Organisatie | Noordoostpolder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Noordoostpolder. |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Noordoostpolder (Verordening GBA). |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-04-2009 | 22-09-2012 | Nieuwe regeling | 26-03-2009 Gemeenteblad 100 en Flevopost 01-04-2009 | 2009 2287-3 |
De raad van de gemeente Noordoostpolder,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van, 10 februari 2009 no. 2287-1;
gelet op artikel 96, 100 en 120 van de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en artikel 51, 2e lid, 60, 61 en 65 van de Wet bescherming persoonsgegevens.
Vast te stellen de volgende Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Noordoostpolder.
De verordening “Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Noordoostpolder”
Met ingang van 1 april 2007 is de wet gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens (GBA) op een aantal punten gewijzigd. Afnemers worden
verplicht de in het Besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen en bij gerede twijfel omtrent de juistheid van deze gegevens dit aan gemeenten terug te melden.(kenmerken van een basisregistratie)
Zoals voorgeschreven in artikel 96, eerste lid, van de Wet gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens, wordt op grond van deze verordening het volgende geregeld:
de verstrekking (raadpleging) van gegevens uit de GBA aan de binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken en die deze gegevens uit hoofde van artikel 3b van de Wet GBA moeten gebruiken; daarbij wordt aangegeven welke de binnengemeentelijke afnemers als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA zijn en voor welke wettelijke taken zij welke gegevens verstrekt krijgen uit de GBA.
De verbanden tussen de GBA en de andere gegevensverzamelingen van de gemeente. Technische verbanden bestaan er tussen de basisadministratie en andere gegevensverzamelingen in verschillende vormen. De gemeente is bevoegd om zelf de plaats van de basisadministratie in het geheel van de gemeentelijke informatie-voorziening te bepalen. Het gemeentelijk beleid ter zake kan leiden tot verschillende technische verbanden. Deze verbanden moeten worden beschreven.
Overeenkomstig artikel 100 wet GBA wordt op grond van de verordening de verstrekkingen aan de 'vrije derden' geregeld. Hierin mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:
De volgende gegevens mogen worden verstrekt:
'algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden'.
De uitvoering van bovenstaande regelgeving wordt opgedragen aan het college van B&W.