Organisatie | Veenendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling sociale werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht |
Citeertitel | Regeling sociale werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet gemeenschappelijke regelingen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2016 | 01-01-2018 | Onbekend | 31-03-2016 Gemeenteblad 11 mei 2017 | Onbekend |
REGELING SOCIALE WERKVOORZIENING ZUID-OOST UTRECHT
De raden van de gemeenten Renswoude, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug en Veenendaal, onderscheidenlijk de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten, ieder voorzover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn;
overwegende, dat door de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen het noodzakelijk is de bestaande regeling te herzien;
gelet op de bepalingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Regeling sociale werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht
de gemeenten die deze regeling hebben getroffen en daartoe zijn toegetreden.
Gedeputeerde Staten van Utrecht.
een dienstbetrekking met het Instituut.
degene die een dienstbetrekking heeft met het Instituut Instituut voor Sociale Werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht vennootschap IW4 Beheer NV gevestigd te Veenendaal.
zij die op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht bij IW4
Het Instituut heeft tot doel het handhaven en vergroten of herstellen van de arbeidsgeschikheid van personen die tot arbeid in staan zijn, maar voor wie, in belangrijke mate, tengevolge van bij hen gelegen factoren, gelegenheid om onder normale omstandigheden arbeid te verrichten niet of nu niet aanwezig zijn.
Artikel 4 Overdracht bevoegdheden en verplichtingen
1.Ter uitvoering van het in artikel 3 genoemde dragen de deelnemende gemeenten hun
bevoegdheden en verplichtingen uit de WSW over aan het Instituut.
2.Uitgangspunt is dat het Instituut te allen tijde verantwoordelijk zal blijven voor en
belast zal blijven met de uitvoering van de wettelijk opgedragen taken.
3.Het Instituut gaat, ter verwezenlijking van de in artikel 3 genoemde doelen met IW4 Beheer NV een samenwerkingsovereenkomst aan, waar een sociaal/ economisch contract deel van uitmaakt, waarin de wederzijdse verantwoordelijkheden, bevoegdheden en verplichtingen zijn vastgelegd. Het Instituut wijst daartoe als feitelijk met de uitvoering belast orgaan aan: IW4 Beheer NV.
Artikel 6 Bevoegdheden bestuur
Ten aanzien van de bevoegdheden van het bestuur van het Instituut zijn van overeenkomstige toepassing de regels, in de ruimste zin, welke bij of krachtens wetsbepaling zijn gesteld voor de verdeling van bevoegdheden van de gemeentebesturen over de gemeentelijke bestuursorganen, voor de uitoefening van die bevoegdheden, alsmede voor het toezicht hierop.
Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur
1.Aan het hoofd van het Instituut staat een algemeen bestuur. Overeenkomstig het bepaalde in lid 4 en 5 wijst het algemeen bestuur uit zijn midden een dagelijks bestuur aan. Onverminderd het bepaalde in artikel 30 lid 1sub a van de Wet
gemeenschappelijke regelingen worden bij deze regeling aan het algemeen bestuur
alle bevoegdheden toegekend die niet bij of krachtens deze regeling aan de voorzitter of het dagelijks bestuur worden toegekend.
2.De onderscheiden gemeenteraden met inbegrip van de voorzitter wijzen de navolgende personen aan:
a.Utrechtse Heuvelrug en Renswoude: een lid als vertegenwoordiger en een lid als
plaatsvervangend vertegenwoordiger van hun gemeente .
b.Rhenen en Veenendaal: twee leden als vertegenwoordiger en twee leden als
plaatsvervangend vertegenwoordiger van hun gemeente.
Hierbij dient per deelnemende gemeente minimaal een vertegenwoordiger en een
plaatsvervangend vertegenwoordiger lid te zijn van het college van Burgemeester en Wethouders van die deelnemende gemeente.
leden 1 en 2 uit zijn midden een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en een secretaris, die tezamen het dagelijks bestuur van het Instituut vormen. In het dagelijks bestuur kunnen slechts benoemd worden de Burgemeester en Wethouders van de deelnemende gemeenten.
5.De zittingsduur van het algemeen en dagelijks bestuur is gelijk aan de zittingsduur
van de gemeenteraad, met dien verstande dat de zittende leden van het algemeen en dagelijks bestuur in functie blijven totdat in hun vervanging is voorzien, doch voor ten hoogste twee maanden gerekend vanaf de datum waarop de nieuwe zittingsperiode van de gemeenteraden begint.
6.Tot lid van het algemeen bestuur kan niet worden benoemd, degene die in een arbeidsrechtelijke relatie staat tot IW4 Beheer NV.
Artikel 8 Vergadering en besluitvorming
niet meer dan de helft van de zitting hebbende leden aanwezig is.
Is het vereiste aantal leden niet opgekomen, dan wordt binnen veertien dagen opnieuw vergaderd. In deze vergadering worden ,indien het quorum wederom niet aanwezig is, uitsluitend onderwerpen, vermeld op de agenda van de eerste vergadering, aan de orde gesteld. Hierover kunnen in deze tweede vergadering, ongeacht het aantal aanwezige leden, rechtsgeldige besluiten worden genomen.
genomen bij meerderheid van stemmen.
Artikel 9 Open en besloten vergaderingen
De vergaderingen van het algemeen bestuur zijn openbaar, met dien verstande dat op verzoek van leden tot sluiting van de deuren wordt overgegaan, indien het door een vijfde der aanwezige leden wordt verzocht of indien de voorzitter het nodig vindt. Met inachtneming van het bepaalde in de volgende leden kunnen in een besloten vergadering ook besluiten worden genomen.
Artikel 10 Verantwoording en inlichtingen
De leden van het algemeen bestuur geven aan de raad, die deze leden heeft aangewezen, de door een of meer leden van de gemeenteraad dan wel het college van Burgemeester en wethouders verlangde inlichtingen. Het verstrekken van deze inlichtingen gebeurt op een door het college van Burgemeester en Wethouders dan wel de gemeenteraad te bepalen wijze.
Artikel11 Benoeming voorzitter
De voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van het Instituut, worden door het algemeen bestuur uit zijn midden benoemd, met dien verstande, dat als voorzitter wordt benoemd het daartoe uitdrukkelijk door het gemeentebestuur van Veenendaal aangewezen lid en als plaatsvervangend voorzitter wordt benoemd het daartoe door de gemeente Rhenen aangewezen lid.
De voorzitter vertegenwoordigt het Instituut in en buiten rechte. Hij kan dit opdragen aan een door hem aangewezen gemachtigde. Indien de gemeente tot het bestuur waarvan hij behoort, partij is in een geding waarbij het Instituut is betrokken; oefent de plaatsvervangend voorzitter de bevoegdheid het Instituut in en buiten rechte te vertegenwoordigen uit.
De taken en bevoegdheden van de ambtelijk secretaris m.b.t. de GR en de afstemming hiervan met de taken en bevoegdheden van de algemeen directeur van IW4 Beheer NV zijn vastgelegd in ‘Taakverdeling ambtelijk secretaris GR – directeur IW4 Beheer NV’. Deze taakverdeling is afgestemd met het directiestatuut voor IW4 Beheer NV.
I.Het algemeen bestuur kan commissies instellen met het oog op de behartiging van
Indien binnen drie maanden na verzending van het in het tweede lid van dit artikel bedoelde ontwerpbesluit geen wensen of bedenkingen van het betrokken gemeentebestuur zijn ontvangen, wordt de in artikel 25, tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen bedoelde toestemming geacht te zijn ontvangen.
Artikel 22 Infomatie en advies
1.Het algemeen bestuur verstrekt aan de gemeentebesturen van de deelnemende gemeenten alle inlichtingen, die door een of meer leden van die gemeentebesturen worden verlangd. Deze informatieverstrekking geschiedt schriftelijk binnen twee
maanden na ontvangst van het verzoek daartoe.
2.Het algemeen bestuur is bevoegd aan de gemeentebesturen adviezen uit te brengen.
Artikel 27 kaderbrief en voorlopige jaarrekening
Het algemeen bestuur stelt vervolgens de begroting definitief vast en zendt haar voor 1 augustus naar GS. Wijkt de definitieve begroting af van de ontwerpbegroting dan wordt de definitieve begroting tevens toegezonden aan de raden van de deelnemende gemeenten, die daarover hun gevoelen kunnen doen blijken aan GS.
1. Het dagelijks bestuur stelt jaarlijks voor 15 april een ontwerprekening over het
afgelopen dienstjaar vast vergezeld van een verslag van een registeraccountant.
Gelijktijdig wordt de ontwerprekening toegezonden aan de gemeentebesturen. De gemeentebesturen kunnen binnen 8 weken hun zienswijze omtrent de ontwerprekening aan het bestuur kenbaar maken.
2.Het algemeen bestuur stelt na afloop van de in lid 1 bedoelde termijn van 8 weken de rekening definitief vast en het dagelijks bestuur zendt deze, vergezeld van het verslag van de registeracccountant alsmede van eventuele mededelingen als bedoeld in het eerste lid, binnen 2 weken na vaststelling doch in ieder geval voor 15 juli daaropvolgend toe aan GS.Wijkt de definitieve rekening af van de ontwerprekening dan wordt definitieve rekening tevens ter kennisneming aan de gemeentebesturen gezonden.
Duur van de Regeling en verdeling van baten en lasten
Artikel 29 Duur regeling en verdeling van baten en lasten
De baten en lasten worden vanaf 1.1.2002 ten gunste dan wel ten laste van de deelnemende gemeenten gebracht op basis van het aantal fulltime personeelsplaatsen (FTE) dat door de deelnemende gemeenten in het desbetreffende kalende aar daadwerkelijk is benut op basis van de situatie op de peildatum van 31 december naar rato van hun arbeidstijd omgerekend naar fte.
Wijziging van deze regeling kan geschieden, indien de meerderheid van de raden en colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten daartoe besluit. Een voorstel hiertoe kan uitgaan van het algemeen bestuur, of van de raad of het college van burgemeester en wethouders van een deelnemende gemeente .
ontvangst hun besluiten aan het algemeen bestuur meedelen.
De Raad vande gemeente Utrechtse Heuvelrug d.d.............................................
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug
De Raad der Gemeente Renswoude d.d ..............................................
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Renswoude d.d..........................
De Raad van de Gemeente Rhenen d.d..........................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen
De Raad van de Gemeente Veenendaal d.d.............................
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Veenendaal d.d........................