Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Landgraaf

Verordening op de commissie voor de bezwaarschriften Landgraaf 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLandgraaf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de commissie voor de bezwaarschriften Landgraaf 2006
CiteertitelVerordening op de Commissie voor de bezwaarschriften Landgraaf 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbezwaarschriften

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 Gemeentewet
  2. artikel 7:13 Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-03-201011-02-2021artikel 8, benoemingsduur

04-02-2010

Landgraaf Aktueel, 03-03-2010

01-01-2000nieuwe regeling

13-04-2006

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Commissie voor de bezwaarschriften Landgraaf 2006

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Landgraaf;

ieder voor zoveel het zijn bevoegdheden betreft;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de navolgende Verordening op de Commissie voor de bezwaarschriften Landgraaf 2006;

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Lid : lid van de commissie voor de bezwaarschriften;

  • b.

    Voorzitter : voorzitter van de commissie voor de bezwaarschriften;

  • c.

    Secretaris : de secretaris of plaatsvervangend secretaris van de Commissie;

  • d.

    Commissie : de adviescommissie voor de bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:13, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • e.

    Bestuursorgaan : de raad, het college van burgemeester en wethouders of de

    burgemeester van Landgraaf;

  • f.

    Awb : de Algemene wet bestuursrecht.

Hoofdstuk 2 Instelling, samenstelling en taken commissie voor de bezwaarschriften

Artikel 2 Instelling

  • 1.

    Er is een commissie voor de bezwaarschriften die, overeenkomstig artikel 7:13, zesde lid, van de Awb, schriftelijk advies uitbrengt, alvorens door het bestuursorgaan een beslissing op bezwaar wordt genomen.

  • 2.

    De voorzitter en (plaatsvervangende) leden van de commissie worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter, tevens lid van de commissie, en vier leden. Tevens kunnen burgemeester en wethouders twee plaatsvervangende leden benoemen.

  • 2.

    De commissie kiest uit haar leden twee plaatsvervangend voorzitters. De voorzitter van de commissie wordt bij verhindering vervangen door een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    Bij verhindering van een lid van de commissie kan dat lid worden vervangen door een plaatsvervangend lid.

  • 4.

    Voorzitter en (plaatsvervangende)leden mogen geen deel uitmaken van het bestuur, of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een der bestuursorganen van de gemeente Landgraaf.

  • 5.

    De voorzitter en (plaatsvervangende) leden van de commissie zijn bij voorkeur juridisch geschoold.

Artikel 4 Onderlinge taakverdeling

  • 1.

    De commissie behandelt de bij de gemeente inkomende bezwaarschriften, met uitzondering van bezwaarschriften die betrekking hebben op de gemeentelijke belastingen.

  • 2.

    De commissie bepaalt haar onderlinge taakverdeling.

Artikel 5 Taken

  • 1.

    De commissie,dan wel de secretaris namens deze, geeft waar nodig uitvoering aan artikel 2:1, tweede lid; artikel 6:6, wat betreft het de indiener te stellen termijn; artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie; artikel 7:4, tweede lid en artikel 7:6, vierde lid.

  • 2.

    Het horen van bezwaarmakers en belanghebbenden geschiedt door de voorzitter of een of meer (plaatsvervangende) leden van de commissie.

  • 3.

    Het verslag van de hoorzitting wordt ondertekend door een bij de hoorzitting aanwezig (plaatsvervangend) lid van de commissie en de secretaris.

  • 4.

    Indien de commissie nadere informatie al dan niet van derden of deskundig advies behoeft, kunnen/kan door de secretaris nadere inlichtingen of deskundig advies worden ingewonnen.

  • 5.

    Indien de commissie over voldoende informatie beschikt brengt de commissie schriftelijk ad-vies uit aan het bestuursorgaan. Het advies wordt uitgebracht door ten minste de voorzitter of plaatsvervangend voorzitter en twee (plaatsvervangende) leden van de commissie. Het advies wordt ondertekend door de voorzitter of plaatsvervangend voorzitter en de secretaris.

  • 6.

    Het advies wordt uitgebracht bij meerderheid van stemmen.

  • 7.

    Bij het staken der stemmen is de stem van de (plaatsvervangend) voorzitter doorslaggevend.

  • 8.

    Op verzoek van een of meer leden wordt in het advies het minderheidsstandpunt opgenomen.

Artikel 6 Openbaarheid

Het horen vindt plaats in het openbaar tenzij door of namens de commissie, wordt bepaald dat het horen wegens gewichtige redenen, waaronder privacyredenen, achter gesloten deuren plaatsvindt.

Artikel 7 secretaris

  • 1.

    De commissie wordt in haar werkzaamheden bijgestaan door een of meer door het college van burgemeester en wethouders aangewezen secretarissen.

  • 2.

    De commissie, dan wel de secretaris namens deze, is bevoegd alle inlichtingen in te winnen die nodig worden geacht in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift.

  • 3.

    De commissie, dan wel de secretaris namens deze, draagt zorg voor de uitnodiging van de bezwaarmaker en belanghebbende voor het bijwonen van de hoorzitting.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor de uitnodiging van de voorzitter en leden van de commissie voor het bijwonen van de hoorzitting.

Artikel 8 Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk twee keer herbenoemd te worden.

  • 2.

    De voorzitter dan wel een (plaatsvervangend) lid kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college van burgemeester en wethouders. Het ontslag gaat desgevraagd direct in dan wel op het moment dat een opvolger is benoemd, doch in elk geval na een maand na de schriftelijke mededeling.

  • 3.

    Indien door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist het college van burgemeester en wethouders zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

  • 4.

    In afwijking van het eerste lid is het mogelijk om de voorzitter dan wel een lid van de Commissie nog voor maximaal één termijn van vier jaar te benoemen indien deze op het moment van inwerkingtreding van deze regeling reeds twee maal of meer herbenoemd zijn.

Artikel 9 Presentielijst

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder (plaatsvervangend) lid onmiddellijk de presentielijst.

Artikel 10 slotbepaling

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de algemene bekendmaking hiervan in Landgraaf Koerier, onder gelijktijdige intrekking van de Verordening op de commissie voor de bezwaarschriften Landgraaf 2002.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de commissie voor de bezwaarschriften Landgraaf 2006”.

Aldus belsoten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 13 april 2006.