Organisatie | Zoetermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoetermeer houdende Subsidieregeling 2016 |
Citeertitel | Subsidieregeling 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
art. 4:81 Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-06-2017 | artikel 1, 2.3.3, 2.3.4 | 23-05-2017 | DOC-2017-002787 | ||
11-06-2016 | 02-06-2017 | nieuwe regeling | 31-05-2016 | 2016-000428 |
Burgemeester en wethouders van Zoetermeer,
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Overwegende dat het gewenst is overeenkomstig artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Zoetermeer 2016 nadere regels te stellen, waarin vastgelegd wordt welke activiteiten in aanmerking komen voor subsidie en, voor zover van toepassing, welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen, hoe de subsidie wordt berekend en hoe de subsidiebedragen worden uitbetaald;
Deze regeling is van toepassing op alle subsidieverlening op basis van de Algemene subsidieverordening Zoetermeer 2016 (hierna te noemen: Asv), met uitzondering van de subsidies waarvoor een bijzondere subsidieregeling of een subsidietender is vastgesteld. Bij strijdigheid van een bepaling van een bijzondere subsidieregeling met deze algemene regeling gaat de bijzondere regeling voor.
De subsidieaanvrager kan zijn een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid of een natuurlijke persoon.
Subsidie kan worden aangevraagd voor activiteiten die bijdragen aan de in de programmabegroting opgenomen beleidsdoelstellingen, waaronder in ieder geval worden verstaan:
Programma 1: Iedereen werkt, leert en/of doet naar vermogen mee
Programma 2: Vergroten zelfredzaamheid en participatie door:
Programma 4: Stimuleren vrije tijdsklimaat: cultuur, sport, evenementen door:
2.3.1 Vastgesteld wordt of aan alle indieningsvereisten is voldaan. Vervolgens worden aanvragen getoetst aan de weigeringsgronden van artikel 7 van de Asv.
2.3.2 De beoordeling van de vraag of een aanvraag om subsidie binnen het beleid van de gemeente voldoende prioriteit heeft , vindt plaats door toekenning van punten voor de volgende onderdelen:
2.3.3 De toekenning van punten vindt plaats door ten minste twee ter zake deskundige medewerkers van de gemeente.
2.3.4 Een aanvraag komt niet in aanmerking voor subsidie als er minder dan 70 van de 100 punten zijn toegekend.
Per programma wordt gestreefd naar een evenwichtige verdeling van de beschikbare middelen. Dit betekent dat wanneer als resultaat van de beoordeling van de afzonderlijke voorstellen, twee of meer voorstellen met dezelfde strekking voor subsidiering in aanmerking zouden komen, er alleen subsidie verleend wordt aan de hoogst scorende aanvrager, of dat een aan één partij afzonderlijk te verstrekken subsidiebedrag verdeeld wordt over meerdere aanvragers.
Indien de subsidieaanvrager bij zijn aanvraag aangeeft voor het uitoefenen van zijn activiteiten huisvesting nodig te hebben en de huisvestingslasten onderdeel uit maken van de aan te vragen subsidie, kan aan de beschikking tot subsidieverlening de verplichting worden verbonden om de activiteiten van de subsidieaanvrager te laten plaatsvinden in of op een gemeentelijke accommodatie. Dit geldt voor zover de gemeentelijke accommodatie geschikt is om deze activiteiten uit te oefenen, dan wel daartoe redelijkerwijs geschikt te maken is.
De verantwoordingseisen zoals opgenomen in artikel 12 en 13 van de Asv, zijn ook van toepassing op subsidies van de gemeente Zoetermeer die zijn gebaseerd op rijksbijdragen, doeluitkeringen e.d. Wanneer het Rijk aanvullende eisen stelt, die gevolgen hebben voor de verantwoording door de subsidieontvanger, dan worden deze in de subsidiebeschikking van de gemeente opgenomen.
De indeling van de balans is in principe gelijk aan die van voorafgaande jaren. Eventuele veranderingen worden toegelicht, onder meer door middel van een cijfermatige analyse van de verschillen. De balans met toelichting verschaft inzicht in eventuele reserves en voorzieningen en plannen tot aanwending daarvan. Af- en toenames in het verslagjaar worden toegelicht.
Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking.
Ondertekening, Zoetermeer 31 mei 2016
de secretaris, de burgemeester,
drs H.M.M. Koek Ch.B. Aptroot
Bijlage bij subsidieregeling 2016
Controleprotocol gemeente Zoetermeer 2012
Dit protocol is bestemd voor het bestuur en de accountant van de door de gemeente Zoetermeer gesubsidieerde instelling, hierna te noemen: subsidieontvanger. Het bestuur is verantwoordelijk voor het ter kennis stellen van dit protocol aan de accountant.
In verband met de aanvraag tot vaststelling van subsidie geeft de subsidieontvanger opdracht tot onderzoek van de verantwoording. De accountant onderzoekt of de verantwoording voldoet aan de daaraan gestelde eisen met in achtneming van dit controleprotocol. De accountant geeft de uitslag van zijn onderzoek weer in een schriftelijke verklaring over de verantwoording.
In dit controleprotocol is de reikwijdte van de accountantscontrole aangegeven, evenals de wijze waarop over de uitkomsten van deze controle dient te worden gerapporteerd.
De controleverklaring, zoals bedoeld in art. 13b Algemene subsidieverordening Zoetermeer 2016 geeft een oordeel over:
Verplichtingen vloeien rechtstreeks voort uit (d.w.z. zijn geregeld in) titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening Zoetermeer 2016, (voor zover van toepassing) de specifieke verordening, genoemd in de subsidiebeschikking, en de subsidieregeling 2016 óf zijn op grond van deze regelgeving opgelegd bij de subsidieverlening.
Een accountant kan vier soorten verklaringen afgeven, afhankelijk van de geconstateerde onjuistheden in de verantwoording/besteding of onzekerheden in de controle, gemeten in procenten van de subsidiabele kosten:
Daarnaast wordt door de accountant een rapport van feitelijke bevindingen uitgebracht indien een andere verklaring wordt verstrekt dan een goedkeurende, of indien een goedkeurende verklaring wordt verstrekt, met toelichtende paragraaf. Dit rapport dient gelijktijdig met de controleverklaring overlegd te worden. Goedkeurings- en rapportagetoleranties zijn aan elkaar gelijk.
Review van de accountantscontrole
De externe accountant van de gemeente Zoetermeer, of een door de gemeente aan te wijzen toezichthouder, kan een review uitvoeren op de uitgevoerde accountantscontrole inzake de verantwoording. De met de controle van de verantwoording belaste accountant, verstrekt de toezichthouder die namens de gemeente de review uitvoert, desgevraagd alle inlichtingen en bescheiden op een wijze zoals deze laatste dat wenselijk acht.
Voor de strekking van de controleverklaring - goedkeurend, met beperking, oordeelonthouding of afkeurend - zijn de volgende toleranties bepalend:
Alle geconstateerde onjuistheden die herstelbaar zijn, dienen te worden gecorrigeerd. Dat geldt ook voor onjuistheden waarbij de tolerantiegrens niet wordt overschreden. De niet herstelde onjuistheden wegen mee in de oordeelsvorming over de getrouwheid en rechtmatigheid van de verantwoording.