Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels parkeerplaatsen en terrassenringstraten 2014 |
Citeertitel | Beleidsregels parkeerplaatsen en terrassenringstraten 2014 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 2.3.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Nijmegen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-07-2014 | Onbekend | 15-07-2014 Gemeenteblad 2014/062 | n.v.t. |
Gelet op artikel 2.3.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Nijmegen,
I Vast te stellen de ‘beleidsregels parkeerplaatsen en terrassenringstraten 2014’;
II De inwerkingtreding te bepalen op de dag na publicatie in het Gemeenteblad ”;
III Het aanwijzingsbesluit Terrassen Ringstraten uit 2010 gelijktijdig in te trekken
Beleidsregels Parkeerplaatsen en TerrassenRingstraten 2014
De beleidsregelsparkeerplaatsen en terrassen Ringstraten houden in dat:
In februari 2014 is de nieuwe terrassennota “Nijmegen, gastvrije stad!” vastgesteld. In deze nota is opgenomen dat een terras in de openbare ruimte is toegestaan bij horeca-panden, kiosken en maatschappelijke of recreatieve doeleinden. Volgens de nota mag iedere in de stad gevestigde horecazaak een terras (), indien gevestigd op de bestemming horeca of met een ontheffing voor horeca.
Tegenwoordig is een terras bij een horecazaak nauwelijks meer weg te denken. Voor ondernemers verruimt een terras de exploitatiemogelijkheden van zijn zaak. Een terras wordt een steeds belangrijker inkomstenbron voor een ondernemer. Daar komt nog bij dat invoering van het rookverbod er toe heeft geleid dat een terras gebruikt wordt door ondernemers om rokende bezoekers te faciliteren. Voor bezoekers zorgt een terras voor een aantrekkelijk verblijfsklimaat en de levendigheid van de stad.
In deze beleidsregel wordt besloten beperkt (parkeer)ruimte beschikbaar te stellen voor terrassen in bepaalde delen van het centrum.. Het gaat hierbij om de volgende Ringstraten: Van Broeckhuysenstraat, Van Welderenstraat , In de Betouwstraat, Hertogstraat, Wintersoord, Bloemerstraat en Smetiusstraat.
Wettelijk kader of beleidskader
De APV is naar aanleiding van de nieuwe terrassennota aangepast. De drie weigeringsgronden zijn echter het zelfde gebleven. Het gaat om weigering:
Er is reeds ervaring opgedaan met het omzetten van parkeerplaatsen in de ringstraten. In het aanwijzingsbesluit l Terrassen Ringstraten (januari 2010, Registratienummer 10.0001689) uit 2010 werd een maximum uit te geven parkeerplaatsen in de ringstraten genoemd. In de nieuwe Terrassennota wordt dit maximum losgelaten. Hierbij wordt gesteld dat elke horecaonderneming in aanmerking komt voor een terras. In een aantal straten zal echter door het verlies aan parkeerplaatsen de druk op de resterende parkeerplaatsen onaanvaardbaar hoog worden en het doelmatig gebruik van de weg in gevaar komt.. In deze beleidsregels wordt het aantal nieuwe terrassen daarom beperkt tot een aanvaardbaar maximum.
Met deze beleidslijn worden in beperkte mate nieuwe terrassen in het ringstraten-gebied mogelijk gemaakt. Argumenten daarbij zijn:
Belang van een bruisende binnenstad: belang voor bezoekers, bestedingen en werkgelegenheid
De binnenstad is het visitekaartje van de stad. Bij een bruisende binnenstad past een gezond horeca-aanbod. De binnenstad is aan het veranderen van een “place to buy” naar een “place to meet”. Elkaar ontmoeten doet men bij de Nijmeegse horeca, vaak op een terras. Een terras levert de (onmisbare) inkomsten voor horecaondernemers. Een florerend horeca-aanbod heeft direct effect op de werkgelegenheid in de stad. Horeca in de binnenstad is goed voor ruim 2.500 banen. Met een mooi terras-aanbod wordt de levendigheid van de stad vergroot, wat weer extra bezoekers en dus meer bestedingen oplevert.
Ervaring met inruilen zijn tot nu toe zijn positief
In 2009 is er een pilot gehouden, waarbij het mogelijk werd gemaakt om maximaal 23 parkeerplaatsen in het zomerseizoen in te zetten als terras in de Van Welderenstraat, de Van Broekhuysenstraat en In de Betouwstraat. In 2010 is deze pilot geëvalueerd. Toen is door het college besloten om maximaal 16 parkeerplaatsen in de drie straten definitief in te zetten als terrasruimte. De terrasvergunning van betreffende horecazaken is toen blijvend geworden. Buiten het zomerseizoen worden in de parkeervakken geen winterterrassen toegestaan.
Er komen slechts een beperkt aantal nieuwe aanvragen
Naar verwachting zullen de komende tijd enkele nieuwe aanvragen voor terrassen in de ringstraten komen. Reden is dat de meeste horecazaken reeds over een terras beschikken. In de toekomst zullen er slechts enkele nieuwe horecazaken bijkomen:
Nieuwe restaurants en cafés (categorie 1b en 2a) in de ringstraten niet zijn toegestaan. Voor het stadscentrum geldt immers dat nieuwe horeca alleen is toegestaan in de horeca-accentgebieden.
Alleen nieuwe lichte horeca (categorie 1a) is toegestaan in de ringstraten. Het gaat dan om een broodjeszaak, lunchroom, croissanterie, ijssalon, koffiebar, tearoom. Deze zaakjes mogen een terras. Tegelijkertijd komen dergelijke concepten heel beperkt voor in het stadscentrum omdat deze moeilijk te exploiteren zijn door hun geringe omvang (max 125 m2) en verbod op het schenken van alcohol. Nu kent het gehele stadscentrum een tiental van dergelijke zaken.
Voor de Van Welderenstraat en van Broekhuysenstraat geldt een aparte beleidslijn voor het toestaan van dag-horeca. Ruimte die deze regel biedt is echter nagenoeg al geheel ingevuld met zittende formules.
Maximering om recht te doen aan bereikbaarheidsaspecten
Ons stadscentrum wordt goed bezocht. Dit merken we aan de transactiegegevens van de parkeerautomaten op straat en in de garages. Deze tonen een stijgende lijn. De bezetting van de parkeerplaatsen in het centrum is fors. De parkeerders zullen uit moeten wijken naar aanpalende straten waar het qua parkeren ook al druk is. Hierdoor neemt op de betreffende uitwijklocaties de parkeerdruk toe en de bereikbaarheid af. In het voetgangersgebied zijn de bestaande parkeerplaatsen voor meer dan 120% uitgegeven aan bewoners en zakelijk belanghebbenden. De parkeerdruk is in dit gebied erg hoog. Het onttrekken van een parkeerplaats ten behoeve van een terras is dan ook niet mogelijk.
De parkeerplaatsen in de ringstraten hebben we met de totstandkoming van de parkeernota “Parkeren in Nijmegen, “Kiezen en delen” bestempeld als parkeerplaatsen waar het tijdens kernwinkeltijden voor de lang parkerende vergunninghouders (bewoners, hun bezoek en ondernemers) niet toegestaan is om te parkeren. De overweging hierachter was de schaarste aan parkeerruimte die zich voordoet in de ringstraten. Door het uitbreiden van de terrassen loopt de druk op de resterende parkeerplaatsen weer op. Het onbeperkt inleveren van parkeerplaatsen ten behoeve van terrassen is daardoor niet met elkaar te rijmen. Bovendien wordt het voor bewoners en zakelijk belanghebbenden (niet zijnde horeca) steeds moeilijker om hun pand met een voertuig te bereiken.
Doordat het uitgeven van een terrasvergunning zich richt op de volledige gevelbreedte van de betreffende onderneming, komt het regelmatig voor dat een terras dusdanig gesitueerd wordt dat er meer dan één parkeerplaats in beslag genomen wordt. Ook komt het voor dat hierdoor een deel van een aanpalend parkeervak door een terras bezet wordt waardoor het gehele parkeervak onbruikbaar wordt.