Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Alkmaar

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Alkmaar
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 
  2. Wet bescherming persoonsgegevens 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-01-201104-10-2012Bijlage I

04-01-2011

Officiële Mededelingen, 23-02-2011

07-10-201004-01-2011nieuwe regeling

09-09-2010

Officiële Mededelingen, 06-10-2010

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Alkmaar;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders, bijlage nr. 93;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;

besluit:

vast te stellen de navolgende:

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a)

    de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Staatsblad 2001, nr. 180);

  • b)

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c)

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d)

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • e)

    beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;

  • f)

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de GBA wordt gevoerd;

  • g)

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • h)

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • i)

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2 Beheer van de GBA

  • 1.

    Beheerder van de GBA is het hoofd van de afdeling indirecte klantcontacten.

  • 2.

    Bewerker van de GBA is een bij besluit van de verantwoordelijke contractueel aangewezen instantie, welke instantie werkzaamheden verricht als genoemd in artikel 15 van de wet.

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1.

    Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden gegevens verstrekt aan gemeentelijke afdelingen.

  • In bijlage I, door de verantwoordelijke vast te stellen, staat vermeld om welke gegevens het gaat, aan welke afdeling ze worden verstrekt, door wie de registratie wordt beheerd en voor welk doel de verstrekking plaatsvindt.

  • 2.

    Door de beheerders van de andere gemeentelijke registraties als genoemd in bijlage I worden/wordt:

    • a.

      gegevens opgehaald vanuit de GBA en opgenomen in de betreffende registratie, waarbij een binnengemeentelijke afnemersindicatie wordt geplaatst op de persoonslijst van betrokkene;

    • b.

      mutaties ontvangen van op de persoonslijst van ingeschrevene aangebrachte actualiseringen waar een binnengemeentelijke afnemersindicatie voorkomt op de persoonslijst;

    • c.

      opgave ontvangen van eerste inschrijvingen op grond van geboorte en vestiging in de GBA.

  • 3.

    De persoonsgegevens kunnen uit de GBA direct aangeleverd worden aan het DataDistributieSysteem. Deze persoonsgegevens worden vervolgens ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers aangeboden voor het uitoefenen van hun wettelijke c.q. publiekrechtelijke taken.

Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam binnen de sector Publiekszaken;

  • c.

    de door de beheerder aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires werkzaam c.q. stage lopend binnen de sector Publiekszaken;

  • d.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

  • e.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA, de binnengemeentelijke afnemers genoemd in de door de verantwoordelijke vast te stellen bijlage I voor wat betreft de in deze bijlage genoemde gegevens en onder vermelding van welk doel waarvoor de gegevensverstrekking plaatsvindt.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden systematisch gegevens verstrekt aan binnengemeentelijke afnemers. In de door de verantwoordelijke vast te stellen bijlage I van deze verordening is aangegeven welke binnengemeentelijke afnemers welke gegevens ontvangen ten behoeve van welk doel.

Artikel 6 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan de in de door de verantwoordelijke vast te stellen bijlage II vermelde instanties op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 7 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het door de verantwoordelijke vastgestelde ‘Handboek Beveiliging GBA’.

Artikel 8 Verplicht gebruik persoonsgegevens

De afnemer is verplicht de gegevens die worden ontleend aan de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens of die daaraan zijn aangehaakt onverkort te gebruiken bij de vervulling van zijn taak.

Artikel 9 Terugmeldingsplicht

  • 1.

    De in artikel 3, 4 en 5 genoemde binnengemeentelijke afnemers doen van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens, die zij uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ontvangen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen, mededeling aan de landelijke TerugMeldVoorziening GBA (TMV GBA).

  • 2.

    De verplichting van een binnengemeentelijke afnemer tot het doen van de in lid 1 genoemde mededeling geldt slechts voor zover de afwijking een gegeven betreft dat aan hen op grond van dit reglement verstrekt kan worden.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11 Slotbepaling

  • 1.

    De ‘Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens’, zoals vastgesteld op 5 april 2007, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking één dag na de bekendmaking ervan in de Officiële Mededelingen.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 4.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor het beheer van de GBA.

Ondertekening

Alkmaar,

De raad voornoemd,

voorzitter,

griffier,

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van ….

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA, termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.

Artikel 2 Beheer

Als beheerder is aangewezen het hoofd van de afdeling indirecte klantcontacten.

Artikel 3 Verbanden met andere registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. De verantwoordelijke, in casu het college van burgemeester en wethouders, dient in een door haar vast te stellen bijlage precies vast te leggen welke verbanden tussen de verschillende administraties zijn gelegd.

In artikel 4 tot en met 6 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang is het door middel van een “online verbinding” kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Onderdeel a, b en c regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren van de sector Publiekszaken tot de GBA. Onderdeel d regelt de toegang van een bewerker en diens medewerker tot de GBA. Onderdeel e regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.

Artikel 5 Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers worden wel ‘systematisch’ gegevens verstrekt zonder dat zij rechtstreekse toegang tot de GBA hebben. Gedacht moet worden aan periodieke selecties.

Deze verstrekkingen worden in een bijlage inzichtelijk gemaakt.

Artikel 6 Overige verstrekkingen

In dit artikel worden de verstrekkingen aan “vrije derden” geregeld, die het college van burgermeester en wethouders toestaat op grond van artikel 100. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 Wet GBA stelt.

Deze voorwaarden zijn:

  • -

    Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk.

  • -

    In de gemeentelijke verordening moet per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangeven.

  • -

    Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voorzover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene danwel van de rechten of vrijheden van anderen.

  • -

    Nagegaan moet worden of de verstrekking gerechtvaardigd is door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.

  • -

    Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit.

  • -

    Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet men nagaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is. Of landen een passend beschermingsniveau bieden, kan worden nagevraagd bij het Cbp.

  • -

    Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt: 'algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot danwel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot danwel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden'.

Artikel 7 Beveiliging

Stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

Artikel 8 Verplicht gebruik

In verband met de opname van de GBA in het stelsel van basisregistraties wordt het gebruik van de gegevens hieruit verplicht.

Artikel 9 Terugmeldingsplicht

Op grond van artikel 62, lid 2 wet GBA worden in dit artikel de verplichtingen van binnengemeentelijke afnemers vastgelegd om inlichtingen te verschaffen die van belang zijn voor de bijhouding van de basisadministratie.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

Hierin wordt geregeld dat het college van burgemeester en wethouders, als verantwoordelijk

orgaan, bevoegd is over onvoorziene gevallen te besluiten.

Artikel 11 Slotbepaling

Citeertitel, datum van inwerkingtreding en ter inzagenlegging worden hierin geregeld.