Organisatie | Schouwen-Duiveland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | MANDAATBESLUIT GEMEENTE SCHOUWEN-DUIVELAND 2006 |
Citeertitel | MANDAATBESLUIT GEMEENTE SCHOUWEN-DUIVELAND 2006 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Dit besluit is in de databank opgenomen na vaststelling van nieuwe mandaatlijsten op 2 mei 2017. Bekendmaking van de vigerende mandaatlijsten is gebeurd in het gemeenteblad van 8 mei 2017, nr. 76422 (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-76422.html) en deze zijn derhalve op 9 mei 2017 in werking getreden.
Op 23 januari 2018 heeft het college van burgemeester en wethouders een 1e wijzigingsbesluit van de Mandaatlijsten 2017 genomen. De hierin vastgestelde wijzigingen zijn doorgevoerd in de mandaatlijsten die zijn gepubliceerd onder het mandaatbesluit 2006 van de gemeente Schouwen-Duiveland.
Op 26 maart 2019 heeft het college van burgemeester en wethouders een 2e wijzigingsbesluit van de Mandaatlijsten 2017 genomen. De hierin vastgestelde wijziging is doorgevoerd in de mandaatlijsten die zijn gepubliceerd onder het mandaatbesluit 2006 van de gemeente Schouwen-Duiveland.
Art. 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-07-2019 | 01-01-2020 | Toevoeging nieuw mandaat | 26-03-2019 | ||
01-02-2018 | 04-07-2019 | Wijziging mandatenlijst afdeling WWL, mandaat 50 tot en met 56 | 23-01-2018 | ||
21-07-2006 | 01-02-2018 | Nieuwe regeling | 18-07-2006 Ons Eiland, 20 juli 2006 | A29a18 |
Burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Schouwen-Duiveland, ieder voorzover het de eigen bevoegdheden betreft;
gelet op de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het om redenen van doelmatigheid en slagvaardig bestuur wenselijk is hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren aan aan hen ondergeschikte ambtenaren;
de uitoefening van de publiekrechtelijk bevoegdheden, zoals vermeld in de bij dit besluit behorende bijlagen, met inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het bevoegde bestuursorgaan op te dragen (te mandateren) aan de daarbij vermelde functionaris (gemandateerde) en daarop de in de bijlagen vermelde specifieke bepalingen van toepassing te verklaren, een en ander met inachtneming van de volgende bepalingen en bedingen:
Onder mandaat wordt in dit besluit verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen en deze besluiten te ondertekenen. In de bijlagen wordt in beginsel geen onderscheid gemaakt tussen beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid.
Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
Het mandaat wordt verleend binnen het kader van het door het bestuursorgaan te stellen algemeen beleid en binnen de toegekende budgetten en de begroting.
De besluitvormings- en ondertekeningsbevoegdheid wordt in onderstaande gevallen niet gemandateerd en is derhalve voorbehouden aan het bestuursorgaan, indien:
Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Een ter uitvoering van het mandaat opgemaakt stuk wordt dan ook als volgt ondertekend:
Burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland,
Wanneer de gemandateerde afwezig is, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door zijn vervanger (horizontale vervanging).
In alle gevallen waarin sprake is van een mandaat aan een medewerker, heeft tevens het afdelingshoofd het mandaat.
De gemandateerde stelt bij monde van het afdelingshoofd de uitvoering van dit besluit regelmatig aan de orde tijdens overleg met het lid van het college dat met de betreffende portefeuille is belast en maakt melding van bijzonderheden.
De bevoegdheid tot het uitoefenen van mandaat vervalt door een daartoe strekkend besluit van het bestuursorgaan, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen.
Het bestuursorgaan kan zowel in incidentele gevallen als in het algemeen nadere instructies geven aan de gemandateerde.
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘mandaatbesluit gemeente Schouwen-Duiveland 2006’. Het treedt in werking op 21 juli 2006. Op dat moment vervalt het ‘mandaatbesluit gemeente Schouwen-Duiveland 2004’ zoals vastgesteld door burgemeester en wethouders en de burgemeester in de vergadering van 3 februari 2004.
Bijlage 1 Mandatenlijst gehele organisatie
Voor zover de omschrijving van de bevoegdheid betrekking heeft op een afdelingshoofd wordt voor “afdelingshoofd” in de kolom gemandateerde gelezen: “gemeentesecretaris”.
N.B. 2: Voor zover de omschrijving van de bevoegdheid zoals vermeld onder de nummer 23, 25, 27, 29, 32 t/m 41 en 44 t/m 49 betrekking heeft op een buitendienstmedewerker van de afdeling openbare werken wordt voor “afdelingshoofd” in de kolom gemandateerde gelezen: “hoofd uitvoeringsbedrijf openbare ruimte”.
Bijlage 2 Mandatenlijst afdeling Werken, wonen, leven
Bijlage 3 Mandatenlijst afdeling Ruimte en milieu
N.B. 1: betreffende punt 8 geldt bovendien dat deze bevoegdheid uitgeoefend mag worden, met inachtneming van het aan de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) verleende mandaat.
N.B. 2: voor zover passend binnen vastgesteld beleid is ook de weigering, intrekking of wijziging van besluiten en beschikkingen ter uitvoering van de punten 34, 35, 36, 38 en 39 opgedragen aan de daarbij vermelde gemandateerde.
Bijlage 4 Mandatenlijst afdeling Openbare werken
N.B.: betreffende de punten 14 tot en met 17 en 19 geldt bovendien dat deze bevoegdheden uitgeoefend mogen worden, met inachtneming van het aan de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD) verleende mandaat.
Bijlage 5 Mandatenlijst afdeling Bedrijfsvoering 1
Bijlage 6 Mandatenlijst afdeling Bedrijfsvoering 2
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, op 2 mei 2017.