Organisatie | Nissewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent cameratoezicht Reglement heimelijk cameratoezicht Nissewaard |
Citeertitel | Reglement heimelijk cameratoezicht Nissewaard |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-01-2015 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 02-01-2015 | 14.B.00532 |
Artikel 1 Begrippen en reikwijdte
In dit protocol wordt verstaan onder:
Verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens;
Artikel 2 Doel heimelijk cameratoezicht
Het doel van heimelijk cameratoezicht is om het begaan van strafbare feiten of ander ernstig laakbaar gedrag, waarbij het niet mogelijk is het bewijs voor deze onrechtmatigheden op een andere manier te verkrijgen, te beëindigen.
Van heimelijk cameratoezicht wordt als opsporingsmiddel gebruik gemaakt indien gedragingen van een of meerdere personen moet worden vastgelegd en/of om duidelijkheid te verkrijgen omtrent de identiteit van de vermoedelijke persoon of personen die strafbaar of anders ernstig laakbaar handelen.
Artikel 4 Onbevangen zichzelf zijn
Situaties waarin medewerkers de gerechtvaardigde verwachting hebben dat zij onbevangen zichzelf kunnen zijn, moeten worden ontzien.
Het heimelijk cameratoezicht dient zo gericht mogelijk te zijn.
De periode waarin het heimelijk cameratoezicht wordt gebruikt dient zo beperkt mogelijk te zijn, met een maximum van vier weken.
De beeldinformatie wordt maximaal vier weken bewaard, waarna de informatie wordt gewist. In het geval er onregelmatigheden zijn geregistreerd kan de beeldinformatie voor verdere bewijsvoering worden bewaard.
Artikel 6 Taken en verantwoordelijkheden
Het college van burgemeester en wethouders is ingevolge de Wet de verantwoordelijke.
De gemeentesecretaris is beslissingsbevoegd over de inzet van heimelijk cameratoezicht, voor zover dit cameratoezicht valt binnen de grenzen van dit protocol.
De beheerder heeft de dagelijkse verantwoordelijkheid over de feitelijke inzet van heimelijk cameratoezicht.
De beheerder is bevoegd een gecertificeerd beveiligingsbedrijf in te schakelen voor de uitvoering en het technisch beheer van het heimelijk cameratoezicht.
Direct na afloop van het heimelijk cameratoezicht rapporteert de beheerder over het gebruik van het heimelijk cameratoezicht en de resultaten daarvan aan de gemeentesecretaris.
Artikel 7 Informeren Ondernemingsraad
De ondernemingsraad wordt door de gemeentesecretaris binnen twee weken na het afronden van het onderzoek zoals genoemd in artikel 5 lid 2 vertrouwelijk geïnformeerd over het gebruik van heimelijke cameratoezicht.
De gemeentesecretaris verstrekt de Ondernemingsraad binnen drie maanden een vertrouwelijk rapport waarin de aanleiding van het gebruik van camera’s en de toepassing van het reglement wordt geëvalueerd.
Op verzoek van de bestuurder en/of de Ondernemingsraad kan de rapportage in een besloten vergadering worden besproken.
Artikel 8 Vastlegging van gegevens
Door middel van beeldinformatie kunnen van betrokkenen de navolgende persoonsgegevens worden verwerkt:
Artikel 9 Toegang tot het camerasysteem
Voor zover de toegang tot de gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van hun taak hebben de door de beheerder aangewezen personen van het team Facilitaire Zaken & Exploitatie of een gecertificeerd beveiligingsbedrijf rechtstreeks toegang tot de persoonsgegevens.
Artikel 10 Verstrekking van persoonsgegevens
De beheerder kan op andere wijze dan voorzien in artikel 10, persoonsgegevens verstrekken aan:
De in het eerste lid genoemde personen en instanties ontvangen ten hoogste de persoonsgegevens die zij nodig hebben voor de vervulling van hun taak.
Artikel 11 Beveiliging en geheimhouding
De beheerder draagt zorg voor passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of om enige vorm van onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens te voorkomen.
Deze maatregelen garanderen, rekening houdend met de stand van techniek en de kosten van tenuitvoerlegging, een passend beveiligingsniveau gelet op de risico’s die verwerking en de aard van te beschermen gegevens met zich meebrengen.
Ingeval een beveiligingsdienst is ingeschakeld, maakt de beheerder schriftelijke afspraken over de technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen met betrekking tot de te verrichten verwerkingen en ziet toe op de naleving van die maatregelen.
De beheerder documenteert iedere inzet van heimelijk cameratoezicht, ten behoeve van:
De documentatie bevat een weergave van:
Artikel 13 Rechten van betrokkenen
Direct na afronding van het heimelijk cameratoezicht informeert de beheerder betrokkene(n) op hoofdlijnen over aanleiding, uitvoering en de voorlopige resultaten van het heimelijk cameratoezicht.
Na ontvangst van de in het eerste lid bedoelde informatie heeft een betrokkene het recht de beheerder te verzoeken hem mede te delen of daarbij hem betreffende persoonsgegevens zijn verwerkt. De beheerder deelt de betrokkene binnen vier weken mee of dit het geval is en tevens welke informatie dit betreft.
Naar aanleiding van de in het derde lid bedoelde informatie kan betrokkene de beheerder verzoeken om de vastgelegde gegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen, of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. Het hoofd van dienst reageert binnen vier weken op dit verzoek. Een weigering is met redenen omkleed.
Alvorens te besluiten op incidentinformatie stelt de beheerder de betrokkene(n) in de gelegenheid hun zienswijze naar voren te brengen.
De beheerder kan lid 1, 2, 3 en 4 buiten beschouwing laten voor zover dit noodzakelijk is voor de in artikel 43 van de Wet bescherming persoonsgegevens genoemde belangen. In dit geval worden betrokkenen altijd wel achteraf geïnformeerd over het feit dat er sprake is geweest van heimelijk cameratoezicht.