Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Beleidsregels parkeerplaatsen en terrassenringstraten 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels parkeerplaatsen en terrassenringstraten 2014
CiteertitelBeleidsregels parkeerplaatsen en terrassenringstraten 2014
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 2.3.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Nijmegen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-07-2014Onbekend

15-07-2014

Gemeenteblad 2014/062

n.v.t.

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels parkeerplaatsen en terrassenringstraten 2014

De burgemeester van Nijmegen,

Gelet op artikel 2.3.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Nijmegen,

Besluit:

I Vast te stellen de ‘beleidsregels parkeerplaatsen en terrassenringstraten 2014’;

II De inwerkingtreding te bepalen op de dag na publicatie in het Gemeenteblad ”;

III Het aanwijzingsbesluit Terrassen Ringstraten uit 2010 gelijktijdig in te trekken

 

Beleidsregels Parkeerplaatsen en TerrassenRingstraten 2014

 

De beleidsregelsparkeerplaatsen en terrassen Ringstraten houden in dat:

  • -

    Voor de ondergenoemde ringstraten geldt dat naast de reeds bestaande terrassen het aantal uit te geven nieuwe terrasvergunningen op parkeerplaatsen in de ringstraten gemaximeerd wordt tot 8, waarbij er per genoemde straat niet meer dan 3 parkeerplaatsen mogen worden opgeofferd.

  • -

    Het totaal aantal parkeerplaatsen in de ringstraten dat ingeruild wordt mag niet meer zijn dan 20% van het totale nu nog beschikbare parkeerareaal in de ringstraten. Het inruilen van parkeerplaatsen voor een terras vindt alleen plaats indien in de directe omgeving geen ruimte is voor een terras.

  • -

    Voor de gehele stad, m.u.v. de ringstraten, geldt dat aanvragen voor een terras op parkeerplaatsen worden gehonoreerd tot maximaal 20% van het bestaande parkeerareaal per straat. In het voetgangersgebied in het stadscentrum mag geen parkeerplaats ingeruild voor een terras.

  • -

    Een aanvraag voor een terrasvergunning, die niet voldoet aan genoemde voorwaarden wordt geweigerd op grond van artikel 2.3.1.5, lid 5 sub a van de Algemene Plaatselijke Verordening

  • -

    Een jaar na inwerkingtreding worden de beleidsregels parkeerplaatsen en terrassen geëvalueerd.

     

Toelichting

In februari 2014 is de nieuwe terrassennota “Nijmegen, gastvrije stad!” vastgesteld. In deze nota is opgenomen dat een terras in de openbare ruimte is toegestaan bij horeca-panden, kiosken en maatschappelijke of recreatieve doeleinden. Volgens de nota mag iedere in de stad gevestigde horecazaak een terras (), indien gevestigd op de bestemming horeca of met een ontheffing voor horeca.

Tegenwoordig is een terras bij een horecazaak nauwelijks meer weg te denken. Voor ondernemers verruimt een terras de exploitatiemogelijkheden van zijn zaak. Een terras wordt een steeds belangrijker inkomstenbron voor een ondernemer. Daar komt nog bij dat invoering van het rookverbod er toe heeft geleid dat een terras gebruikt wordt door ondernemers om rokende bezoekers te faciliteren. Voor bezoekers zorgt een terras voor een aantrekkelijk verblijfsklimaat en de levendigheid van de stad.

In deze beleidsregel wordt besloten beperkt (parkeer)ruimte beschikbaar te stellen voor terrassen in bepaalde delen van het centrum.. Het gaat hierbij om de volgende Ringstraten: Van Broeckhuysenstraat, Van Welderenstraat , In de Betouwstraat, Hertogstraat, Wintersoord, Bloemerstraat en Smetiusstraat.

 

Wettelijk kader of beleidskader

De APV is naar aanleiding van de nieuwe terrassennota aangepast. De drie weigeringsgronden zijn echter het zelfde gebleven. Het gaat om weigering:

  • -

    Indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg dan wel gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan;

  • -

    Indien dat gebruik een belemmering kan worden voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

  • -

    Ter bescherming van het woon- en leefklimaat in de nabije omgeving van het terras.

Er is reeds ervaring opgedaan met het omzetten van parkeerplaatsen in de ringstraten. In het aanwijzingsbesluit l Terrassen Ringstraten (januari 2010, Registratienummer 10.0001689) uit 2010 werd een maximum uit te geven parkeerplaatsen in de ringstraten genoemd. In de nieuwe Terrassennota wordt dit maximum losgelaten. Hierbij wordt gesteld dat elke horecaonderneming in aanmerking komt voor een terras. In een aantal straten zal echter door het verlies aan parkeerplaatsen de druk op de resterende parkeerplaatsen onaanvaardbaar hoog worden en het doelmatig gebruik van de weg in gevaar komt.. In deze beleidsregels wordt het aantal nieuwe terrassen daarom beperkt tot een aanvaardbaar maximum.

 

Argumenten

Met deze beleidslijn worden in beperkte mate nieuwe terrassen in het ringstraten-gebied mogelijk gemaakt. Argumenten daarbij zijn:

Belang van een bruisende binnenstad: belang voor bezoekers, bestedingen en werkgelegenheid

De binnenstad is het visitekaartje van de stad. Bij een bruisende binnenstad past een gezond horeca-aanbod. De binnenstad is aan het veranderen van een “place to buy” naar een “place to meet”. Elkaar ontmoeten doet men bij de Nijmeegse horeca, vaak op een terras. Een terras levert de (onmisbare) inkomsten voor horecaondernemers. Een florerend horeca-aanbod heeft direct effect op de werkgelegenheid in de stad. Horeca in de binnenstad is goed voor ruim 2.500 banen. Met een mooi terras-aanbod wordt de levendigheid van de stad vergroot, wat weer extra bezoekers en dus meer bestedingen oplevert.

Ervaring met inruilen zijn tot nu toe zijn positief

In 2009 is er een pilot gehouden, waarbij het mogelijk werd gemaakt om maximaal 23 parkeerplaatsen in het zomerseizoen in te zetten als terras in de Van Welderenstraat, de Van Broekhuysenstraat en In de Betouwstraat. In 2010 is deze pilot geëvalueerd. Toen is door het college besloten om maximaal 16 parkeerplaatsen in de drie straten definitief in te zetten als terrasruimte. De terrasvergunning van betreffende horecazaken is toen blijvend geworden. Buiten het zomerseizoen worden in de parkeervakken geen winterterrassen toegestaan.

Er komen slechts een beperkt aantal nieuwe aanvragen

Naar verwachting zullen de komende tijd enkele nieuwe aanvragen voor terrassen in de ringstraten komen. Reden is dat de meeste horecazaken reeds over een terras beschikken. In de toekomst zullen er slechts enkele nieuwe horecazaken bijkomen:

Nieuwe restaurants en cafés (categorie 1b en 2a) in de ringstraten niet zijn toegestaan. Voor het stadscentrum geldt immers dat nieuwe horeca alleen is toegestaan in de horeca-accentgebieden.

Alleen nieuwe lichte horeca (categorie 1a) is toegestaan in de ringstraten. Het gaat dan om een broodjeszaak, lunchroom, croissanterie, ijssalon, koffiebar, tearoom. Deze zaakjes mogen een terras. Tegelijkertijd komen dergelijke concepten heel beperkt voor in het stadscentrum omdat deze moeilijk te exploiteren zijn door hun geringe omvang (max 125 m2) en verbod op het schenken van alcohol. Nu kent het gehele stadscentrum een tiental van dergelijke zaken.

Voor de Van Welderenstraat en van Broekhuysenstraat geldt een aparte beleidslijn voor het toestaan van dag-horeca. Ruimte die deze regel biedt is echter nagenoeg al geheel ingevuld met zittende formules.

Maximering om recht te doen aan bereikbaarheidsaspecten

  • -

    Ons stadscentrum wordt goed bezocht. Dit merken we aan de transactiegegevens van de parkeerautomaten op straat en in de garages. Deze tonen een stijgende lijn. De bezetting van de parkeerplaatsen in het centrum is fors. De parkeerders zullen uit moeten wijken naar aanpalende straten waar het qua parkeren ook al druk is. Hierdoor neemt op de betreffende uitwijklocaties de parkeerdruk toe en de bereikbaarheid af. In het voetgangersgebied zijn de bestaande parkeerplaatsen voor meer dan 120% uitgegeven aan bewoners en zakelijk belanghebbenden. De parkeerdruk is in dit gebied erg hoog. Het onttrekken van een parkeerplaats ten behoeve van een terras is dan ook niet mogelijk.

  • -

    De parkeerplaatsen in de ringstraten hebben we met de totstandkoming van de parkeernota “Parkeren in Nijmegen, “Kiezen en delen” bestempeld als parkeerplaatsen waar het tijdens kernwinkeltijden voor de lang parkerende vergunninghouders (bewoners, hun bezoek en ondernemers) niet toegestaan is om te parkeren. De overweging hierachter was de schaarste aan parkeerruimte die zich voordoet in de ringstraten. Door het uitbreiden van de terrassen loopt de druk op de resterende parkeerplaatsen weer op. Het onbeperkt inleveren van parkeerplaatsen ten behoeve van terrassen is daardoor niet met elkaar te rijmen. Bovendien wordt het voor bewoners en zakelijk belanghebbenden (niet zijnde horeca) steeds moeilijker om hun pand met een voertuig te bereiken.

  • -

    Tevens speelt nog de raadsmotie “Ook de Ringstraten zijn een place to be” waarbij het parkeren aan een zijde van enkele ringstraten opgeheven zou worden zodat hier 2-zijdig fietsverkeer mogelijk zou worden. Dit gaat uiteraard ten koste van de aanwezige parkeercapaciteit.

Situering

  • -

    Doordat het uitgeven van een terrasvergunning zich richt op de volledige gevelbreedte van de betreffende onderneming, komt het regelmatig voor dat een terras dusdanig gesitueerd wordt dat er meer dan één parkeerplaats in beslag genomen wordt. Ook komt het voor dat hierdoor een deel van een aanpalend parkeervak door een terras bezet wordt waardoor het gehele parkeervak onbruikbaar wordt.

  • -

    In zoverre komt een terras op 1½ parkeervak neer op 2 onbenutbare parkeerplaatsen. Dit pleit ervoor om in de vergunning uitgifte op te nemen dat een terras dusdanig gesitueerd dient te worden dat dit binnen het parkeervak valt.

     

Nijmegen, 15 juli 2014

 

De burgemeester van Nijmegen

Drs. H.M.F Bruls