in de verordening van 1982 opgenomen als ton. Een bruto register ton was 100 cft of 2,83 m3. De eenheid van bruto ton is zoals bedoeld in het Verdrag inzake meting van Schepen, London 1969. Dit verdrag is uiteindelijk in 1982 van kracht geworden en met een overgangsperiode tot 1994 hebben onder het verdrag vallende vaartuigen een nieuwe meetbrief;
Onder sub j is de haven benoemd, zijnde de territoriale wateren. Het beschrijft het werkgebied van de haven, met uitzondering van het onderwaterpark die momenteel onder het beheer is van STENAPA. Het openbaar lichaam wil toezicht houden op de in de vaartuigen welke rond het eiland een interactie met het eiland hebben. Vrije doorvaart valt hier dus buiten;
Onder sub k is benoemd wat bedoeld wordt met havengeld, namelijk havenbelasting en rechten, zoals bedoeld in respectievelijk artikel 61 en 62 van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba bij de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba;
Opgenomen als een verduidelijking van lid 1 onder j en t.
Het tarievenoverzicht maakt onderdeel uit van de verordening, maar kan separaat door het bestuurscollege worden aangepast. Hierdoor kunnen wijzigingen sneller worden doorgevoerd. Normale wijzigingen zijn jaarlijkse aanpassingen met de inflatie. Bijzondere financiële zaken kunnen een verder verhoging (of verlaging) wenselijk maken. Een wijziging van de verordening zal aan de eilandsraad worden voorgelegd.
Hoewel wenselijk om jaarlijks de tarieven met de inflatie aan te passen is een regel opgenomen om te regelen wat er gebeurt als er geen wijziging is.
Opgenomen om duidelijk te stellen wanneer de aanvang van het gebruik is begonnen. Voor vaartuigen is dit bij binnenvaren van het havengebied. Voor verleende diensten bij aanvang van deze dienst.
Beschrijft de te heffen havenbelasting wanneer vaartuigen gebruik maken van de haven. Dit geldt voor drijvende, gemeerde en geankerde vaartuigen, in aansluiting bij artikel 61 van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Artikel 5 Rechten ten aanzien van gebruik
In overeenstemming met de wet financiën is hier het recht voor gebruik opgenomen.
In dit artikel is de verplicht tot het melden van vaartuigen opgenomen. In andere wet- en regelgeving is niet iets specifiek opgenomen voor het melden van vaartuigen bij het openbaar lichaam. Het betreft meldingen voor de aanvang van een verblijf in de haven. Maar ook een melding na vertrek van het vaartuig om de overgeslagen lading en bunkers op te geven. Voor het openbaar lichaam betekent dit een melding om de registratie van vaartuigen compleet te hebben.
Dit artikel regelt wie de betaling van een vaartuig uit voert. In de meeste gevallen zal dit de wettelijke vertegenwoordiger, de agent, zijn, maar ook een kapitein zou voor de betalingen kunnen zorgen.
Artikel 8 Maatstaven van heffing en belastingtarieven
Uit artikel 42, tweede lid, van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba blijkt dat de eilandsraad vrij is een heffingsmaatstaf te kiezen. Daarbij kan rekening worden gehouden met het beleid van de eilandsraad en met de praktijk van de belastingheffing. Ter voorbereiding op de vaststelling van de maatstaf in dit artikel 8, is onderzoek gedaan naar soortgelijke regelingen van andere publieke organen. Ook is een economische analyse gemaakt van de passende belastingtarieven.
Dit artikel hoort bij artikel 11 en het tarievenoverzicht. In het tarievenoverzicht is duidelijk aangegeven aan welke maatstaven het tarief voldoet op gebied van grondslag, eenheid en tijdvak.
Indien er onduidelijk over een toe te passen tarief, eenheid of tijdvak zou zijn is aangegeven dat de havenmeester bepaald. Dit is opgenomen om elke onduidelijkheid op te kunnen lossen.
De tarieven worden voor de overzichtelijkheid afgerond op hele dollars. Er wordt naar beneden afgerond om bij kleine bedragen de gebruiker niet te zwaar te belasten.
Dit artikel is een verdere toelichting op artikel 3, aanvang van gebruik. Dit artikel is echter meer toegespitst op vaartuigen, dus havengelden.
Er wordt aangegeven dat het bestuurscollege de tarieven mag wijzigen. Dit is vooral opgenomen om te stimuleren dat een jaarlijkse aanpassing met de inflatie wordt doorgevoerd.
Artikel 10 Geregistreerde vaartuigen
Geregistreerde vartuigen zijn de vaartuigen welke op grond van de Vaartuigenwet 1930 in het openbaar lichaam Sint Eustatius zijn geregistreerd. Het betreft over het algemeen kleinere vaartuigen. Dit artikel is opgenomen omdat deze vaartuigen als lokale vaartuigen en nagenoeg altijd in het havengebied een bijzondere plaats in de haven en op het eiland innemen. Op grond van de genoemde wet worden de vaartuigen geregistreerd en wordt de inventaris gecontroleerd in het kader van orde en veiligheid.
Om duidelijk te stellen hoe de verschillende eenheden worden toegepast is dat in dit artikel opgenomen. Alle in het tarievenoverzicht opgenomen eenheden zouden hier moeten zijn opgenomen.
Ook hier is opgenomen dat in geval van twijfel of onduidelijkheid de havenmeester de eenheid vaststelt.
Het artikel komt overeen met artikel 8.
In dit artikel is opgenomen om een aantal gebruikelijke vrijstellingen voor vaartuigen vast te stellen.
onder c zijn opgenomen vaartuigen welke voor de marien milieu verordening haven- of ankergeld betalen. Dit om te voorkomen dat vaartuigen dubbel betalen voor een havenbezoek. Aan de andere kant moet deze verordening worden aangepast om grote commerciële vaartuigen ankergeld te laten betalen. In artikel 18 van genoemde verordening is dat onmogelijk gemaakt;
onder g is om regelingen met vaartuigen te kunnen regelen of bestaande regelingen geldig te houden. Hoewel een gebruik beperkt moet worden om een zekere willekeur te vermijden zijn er een aantal voorbeelden die geregeld kunnen worden. De vaartuigen die bijna altijd in de haven zijn, maar geen geregistreerd vaartuig zijn kunnen we onder vallen. Het betreft dan onder andere de sleepboten in dienst van de terminal. Een regel kan worden gemaakt om de administratieve lasten te verminderen door bijvoorbeeld een overeenkomst voor havengebruik. Registratie en facturatie kan dan worden beperkt.
Dit artikel regelt de assistentie bij het meren en ontmeren van vaartuigen. In veel gevallen betekent dit het aannemen van trossen en meerlijn en van vaartuigen. dit is een dienstverlening van de haven die betaald moet worden. Er is geen verplichting opgelegd om deze diensten alleen door de haven uit te laten voeren.
Dit artikel is allen van toepassing op de publieke ligplaatsen.
Bij gebruik van de in het verlengde van de pier staande meerpalen is een vaartuig noodzakelijk. De kosten voor het meren en ontmeren dekken iet de kosten van een vaartuig en zijn bestemd voor meren of ontmeren op de pier. De kosten voor gebruik van een vaartuig worden daarom apart belast.
Deze titel is van toepassing op gebruik van diensten of faciliteiten verstrekt door het openbaar lichaam.
Geeft aan dat voor gebruik van publiek terreinen van het openbaar lichaam een vergoeding kan worden geheven. De tarieven voor deze vergoeding staan in het tarievenoverzicht vermeld.
Artikel 15 Gebruik publieke pier
Artikel 16 Overslag via publieke pier
Dit artikel regelt dat voor goederen die via de publieke pier worden geladen of gelost een vergoeding verschuldigd is. In tegenstelling tot de andere, niet publieke, havens waar lading wordt berekent met het vaartuig is hier gekozen om lading niet met het vaartuig te rekenen. Door het rekenen van piergeld wordt voor lading ook op publieke ligplaatsen een vergoeding betaald. voor deze constructie is gekozen omdat de meeste lading aangeland op publieke terreinen ookop het opstel terrein komt, waar deze vergoeding dan mee wordt gecombineerd.
Het openbaar lichaam beschikt over materieel wat wordt ingezet bij de afhandeling van goederen op het publieke haventerrein. Een terminal truck is op dit ogenblik niet operationeel, maar er is een vorkheftruck. De inzet van dit materiaal zijn kosten verbonden welke in het tarievenoverzicht zijn aangegeven.
Dit lid geeft aan dat alleen met een toestemming van de havenmeester goederen op het terrein mogen worden geplaatst. Dit artikel voorkomt dat er ongeoorloofd van het terrein gebruik wordt gemaakt. Dit betekent tevens dat de havenmeester een afgegeven toestemming met een redelijke termijn in kan trekken. Dit lid zal vooral gebruikt worden bij wanbetaling of overlast. Maar ook, naar oordeel van de havenmeester, te lang gebruik van het terrein.
De tarieven voor langer gebruik van het terrein nemen toe. Dit om misbruik van het terrein te voorkomen.
Opgenomen om voertuigen van (rijks) overheidsdiensten vrij stellen van betaling van gebruik van het terrein.
Een ontheffing kan worden gegeven bij bijzondere gevallen te bepalen door de havenmeester.
Hierbij moet worden gedacht aan speciale goederen die langer op het terrein moeten blijven voor afhandeling van formaliteiten of voor een speciaal project.
Zoals met deze zaken gebruikelijk moeten ontheffingen schriftelijk worden gegeven.
Het openbaar lichaam heeft een vaartuig wat wordt ingezet voor diensten en behoeve van derden. Om de bevoegdheden voor het vaststellen van regels voor het gebruik en de tarieven te regelen is dit artikel opgenomen. Het is één van de tarieven waar opname in het tarievenoverzicht wenselijk was om een compleet overzicht te houden.
Voor 2015 is er voor gekozen de tariefverhoging voor de overzeese reizen mee te nemen. Dit dient om de exploitatiekosten van het vaartuig te beheersen.
In het derde lid wordt aangegeven hoe een aanvraag moet geschieden. Dit is tevens opgenomen in het tarievenoverzicht als bijlage 3.
De publieke haven valt onder de internationale verplichtingen van ISPS. Voor de beveiliging van de publieke haven is dan ook een systeem van toegangspassen opgezet. Hierdoor is eer inzicht in de personen en voertuigen die op het haventerrein komen.
Alle bezoeker van de publieke haven moeten worden geregistreerd en worden voorzien van een pas. Voor niet frequente bezoekers worden dagpassen uitgegeven.
Regelmatige bezoekers van de publieke haven moeten een pas aanvragen voor een langere periode. Deze passen worden voorzien van naam en pasfoto. Om de kosten administratieve kosten hiervoor en gebruik van het haventerrein te dekken wordt een vergoeding hoervoor berekent.
Dit lid regelt een vrijstelling voor de betalingen voor personeel en voertuigen van havenpersoneel en overheidsdiensten. Deze personen maken voor de (rijks) overheid gebruik van de haventerreinen.
Om het openbaar lichaam te vrijwaren is hier aangegeven dat betreden van de terreinen altijd op eigen risico is en een toegangspas dan ook niet betekent dat het openbaar lichaam aansprakelijk is.
Titel 5 Betalingen en vertrekpas
Zoals voorheen wordt een vertrekpas alleen afgegeven als zekerheid van betaling is afgegeven. Voorheen vonden betaling contact plaats voor vertrek. Door de nieuwe werkwijze zal dat niet meer plaats kunnen vinden. in lid 3 van dit artikel is opgenomen dat het openbaar lichaam een zekerheid kan vragen. Volgens artikel 22 zevende lid is dit een verplichting boven de $ 1500, maar volgens dit artikel kan ook onder de $ 1500 een zekerstelling worden gevraagd.
Artikel 22 Facturering en betaling
Een artikel wat de betalingen nader beschrijft. De basis van dit artikel komt uit andere Nederlandse havengeld verordeningen.
Komt overeen met artikel 7 voor vaartuigen. Regelt wie de betalingen doet.
Onder de opgave wordt de melding van de agent voor het verstrekken van de gegevens voor de overslag van lading en bunkers verstaan.
Om een sluitende boekhouding te krijgen is het noodzakelijk dat er facturen worden gemaakt. Dit vermindert de kans op fraude en zal voor een accountant een beter inzicht in de betalingen geven.
Een betalingstermijn van 30 dagen is gebruikelijk bij facturen. Mogelijk is dit ook in BES belastingwetgeving vastgelegd.
Een artikel om te voorkomen dat gebruikers geld inhouden om mogelijke ten onrechte betaald betalingen te compenseren. Vooral bedoelt om acties van betalingen en compensatie bij het openbaar lichaam te houden en niet bij de gebruiker.
In tegenstelling tot de huidige werkwijze zal met de nieuwe werkwijze betaling pas achteraf plaats kunnen vinden, dus na vertrek van een vaartuig. Om risico’s hierbij voor het openbaar lichaam te verminderen is de mogelijkheid van een borg of bankgarantie geregeld. Er is voor een minimum bedrag van $ 1500 gekozen om de operaties bij kleine betalingen niet te verstoren. Diensten onder dit bedrag zijn meestal direct aan de publieke pier gerelateerd en betreft over het algemeen terugkerende operaties. Om meer zekerheid over de betalingen te hebben kan een zekerstelling conform artikel 21 derde lid worden gevraagd.
Artikel 23 Algemene Bestedingsbelasting (ABB)
Indien op een bepaalde dienst een ABB moet worden toegepast kan dat volgens dit artikel worden geregeld. Op dit ogenblik wordt ABB niet toegepast op diensten verstrekt door de havendienst.
Titel 6 Uitvoering en slotbepalingen
Dit zijn vooral artikelen die in elke verordening voorkomen om de verordening ene plaats tegeven en officeel te benoemen en van kracht te laten worden.
De uitvoering van de verordening is neergelegd bij de havenmeester. Als hoofd van dienst zeehaven heeft hij het toezicht op de registratie en facturatie van vaartuigen die de haven aandoen. Ook de uitvoering van diensten of faciliteiten door de havendienst vallen onder hem. In dit artikel is geregeld dat de mensen van de haven de uitvoering van deze verordening doen.
Artikel 25 Toepasselijk recht en geschillen
Een artikel om de verordening een plaats binnen andere wet- en regelgeving te geven.
Artikel 26 Overgangsbepalingen
Regelt het intrekken van de oude verordening en voor zaken die zich voordeden terwijl deze verordening van toepassing was.
Artikel 27 Inwerkingtreding, citeertitel
De verordening zal van kracht worden op 1 januari 2015.
C. Toelichting op de tarieventabel
Het tarievenoverzicht maakt deel uit van de verordening. In het tarievenoverzicht zijn diensten opgenomen die door het openbaar lichaam voor en door de haven worden verstrekt. Deze tarieven gelden niet voor het onderwaterpark, zoals omschreven in de Marien Milieu verordening. Voor activiteiten binnen het onderwaterpark is immers de Marien Milieu verordening van toepassing en het daarmee aanverwante eilandsbesluit, houdende algemene maatregelen, van 25 maart 1996 regelende de voorwaarden waaronder vergunningen worden afgegeven om vulstations te exploiteren, personen te vervoeren en/of duikers te begeleiden in het marien park, de in het marien park geldende voorwaarden van ankering en ankergelden en het vaststellen van de hoogte van de te heffen leges op vergunningen betrekking hebbende op het marien park.
Het tarievenoverzicht bestaat uit een aantal tabellen met een aantal korte toelichtingen op de tabel. Bij de tabellen staat een verwijzing naar het betreffende artikel of artikelen van de verordening.
Hoewel het tarievenoverzicht niet zelfstandig zonder de verordening moet worden gelezen zal voor de meeste gebruikers het tarievenoverzicht voor het dagelijks gebruik voldoende zijn. Bij twijfel is het altijd noodzakelijk de verordening te raadplegen.
Er is aandacht besteed aan de tariefstelling, de kostendekkendheid voor de haven, infrastructuur en verleende diensten. Tegelijkertijd is gekeken naar omliggende havens en Europese zeehavens, met waar mogelijk een vergelijkbare dienstverlening als op Sint Eustatius.
Is de basistabel voor de havengelden, die gelding hebben voor het haven. Als tijdvak is gekozen voor een week. Slechts een klein deel van de schepen, ongeveer 5 procent, ligt minder dan een week in de haven. Schepen die langer in de haven zouden liggen krijgen een verlenging van het tarief.
Geeft een overzicht van de tarieven zoals die voor de overslag van lading worden toegepast. De overgeslagen hoeveelheid lading wordt vermenigvuldigd met het tarief.
Voor geregistreerde vaartuigen is een apart tarief gemaakt. Onder de commerciële vaartuigen vallen de schepen van de duikbedrijven, maar ook een aantal vaartuigen van de terminal valt hier onder.
Door de constructie en afmetingen van de publieke pier is deze geschikt voor schepen tot ongeveer 5000 bruto ton. Het is dan ook niet noodzakelijk de tabel veel verder door te zetten als deze maat. Om toch alle bruto tonnages gedekt te hebben is gekozen om het maximum hoog te kiezen.
In deze tabel staan de tarieven voor het eilandmaterieel. Er geldt een tarief per uur en per handeling zoals dat ook tegenwoordig al wordt gebruikt. De tarieven zijn gekozen met als achtergrond de kosten van beheer en onderhoud en tegelijkertijd is een tarief als gebruikelijk binnen de regio neergezet.
Er is voor gekozen om ook de tarieven voor het vaartuig van het openbaar lichaam, Waterman, op te nemen. Hierdoor zijn de tarieven in gebruik bij de haven allemaal in één document vastgelegd. De hoogte van de tarieven beogen de exploitatie kosten van het vaartuig te dekken, maar doen dat op dit ogenblik nog niet. Een verdere verhoging zou echter de exploitatie onmogelijk maken doordat er niet meer concurrerend kan worden gewerkt.
Dit zijn de tarieven zoals die worden gebruikt voor de overslag van goederen aan de publieke pier. Alle goederen kunnen met de tabel worden berekent. Het tarief geldt voor oplag op het haventerrein. Het tarief is voor 8 dagen. Doordat de eiland bevoorrading vaakmet dezelfde schepen gebeurt en deze wekelijks terug keren is gekozen voor een periode van 8 dagen.Containers op een zekere dag van de week kunnen op dezelfde dag van de volgende week weer worden opgehaald zonder een overschrijding van het tijdvak. Omdat het opstel terrein niet heel groot is en daardoor niet is bedoelt voor langdurige opslag is er voor gekozen om de tarieven na het gekozen tijdvak snel toe te laten nemen.
In deze tabel staan de tarieven voor de beveiliging en de vertrekpas. Er is voor vaste gebruikers gekozen voor een kwartaal en jaar tarief.