Organisatie | Kapelle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Informatieverordening gemeente Kapelle |
Citeertitel | Informatieverordening gemeente Kapelle |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | automatisering en informatisering |
geen
Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-07-2017 | 16-05-2017 | nieuwe regeling | 09-05-2017 Gemeenteblad, 2017, nr 112722 | 2017/34 |
Informatieverordening gemeente Kapelle
betreffende de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, het aanwijzen en het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op het beheer van de informatie, voor zover die niet is overgeplaatst naar de archiefbewaarplaats;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Hoofdstuk 2 De zorg van burgemeester en wethouders voor informatie
De archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 31 van de wet en artikel 4 van de Dienstverleningsovereenkomst Zeeuws Archief – gemeente Kapelle bevindt zich in het Zeeuws Archief te Middelburg
Burgemeester en wethouders zorgen voor voldoende en doelmatige archiefruimten.
Burgemeester en wethouders zorgen voor de aanwijzing van de beheerder(s) van informatie die niet naar de archiefbewaarplaats is overgebracht.
Burgemeester en wethouders zorgen dat jaarlijks op de begroting van de gemeente voldoende middelen worden geraamd voor het dekken van de kosten van het informatiebeheer alsmede voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden die aan het beheer van alle gemeentelijke informatie verbonden is.
Burgemeester en wethouders stellen voorschriften vast voor het beheer van de informatie die niet naar de archiefbewaarplaats is overgebracht.
Burgemeester en wethouders, gehoord de archivaris, zorgen conform artikel 16 van de Archiefregeling voor het inrichten en in stand houden van een kwaliteitssysteem waarin toetsbare eisen worden gesteld aan het beheer van de informatie.
Burgemeester en wethouders zien erop toe, dat bij deelname door de gemeente in privaatrechtelijke rechtspersonen die publiekrechtelijke taken uitvoeren, het beheer van informatie bij deze rechtspersonen geschiedt volgens de bepalingen van de wet.
Burgemeester en wethouders leggen door middel van een verslag tenminste eenmaal per jaar verantwoording af aan de gemeenteraad over hetgeen zij hebben gedaan ter uitvoering van artikel 30 van de wet. Zij voegen daarbij alle formele verslagen en/of adviezen die door de archivaris aan hen zijn uitgebracht in verband met het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op het beheer van de informatie die niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Hoofdstuk 3 Toezicht van de archivaris op het beheer van de informatie die niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats
De archivaris is, overeenkomstig artikel 32, lid 2 van de wet, belast met het toezicht op het beheer van de informatie die niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
De archivaris is bevoegd, ter uitoefening van het hem bij artikel 32, lid 2 van de wet opgedragen toezicht, zich onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid te doen vervangen door een of meerdere ambtenaren die in het bezit zijn van een diploma archivistiek als bedoeld in artikel 22 van de wet.
De beheerder(s) verstrekken aan de archivaris of aan degene die namens hem met het toezicht is belast, inlichtingen die voor een goede uitvoering van het toezicht noodzakelijk zijn en verlenen de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van de informatie alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin informatie is opgenomen.
De beheerder doet aan de archivaris tijdig mededeling van het voornemen om aan burgemeester en wethouders een voorstel te doen tot:
De archivaris doet tenminste eenmaal per jaar verslag aan burgemeester en wethouders betreffende de uitoefening van het toezicht.
Deze verordening treedt in werking op 16 mei 2017.
De Archiefverordening gemeente Kapelle 2013 wordt ingetrokken.
Deze verordening wordt aangehaald als Informatieverordening gemeente Kapelle.