Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Beleidsregel handhaving Drank en Horecawet

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel handhaving Drank en Horecawet
CiteertitelBeleidsregel handhaving Drank en Horecawet
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpDrank- en Horecawet

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Drank- en Horecawet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-12-2013Onbekend

11-12-2013

Gemeenteblad GB2013-123

Besluit burgemeester d.d. 11 december 2013

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel handhaving Dranken Horecawet

 

 

Beleidsregel handhaving Dranken Horecawet

 

1.Inleiding

Op 1 januari 2013 is de gewijzigde Drank en Horecawet in werking getreden. Deze wijziging betekent o.a. dat de burgemeester het bevoegde bestuursorgaan geworden is, in plaats van het college van burgemeester en wethouders. Verder is er een bevoegdheid toegekend aan de burgemeester om gemeentelijke toezichthouders vast te stellen. Voorheen waren enkel de medewerkers van de nVWA bevoegde toezichthouders voor de Drank- en Horecawet.

Naast de sanctiemogelijkheden die al bestonden voor de gemeente, heeft de gemeente sinds 1 januari 2013 ook de beschikking over drie nieuwe bestuursrechtelijke sanctie-instrumenten. Zo kan de Drank- en Horecavergunning geschorst worden, wordt de bestuurlijke boete geïntroduceerd en kunnen supermarkten worden aangepakt met een sluiting van de alcoholverkoop.

Ook verplicht de gewijzigde wet de gemeente tot het maken van een verordening omtrent paracommercie. Ook deze nieuwe bepalingen dienen gehandhaafd te worden.

Tot slot wordt met ingang van 1 januari 2014 de minimumleeftijd voor alcoholverstrekking gewijzigd. Voor alle vormen van alcohol geldt dan dat men minimaal 18 jaar moet zijn.

Deze wijzigingen van de wet nopen tot een aanpassing van het bestaande handhavingsprotocol voor de Drank- en Horecawet.

 

2.Nieuwe sanctiemiddelen

Schorsing

De burgemeester kon al de vergunning intrekken van een horecabedrijf, maar nu kan hij deze ook schorsen (artikel 32 Drank- en Horecawet). De Drank- en Horecavergunning kan voor maximaal 12 weken geschorst worden. De burgemeester bepaalt de lengte van de schorsingsperiode aan de hand van de ernst van de overtreding.

 

Bestuurlijkeboete

De burgemeester kan zonder tussenkomst van de rechter een bestuurlijke boete opleggen (artikel 44a Drank- en Horecawet e.v.). In het Besluit Bestuurlijke Boete Drank- en Horecawet is bepaald bij welke overtredingen een bestuurlijke boete kan worden opgelegd en welk boetebedrag daarbij hoort. De boetebedragen komen toe aan de gemeente. Anders dan bestuursdwang en dwangsom is dit geen reparatieve sanctie, bedoeld om de illegale situatie te herstellen, maar een punitieve sanctie, bedoeld om leed toe te voegen aan de overtreder, net als het strafrecht. Dit middel mag op grond van de wet niet worden ingezet indien de overtreding een direct gevaar voor de gezondheid of veiligheid van de mens tot gevolg heeft. Ook kan de boete niet samengaan met een strafrechtelijke aanpak. Volgens de Memorie van Toelichting is het de bedoeling dat debestuurlijke boete de voorkeur geniet boven een strafrechtelijke afdoening. Daarom wordt, waar een bestuurlijke boete mogelijk is, voor dat middel gekozen boven de strafrechtelijke aanpak. Waar een bestuurlijke boete niet mogelijk is, wordt geverbaliseerd en de strafrechtelijke weg gevolgd.

 

Threestrikesout

De burgemeester kan supermarkten die drie keer in een jaar alcohol aan 16-minners verkopen aanpakken door de alcoholafdeling te sluiten (artikel 19a Drank- en Horecawet). De burgemeester bepaalt voor hoe lang dit verbod geldt: minimaal 1 week en maximaal 12 weken. Door middel van bestuursdwang kan de sanctie worden uitgevoerd.

 

Strafrechtelijk

In de nieuwe Drank- en Horecawet is ook een nieuwe strafrechtelijke bepaling opgenomen. Jongeren onder 18 jaar zijn straks (sinds 1 januari 2013 geldt dit al voor jongeren onder de 16 jaar) strafbaar als ze alcohol in bezit hebben (artikel 45 Drank- en Horecawet). De sanctie is een boete uit de eerste categorie en deze kan worden opgelegd door een BOA of politieagent.

 

3.Doel handhavingsprotocol

Het handhavingsprotocol heeft tot doel:

    • de activiteiten van gemeente, politie en justitie op elkaar af te stemmen en waar mogelijk complementair te laten zijn;

    • te realiseren dat geconstateerde overtredingen gevolgd worden door een maatregel die qua intensiteit zo goed mogelijk aansluit bij de ernst van de overtreding en het daardoor ontstane gevaar voor de openbare orde of veiligheid en gezondheid;

    • kenbaar te maken aan de overtreder welke maatregel hij van de overheid kan verwachten na een overtreding, waardoor er mogelijk een preventieve werking van uit gaat.

    • door onderliggend beleid de motivering van de maatregel in een gerechtelijke procedure te versterken.

 

4. Handhavingsprotocol

Feit

Toezichthouder/

Politie/BOA

Burgemeester

artikel 3, lid 1 Drank- en Horecawet:

Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf zonder (geldige) vergunning, terwijl niet voldaan kan worden aan de eisen van de Drank- en Horecawet (dus niet te legaliseren) of terwijl vergunning is geweigerd, geschorst, ingetrokken of aanvraag buiten behandeling is gesteld

Boeterapport en/of rapportage opmaken

Voornemen kenbaar maken van bestuursdwang o.v.v. zienswijzetermijn.

Na afloop zienswijzetermijn besluit

tot last onder bestuursdwang, gericht op beëindiging

alcoholverstrekking of exploitatie. Naast deze maatregel wordt bestuurlijke boete toegepast.

artikel 3 Drank- en Horecawet:

Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf zonder (geldige) vergunning

Boeterapport of bestuurlijke rapportage opmaken.

Voornemen kenbaar maken van bestuursdwang o.v.v. zienswijzetermijn.

Na afloop zienswijzetermijn besluit

tot last onder bestuursdwang, gericht op beëindiging

alcoholverstrekking of exploitatie, tenzij inmiddels zicht bestaat op legalisatie.

Indien bestuursdwang niet

mogelijk is, bestuurlijke boete toepassen.

artikel 3 Drank- en Horecawet:

Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf zonder (geldige) vergunning, terwijl ondernemer in het verleden heeft beschikt over geldige vergunning voor de inrichting, maar door wijziging van onderneming of andere redenen de vergunning niet meer in overeenstemming is met de feiten.

Boeterapport of bestuurlijke rapportage

opmaken.

Formele waarschuwing met termijn voor legaliseren situatie.

Na ongebruikt verstrijken termijn

het voornemen kenbaar maken tot toepassing bestuurs-dwang o.v.v. ziens-wijzetermijn.

Na afloop zienswijze-termijn besluit tot last onder bestuursdwang, gericht op beëindiging

alcoholverstrekking of exploitatie,

tenzij inmiddels zicht bestaat op legalisatie.

 

Overtreding van artikel 24, lid 1, lid 2 of lid 3 Drank en Horecawet (o.a. niet aanwezig zijn van de leidinggevende in de(lokaliteiten van de) inrichting)

Boeterapport of bestuurlijke rapportage

opmaken

1e constatering: schriftelijke waarschuwing;

2e , 3e en 4e constatering:

Bestuurlijke boete opleggen

5e constatering: intrekking Drank en Horecavergunning ex art. 31 Drank en Horecawet

Overtreding van een bij of krachtens de artikelen 9 lid 3 en 4, 12 tot en met 17 Drank en Horecawet gesteld verbod.

Boeterapport of bestuurlijke rapportage opmaken

1e constatering: schriftelijke waarschuwing;

2e ,3e en 4e constatering: bestuurlijke boete

5e constatering: intrekking Drank en Horecavergunning ex art 31 lid

2

Overtreding van een bij of krachtens de artikelen 18, 19, 22, 25, 29 lid 3, artikel 35, 2e en 4e lid Drank en Horecawet gesteld verbod, beperking of voorschrift.

Boeterapport of bestuurlijke rapportage opmaken

1e constatering: schriftelijke waarschuwing;

Verdere constateringen: bestuurlijke boete

Handelen in strijd met de vergunningvoorschriften (uitgezonderd de voorschriften en beperkingen die op grond

van artikel 2.3.1a.3 APV krachtens artikel 25a tweede lid Drank en Horecawet specifiek met het oog op de handhaving van de

leeftijds- of alcoholmatigingsbepalingen zijn opgenomen)

Boeterapport of bestuurlijke rapportage

opmaken

1e constatering: schriftelijke waarschuwing;

2e constatering: schorsing van de vergunning voor de duur van één

week ex art. 32

3e constatering: schorsing van de vergunning voor de duur van 2

weken ex art. 32 4e constatering:

Schorsing voor de duur van 4 weken ex art. 32

5e constatering: intrekking Drank en Horecavergunning ex art 31, lid

2 Drank en Horecawet

Overtreding van het verbod van artikel 20, 1e en 2e lid Drank en Horecawet ( leeftijdsbepaling) door ondernemers als

bedoeld in artikel 18, 2e lid of artikel 19, 2e lid sub a (supermarkten e.d)

Boeterapport of bestuurlijke rapportage opmaken

1e constatering: Bestuurlijke boete

2e constatering: Bestuurlijke boete

3e constatering (binnen periode van 12 maanden na 1e

constatering:

Verbod alcoholverkoop ex art. 19a (three strikes out)

Overtreding van het verbod van artikel 20, 1e lid Drank en Horecawet ( leeftijdsbepaling) door andere ondernemers dan

de bedoelde in artikel 18, 2e lid of artikel 19, 2e lid sub a

(horeca-inrichtingen)

Boeterapport of bestuurlijke rapportage

opmaken

1e constatering: Bestuurlijke boete

2e constatering: schorsing van de

vergunning voor de duur van twee weken

3e constatering: schorsing van de vergunning voor de duur van 6

weken

4e constatering:

Schorsing voor de duur van 12 weken

5e constatering: intrekking Drank

en Horecavergunning ex art 31, lid 2 Drank en Horecawet

Overtreding van het verbod van artikel 20, 2e lid Drank en Horecawet (leeftijdsbepaling) door slijterijen

Boeterapport of bestuurlijke rapportage

opmaken

1e constatering: Bestuurlijke boete

2e constatering: schorsing van de vergunning voor de duur van twee

weken

3e constatering: schorsing van de vergunning voor de duur van 6 weken

4e constatering:

Schorsing voor de duur van 12 weken

5e constatering: intrekking Drank

en Horecavergunning ex art 31, lid 2 Drank en Horecawet

 

Overtreding van het verbod van artikel 20 4e lid Drank en Horecawet (geen aanduiding leeftijdsgrenzen)

Boeterapport of bestuurlijke rapportage

opmaken

1e constatering: Waarschuwing:

Verdere constatering: bestuurlijke

boete opleggen

Overtreding van het verbod van artikel 20 5e lid Drank en Horecawet (toelaten personen in kennelijke staat van

dronkenschap of onder invloed van andere psychotrope stoffen)

1e constatering: Pv opmaken art. 1 sub 4

WED

2e constatering e.v.: bestuurlijke rapportage opmaken

1e constatering: Waarschuwing

2e constatering: schorsing van de vergunning voor de duur van twee

weken

3e constatering: schorsing van de vergunning voor de duur van 6

weken

4e constatering:

Schorsing voor de duur van 12 weken

5e constatering: intrekking Drank en Horecavergunning ex art 31, lid

2 Drank en Horecawet

Overtreding van het verbod van artikel 20 6e lid Drank en Horecawet (verbod dienst te doen onder invloed)

1e constatering: Pv opmaken art. 1 sub 4

WED

2e constatering e.v.: bestuurlijke rapportage opmaken

1e constatering: Waarschuwing

2e constatering: schorsing van de

vergunning voor de duur van 6 weken

3e constatering: schorsing van de vergunning voor de duur van 12

weken

4e constatering: intrekking Drank en Horecavergunning ex art 31, lid 2 Drank en Horecawet

Overtreding van het verbod van

artikel 21 (alcoholverstrekking

met risico op ordeverstoring etc)

Bestuurlijke rapportage opmaken en Pv

opmaken art. 1 sub 4 WED

(Preventieve) last onder dwangsom, evt toepassing

spoedeisende bestuursdwang

Overtreding van de verordenende bepalingen krachtens artikel 25a

tot en met 25d Drank en

Horecawet, te weten artikel

2.3.1a.3 APV en de op grond

daarvan specifiek met het oog

op de handhaving van leeftijds- of alcoholmatigings-bepalingen

opgelegde

vergunningsvoorschriften en

2.3.1a.4 APV (happyhour)

Boeterapport of bestuurlijke rapportage

opmaken

1e constatering: Bestuurlijke boete

2e constatering: schorsing van de vergunning voor de duur van twee

weken

3e constatering: schorsing van de vergunning voor de duur van 6

weken

4e constatering:

Schorsing voor de duur van 12 weken

5e constatering: intrekking Drank en Horecavergunning ex art 31, lid

2 Drank en Horecawet

Overtreding van de verordenende bepalingen krachtens artikel 4

Drank- en Horecawet, te weten

artikel 2.3.1a.2 1e en 2e lid APV (paracommercie) en de

overtreding van artikel 4 lid 5 Drank en Horecawet

Boeterapport of bestuurlijke rapportage

opmaken

1e constatering: Waarschuwing

2e constatering: bestuurlijke boete 3e constatering:

Schorsing vergunning voor de duur van 2 weken

4e constatering: schorsing van de

vergunning voor de duur van 4 weken

5e constatering: intrekken vergunning ex art 31, lid 2 Drank

en Horecawet

 

Overtreding verbod

art. 45

Drank- en

Horecawet

(verbod alcohol

meevoeren

door jeugdige)

Pv opmaken

artikel

45 lid 2

Drank en Horecawet

 

5.Uitgangspuntenvooroptredenconformditprotocol:

  • Indien na de 1e constatering een waarschuwing is gegeven, dient de 2e constatering in alle gevallen binnen een periode van 2 jaar gedaan te worden, om een maatregel op te kunnen leggen. Indien er na de waarschuwing een periode van meer dan 2 jaar is verstreken, wordt er bij een volgende constatering opnieuw een waarschuwing gegeven en wordt gehandeld alsof het de eerste overtreding betreft.

  • Een gegeven waarschuwing geldt niet alleen voor het geconstateerde feit, maar geldt als een algemene waarschuwing. Dit betekent dat als er binnen 2 jaar na de waarschuwing een andere overtreding geconstateerd wordt, dan degene die de aanleiding vormde voor de waarschuwing, dan wordt de waarschuwingsstap overgeslagen, indien een waarschuwing vereist is volgens het overzicht.

  • Indien er een bestuurlijke maatregel is opgelegd en vervolgens wordt er gedurende 5 jaar geen overtreding geconstateerd, dan wordt bij de eerstvolgende constatering weer eerst gewaarschuwd, indien een waarschuwing vereist is volgens het overzicht.

  • Voorzover de sanctie een bestuurlijke boete betreft, zijn de bepalingen van het besluit Bestuurlijke boete Drank en Horecawet leidend, o.a. ten aanzien van de recidivetermijn.

  • Indien er een 3e of 4e constatering plaatsvindt, en hiervoor geen specifieke maatregel wordt genoemd in dit overzicht, beslist de burgemeester of nogmaals een zelfde maatregel wordt genomen of dat een verzwaring van de maatregel als genoemd voor de 2e constatering plaatsvindt.

  • Overtredingen van de Drank- en Horecawet die een imperatieve intrekkingsgrond vormen zijn niet opgenomen in dit handhavingsprotocol.De wet biedt dan immers geen afwegingsmoment.

  • Dit handhavingsprotocol geeft uitgangspunten voor sanctionerend optreden. In voorkomende gevallen kan de burgemeester gemotiveerd afwijken van het protocol en de daarin genoemde (zwaarte van de) maatregel.

6. Vaststelling Beleidsregel

 

  • Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking en vervangt de op 22 mei 2007 vastgestelde beleidsregel handhaving Horeca- inrichtingen. (2007)

     

 

Het driehoeksoverleg is geconsulteerd op 9 december 2013.

Aldus vastgesteld op 11december 2013

 

De Burgemeester van Nijmegen

 

Drs. H.M.F. Bruls