Organisatie | De Fryske Marren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor de raads- en commissievergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente De Fryske Marren |
Citeertitel | Reglement van Orde De Fryske Marren 2017. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Artikel 21 lid 7: notuelen vervangen door
notulen.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-06-2017 | 16-01-2019 | art. 21 | 31-05-2017 | 2017/039 | |
09-06-2017 | 09-06-2017 | nieuwe regeling | 31-05-2017 | 2017/039 |
De raad van de gemeente De Fryske Marren;
gelezen het voorstel van het fractievoorzittersoverleg van 21 november 2016 en 20 maart 2017;
gelet op de artikelen 16, 82 en 84 van de Gemeentewet;
vast te stellen:“Reglement van Orde voor de raads- en commissievergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente De Fryske Marren”
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
De secretaris is aanwezig in de raadsvergadering, hetzij voor het verstrekken van informatie dan wel - op uitnodiging van de voorzitter-, om deel te nemen aan de beraadslagingen.
Hoofdstuk 2 Toelating van leden; fracties
Artikel 8. Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging
Voor de eerste zitting van de nieuwe raad en bij toelating tot de raad van een of meer nieuwe leden stelt de raad een commissie in bestaande uit drie leden van de raad. De commissie onderzoekt de geloofsbrieven, de daarop betrekking hebbende stukken van nieuw te benoemen leden en, indien het de eerste zitting van de nieuwe raad betreft, de processen-verbaal van de stembureaus
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Paragraaf 1 De raad van De Fryske Marren
Artikel 10. Vergaderfrequentie
De vergaderingen van de raad vinden in de regel plaats in een cyclus van vier weken op de woensdag, vangen aan om 19.30 uur en worden gehouden in het gemeentehuis, Heremastate 1 te Joure, of op een andere plaats op grond van het tweede lid van dit artikel. Voor de hierna volgende passage wordt verwezen naar art. 37 lid 6 (toegevoegd)
De voorzitter van de raad of de agendacommissie kunnen in bijzondere gevallen een andere dag en aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. De voorzitter van de raad voert hierover, wanneer het gaat om een raadsvergadering, overleg met de fractievoorzitters in het fractievoorzittersoverleg. In spoedeisende situaties, zoals beschreven in artikel 11, lid 5, is het mogelijk dat de voorzitter zonder overleg een oproep voor een raadsvergadering aan de raadsleden verzendt.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst. Voordat de vergadering begint, wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld. Indien een raadslid is verhinderd om de raadsvergadering bij te wonen, geeft hij daarvan voor aanvang van de vergadering kennis aan de voorzitter of aan de griffier. Wanneer een raadslid later ter vergadering komt, wordt van het tijdstip van aankomst melding gemaakt op de presentielijst alsmede op de Besluitenlijst.
Artikel 20. Primus bij hoofdelijke stemming
Bij hoofdelijke stemming deelt de voorzitter mede bij welk lid van de raad de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
Artikel 21. Besluitenlijst en digitaal verslag
De leden, de voorzitter, de wethouders en de griffier hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft wat besloten is. Een voorstel tot verandering dient zoveel mogelijk voor het begin van de vergadering vóór het vaststellen van de besluitenlijst bij de griffier te worden ingediend.
De besluitenlijst, alsmede het multimediale verslag van het verloop van de vergadering wordt opgesteld onder de zorg van de griffier; de besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk na vaststelling op de gemeentelijke website geplaatst. De besluitenlijst is openbaar, behoudens het bepaalde in de artikelen 23 lid 5 en 25 Gemeentewet.
De voorzitter en elk lid van de raad kan in voorkomende gevallen een voorstel doen over de spreektijd van de leden van de raad en de leden van het college. Het voorstel kan bevatten een agendapunt, de volledige agenda of een bepaalde periode.
Artikel 27. Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk zonder toestemming van de voorzitter interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot nader onderling beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 32. Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 34. Stemming over personen
Het stembureau of de voorzitter onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 35. Herstemming over personen
Wanneer bij de eerste stemming als bedoeld in artikel 31 lid 2 Gemeentewet niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, wordt direct tot een tweede stemming overgegaan.
Paragraaf 4 De raadscommissies
Artikel 37. Instelling van raadscommissies
Ter voorbereiding van de besluitvorming in de raad worden commissies ingesteld.
In bijzondere situaties kan de agendacommissie bepalen dat één of meer commissies gezamenlijk vergaderen. Wanneer een gezamenlijke vergadering van raadscommissies wordt belegd, vervult de voorzitter van de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, de taken van de voorzitter, dan wel de voorzitter van de gemeenteraad.
Een raadscommissie heeft de volgende taken:
het aan het college stellen van informerende en verduidelijkende vragen met betrekking tot door het college aan de raad voorgelegde raadsvoorstellen en ontwerpraadsbesluiten alsmede het voeren van overleg met het college en de burgemeester, voorzover het de werkzaamheden van de betreffende commissie betreft;
De gemeenteraad benoemt uit zijn midden de voorzitters van de commissies. In geval van afwezigheid wordt een voorzitter vervangen door de voorzitter van een andere commissie. Indien die niet beschikbaar is, treedt een ander lid van de commissie op als voorzitter, met dien verstande dat dit een raadslid is.
Artikel 42. Zittingsduur en vacatures
De zittingsperiode van een commissielid en dat van de voorzitter eindigt met het einde van de zittingsperiode van de raad, wanneer betrokkene geen deel meer uitmaakt van de raad of wanneer door de fractie(voorzitter) een ander commissielid wordt voorgedragen ter benoeming door de raad. Een verzoek tot benoeming van een ander commissielid wordt gelijktijdig met een verzoek tot ontslag van het eerder benoemde commissielid gericht aan de raad.
Artikel 43. Griffier en commissiegriffier
De commissiegriffier is secretaris van de commissie en is belast met het verlenen van bijstand aan de commissie, het ondersteunen van de voorzitter en draagt zorg voor een geluids- en/of video opname zowel voor uitzending als voor archivering en stelt de adviezenlijst van de commissievergaderingen op.
Artikel 44 Spreekrecht burgers
De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter stelt de commissieleden in de gelegenheid nadere vragen te stellen aan de inspreker, zonder het debat met de inspreker aan te gaan. Na afloop van de beraadslagingen door de commissie kan, bij uitzondering en op specifiek verzoek, door de voorzitter nogmaals het woord gegeven worden aan de inspreker.
Artikel 45. Van toepassing zijnde artikelen voor de orde van de vergaderingen van de raadscommissies
De hierna opgesomde artikelen uit paragraaf 2 van dit Reglement van orde, die van toepassing zijn voor de vergaderingen van de raad, zijn van overeenkomstige toepassing op de vergaderingen van de raadscommissies: de artikelen 3, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 20, 21 lid 4 onder f, alsmede lid 5, artikel 23, 24, 25, 26, 27, 28 en 31, eerste lid, artikel 50, 57, 58 en 59 van dit Reglement.
Hoofdstuk 4 Rechten van leden voor de Raadsvergaderingen
Elk (sub)amendement en elk voorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk en tenminste ondertekend door één raadslid bij de voorzitter worden ingediend, tenzij de voorzitter - met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde- oordeelt, dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan.
Artikel 49. Initiatiefvoorstel
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp eerder dient te worden behandeld of het voorstel eerst voor advies naar het college dient te worden gezonden. In het laatste geval bepaalt de raad in welke vergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.
Het verzoek tot het houden van een debat bij interpellatie wordt, behoudens in -naar het oordeel van de voorzitter- spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk via de griffier bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen wordt verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en het college. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering na indiening van dat verzoek, wordt over het verzoek besloten, waarbij de raad tevens bepaalt bij welk agendapunt de interpellatie wordt geplaatst.
Artikel 52. Schriftelijke vragen
Als de vraag ten minste 48 uur voor aanvang van een raads- of commissievergadering is ingediend, vindt mondelinge beantwoording plaats in de eerstvolgende raads- of commissievergadering, tenzij het college of de burgemeester de griffier in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij tevens aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 56. Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, kan verslag doen van zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn (geweest).
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 53, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten raadsvergadering
Op een besloten raadsvergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 59. Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, indien daarom wordt verzocht, door het college als orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het college overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
Artikel 61. Geluid- en beeldregistraties
Degene die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties wil maken, doet hiervan mededeling aan de voorzitter en gedraagt zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 62. Verbod gebruik mobiele telefoons
In de raads- of commissiezaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het hoorbaar gebruik van mobiele telefoons of andere digitale communicatiemiddelen en computerapparatuur, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, niet toegestaan.