Organisatie | Schouwen-Duiveland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels zoekperiode en verstrekking voorschot gemeente Schouwen-Duiveland 2016 |
Citeertitel | Beleidsregels zoekperiode en verstrekking voorschot gemeente Schouwen Duiveland 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-12-2016 | Nieuwe regeling | 22-11-2016 Wererldregio, 2 december 2016 | 22-11-2015/A4.6 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland;
Gelet op artikel 41 en artikel 52 van de Participatiewet.
Besluit vast te stellen de volgende beleidsregels:
Beleidsregels zoekperiode en verstrekking voorschot Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Schouwen-Duiveland 2016
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening ouderen gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Algemene wet bestuursrecht.
Toelichting op de beleidsregels zoekperiode en verstrekking voorschot
Dit artikel bevat de begripsbepalingen die op deze beleidsregels van toepassing zijn.
Artikel 2. Doelgroep voor wie zoekperiode geldt
De wetgever heeft er voor gekozen om in de Participatiewet de zoektermijn verplicht te stellen voor
de jongeren tot 27 jaar. Zij staan aan het begin van hun loopbaan en dienen hun eigen
verantwoordelijkheid te nemen. De regering benadrukt hiermee dat de jongere in zijn eigen
inkomen moet voorzien. Hiermee wordt het activerende karakter van de Participatiewet benadrukt.
Dit principe geldt ook voor de groep van 27 jaar en ouder. Ook zij moeten inzien dat een beroep doen op de samenleving alleen bedoeld is voor mensen die het echt nodig hebben. Het past in de tijdgeest
om mensen eerst op eigen kracht een oplossing voor zelfstandigheid te laten zoeken voordat de
Voor personen van 27 jaar en ouder is de zoektermijn niet als een verplichting opgenomen in de
Participatiewet. De gemeente kan er voor kiezen om een zoektermijn ook te vragen van 27 jaar en ouder. Met instemming van de klant komt de feitelijke aanvraag pas tot stand na de 4 weken zoektermijn.
Die afspraak wordt ook richting klant bevestigd. Uiteraard komt een aanvraag wel eerder tot stand
indien de klant dat wenst. Dit is in lijn met de regels van de Algemene wet bestuursrecht. Bij de
beantwoording van kamervragen op 2 oktober 2014 is deze zienswijze bevestigd.
Artikel 3. Voorschot voor belanghebbenden voor wie de zoekperiode geldt
In dit artikel wordt een onderscheid gemaakt tussen een wettelijk voorschot en een gemeentelijk voorschot.
Lid 1: Wettelijk gezien hebben belanghebbenden onder de 27 jaar geen recht op een wettelijk voorschot. Zij kunnen pas vier weken na de melding een aanvraag indienen, waardoor zij over de eerste vier weken geen voorschot kunnen ontvangen (volgt uit artikel 41 lid 4 jo artikel 52 Participatiewet).
Lid 2: De gemeente Schouwen-Duiveland heeft in haar beleid opgenomen dat de zoekperiode van vier weken ook voor de doelgroep ouder dan 27 jaar geldt. Dit betekent dat het wettelijke voorschot (als bedoeld in artikel 52 Participatiewet) binnen vier weken na datum van de aanvraag – op aanvraag – kan worden verstrekt. De gemeente gaat bij deze doelgroep niet over tot het van rechtswege verstrekken van een voorschot ter hoogte van 90% van de toepasselijke bijstandsnorm. Wanneer een belanghebbende een voorschot wil, dan zal hij hierom moeten verzoeken. Wanneer een belanghebbende om een voorschot verzoekt, dan zal naar de individuele situatie van de belanghebbende worden gekeken om te bepalen of daadwerkelijk een voorschot van 90% van de toepasselijke bijstandsnorm nodig is of dat kan worden volstaan met een lager percentage/bedrag. Immers, het voorschot dient ook weer terugbetaald te worden aan de gemeente. Hoe lager het bedrag is dat moet worden terugbetaald, hoe lager het risico zal zijn dat belanghebbende op dat punt in de financiële problemen komt. Immers, wanneer 90% van de toepasselijke bijstandsnorm bij de volgende uitbetaling van de uitkering zou worden verrekend, dan zou belanghebbende direct weer met een financieel probleem te maken krijgen.
Lid 3: Belanghebbenden zowel onder als boven de 27 jaar kunnen het college verzoeken om een gemeentelijk voorschot te verstrekken als blijkt dat er onvoldoende middelen zijn om de zoekperiode te overbruggen. Daarbij kan het gaan om de standaard zoekperiode van vier weken, maar dit verzoek kan ook gedaan worden als de zoekperiode is verlengd (bijv. met nog eens vier weken).
Criteria voor het toekennen van een gemeentelijk voorschot zijn:
Voor de hoogte van het uit te betalen bedrag wordt naar de individuele situatie van de belanghebbende gekeken. Daarbij wordt gekeken of er alleen geld nodig is om in de eerste levensbehoeften te kunnen voorzien (boodschappen) of dat er meer/grotere financiële problemen spelen, waarbij het ook noodzakelijk kan zijn om een bedrag te verstrekken voor de betaling van de maandelijkse huurpenningen en/of betalingen aan het energiebedrijf of de zorgverzekeraar. De noodzaak om een hoger gemeentelijk voorschot te verstrekken zal aan de orde zijn als er bijv. sprake is van dreigende huisuitzetting of afsluiting van energie gedurende de wintermaanden.
De consulent neemt binnen één werkdag een besluit wanneer een aanvraag voor een gemeentelijk voorschot wordt gedaan. Indien gemeentelijk voorschot wordt toegekend, legt de consulent het besluit en de hoogte van de voorziening vast in een beschikking en kan daarin tevens de voorwaarde opnemen dat betrokkene zich dient aan te melden voor een budgetteringscursus of voor een schuldhulpverleningstraject (en verwijst daarbij naar de nadere verplichtingen als bedoeld in artikel 55 Participatiewet). Ook wordt in de beschikking aangegeven op welke wijze het gemeentelijke voorschot wordt verrekend of terugbetaald door belanghebbende.
Artikel 4. Afzien van een zoekperiode
Maatwerk leveren staat hoog in het vaandel bij de afdeling Wonen Werk en Leven. Het opleggen van de zoektermijn aan personen van 27 en ouder staat dit principe niet in de weg. Er zijn situaties benoemd waarbij geen zoektermijn gevraagd wordt. Indien zich vanuit de praktijk andere situaties
aandienen, kan de genoemde ‘lijst’ worden aangevuld.
Soms kan het vragen van een zoektermijn in redelijkheid en billijkheid (nog) niet van een persoon
gevergd worden. Een zorgvuldig afgewogen geïndividualiseerde benadering is dan geboden.
Te denken valt aan onvoorziene echtscheidingen, waarbij de klant sociaal/emotioneel en ook
financieel volledig uit zijn evenwicht is.
Ook kan worden gedacht aan asielzoekers en uitgenodigde vluchtelingen, die voor het eerst
zelfstandige woonruimte krijgen en gedurende de daarop volgende 4 weken hun volledige aandacht
nodig zullen hebben voor het regelen van diverse zaken, zoals woninginrichting, school voor de
kinderen, zoeken huisarts en aanvragen toeslagen en kortingen.
Een zoektermijn kan ook juist een belemmering zijn. Door ex-klanten boven de 27 jaar, die tot
maximaal 3 maanden gewerkt hebben, geen zoektermijn te geven wordt de drempel om tijdelijk
Artikel 5. Gevallen waarin de beleidsregels niet voorzien
Het college besluit in gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien.