Organisatie | Zwijndrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning |
Citeertitel | Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Zwijndrecht |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage 2 |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-05-2017 | 01-01-2017 | Nieuwe regeling | 16-05-2017 | 2017-14293 |
Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand
De bijstand, bedoeld in het eerste lid onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de gemeentesecretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de gemeentesecretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.
De gemeentesecretaris ziet toe op een werkbaar evenwicht tussen het aantal malen dat een beroep gedaan wordt op het verlenen van ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1 eerste lid en de beschikbare capaciteit van de reguliere ambtelijke organisatie.
Hoofdstuk 2 Fractieondersteuning
In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot als bedoeld in artikel 7 naar rato verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Bij splitsing/samenvoeging van (een) fractie(s) worden de op grond van artikel 8, tweede lid, vastgestelde bijdragen naar rato opnieuw berekend per de 1e dag van de maand, volgend op de maand waarin de nieuwe fractie(s) voor de eerste keer in de nieuwe setting aan de vergaderingen van de raad deelnemen.
Dit betekent dat als een overschot per 31 december meer bedraagt dan het jaarlijkse bedrag van de fractievergoeding dat mag worden toegevoegd aan het volgend jaar, tot een maximum van twee keer de fractievergoeding voor het volgende jaar, het meerdere wordt binnen 1 maand na het indienen van de verantwoording van het voorgaande jaar teruggestort aan de gemeente.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 mei 2017.
de voorzitter de griffier,
D.J. Schrijer N. Kanters
Bijlage 1 Toelichting verordening
Toelichting bij de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Zwijndrecht
Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33 van de Gemeentewet. Dit artikel legt expliciet vast dat de raad én individuele raadsleden een recht op ambtelijke bijstand hebben. Voor politieke groeperingen bestaat daarnaast een recht op fractieondersteuning. De uitwerking van deze rechten moet bij verordening worden geregeld.
De verordening is niet bedoeld om formele barrières op te werpen die het verlenen van bijstand aan raadsleden bemoeilijken. Een raadslid kan een beroep doen op de griffier voor ondersteuning.
De uiteindelijke beslissing over het niet verlenen van ambtelijke bijstand is voorbehouden aan de burgemeester. Het ligt voor de hand dat hij hierover overleg voert met de gemeentesecretaris en de griffier (en zo nodig ook het betrokken raadslid). Uiteraard kan de raad via de gebruikelijke weg hierover de burgemeester verzoeken verantwoording af te leggen (artikel 180 Gemeentewet).
Naast het beroep doen op ambtelijke bijstand hebben fracties de mogelijkheid om ondersteuning in te schakelen bij de uitvoering van de politieke taken. Hiervoor stelt de raad jaarlijks bij de begroting een bedrag vast voor fractieondersteuning.
De verordening schrijft regels voor over de besteding van het fractiebudget. Het is van belang dat er eenduidigheid is over de criteria. Zo is het verboden om het budget te gebruiken voor partijbelangen, zoals kosten voor campagnes of verkiezingen.
Elke fractie legt voor 1 april van het volgend kalenderjaar verantwoording af over de besteding van het budget.
Het jaarverslag en de originele betalingsbewijzen dienen t.b.v. de Belastingdienst zeven jaar te worden bewaard. Hier zijn de fracties zelf verantwoordelijk voor. Bij het opheffen van politieke fracties kunnen deze stukken bij de griffier ter archivering worden aangeboden. In voorkomend geval ontvangen zij daarvoor een ontvangstbevestiging.
Rechtmatig zijn bestedingen aan: