Organisatie | Schiermonnikoog |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor ontheffingen van de geslotenverklaring voor motorvoertuigen en bromfietsen op Schiermonnikoog |
Citeertitel | Beleidsregels voor ontheffingen van de geslotenverklaring voor motorvoertuigen en bromfietsen op Schiermonnikoog |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | auto-ontheffingen |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-02-2004 | Nieuwe regeling | 27-01-2004 Nieuwe Dockumer Courant | Onbekend |
Beleidsregels voor ontheffingen van de geslotenverklaring voor motorvoertuigen en bromfietsen op Schiermonnikoog
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Schiermonnikoog,
Besluiten vast te stellen de navolgende:
Beleidsregels voor ontheffingen van de geslotenverklaring voor motorvoertuigen en bromfietsen op Schiermonnikoog
Artikel 2 Algemene ontheffing geslotenverklaring
Motorvoertuigen die herkenbaar zijn als politievoertuig, brandweervoertuig, ambulancevoertuig of lijkauto hebben ontheffing van de geslotenverklaring voor motorvoertuigen.
Artikel 8 Het gebruik van een jaarontheffing rijverbod
Voor het gebruik van een jaarontheffing zijn de beleidsregels in artikel 6 van toepassing.
Artikel 13 het aanvragen van ontheffingen
Indien een aanvraag voor een ontheffing wordt ingediend minder dan 5 werkdagen voor het tijdstip waarop de aanvrager de ontheffing nodig heeft, kunnen burgemeester en wethouders de aanvraag buiten behandeling laten, indien zij van mening zijn dat de aard van de gevraagde ontheffing zodanig is dat voor een verantwoorde beoordeling van de aanvraag onvoldoende tijd aanwezig is.
Artikel 14 maximale gewichten en maten voor motorvoertuigen
Ontheffing wordt alleen verleend als voertuigen voldoen aan de volgende afmetingen en gewichten.
voor het afgeven van een ontheffingen zijn leges verschuldigd. De leges worden jaarlijks vastgesteld en opgenomen in de bij de Legesverordening behorende tarieventabel van de gemeente Schiermonnikoog.
Artikel 17 Intrekking of wijziging van de ontheffing rijverbod
De ontheffing rijverbod wordt ingetrokken of gewijzigd:
Artikel 18 Afwijkingsbevoegdheid
Conform artikel 4:84 van de Awb handelen burgemeester en weghouders overeenkomstig deze beleidsregels, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
Deze regels worden aangehaald als: "Beleidsregels voor ontheffingen van de geslotenverklaring voor motorvoertuigen en bromfietsen op Schiermonnikoog”.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders op 27 januari 2004.
burgemeester en wethouders van Schiermonnikoog voornoemd,
de secretaris, de burgemeester,
S.Dijs mr H. Sybesma
Bijlage 3 ADMINISTRATIEVE PROCEDURE ONTHEFFINGEN RIJVERBOD
Verzoek om informatie / aanvraagformulier
stel vast om welk van de vijf soorten ontheffingen het gaat
voer een eerste controle uit ten aanzien van de noodzakelijkheid van de ontheffing (elke aanvraag die voorkomen kan worden scheelt tijd).
verstrek het correcte aanvraagformulier
Beoordeling ingekomen aanvraagformulier.
Is alle noodzakelijke informatie om de aanvraag te beoordelen aanwezig
Toets de aanvraag aan de criteria in de beleidsregels voor ontheffing van de geslotenverklaring voor motorvoertuigen en bromfietsen op Schiermonnikoog.
Bij twijfel de beleidsmedewerker verkeer en vervoer second opinion laten uitvoeren
Bestaat dan nog twijfel, dan de portefeuillehouder verkeer en vervoer third opinion laten uitvoeren
De aanvrager krijgt schriftelijk een met redenen omklede brief. Brief afsluiten met standaardbepalingen beroep en bezwaar / voorlopige voorziening.
Bij het toekennen van een ontheffing is de procedure afhankelijk van het soort ontheffing. Alle toegekende ontheffingen worden vastgelegd in het registratiesysteem ontheffingen.
Bij een eilander ontheffing wordt de ontheffingsbrief met de acceptgiro verzonden. In de brief wordt aangegeven:
dat het bij de brief horende ontheffingspasje afgehaald dient te worden bij het gemeentehuis en zichtbaar achter de voorruit moet worden geplakt (behalve als het om een motor of een brommer gaat). Op het pasje wordt met zwarte, watervaste marker het laatste cijfer van het jaartal, gevolgd door een schuine streep, gevolgd door het volgnummer van de ontheffing genoteerd (J/XXXX). Bovendien wordt het kenteken op het ontheffingspasje genoteerd. Het ontheffingspasje wordt met het stempel van de burgemeester gewaarmerkt.
Bij een tijdelijke ontheffing behoort geen pasje. Op de ontheffingsbrief wordt aangegeven dat het gaat om een tijdelijke ontheffing. Het nummer van de ontheffing wordt aangegeven. Eventuele beperkende voorwaarden (route, tijdstippen, data) worden in de ontheffingsbrief aangegeven. In de brief wordt ook aangegeven dat (een kopie van) de ontheffing zo mogelijk zichtbaar in het voertuig aanwezig dienen te zijn.
Op de ontheffingsbrief wordt aangegeven dat het gaat om een jaarontheffing. Eventuele beperkende voorwaarden (route, tijdstippen, data) worden in de ontheffingsbrief aangegeven.
Bij een jaar ontheffing behoort een pasje. Het pasje wordt meegestuurd met de brief. Ontheffinghouders hoeven het pasje dus niet af te halen bij het gemeentehuis. Op het pasje wordt het kenteken genoteerd met zwarte, watervaste marker. Bovendien wordt het laatste cijfer van het jaartal genoteerd, waarvoor de ontheffing geldig is, gevolgd door een schuine streep en het volgnummer van de ontheffing (J/XXXX). Het ontheffingspasje wordt met het stempel van de burgemeester gewaarmerkt.
Tijdelijke bijzondere ontheffing
In de ontheffingsbrief wordt aangegeven dat het gaat om een tijdelijke bijzondere ontheffing. Bovendien wordt aangegeven voor welke periode de ontheffing geldig is.Bij de bijzondere ontheffing behoort een pasje. Het pasje wordt meegestuurd met de brief. Ontheffingshouders hoeven het pasje dus niet af te halen bij het gemeentehuis. Op het pasje wordt het kenteken genoteerd met zwarte, watervaste marker. Bovendien wordt de periode waarvoor de bijzondere ontheffing geldig is op het pasje genoteerd. Het ontheffingspasje wordt met het stempel van de burgemeester gewaarmerkt.
Een strandvergunning wordt door middel van een standaardbrief, waarin alle voorwaarden zijn opgenomen verstrekt. Bij een strand hoort een pasje. Op het pasje worden het kenteken genoteerd met zwarte watervaste marker. Bovendien wordt het laatste cijfer van het jaartal genoteerd, waarvoor de vergunning geldig is, gevolgd door een schuine streep en het volgnummer van de vergunning (J/XXXX). In de brief wordt aangegeven dat de strandvergunning vóór de eilander ontheffing kan worden geschoven in het daarvoor bestemde hoesje achter de voorruit. Het ontheffingspasje wordt met het stempel van de burgemeester gewaarmerkt.
Registratiesysteem ontheffingen
Alle ontheffingen en de strandvergunningen worden vastgelegd in het registratiesysteem ontheffingen. Met dit systeem kan de controle van de ontheffingen door gemeente en politie worden uitgevoerd. Bovendien kan met dit systeem het aantal ontheffingen naar periode en soort worden uitgedraaid, om meer inzicht te krijgen in de mobiliteit op het eiland.
Informatievoorziening aan de politie ten behoeve van handhaving
Met de politie is de afspraak gemaakt dat elke werkdag een uitdraai van de tot en met de volgende werkdag geldige tijdelijke ontheffingen wordt gemaakt. Voor het weekeind betekent deze regel dus dat voor drie dagen een uitdraai wordt gemaakt. Deze lijst is gesorteerd op volgnummer van afgifte, zodat de politie meteen kan zien welke nieuwe ontheffingen voor die dat zijn ingegaan.
Behandelingstermijn ontheffingen geslotenverklaring
Het uitgangspunt is dat de aanvrager (een kopie van) de ontheffing bij zich moet hebben als hij of zij met het motorvoertuig of de brommer op het eiland komt. Er zijn dan een aantal scenario’s:
Als tijdige afgifte geen probleem is, omdat de aanvrager bijvoorbeeld heeft aangeboden om de ontheffing af te halen, of omdat er gefaxt kan worden, wordt de ontheffing afgegeven. Indien noodzakelijk wordt hierover nog met de aanvrager overlegd. Bij de verstrekking van de ontheffing wordt de aanvrager gevraagd om zoveel mogelijk rekening te houden met de termijn van 5 dagen. Dit wordt in de begeleidende tekst van de ontheffing gezet.
Als de behandelend ambtenaar twijfelt of de ontheffing tijdig in het bezit van de aanvrager is, wordt het probleem aan de aanvrager voorgelegd. Er wordt dan gekeken naar mogelijke oplossingen, zonder dat afbreuk wordt gedaan aan het uitgangspunt. Duidelijk is dat dan vooral de aanvrager aan zet is om oplossingen te verzinnen voor zijn of haar probleem. Maar duidelijk is ook dat wij –vooral als de aanvraag het gevolg is van een onvoorziene gebeurtenis– constructief meedenken over mogelijke oplossingen.
Ontheffingen voor vrachtwagens
Bij aanvragen voor vrachtwagens langer dan 12 meter, of zwaarder dan 25.000 kg wordt de beleidsmedewerker verkeer en vervoer of de portefeuillehouder verkeer en vervoer altijd geconsulteerd.
Ontheffingen buiten de kantooruren van het gemeentehuis
De medewerkers van de politie hebben beschikking over een aantal ondertekende ontheffingen. Deze ontheffingen kunnen in spoedgevallen worden verleend. Een kopie van deze ontheffing wordt naar de gemeente verzonden. De gemeente verwerkt deze ontheffingen verder in het systeem.
Sinds de in gebruikname van de veersteiger in 1968 is het verboden om met motorvoertuigen het eiland te berijden. Burgemeester en Wethouders kunnen ontheffing verlenen van dit verbod. Op 28 april 1983 zijn door burgemeester en wethouders voor het eerst richtlijnen autoontheffingenbeleid vastgesteld. In de loop van de jaren zijn deze richtlijnen op onderdelen gewijzigd.
In 2001 is een totaaloverzicht gegeven van het vigerende ontheffingsbeleid in de notitie Beleid ontheffingen rijverbod. Deze notitie is op 15 mei 2001 door de gemeenteraad vastgesteld.
In de ‘Beleidsregels voor ontheffingen van het rijverbod voor motorvoertuigen op Schiermonnikoog” wordt het beleid zoals dat is weergegeven in de notitie “Beleids ontheffingen rijverbod” vertaald in duidelijke richtlijnen.
Nieuw element in de voorliggende beleidsregels is de verplichting om de ontheffingen aan te plakken achter de voorruit van de motorvoertuigen. Hiertoe zijn vier categorieën van ontheffingen benoemd: eilanderontheffingen, tijdelijke ontheffingen, jaarontheffingen en tijdelijke bijzondere ontheffingen. Hierdoor wordt het eenvoudiger om de beleidsregels ook daadwerkelijk te handhaven.
Naast de ontheffingen op grond van de Wegenverkeerswet worden in deze beleidsregels ook de zogenaamde strandvergunningen geregeld. (artikel 4.3.1 APV).
De beleidsregels zijn tot stand gekomen in overleg met de politie. Bij de totstandkoming van de beleidsregels is een inspraakprocedure gevolgd, waarbij ook de commissie Verkeer en Vervoer en de gemeenteraad zijn geconsulteerd. Alleen de commissie Verkeer en Vervoer en de gemeenteraad hebben een zienswijze ingediend.
Zienswijze commissie Verkeer en Vervoer
De commissie constateert dat een tiental eilanders naast een auto ook een motor op het eiland hebben. Ook heeft een aantal eilanders een kampeerauto, of een klassieke auto. Voor deze voertuigen kan in het huidige beleid geen ontheffing worden gegeven, tenzij de ontheffing van de auto wordt ingetrokken. De commissie adviseert burgemeester en wethouders om het beleid zodanig te versoepelen dat naast de eilander ontheffing voor motoren, kampeerauto’s en klassieke auto’s een ontheffing kan worden afgegeven, voor het vervoer van de stalling op het eiland naar de boot.
Zienswijze gemeenteraad Schiermonnikoog
De gemeenteraad van Schiermonnikoog heeft het advies van de commissie Verkeer en Vervoer onderschreven. De gemeenteraad heeft burgemeester en wethouders daarom gevraagd om ontheffingen voor kampeerauto’s e.d. mogelijk te maken.
Burgemeester en wethouders hebben het advies om een (beperkte) ontheffing voor kampeerauto’s e.d. mogelijk te maken over genomen. Het beleid is zodanig verruimd dat inwoners van Schiermonnikoog in aanvulling op hun eilanderontheffing rijverbod een tijdelijke ontheffing rijverbod kunnen krijgen voor een ander motorvoertuig (artikel 5, lid 2f). In het verleden was dit niet mogelijk
De geslotenverklaring op Schiermonnikoog is gebaseerd op Artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet. In dit artikel is aangegeven dat krachtens de Wegenverkeerswet vastgestelde regels kunnen strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. In artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 is geregeld dat de gemeenteraad verkeersbesluiten kan nemen. De gemeenteraad heeft het nemen van verkeersbesluiten d.d. 29 april 2003 gedelegeerd aan burgemeester en wethouders.
Op 12 augustus 1992 hebben burgemeester en wethouders de wegen, voor zover in beheer bij de gemeente, gesloten verklaard voor alle motorvoertuigen en bromfietsen met uitzondering van invalidenvoertuigen met in werking zijnde motor. Tegen dit besluit is beroep aangetekend bij de Kroon. Dit beroep is op 12 oktober 1996 ongegrond verklaard.
Op grond van artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 87 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 kan de gemeenteraad ontheffing verlenen van de geslotenverklaring voor motorvoertuigen en bromfietsen. Het verlenen van ontheffingen ex artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994 is bij besluit van de gemeenteraad d.d. 29 april 2003 gedelegeerd aan burgemeester en wethouders. Conform artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kunnen burgemeester en wethouders daarbij beleidsregels vaststellen.
De beleidsregels voor het afgeven van ontheffingen van het rijverbod zijn daarmee het sluitstuk van het juridische kader rond de geslotenverklaring voor motorvoertuigen en bromfietsen.
Met het toezicht en opsporing is de politie belast (artikel 159 Wegenverkeerswet 1994, artikel 141, 142 van het Wetboek Strafvordering).
In artikel 1 worden de vier verschillende vormen van ontheffing en de strandvergunning benoemd.
In artikel 2 wordt geregeld dat voertuigen van politie, brandweer, ambulancediensten en lijkauto’s geen ontheffing nodig hebben.
In artikel 3 is aangegeven dat maximaal één eilander ontheffing per adres verstrekt wordt. De voorwaarde om een kenteken op naam te tonen is vervallen. Niet in alle gevallen staat een auto namelijk op naam van de gebruiker / houder van de auto. Dat is bijvoorbeeld het geval bij lease-auto’s, huurauto’s en vervangende auto’s.
Voor zover inwoners een ontheffing voor een auto hebben, wordt deze ontheffing door burgemeester en wethouders eerst ingetrokken, alvorens een ontheffing voor een andere auto kan worden verstrekt.
Er is geen beperking verbonden aan het aantal ontheffingen voor bromfietsen.
Een eilander ontheffing dient persoonlijk door de aanvrager afgehaald te worden van het gemeentehuis. Daarbij dienen eerder afgegeven eilander ontheffingen te worden ingeleverd en een rijbewijs getoond te kunnen worden.
Strekking van dit artikel is dat de auto alleen door huisgenoten / gezinsleden gebruikt mag worden die ingeschreven staan op hetzelfde adres. Bedrijfsmotorvoertuigen mogen alleen gebruikt worden door werknemers van het bedrijf.
Hoofdregel bij het beoordelen van de aanvraag is dat er sprake moet zijn van redelijke belangen. Bij die beoordeling wordt gekeken of geschikte alternatieven beschikbaar zijn, zoals openbaar vervoer, taxibedrijven en vervoersbedrijven.
Voor een aantal categorieën voertuigen wordt standaard ontheffing verleend, als aannemelijk is gemaakt dat het voertuig noodzakelijk is op het eiland. Deze voertuigen zijn in lid 2 genoemd.
Algemene regel is dat voor auto’s die alleen gebruikt worden voor het vervoer van aanhangers geen ontheffing verleend wordt. Op het eiland is een alternatief in de aanwezige taxibedrijven, die de aanhangers kunnen vervoeren naar de plaats van bestemming. Een uitzondering zijn de paardentrailers. Reden voor deze uitzondering is dat Wagenborg als eis stelt dat deze trailers op de veerboot aan een motorvoertuig gekoppeld moeten zijn.
In artikel 6 is aangegeven dat voorschriften aan de tijdelijke ontheffing gekoppeld kunnen zijn. De ontheffinghouder dient deze voorschriften op te volgen.
Een aantal bedrijven aan de ‘vaste wal’ heeft een regelmatige dienst op Schiermonnikoog. Te denken valt bijvoorbeeld aan transportbedrijven. Voor zover deze bedrijven vaker dan 10 werkdagen op het eiland komen, kunnen deze bedrijven een jaarontheffing aanvragen. Een jaarontheffing is geldig voor een kalenderjaar met een marge van twee maanden om een nieuwe ontheffing aan te vragen.
Aan een jaarontheffing kunnen evenals aan een tijdelijke ontheffing voorwaarden worden gekoppeld.
Met het oog op de invoering van een parkeerverbod op Schiermonnikoog is in dit artikel geregeld dat de bijzondere tijdelijke ontheffing rijverbod niet als parkeerontheffing geldt. Hiervoor kan de gehandicapte de Gehandicaptenparkeerkaart gebruiken.
Strandvergunningen worden alleen verleend aan inwoners van Schiermonnikoog. Deze inwoners moeten dan logischerwijs in het bezit zijn van een eilander ontheffing rijverbod. Een strandontheffing is evenals een jaarontheffing geldig voor een kalenderjaar.
Normale procedure is dat de aanvraag moet zijn ingediend 5 werkdagen voordat de ontheffing ingaat. Het komt regelmatig voor dat een aanvraag later wordt ingediend. Hiervoor zijn een aantal redenen
1. er is sprake van een onvoorziene gebeurtenis, zoals een storing;
2. aanvrager is niet op de hoogte van de voorwaarde om een aanvraag minimaal 5 werkdagen van tevoren in te dienen;
3. aanvrager heeft er niet aan gedacht om tijdig een aanvraag in te dienen.
Het is mogelijk om een aanvraag sneller te behandelen dan de standaard termijn van 5 dagen, vooral als het gaat om onvoorziene gebeurtenissen. Bij de aanvraag wordt meteen aangegeven door burgemeester en wethouders of snellere behandeling mogelijk is.
De maximale gewichten en maten van vrachtwagens waren geregeld in “de verordening op de afgifte van ontheffingen van het rijverbod op Schiermonnikoog”, laatstelijk gewijzigd op 19 december 1995. Deze verordening regelt in hoofdzaak de delegatie van de bevoegdheid om ontheffingen te verlenen. In deze verordening delegeert de gemeenteraad deze bevoegdheid aan het college. In het kader van de dualisering is op 29 april 2003 een nieuw delegatiebesluit genomen (met dezelfde strekking), waarmee het eerder genomen delegatiebesluit in de genoemde verordening ongeldig is geworden.
Aangezien de gewichten en maten meer het karakter hebben van beleidsregels, is er voor gekozen om dit aspect vanaf nu in deze beleidsregels vast te leggen. Daarmee is “de verordening op de afgifte van ontheffingen van het rijverbod op Schiermonnikoog” geheel overbodig geworden.
In artikel 15 is aangegeven dat een ontheffing niet uitwisselbaar is. Voor elk kenteken moet een aparte ontheffing worden afgegeven, waarvoor opnieuw leges verschuldigd zijn.
Bovendien is in artikel 15 geregeld dat een ontheffing zichtbaar moet worden aangebracht achter de voorruit van het motorvoertuig. De eilanderontheffing, de jaarontheffing, de bijzondere tijdelijke ontheffing en de strandvergunning dienen in een daartoe bestemd hoesje van de voorruit te worden geplakt (alleen in de rechterbovenhoek, de rechterbenedenhoek of middenboven). De tijdelijke ontheffing dient zichtbaar op het dashboard achter de voorruit te worden gelegd. De strandvergunning kan in het hoesje vóór de eilanderontheffing te worden geschoven.