Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rijnwaarden

Klachtenverordening gemeente Rijnwaarden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRijnwaarden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingKlachtenverordening gemeente Rijnwaarden
CiteertitelKlachtenverordening gemeente Rijnwaarden
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikel 169
  2. Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-2009Nieuwe regeling

19-05-2009

Rijnwaarden Post, 27-05-2009

2009.3448

Tekst van de regeling

Intitulé

Klachtenverordening gemeente Rijnwaarden

De raad, het college, de burgemeester van de gemeente Rijnwaarden en de commissie bezwaarschriften, ieder zoveel het hun bevoegdheden betreft;

gelezen het voorstel van het college d.d. 14 april 2009;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen de:

Klachtenverordening gemeente Rijnwaarden

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar zich in de uitoefening van zijn functie in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;

  • b.

    gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan of een ambtenaar.

  • c.

    klager: een natuurlijk of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend;

  • d.

    beklaagde: degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft;

  • e.

    bestuursorgaan: de raad, (een lid van) het college, de burgemeester van de gemeente Rijnwaarden en de commissie bezwaarschriften;

  • f.

    ambtenaar: de persoon die door de gemeente Rijnwaarden is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn en een daarmee gelijk te stellen persoon in de uitoefening van zijn functie, met uitzondering van het personeel werkzaam bij een inrichting van openbaar onderwijs.

  • g.

    klachtencoördinator: de ambtenaar die door het college is belast met de coördinatie inzake klachten.

Artikel 2 Indiening en registratie klacht

  • Een klacht dient te worden ingediend bij de klachtencoördinator.

  • Indien een klacht mondeling wordt ingediend, kan de klager door de klachtencoördinator worden bijgestaan in het op schrift stellen van de klacht.

  • De klachtencoördinator draagt zorg voor de vertrouwelijke registratie van de klacht en de verzending van een bericht van ontvangst.

Artikel 3 Vervanging klachtencoördinator

Indien de klacht betrekking heeft op de klachtencoördinator, dan wordt deze vervangen door een door het college aan te wijzen vervanger.

Artikel 4 Behandelingsplicht

  • Indien een klaagschrift niet voldoet aan de in artikel 9:4 van de Algemene wet bestuursrecht gestelde eisen kan een klacht buiten behandeling blijven mits de klager de gelegenheid heeft gehad het verzuim te herstellen binnen een hem daartoe door de klachtencoördinator gestelde termijn.

  • Het bestuursorgaan is niet verplicht een klacht te behandelen indien de klacht betrekking heeft op een gedraging zoals genoemd in artikel 9:8 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • Indien een klacht niet in behandeling wordt genomen doet de klachtencoördinator hiervan schriftelijk mededeling aan de klager met in achtneming van de termijn zoals genoemd in artikel 9:8 lid 3 van de Algemene Wet Bestuursrecht.

  • Indien er voor een klaagschrift een bezwaar- of beroepsprocedure bestaat, draagt de klachtencoördinator tevens zorg voor de doorzending daarvan naar de bevoegde instantie conform artikel 6:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 5 Klachtenbehandelaar

  • 1.

    Een klacht wordt behandeld door:

    • a.

      de gemeentesecretaris, namens het college, indien het een gedraging van een clustermanager, de beleidscoördinator dan wel een staffunctionaris betreft;

    • b.

      de griffier, namens de raad, indien het een gedraging van een medewerker van de griffie betreft;

    • c.

      de clustermanager, namens het college, indien het een gedraging van een ambtenaar binnen zijn cluster betreft;

    • d.

      de commandant brandweer, namens het college, indien het een gedraging van een brandweerfunctionaris betreft;

    • e.

      de burgemeester, namens het college, indien het een gedraging van de gemeentesecretaris of de brandweercommandant betreft;

    • f.

      de burgemeester, namens het college, indien het een gedraging van het college of een wethouder betreft;

    • g.

      de voorzitter van de raad, namens de raad, indien het een gedraging van de raad betreft, dan wel een gedraging van de griffier betreft;

    • h.

      de waarnemend voorzitter van de raad, namens de raad, indien het een gedraging van de voorzitter van de raad betreft;

    • i.

      de loco-burgemeester, namens het college, indien het een gedraging van de burgemeester in diens hoedanigheid als voorzitter van het college betreft;

    • j.

      de loco-burgemeester, namens de burgemeester, indien het een gedraging van de burgemeester betreft;

    • k.

      de voorzitter van de commissie bezwaarschriften, namens de commissie indien het een gedraging van de commissie betreft.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de klachtencoördinator de klachtenbehandelaar zodanig betrokken is bij de klacht, dat zijn onafhankelijkheid in het geding kan zijn, dan wijst hij een ander aan ter behandeling van de klacht. Bij voorkeur wordt daarvoor aangewezen de persoon die overeenkomstig de klachtenregeling een klacht tegen de oorspronkelijke klachtenbehandelaar zou moeten behandelen.

Artikel 6 Informele afdoening

  • Uitgangspunt is dat eerst de informele klachtafdoeningsprocedure wordt opgestart zoals bedoeld in artikel 9:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Indien dit artikel toepassing heeft gevonden, wordt de klachtencoördinator zo spoedig mogelijk in kennis gesteld.

  • De klachtencoördinator zendt de klager een schriftelijke bevestiging van het bepaalde in het eerste lid.

  • Indien klager niet instemt met de informele klachtafdoeningsprocedure wordt de formele interne klachtenprocedure opgestart.

Artikel 7 Interne klachtbehandeling en -afhandeling

  • De klachtbehandelaar onderzoekt de klacht en hoort de klager en de beklaagde. Tenzij betrokkenen daartegen onoverkomelijke bezwaren hebben, vindt het horen van betrokkenen in elkaars aanwezigheid plaats.

  • De klachtbehandelaar stelt van het horen een verslag op en zendt dit naar betrokkenen.

  • Van het horen kan worden afgezien indien betrokkene(n) te kennen geven daarop geen prijs te stellen of indien de klacht kennelijk ongegrond is. Van het horen kan tevens worden afgezien, indien de klacht reeds op andere wijze naar tevredenheid van partijen is

    afgehandeld.

  • Binnen uiterlijk zes weken na ontvangst van de klacht wordt deze schriftelijk beantwoord. In de antwoordbrief worden de bevindingen van het onderzoek van de klacht, alsmede de eventuele daaraan verbonden conclusies aangegeven. De beklaagde en de klachtencoördinator krijgen een kopie van de antwoordbrief.

  • De afhandeling van de klacht kan voor ten hoogste vier weken worden verdaagd. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager, beklaagde en klachtencoördinator.

Artikel 8 De Nationale ombudsman

  • 1.

    Na de interne afhandeling van een klacht kan de klager zijn klacht voorleggen aan de Nationale ombudsman.

  • 2.

    Bij het meedelen van de beslissing aan de klager en de beklaagde wijst degene in wiens handen de klacht is gesteld erop dat als de klager zich niet met de beslissing kan verenigen, door hem een verzoekschrift kan worden ingediend bij de Nationale ombudsman.

Artikel 9 Jaarlijkse publicatie klachten

De klachtencoördinator draagt zorg voor de jaarlijkse publicatie van de geregistreerde klachten binnen het burgerjaarverslag van de burgemeester, zoals bedoeld in artikel 170, tweede lid, van de Gemeentewet.

Artikel 10 Intrekking oude regeling

De Klachtenregeling gemeente Rijnwaarden 2006 wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 juni 2009.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Klachtenverordening gemeente Rijnwaarden.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 mei 2009.

De griffier, De voorzitter,

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college op 14 april 2009.

De burgemeester, De secretaris,

Aldus vastgesteld op 14 april 2009.

De burgemeester,

Aldus vastgesteld op 14 mei 2009.

De voorzitter van de commissie bezwaarschriften,