Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Regeling verantwoording representatiekosten Nissewaard

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling verantwoording representatiekosten Nissewaard
CiteertitelRegeling verantwoording respresentatiekosten Nissewaard
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160 lid 1 Gemeentewet
  2. artikel 125 lid 2 Ambtenarenwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-01-201501-01-201501-01-2020nieuwe regeling

02-01-2015

Gemeenteblad 2015, 6638

14.B.00532

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling verantwoording representatiekosten Nissewaard

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;

  • -

    gelet op het gestelde in artikel 160 van de Gemeentewet waarbij de bevoegdheid tot het vaststellen, wijzigen en intrekken van de rechtspositieregelingen voor het gemeentelijk personeel en gewezen personeel wordt opgedragen aan het college;

  • -

    gelet op het verhandelde in de vergadering van de bijzondere ondernemingsraad;

besluit vast te stellen:

de Regeling verantwoording representatiekosten Nissewaard

Artikel 1 Doelgroep

Deze regeling is van toepassing op:

  • 1.

    de leden van ons college (zie artikel 3 sub b);

  • 2.

    de leden van het directieteam genoemd in het organisatiebesluit;

  • 3.

    afdelingshoofden;

  • 4.

    degenen die tijdelijk (bijvoorbeeld interim-managers) de onder 2 en 3 vermelde functies bekleden;

  • 5.

    degenen die door een van de onder 1 t/m 4 bedoelde bestuurders dan wel functionarissen schriftelijk zijn gemachtigd tot het doen van representatieve uitgaven;

  • 6.

    de griffier.

Artikel 2 Doel

Doel van deze regeling is:

  • 1.

    het realiseren van een integer financieel verloop van representatiekosten;

  • 2.

    het realiseren van een controleerbare verantwoording van de ten laste van de onderscheidene representatiebudgetten gemaakte kosten;

  • 3.

    het voorkomen van vermenging van de kosten van representatie met kosten waarvoor specifieke regels en normen gelden, te weten:

    • a.

      reis- en verblijfkosten in verband met dienstreizen;

    • b.

      reiskosten in verband met woon-werkverkeer;

    • c.

      reiskosten in verband met het volgen van een opleiding of studie;

    • d.

      vergoeding of kosten van verstrekking van maaltijden in verband met overwerk;

    • e.

      kosten van recepties, diners en festiviteiten in verband met dienstjubilea, afscheid en dergelijke.

Artikel 3 Definitie representatiekosten

Voor de uitvoering van deze regeling worden onder representatiekosten verstaan die kosten die uitsluitend door of namens de in artikel 1 genoemde functionarissen in het kader van de uitoefening van hun functie gemaakt mogen worden:

  • a.

    als gastheer van in het gemeentebelang georganiseerde evenementen, bijeenkomsten, presentaties, beurzen, vergaderingen en ontvangsten;

  • b.

    als officiële vertegenwoordiger van het gemeentebestuur bij officiële openingen, huldigingen, prijsuitreikingen, herdenkingsbijeenkomsten en dergelijke;

  • c.

    en binnen de grenzen van de redelijkheid noodzakelijk zijn voor de vervulling van de functie en gemaakt worden als werkgever in het kader van de representatieve personeelszorg.

Artikel 4 Declaratie-/factuurvereisten

Lid 1

Op een declaratie met betrekking tot representatiekosten dient duidelijk te zijn aangegeven:

  • a.

    de reden van de representatieve activiteit;

  • b.

    welk persoon of welke personen (in- en/of extern), welke instanties, doelgroepen, relaties of bedrijven door de representatie begunstigd zijn;

  • c.

    de datum waarop de activiteit heeft plaatsgevonden;

  • d.

    de naam van de declarant.

Lid 2

Een declaratie dient te worden gestaafd met deugdelijk gespecificeerde nota’s met kwitantie of kassabonnen (waarop de betaalde BTW staat aangegeven). Deze kosten worden gedeclareerd binnen 3 maanden nadat deze gemaakt zijn.

Lid 3

Waar in het maatschappelijk verkeer het gebruikelijk is om fooi te geven die voor rekening van de gemeente komt, is dit toegestaan tot een bedrag van maximaal 10% van de nota. Voor de fooi geldt een maximum van € 25,--.

Lid 4

De in artikel 1 bedoelde personen dienen de gemaakte representatiekosten persoonlijk te declareren.

Lid 5

Een declaratie met betrekking tot representatiekosten dient voorzien te zijn van de handtekening van de declarant en een 2e handtekening.

Artikel 5 Accordering declaraties

In aanvulling op het bepaalde in artikel 8 dient een declaratie van de in artikel 1 bedoelde functionarissen tevens te zijn voorzien van een tweede handtekening t.w.:

  • de declaratie van een wethouder, accordeert de burgemeester;

  • de declaratie van de burgemeester, accordeert een wethouder;

  • de declaratie van een afdelingshoofd, accordeert de sectordirecteur;

  • de declaratie van een sectordirecteur, accordeert de gemeentesecretaris;

  • de declaratie van de gemeentesecretaris, accordeert de concerncontroller;

  • de declaratie van de griffier, accordeert de voorzitter van de gemeenteraad.

Artikel 6 Hardheidsclausule

In voorkomende gevallen waarin deze regeling niet voorziet of er een kennelijke onredelijkheid zich in de praktijk voordoet, beslist het college.

Artikel 7 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als de ‘Regeling verantwoording respresentatiekosten Nissewaard’.

Artikel 8 Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2015.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Nissewaard d.d. 2 januari 2015,

 

de secretaris,

J. Pol

de burgemeester,

M. Salet