Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Drechtsteden

Mandaatbesluit Openbaar LichaamDrechtsteden ‘Startersbeurs’

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDrechtsteden
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingMandaatbesluit Openbaar LichaamDrechtsteden ‘Startersbeurs’
CiteertitelMandaatbesluit Openbaar Lichaam Drechtsteden ‘Startersbeurs 2015-2016’
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Participatiewet, art. 7
  2. Algemene wet bestuursrecht, art. 10:4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-11-201501-10-201512-07-2018Nieuwe regeling

29-10-2015

Gemeentenieuws, 27-11-2015

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Openbaar LichaamDrechtsteden ‘Startersbeurs’

De directeur van de Sociale Dienst Drechtsteden;

gelet op artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 7, vierde lid, van de Participatiewet

overwegende dat;- 

  • -

    het bestuur van Openbaar Lichaam Drechtsteden (het Drechtstedenbestuur) verantwoordelijk is voor de uitvoering van de Participatiewet en daarbij verantwoordelijk is voor het aanbieden van diverse voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling;

  • -

    de Sociale Dienst Drechtsteden namens het Openbaar Lichaam Drechtsteden deze regelingen uitvoert voor de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht;

  • -

    dat in het kader van het vergroten van de kansen op de arbeidsmarkt van jongeren tot 27 jaar de Sociale Dienst Drechtsteden een ‘Startersbeurs’ heeft opgezet;

  • -

    dat Funding Subsidiemanagement ruime ervaring heeft met de uitvoering van de ‘Startersbeurs’;

  • -

    dat Funding Subsidiemanagement bereid is mandaat te aanvaarden van de directeur van de Sociale Dienst Drechtsteden tot de uitvoering van de ‘Startersbeurs’;

besluit:

vast te stellen het volgende:

Mandaatbesluit Openbaar Lichaam Drechtsteden ‘Startersbeurs’

Artikel 1
  • 1.

    De directeur van de Sociale Dienst Drechtsteden mandateert aan de directie van Funding Subsidiemanagement B.V. de uitvoering van de ‘Startersbeurs’ voor zover het betreft de vaststelling van de rechten en de plichten van de starter en het bedrijf gevolgd door de feitelijke uitvoering van de ‘Startersbeurs’ inclusief de financiële verplichtingen;

  • 2.

    De taken die gepaard gaan met de uitvoering van de ‘Startersbeurs’ staan vermeld in bijlage 1;

Artikel 2

Op grond van artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht verleent de directeur van de Sociale Dienst Drechtsteden, met toestemming van de Algemeen directeur Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden, ondermandaat aan de algemeen directeur van Funding Subsidiemanagement, die deze bevoegdheid kan ondermandateren.

Artikel 3

Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt dat het besluit namens de directeur van de Sociale Dienst Drechtsteden is genomen. Dit komt tot uiting in de ondertekening die luidt als volgt:

Het bestuur van Openbaar Lichaam Drechtsteden, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de directeur van de Sociale Dienst Drechtsteden,

namens dezen,

functie (onder)gemandateerde

handtekening

Naam (onder)gemandateerde

Artikel 4

Dit besluit treedt in werking op de dag volgend op de dag van bekendmaking tot uiterlijk de datum waarop de laatste Startersbeurs is afgerond en werkt terug tot en met 1 oktober 2015.

Artikel 5

Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit Openbaar Lichaam Drechtsteden ‘Startersbeurs 2015-2016’.

Aldus vastgesteld op 29 oktober 2015

Openbaar Lichaam Drechtsteden,

Sociale Dienst Drechtsteden,

de directeur,

Y.S.M. Bieshaar

Bijlage 1 – Uitvoeringsafspraken mbt proces Startersbeurs

Fase 1- Initiatiefase

Een jongere uit één van de Drechtstedengemeenten wil graag werkervaring opdoen om hierdoor te beschikken over ervaring bij sollicitaties in de toekomst. Het is nog niet gelukt om een baan te vinden. De jongere, of te wel starter, heeft een leeftijd van minimaal 18 jaar en maximaal 26 jaar. De starter gaat bedrijven benaderen en aangeven dat hij graag 6 maanden werkervaring op wil doen en dat de Sociale Dienst Drechtsteden hiervoor geld beschikbaar heeft.

Op de website wordt informatie over de startersbeurs aantrekkelijk en begrijpelijk gepresenteerd aan geïnteresseerde jongeren en werkgevers. Ook biedt de website de mogelijkheid om de informatie in brochurevorm te downloaden. De website voorziet in een brochure die de jongere kan gebruiken om werkgevers te benaderen. Ook wordt voorzien in een brochure die professionals kunnen gebruiken om jongeren te informeren over het bestaan van de regeling. De website biedt daarnaast tips en trucs voor jongeren om bedrijven te benaderen.

Als het bedrijf bereidt is om aan deze regeling mee te werken start fase 2.

 

Fase 2- Aanmeldingsfase

Om als starter en bedrijf mee te doen aan de regeling “Startersbeurs” vragen beide partijen een logincode plus wachtwoord aan via de speciaal hiervoor gemaakte webapplicatie op de website www.startersbeurs.nu .

Nadat beide partijen de gevraagde gegevens hebben ingevuld, inclusief het bestaande competentieprofiel van de starter dat wordt samengesteld door middel van het beantwoorden van 25 vragen, dienen zij deze gegevens via een controlelink in een email die vanuit de webapplicatie naar het ingevulde emailadres wordt gestuurd te bevestigen. Als de link wordt bevestigd door beide partijen ontvangt Funding een signaal. Hierna start fase 3.

 

Fase 3- Accorderingsfase

Funding controleert of de starter heeft voldaan aan de deelnamecriteria. Tevens vraagt Funding een KvK uittreksel op bij de KvK en controleert de bedrijfsgegevens. De KvK wordt door Funding geüpload in de webapplicatie.

Als de controle van het bedrijf door Funding akkoord zijn bevonden zal ook nog een tweede medewerker van Funding een controle uitvoeren en akkoord geven. In deze fase is een tweede accordering noodzakelijk vanwege de volgende stappen in het proces.

 

Fase 4- Verificatiefase

Nadat Funding akkoord is gegaan met de gegevens wordt door de webapplicatie een aantal documenten samengesteld zoals bijvoorbeeld de leerwerk overeenkomst, de overeenkomst met de gemeente en het bedrijf. De starter en het bedrijf ontvangen een email dat de documenten getekend dienen te worden. In deze email wordt tevens het systeem aangeboden om het tekenen te verrichten met een sterke authenticatie. De overeenkomst die tevens door Funding getekend dient te worden wordt getekend op het moment van akkoord gaan met het genereren van de documenten door de webapplicatie.

Nadat zowel bedrijf als starter de documenten digitaal hebben getekend krijgt Funding een signaal in de webapplicatie dat fase 4 is afgerond.

 

Fase 5 – 1e Bevoorschottingsfase

Na afronding van fase 4 wordt door de webapplicatie een SEPA bestand met de betaling van het 1e voorschot aangemaakt. Funding draagt zorg voor betaling van het voorschot via de speciaal hiervoor geopende bankrekening (Stichting derden gelden) aan het bedrijf binnen 5 werkdagen.

 

Fase 6 - Evaluatiefase

3 maanden na aanvang van de overeenkomst krijgen beide partijen een email dat de tussentijdse evaluatie ingevuld dient te worden in de webapplicatie. De evaluatie is gebaseerd op het zelfde competentievragen die zijn gesteld bij aanvang van het proces in aanmeldingsfase. Per opleidingsniveau zullen 25 vragen gesteld worden over competenties. Beide partijen vullen de meerkeuze vragen in en bevestigen de tussentijdse evaluatie met een sterke authenticatie.

 

Fase 7- 2e Bevoorschottingsfase

Na afronding van fase 6 ontvangen beide partijen een email dat fase 6 is afgerond en wordt door de webapplicatie een SEPA bestand met de betaling van het 2e voorschot aangemaakt. Funding draagt zorg voor betaling van het voorschot via de speciaal hiervoor geopende bankrekening (Stichting derden gelden) aan het bedrijf binnen 5 werkdagen.

 

Fase 8- Resultaatsfase

5 maanden na aanvang van de overeenkomst krijgen beide partijen een email dat de eind evaluatie ingevuld dient te worden in de webapplicatie. De evaluatie is gebaseerd op dezelfde vragen die zijn gesteld bij aanvang van het proces en bij de tussentijdse evaluatie (fase 6). Per opleidingsniveau zullen 25 vragen gesteld worden over competenties. Beide partijen vullen de meerkeuze vragen in en bevestigen de eind evaluatie met een sterke authenticatie.

 

De webapplicatie maakt een certificaat aan waarin beschreven wordt in welke periode en bij welk bedrijf de starter heeft gewerkt aan welke competenties en met welk resultaat. In dit certificaat verklaart de werkgever bovendien dat in deze periode gebleken is dat de starter voldoet over de gestelde basale werknemersvaardigheden. Het certificaat wordt digitaal getekend door de starter en de werkgever en kan door de starter worden gedownload .

 

Fase 9- Facturatiefase

Na afronding van fase 8 ontvangen beide partijen een email dat fase 8 is afgerond. Nadat Funding akkoord is gegaan met de eindevaluatie wordt een voorbeeld factuur gemaakt door webapplicatie zoals deze door het bedrijf ingediend moeten worden om de voorschotten om te zetten in een definitieve bijdrage. Het bedrijf mag de factuur via email of via de post verzenden aan het speciale postbusnummer dat voor de Startersbeurs is geopend. Funding zal na ontvangst de factuur uploaden in de webapplicatie.

Zodra de factuur is geüpload in de webapplicatie wordt deze gecontroleerd op volledigheid en juistheid door Funding waarna Funding een akkoord geeft op de factuur.

 

Fase 10- Afrondingsfase

Na afronding van fase 9 wordt door de webapplicatie een SEPA bestand met de betaling van de afrekening aangemaakt. Funding draagt zorg voor afrekening van het voorschot via de speciaal hiervoor geopende bankrekening (Stichting derden gelden) aan het bedrijf binnen 5 werkdagen. Indien sprake is van een vordering zal Funding zorgdragen voor de correspondentie ten behoeve van deze vordering en tot en met de 2e aanmaning de invordering verzorgen.