Organisatie | Westerveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling gemeente Westerveld 2008 |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeente Westerveld 2008 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet Bestuursrecht, hoofdstuk 9
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-10-2008 | Nieuwe regeling | 11-08-2008 Da's mooi, 01-10-2008 | 08/16346 |
KLACHTENREGELING GEMEENTE WESTERVELD 2008
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerveld;
Gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de navolgende “Klachtenregeling gemeente Westerveld 2008”.
Het doel van deze regeling is het geven van een interne procedure voor de behandeling van klachten ter uitwerking van de klachtenregeling, opgenomen in hoofdstuk 9 van de Awb.
Artikel 5: Klachtafdoening (mandaat)
Een klacht wordt onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan afgedaan door de klachtbehandelaar, tenzij de klacht naar aard of inhoud een zodanig gewicht heeft dat een andere medewerker of het bestuursorgaan deze behoort af te doen.
De klacht wordt binnen de wettelijke termijn van zes weken afgehandeld. Deze termijn kan met ten hoogste vier weken worden verdaagd (artikel 9:11 Awb)
De klacht komt binnen bij de klachtencoördinator. De klachtencoördinator informeert de betreffende klachtbehandelaar en degene over wie de klacht gaat en onderzoekt of de klacht in behandeling moet worden genomen (artikel 9:8 Awb). De klager ontvangt indien de klacht in behandeling wordt genomen een ontvangstbevestiging met daarin vermeld de klachtbehandelaar en de behandeltermijn.
De klachtbehandelaar zorgt ervoor dat de klager en degene waarover de klacht gaat worden gehoord.
Dit kan gelijktijdig maar het horen mag indien nodig of gewenst ook afzonderlijk plaatsvinden.
Van het horen wordt een verslag gemaakt. Het conceptverslag wordt ter akkoordbevinding naar de betrokkenen toegestuurd.
Bij niet gelijktijdig horen worden de klager en degene over wie de klacht gaat in de gelegenheid gesteld op elkaars standpunt te reageren.
Artikel 7: Bevindingen, onderzoek en beoordeling
De klachtbehandelaar stelt zijn bevindingen van het onderzoek naar de klacht op en geeft daarover zijn oordeel en eventuele conclusies die daaraan worden verbonden.
De klager ontvangt een schriftelijke gemotiveerde reactie op de klacht (afdoeningsbrief). De reactie bevat de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, het oordeel daarover en eventuele conclusies die daaraan worden verbonden. In deze reactie wordt de mogelijkheid van externe klachtbehandeling door de Nationale Ombudsman vermeld. Degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft ontvangt een afschrift van de afdoeningsbrief.
Het team Bestuurs-en Management Ondersteuning draagt zorg voor de registratie van de klachten. De geregistreerde klachten worden gepubliceerd in het burgerjaarverslag.
Artikel 8: Intrekking Klachtenregeling gemeente Westerveld 2000
De Klachtenregeling gemeente Westerveld 2000 wordt ingetrokken op het moment dat de Klachtenregeling Gemeente Westerveld 2008 in werking treedt.