Organisatie | Nissewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent cameratoezicht Regeling cameratoezicht Nissewaard |
Citeertitel | Regeling cameratoezicht Nissewaard |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-01-2015 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 02-01-2015 | 16.B.00532 |
Artikel 1 Begrippen en reikwijdte
In dit protocol wordt verstaan onder:
Cameratoezicht: het vervaardigen van afbeeldingen van een of meerdere personen, gebruik makende van duidelijk zichtbare camera(‘s) waarbij de verantwoordelijke de bezoeker of werknemers op duidelijke wijze in kennis heeft gesteld van de mogelijkheid van cameratoezicht op algemeen toegankelijke ruimtes in en om een gemeentelijk gebouw, niet zijnde de werkplekken;
Verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens;
Het doel van cameratoezicht is de beveiliging van personen, gebouwen, terreinen en zaken die zijn toevertrouwd aan de zorg van de verantwoordelijke. De verwerking geschiedt slechts voor:
Artikel 4 Onbevangen zichzelf zijn
Situaties waarin bezoekers en medewerkers de gerechtvaardigde verwachting hebben dat zij onbevangen zichzelf kunnen zijn, moeten worden ontzien.
Artikel 5 Onbevangen zichzelf zijn
De verantwoordelijke legt passende technische en organisatorische maatregelen ten uitvoer om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen garanderen, rekening houdend met de stand van de techniek en de kosten van de tenuitvoerlegging, een passend beveiligingsniveau gelet op de risico’s die verwerking en de aard van te beschermen gegevens met zich meebrengen.
Het cameratoezicht dient zo gericht mogelijk te zijn.
Het cameratoezicht wordt kenbaar gemaakt door bijvoorbeeld borden bij terreinen en de ingangen van de panden van de gemeente Nissewaard. De camera’s zijn duidelijk zichtbaar opgehangen.
Geen andere gegevens worden verwerkt dan:
De beeldinformatie wordt maximaal 7 dagen bewaard, waarna de informatie wordt gewist. In het geval er onregelmatigheden zijn geregistreerd kan de beeldinformatie voor verdere bewijsvoering worden bewaard.
Artikel 7 Taken en verantwoordelijkheden
Het college van burgemeester en wethouders is ingevolge de Wet de verantwoordelijke.
De beheerder is het hoofd van de afdeling Accommodaties.
De beheerder is verantwoordelijk voor de feitelijke inzet van het cameratoezicht. Hij maakt hierbij gebruik van de technisch beheerder.
De beheerder is bevoegd een gecertificeerd beveiligingsbedrijf in te schakelen voor de uitvoering en het technisch beheer van het cameratoezicht.
Artikel 8 Heimelijk cameratoezicht
In bijzondere omstandigheden kunnen op de terreinen en in de panden van de gemeente Nissewaard tijdelijk verborgen camera’s worden ingezet bij de bescherming en beveiliging van personen en zaken indien er vermoedens zijn van strafbare feiten of ander laakbaar gedrag op de werkvloer. Toepassing van heimelijk cameratoezicht kan alleen worden toegestaan met inachtneming van het wettelijk kader. Bij gebruik van heimelijk cameratoezicht is het reglement incidenteel verborgen cameratoezicht van toepassing.
Artikel 9 Toegang tot het camerasysteem
Voor zover de toegang tot de gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van hun taak hebben de door de beheerder aangewezen personen of een gecertificeerd beveiligingsbedrijf rechtstreeks toegang tot de persoonsgegevens.
Artikel 10 Verstrekking persoonsgegevens
De beheerder kan op andere wijze dan voorzien in artikel 9, persoonsgegevens verstrekken aan:
De in het eerste lid genoemde personen en instanties ontvangen ten hoogste de persoonsgegevens die zij nodig hebben voor de vervulling van hun taak.
Artikel 11 Beveiliging en geheimhouding
De beheerder draagt zorg voor passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of om enige vorm van onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens te voorkomen.
Ingeval een beveiligingsdienst is ingeschakeld, maakt de beheerder schriftelijke afspraken over de technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen met betrekking tot de te verrichten verwerkingen en ziet toe op de naleving van die maatregelen.
Voor het uitlezen van het camerasysteem wordt een logboek bijgehouden.
In het logboek wordt vermeld: naam van de dienstdoende centralist/beheerder, datum, tijd en bijzonderheden, zoals storingen, incidenten, meldingen, vordering van beeldinformatie etc.
Buiten gebruik wordt het logboek opgeborgen in een afgesloten kast.
De beveiligers rapporteren bij incidenten aan de beheerder en de technisch beheerder, over de bijzonderheden welke tevens in een digitaal beveiligde omgeving wordt opgeslagen.
De technisch beheerder rapporteert de technische bijzonderheden aan de beheerder.
De beheerder legt verantwoording af aan de verantwoordelijke. Bij incidenten waarvan aangifte wordt gedaan, wordt door de bewerker per direct gerapporteerd aan de beheerder.
Artikel 13 Rechten van betrokkenen
Naar aanleiding van de beeldinformatie kan betrokkene de beheerder verzoeken om de vastgelegde gegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen, of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. Het hoofd van dienst reageert binnen vier weken op dit verzoek. Een weigering is met redenen omkleed.
Alvorens te besluiten op incidentinformatie stelt de beheerder de betrokkene(n) in de gelegenheid hun zienswijze naar voren te brengen.
De beheerder kan lid 1 en 2 buiten beschouwing laten voor zover dit noodzakelijk is voor de in artikel 43 van de Wet bescherming persoonsgegevens genoemde belangen.