Organisatie | Zoetermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidiekader 2018 |
Citeertitel | Subsidiekader 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
art. 2 Algemene subsidieverordening Zoetermeer 2016
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2017 | 01-06-2018 | nieuwe regeling | 23-05-2017 | DOC-2017-002392 |
Burgemeester en wethouders van Zoetermeer,
Overwegende dat het gewenst is overeenkomstig artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Zoetermeer 2016 nadere regels te stellen ter uitwerking van artikel 2.3.2 van de subsidieregeling 2016; om voor de jaarsubsidies 2018 vast te leggen welke aspecten betrokken worden bij de beoordeling van het belang van activiteiten voor de uitvoering van gemeentelijk beleid:
1. Subsidieplafonds jaarsubsidies 2018
Het college stelt voor de jaarsubsidies 2018 de volgende subsidieplafonds vast:
Om te sturen op de inzet van middelen zodat we voor onze inwoners het beste bereiken wordt gewerkt met subsidieplafonds. Het totaal aan te verlenen subsidies per programma kan niet hoger zijn dan het plafond dat voor dit programma is vastgesteld. Omdat deze plafonds worden vastgesteld voordat de begroting 2018 is vastgesteld hebben burgemeester en wethouders op basis van artikel 3, lid 1, de bevoegdheid om deze plafonds te verlagen wanneer de behandeling van de begroting 2018 door de raad daartoe aanleiding geeft.
2. Beoordeling van het belang van activiteiten voor de uitvoering van gemeentelijk beleid
Het budget wordt verdeeld op basis van een kwalitatieve beoordeling en rangschikking van de voorstellen. De beoordelingscriteria en het systeem van toekennen van punten is vastgelegd in artikel 2.3 van de Subsidieregeling 2016.
Ter uitwerking van dit artikel wordt hieronder aangegeven welke aspecten betrokken worden bij de beoordeling van het belang van activiteiten voor de uitvoering van gemeentelijk beleid.
Maatwerk in spelen en leren en beperken uitval in onderwijs (Programma 1.1 en 1.2)
In dit programma willen we de volgende doelstellingen en effecten bereiken:
Voor ieder kind, iedere jongere of volwassene wordt gezocht naar een passende speel- (0-4 jaar) of leeromgeving (4-27 jaar) zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. De subsidies onder deze doelstelling worden met name preventief ingezet.
Beperken uitval in het onderwijs
Voor ieder kind en iedere jongere kan (maatwerk) begeleiding ingezet worden zodat voorkomen wordt dat hij of zij uitvalt in het onderwijs.
Accenten bij de beoordeling van de subsidies onderwijs 2018
Voorzien in noodzakelijke middelen van bestaan/armoedebeleid (Programma 1.4)
De subsidies die in dit programma verstrekt worden, dragen eraan bij dat problemen als gevolg van armoede opgelost of voorkomen worden. Hiervoor worden jaarlijks subsidie verstrekt aan:
Na besluitvorming door de raad in het najaarsdebat is bekend voor welke zaken en hoe de Klijnsma gelden voor armoedebestrijding onder kinderen ingezet worden.
Bevorderen opgroeiklimaat en zorg op maat voor jongeren (Programma 2.1 en 2.2)
Met name voor de financiering van activiteiten onder programmadoelstelling 2.1 worden subsidies verstrekt. De financiering van zorg onder doelstelling 2.2 vindt voornamelijk plaats via inkoopcontracten. Ook het schoolmaatschappelijk werk voor het primair onderwijs in Zoetermeer wordt vanaf 2018 via een aanbesteding ingekocht. Dit betekent dat er voor het uitvoeren van deze dienst geen subsidie meer verleend zal worden door de gemeente.
Opvoedproblemen ontstaan of blijven bestaan door een samenspel van factoren op het niveau van het gezin, de sociale omgeving en de hulpverlening. Binnen dit programma willen we (verdere) problemen voorkomen door preventieve jeugd- en gezinsondersteuning die erop gericht is de afstemming tussen deze factoren te versterken. De leefwereld van kinderen en hun ouders staat hierbij centraal. Juist het benutten en versterken van de kracht van het gezin in zijn sociale omgeving is het startpunt van de hulpverlening.
Om oplossingsgericht te kunnen werken, wordt van organisaties verwacht dat zij met hun preventieve ondersteuningsaanbod aansluiting vinden bij de meest voorkomende risicofactoren en bij de meest recente ontwikkelingen.
Uit recente onderzoeken komt een aantal risicofactoren naar voren die de kans op het gebruik van jeugdhulp vergroten 1 . Bij de ontwikkeling van een passend aanbod preventieve jeugd- en gezinsondersteuning in 2018 wordt, uitgaande van deze analyses, ingezet op de volgende risicofactoren:
De gemeente hecht belang aan de beschikbaarheid van passend aanbod in relatie tot al deze vraagstukken. Het huidige aanbod richt zich op het voorkomen van een deel van deze risico’s. Dit betekent dat er vanaf 2018 een budgettaire verschuiving zal plaatsvinden om het aanbod meer te laten aansluiten.
Van organisaties wordt verwacht dat zij gezinnen, jeugdigen en hun sociale omgeving ondersteunen bij het oplossen en beheersbaar maken van kwetsbaarheid en het versterken van de eigen mogelijkheden. Om de eigen kracht van jongeren en gezinnen te versterken wordt ingezet op de volgende onderdelen:
De strategie hiertoe moet duidelijk terug te vinden zijn in de subsidie aanvraag.
De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in het versterken van onderlinge afstemming. Organisaties in de stad zijn hierdoor bekend met elkaars aanbod en kunnen, indien nodig, snel naar elkaar doorverwijzen.
In 2018 wordt verwacht dat organisaties veel meer inzetten op het samen ontwikkelen en vernieuwen van aanbod, gericht op een doelstelling m.b.t. de bovengenoemde risicofactoren. Dat betekent dat van organisaties verwacht wordt dat de subsidie aanvraag de onderlinge afspraken hierover reflecteert. Indien mogelijk vragen organisaties gezamenlijk een subsidie aan om een overkoepelende doelstelling te bereiken. De beoordeling van de subsidie aanvragen en de gesprekken hierover tussen de gemeente en de organisaties zullen vanuit dit uitgangspunt ook (deels) groepsgewijs plaatsvinden.
Langer zelfstandig wonen, bevorderen gezondheid, veiligheid en welbevinden meedoen naar vermogen (Programma 2.3, 2.4 en 2.5)
In dit programma willen we de volgende doelstellingen en effecten bereiken:
(Langer) zelfstandig wonen en ‘Meedoen naar vermogen (ongeacht aard v/d beperking)
Bevorderen gezondheid, veiligheid en welbevinden
De tender mantelzorg- en vrijwilligersondersteuning loopt per 1-1-2018 af. Aan de opdracht voor het samenwerkingsverband dat de tender gewonnen had is met ingang van 2016 ook cliëntondersteuning toegevoegd. Het college van B&W wil voor het subsidiejaar 2019 opnieuw een opdracht uitzetten om te komen tot een meerjarenafspraak, voor in ieder geval de drie onderwerpen gezamenlijk, maar wellicht ruimer. Dit zal gebeuren op basis van een nader uit te werken visie en programma van eisen. Vooruitlopend hierop wordt voor het subsidiejaar 2018 in ieder geval extra aandacht gevraagd voor de GGZ doelgroep en voor het groepsgewijs inzetten van vrijwilligers en voor eenmalige activiteiten. Voorstellen ingediend door een samenwerkingsverband dat zich in samenwerking en binnen de grenzen van het subsidieplafond richt op alle doelgroepen en thema’s hebben de voorkeur.
Vanaf 2018 wordt het budget ten behoeve van bemoeizorg en preventie maatschappelijke opvang van de gemeente Den Haag overgedragen aan de regiogemeenten, en dus ook de gemeente Zoetermeer. Daarmee kan beter worden aangesloten bij de verschillende lokale situaties. De kaders voor de inzet van het budget (via inkoop of subsidie) worden na besluitvorming van de raad hierover bekend gemaakt.
Binnen de wijkverpleging worden twee functies onderscheiden: de medische, cliëntgerichte functie en de wijkgerichte functie. Bij deze laatste functie werkt de wijkverpleegkundige integraal en over de verschillende domeinen heen. De kracht van deze manier van werken is dat zwaardere zorg in veel gevallen voorkomen kan worden, waardoor kosten worden bespaard. De zorgverzekeraar financiert de medische functie. De zorgverzekeraars vragen aan de gemeente de financiering van de wijkgerichte functie op zich te nemen. Dit zal gebeuren door de betreffende organisatie subsidie te verlenen.
Vanuit hun nieuwe rol als sociaal makelaar ondersteunt Palet Welzijn organisaties bij het opzetten van welzijnsactiviteiten voor ouderen. Organisaties die deze activiteiten organiseren kunnen contact opnemen met Palet. Subsidieaanvragen voor welzijnsactiviteiten voor ouderen worden doorverwezen naar Palet Welzijn.
Stimuleren vrije tijdsklimaat: cultuur, sport, evenementen (Programma 4.1 en 4.2)
Breed toegankelijke en aantrekkelijke vrijetijdsvoorzieningen (Cultuur)
De subsidies die in dit programma verstrekt worden dragen er aan bij dat er laagdrempelig toegankelijke culturele voorzieningen beschikbaar zijn en dat er bruis is in de stad. Hiervoor worden jaarlijks subsidies verleend aan:
Bruis, levendige stad: Subsidiering amateurkunst in 2018
Met het cultuurfonds wordt besproken of het fonds vanaf 2018 de subsidieverlening voor de kleine amateurverenigingen overneemt. Daarbij geldt het uitgangspunt dat er in ieder geval voor 2018 geen ingrijpende beleidswijzigingen ten opzichte van de afgelopen jaren plaatsvinden. De betreffende organisaties worden medio juni uitgenodigd voor een gesprek met de cultuurmakelaar en gemeente om van gedachten te wisselen over de toekomst. Zij worden dan tevens geïnformeerd over de te volgen procedure voor de aanvragen voor 2018.
Bruis, levendige stad: tijdelijke impuls verbinding sport aan maatschappelijke doelstellingen
In de ‘Sportagenda 2017 en verder’ (maart 2017) staat opgenomen dat we de sport en maatschappelijke doelstellingen in hogere mate aan elkaar willen verbinden. Hiernaast willen we aanvullende aandacht besteden aan sportparticipatie van specifieke doelgroepen. Hiertoe is al voor 2017 t/m 2019 een tweetal tijdelijke impulsbudgetten vrijgemaakt.
In 2018 zullen de hiervoor vrijgemaakte impulsbudgetten verdeeld worden op basis van uitgeschreven ‘uitdagingen’ waar een bedrag aan gekoppeld wordt om deze uitdaging op te pakken. Sportaanbieders kunnen in aanmerking komen voor het bedrag door (samen met andere sportaanbieders/professionele partners) een idee in te dienen hoe zij de uitdaging aangaan. Er wordt hiervoor een aparte tijdelijke subsidieregeling vastgesteld (Sport als supporter van Zoetermeer). Aanvragen kunnen worden ingediend tussen 15 september en 15 oktober 2017.
Om te zorgen voor bruis in de stad worden daarnaast subsidies verleend aan evenementen die voldoen aan de criteria uit de evenementennota. Dit maakt geen onderdeel uit van dit subsidiekader.