Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berg en Dal

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010-1 Groesbeek

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerg en Dal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2010-1 Groesbeek
CiteertitelLegesverordening 2010-1 Groesbeek
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpleges

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h
  2. Gemeentewet, art. 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-10-201001-10-201001-01-2011eerste wijziging Legesverordening 2010-1 Groesbeek

30-09-2010

Groesbeeks Weekblad, 05-10-2010

FI/BL/RVS/20100004
23-06-201001-01-2011nieuwe regeling

03-06-2010

Groesbeeks Weekblad, 22-06-2010

FI/BL/RVS/20100002

Tekst van de regeling

Intitulé

Legesverordening 2010-1 Groesbeek

 

De raad der gemeente Groesbeek;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 4 mei 2010;

gelet op de invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), en de vanaf 1 april

2010 van kracht zijnde Crisis- en herstelwet;

Gelet op artikel 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel

b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

Vast te stellen:

1. De Legesverordening 2010-1 Groesbeek met bijbehorende tarieventabel 2010-1 Groesbeek;

 

De raad der gemeente Groesbeek;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 21 september 2010;

overwegende

het advies van de VNG om de "overgangsbepaling" in de legesverordening aan te passen;

b e s l u i t :

Vast te stellen de Verordening tot eerste wijziging van de Verordening op de heffing en de

invordering van leges 2010-1 Groesbeek (Eerste wijziging Legesverordening 2010-1 Groesbeek).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder :

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van dag 'n' in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van dag 'n' in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstelling

Leges worden niet geheven:

  • a.

    voor het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • c.

    voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning of het verrichten van interne diensten ten behoeve van de gemeente voor zover de leges niet meer bedragen dan € 250,-.

  • d.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder e, van de Wet algemen3e bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overige in dit artikel bepaalde.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1.

    De 'Legesverordening 2010 Groesbeek' vastgesteld bij raadsbesluit van 17 december 2009 en bijbehorende tarieventabellen I en II, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 3 juni 2010, worden ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde

    datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op belastbare feiten:

    a die zich voor die datum hebben voorgedaan.

    b waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    De op artikel 11 van de ‘Legesverordening 2010 Groesbeek' gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 10 van deze verordening.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

     

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 oktober 2010.

Artikel 13 citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2010-1 Groesbeek.

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad van de gemeente Groesbeek op 30 september 2010.

De raadsgriffier, De voorzitter,

Afschriften:

Uitgave gemeentelijke belastingen, Receptie gemeentehuis Groesbeek

Bijlage Tarieventabel  

 

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk/ geregistreerd partnerschap dat niet op grond van artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 (Stb.72) kosteloos wordt voltrokken:

1.1.1.1 op alle dagen, behalve op vrijdag, zaterdag en op zon- en feestdagen € 255,00

1.1.1.2 op vrijdagen € 285,00

1.1.1.3 op zaterdagen € 410,00

1.1.1.4 op zon- en feestdagen behoudens kerstdagen, paas- en pinksterdagen € 710,00

1.1.2 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk/ geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 50,00

1.1.2.1 Indien de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap plaats vindt op een andere locatie dan het gemeentehuis of een bijzonder huis als bedoeld in artikel 1.1.2 vindt er een toeslag op bovengenoemde tarieven plaats van € 150,00

1.1.3 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.3.1 een trouwboekje/partnerschapboekje € 25,00

1.1.3.2 indien het een gekalligrafeerde uitvoering betreft, worden de tarieven onder 1.1.3.1 en 1.1.3.2 verhoogd met € 7,00

1.1.4 Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen voor de voltrekking van een huwelijk/geregistreerd partnerschap, per getuige € 10,00

1.1.5 Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 12,50

1.1.6 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879,72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 50,90

1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) € 56,90

1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 50,90

1.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 8,95

1.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in artikel 1.2.1.1., 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 20,90

1.2.1.6 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar € 8,95

1.2.1.7 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder € 42,85

1.2.1.8 tot het verstrekken van een reisdocument indien het eerder verstrekte document bij de aanvraag niet of niet volledig kan worden overgelegd worden de tarieven als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 verhoogd met € 30,00

1.2.2.1 de tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 41,00

1.2.2.2 Het tarief als genoemd in artikel 1.2.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in artikel 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in artikel 1.2.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.2.3 Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van € 19,50

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 35,00

1.3.2 Het tarief bedraagt voor het verwerken van een proces-verbaal c.q. verklaring van vermissing, boven het tarief als bedoeld in 1.3.1 € 30,00

1.3.3 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering

vermeerderd met € 33,25

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 6,00

met dien verstande dat indien de aanvraag via de daartoe bestemdemogelijkheid in de productencatalogus op de internetsite www.groesbeek.nl is ingediend, het tarief per verstrekking bedraagt. €

4,00

1.4.2.2 per verstrekking op internationaal uittreksel papier € 12,00

1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 6,00

1.4.4.2 per verstrekking op internationaal uittreksel papier € 12,00 www.groesbeek.nl is ingediend, het tarief per verstrekking bedraagt. €

4,00

1.4.2.2 per verstrekking op internationaal uittreksel papier € 12,00

1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 6,00

1.4.4.2 per verstrekking op internationaal uittreksel papier € 12,00

1.4.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in, artikel 10, tweede lid van het Besluit gemeentelijke

basisadministratie persoonsgegevens € 2,27

1.4.6 Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 12,50

 

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiesregister

N.v.t.

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

N.v.t.

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting € 14,30

1.7.1.2 een afschrift van de toelichting op de gemeentebegroting € 28,80

1.7.1.3 een afschrift van de gemeenterekening € 14,30

1.7.1.4 een afschrift van de toelichting op de gemeenterekening € 28,80

1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1 tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1 een afschrift van het verslag van een raadsvergadering of een

carrouselvergadering, per pagina € 0,05

1.7.2.1.2 een afschrift van de stukken behorende bij de politieke markt, per pagina € 0,05

1.7.2.2 tot het afsluiten van een abonnement voor één kalenderjaar:

1.7.2.2.1 op de verslagen van de raadsvergaderingen en de carrouselvergaderingen, inclusief verzending € 14,00

1.7.2.2.2 op alle stukken, met uitzondering van de stukken als bedoeld in onderdeel 1.7.1, behorende bij de politieke markt, inclusief verzending € 59,00

1.7.2.2.3 op de verslagen van de raadsvergaderingen en de carrouselvergaderingen, exclusief verzending € 5,00

1.7.2.2.4 op alle stukken met uitzondering van de stukken als bedoeld in onderdeel 1.7.1 behorende bij de politieke markt, exclusief verzending

€ 31,75

1.7.2.3 tot het verstrekken van een afschrift van een gemeentelijke verordening per pagina € 0,35

 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde € 0,25

1.8.1.1.2 in formaat A3 € 0,60

1.8.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan op:

1.8.1.2.1 A2 of A1 formaat € 7,50

1.8.1.2.2 A0 formaat € 9,00

1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uitreksel uit:

1.8.2.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen € 15,00

1.8.2.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet € 15,00

1.8.2.3 van de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 € 5,00

1.8.2.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 € 5,00

1.8.2.5 de kadastrale massale output € 6,00

1.8.2.6 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke

beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publieke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 15,00

1.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

1.8.3.1 het gemeentelijke adressenbestand, per adres € 6,00

1.8.3.2 het relatiebestand adreskadastraal perceel, per gelegde relatie € 6,00

1.8.3.3 het adressencoördinatenbestand, per adrescoördinaat € 6,00

1.8.4 Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van kadastrale informatie middels de gemeentelijke aansluiting op het kadasternetwerk, per inlichting € 6,00

1.8.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het digitaal verstrekken van gegevens van een geregistreerd object, pand of verblijfsobject voor niet wettelijk bepaalde afnemers,

per (verblijfs)object/pand € 0,10

met een minimum bedrag van € 150,00

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 30,05

1.9.2 tot het verkrijgen van een attestatie de vita € 6,00

1.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 6,00

1.9.4 tot het verkrijgen van een of meerdere gewaarmerkte kopieën per vijfvoud € 6,00

 

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier € 12,50

1.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1.1 een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A4 formaat € 0,25

1.10.2.1.2 per pagina op A3 formaat € 0,60

1.10.2.1.3 per pagina op A2 of A1 formaat € 7,50

1.10.2.1.4 per pagina op A0 formaat € 9,00

1.10.2.2 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 3,00

 

Hoofdstuk 11 Huisvesting

N.v.t.

 

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

1.12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerset lid, van de Leegstandswet € 73,00

1.12.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet € 73,00

 

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente

gegarandeerde hypothecaire geldlening € 13,-

 

Hoofdstuk 14 Marktstandplaats

N.v.t.

 

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het

Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet € 25,-

1.15.2 tot het overdragen, intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing € 20,-

 

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1 voor een periode van 12 maanden voor één kansspelautomaat € 56,50

1.16.1.2 voor een periode van 12 maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat € 56,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat € 34,-

1.16.1.3 voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd € 226,50

1.16.1.4 voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd,

voor de eerste kansspelautomaat € 226,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat € 136,-

1.16.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 15,-

 

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel € 5,-

 

Hoofdstuk 18 Kabels en Leidingen

1.18.1.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het nemen van een instemmingsbesluit ingevolge de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren bedraagt € 194,-

1.18.1.2 Het bovenstaande tarief wordt, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, verhoogd met

coördinatiekosten per meter (m1) te leggen kabels en leidingen, behalve indien het nieuwbouwtrajecten betreft. € 1,73

1.18.2. Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding ingevolge de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren bedraagt € 34,-

1.18.3 Het in 1.18.1.1 en 1.18.2 genoemde tarief wordt indien over een melding coördinatieoverleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 268,-

1.18.3.1 Het in 1.18.1.1 en 1.18.2 genoemde tarief wordt indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Begroting

1.18.3.2 Indien een begroting als bedoeld in 1.18.3.1 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

N.v.t.

 

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.1.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 4,20

1.20.1.2 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.1.2.1 per pagina op papier van A4-formaat € 0,25

1.20.1.2.2 per pagina op papier van A3-formaat € 0,60

1.20.1.2.3 per pagina op papier van A2, A1 of A0-formaat € 5,-

1.20.1.3 een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 12,50

1.20.1.4 stukken of uittreksels, welke op aanvraag moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 0,25

1.20.1.5 tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:10 van de APV (gebruik openbare weg) € 12,50

1.20.1.6 om ontheffing voor het stoken van bijvoorbeeld vreugdevuren en andere vuren als bedoeld in artikel 5:34 van de APV € 50,-

1.20.2 Het tarief bedraagt voor een aanvraag om een repressieve inzet van de brandweer, gemeld vanuit een Particuliere Alarm Centrale, waarbij het

bevoegd gezag geen eisen stelt aan deze installaties, de particuliere en de

Particuliere Alarm Centrale contractueel alarmopvolging zijn

overeengekomen en er geen sprake is van een directe noodsituatie zoals

vermeld in artikel 1.4 van de Brandweerwet 1985 € 536,90

1.20.3 Het tarief bedraagt voor een aanvraag om een repressieve inzet van de brandweer, gemeld vanuit een Openbaar Brandmeld Systeem, waarbij het bevoegd gezag eisen stelt aan deze installaties en de alarmopvolging, de alarmopvolging niet op de juiste wijze heeft plaatsgevonden dan wel door de gebruiker onvoldoende toezicht is gehouden op het gebruik van het

Openbaar Brandmeld Systeem en er geen sprake is van een directe

noodsituatie zoals vermeld in artikel 1.4 Brandweerwet 1985 € 536,90

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke

leefomgeving/omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1 aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1,

eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de

uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of

voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de

omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden

geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in

deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het

economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of

werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2 bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1,

eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de

uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk,

of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten,

exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave

1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid

geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die

aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald

voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag

betrekking heeft;

2.1.1.3 sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1,

eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de

uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of

voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de

omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of

gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder

sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch

verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het

bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven,

hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn

omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het

toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben

dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling schetsplan danwel conceptaanvraag

2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

om beoordeling van een schetsplan danwel conceptaanvraag om een

omgevingsvergunning:

2.2.1 percentage van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld 25%

2.2.2 Indien de conceptaanvraag betrekking heeft op omgevingsvergunning

voor bouwactiviteiten en de conceptaanvraag voor advies dient te

worden voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ingevolge

artikel 48, eerste lid van de Woningwet wordt dit bedrag verhoogd met

de overeenkomstig artikel 2.3.1.2 berekende (volledige) kosten van het

advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (ongeacht of het advies

van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit positief of negatief luidt).

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning

voor een op basis van de conceptaanvraag uitgewerkt plan in

behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met

deze leges verrekend.

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de

verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen

waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de

aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra

toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd,

berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit

hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige

volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een

legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1 BouwactiviteitenBouwactiviteiten

2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de

Wabo, bedraagt het tarief:

a. indien de bouwkosten minder dan € 5.000,- 2.3.1.1.1 bedragen: € 80,-

b. indien de bouwkosten € 5.000,- of meer bedragen

van de bouwkosten 16‰

 

Welstandstoets

2.3.1.2 Indien de onder 2.3 bedoelde omgevingsvergunning voor advies wordt

voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ingevolge artikel

48, eerste lid van de Woningwet, wordt het onder 2.3.1 genoemde

bedrag

verhoogd met 1,9 ‰ met een minimum van € 43,- ingeval van

geraamde bouwkosten van € 1,- tot en met € 500.000,-,

plus van het gedeelte van de bouwsom

 

van € 500.000,01 tot en met € 2.500.000,- 0,6 ‰

plus van het gedeelte van de bouwsom

van € 2.500.000,01 tot en met € 5.000.000,- 0,25 ‰

plus van het gedeelte van de bouwsom

van € 5.000.000,01 en meer 0,11 ‰

 

Voor woningbouw van hetzelfde type welke in één complex worden

uitgevoerd geldt bij de tariefberekening het volgende:

bij complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen, wordt het tarief

berekend zoals hierboven vermeld;

bij complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen, wordt het tarief

over de bouwsom van 5 woningen berekend;

bij complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen, wordt het tarief

over de bouwsom van 6 woningen berekend;

bij complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen, wordt het tarief

over de bouwsom van 8 woningen berekend;

bij complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen, wordt het tarief

over de bouwsom van 10 woningen berekend;

bij complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen, wordt het tarief

over de bouwsom van 12 woningen berekend;

bij complexen van 51 tot en met 60 gelijke woningen, wordt het tarief

over de bouwsom van 14 woningen berekend;

bij complexen van 61 en meer gelijke woningen, wordt het tarief over

de bouwsom van 16 woningen berekend.

Hierbij geldt dat etage- en galerijwoningen e.d. als één bouwblok

worden beschouwd. Het tarief wordt dan berekend over de totale

bouwsom van het bouwblok.

 

In het geval er sprake is van een bouwvergunning waarnaast ook een

monumentenvergunning noodzakelijk is en hiervoor tevens een

integraal advies door het Gelders Genootschap wordt uitgebracht,

geldt een factor van 1,8 x het reguliere tarief. Indien er meerdere extra

disciplines voor de advisering van het Gelders Genootschap nodig

zijn, geldt een factor van 2,2 x het regulier tarief.

Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten van

het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit volledig

verschuldigd.

2.3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het afgeven van een beschikking, houdende verlenging van de termijn als bedoeld in artikel 45 Woningwet € 105,-

 

Advies derden

2.3.1.4 Indien ten aanzien van een aanvraag tot een omgevingsvergunning

advies van derden wordt ingewonnen, worden de onder dat punt

bedoelde bedragen verhoogd met het bedrag van de externe

advieskosten. Het op deze wijze berekende legesbedrag wordt

voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de

aanvrager schriftelijk medegedeeld. Begroting

 

Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na

de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is

medegedeeld. Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de

gemaakte externe advieskosten volledig verschuldigd.

 

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.5 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief,

indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na

aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: € 120,-

2.3.1.5.1 De leges verband houdende met een aanvraag onder 2.3.1.5. komen niet voor restitutie in aanmerking.

2.3.1.5.2. Indien de aanvraag als bedoeld onder 2.3.1.5 voor advies wordt

voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, geldt dat het

ingevolge 2.3.1.2 berekende bedrag aan verschuldigde leges wordt

vermenigvuldigd met factor 1,5

 

2.3.2 Aanlegactiviteiten

2.3.2.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de

Wabo, bedraagt het tarief: € 72,60

2.3.2.2 In afwijking van artikel 2.3.2.1 wordt geen leges in rekening gebracht voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanlegvergunning voor het omzetten van grasland in

bouwland waarbij gebruik wordt gemaakt van de techniek van de niet

kerende grondbewerking, het zogenaamde mulchen, mits de grond in

het najaar ingezaaid wordt met een groenbemester, bodembedekker of

wintergewas vrijstelling

2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij al dan niet sprake is van

een bouwactiviteitPlanologisch strijdig gebruik waarbij al dan niet sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º of 2º van de Wabo

wordt toegepast: € 105,-

2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse afwijking):

2.3.3.2.1 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, wordt in

rekening gebracht €1.500,-

2.3.3.2.2 Als het college van burgemeester en wethouders op grond van deze aanvraag (positief) besluit tot het (laten) opstellen van een ruimtelijke

onderbouwing voor een projectbesluit danwel buiten

toepassingverklaring, wordt naast de leges in artikel 2.3.3.2.1 in

rekening gebracht €4.800,-

 

2.3.3.2.3 Als het college van burgemeester en wethouders besluit tot start van

tervisielegging op grond van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht,

wordt naast de leges op grond van artikel 2.3.3.2.1 en 2.3.3.2.2 in

rekening gebracht €2.470,-

2.3.3.3 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 105,-

2.3.3.4 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van exploitatieplan): € 105,-

2.3.3.5 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de

activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1,

derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid,

onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale

regelgeving): € 105,-

2.3.3.6 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de

activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3,

derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid,

onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale

regelgeving): € 105,-

2.3.3.7 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit): € 105,-

2.3.3.8 indien artikel 50 lid 3 van de Woningwet wordt toegepast (doorbreken aanhoudingsplicht) € 105,-

2.3.3.9 indien artikel 50a, lid 3 van de Woningwet wordt toegepast

(doorbreken aanhouding exploitatieplan) € 105,-

 

2.3.4 ExploitatieplanExploitatieplan

2.3.4.1 Indien een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12 lid 6 van de Wet

ruimtelijke ordening wordt verleend € 105,-

2.3.4.2 Indien de aanvraag moet worden getoetst aan de regels van een

exploitatieplan € 60,-

 

2.3.5 Brandveilig gebruikBrandveilig gebruik

2.3.5.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d van de

Wabo, bedraagt het tarief vermeerderd met een verhoging ingevolge artikel 2.3.5.2 € 750,-

2.3.5.2 De verhoging bedraagt per volle eenheid van 100 vierkante meter

gebruiksoppervlakte: € 50,-

2.3.5.2.1 gebouwen met een gezondheidszorgfunctiegebouwen met een gezondheidszorgfunctie

ingeval het bouwwerk betreft een bejaardenoord, of ziekenhuis E 50,-

ingeval het bouwwerk betreft een tehuis met woon- dagverblijf

€ 75,-

2.3.5.2.2 gebouwen met een logiesfunctie

ingeval het bouwwerk betreft een hotel € 100,-

ingeval het bouwwerk betreft een discotheek € 50,-

ingeval het bouwwerk betreft een restaurant, café, kantine,

kinderdagverblijf of wijkcentrum € 50,-

ingeval het bouwwerk betreft een sporthal of sportzaal € 50,-

 

2.3.5.2.3 gebouwen met een onderwijsfunctiegebouwen met een onderwijsfunctie ingeval het bouwwerk betreft een onderwijsinstelling € 25,-

2.3.5.2.4 overige gebouwenoverige gebouwen

Bij de indeling in bovenstaande categorieën gelden de definities zoals

gehanteerd in het Bouwbesluit. € 100,-

2.3.5.2.5 Bij een gebouw met een gecombineerde gebruiksfunctie wordt de

opslag per volle eenheid van 100 vierkante meter zoals bedoeld in

artikel 2.3.5.2 berekend naar rato van het aantal vierkante meters per

categorie. Het basisbedrag ingevolge artikel 2.3.5.1 wordt per

gebruiksvergunning slechts eenmaal berekend.

 

2.3.6 Revisie brandveilig gebruikRevisie brandveilig gebruik

2.3.6.1 Indien de aanvraag betrekking heeft op een aanvraag tot het

verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het

brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.11.1

van het Gebruiksbesluit waarvoor reeds een omgevingsvergunning

brandveilig gebruik is afgegeven maar waar sedertdien enkel interne

bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden waarbij de

vergunningsvoorwaarden niet worden gewijzigd en of administratieve

wijzigingen

€ 75,00

2.3.6.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met

betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld

in 2.11.1 van het Gebruiksbesluit waarvoor reeds een

gebruiksvergunning is afgegeven maar waar sedertdien bouwkundige

wijzigingen hebben plaatsgevonden, waarbij het vloeroppervlak van

het pand wordt gewijzigd en of wijzigingen in het pand waarbij de

vergunningsvoorwaarden worden gewijzigd

375,00

2.3.6.3 Indien de bouwkundige wijziging een uitbreiding in vierkante meters

gebruiksoppervlakte betreft wordt het onder artikel 2.3.5.1

vermeerderd met het van toepassing zijnde tarief uit artikel 2.3.5.2 per

volle eenheid van 100 vierkante meter uitbreiding

gebruiksoppervlakte.

2.3.7 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde

stads- of dorpsgezichtenActiviteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als

bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo

met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de

Monumentenverordening Groesbeek 2006 aangewezen monument,

waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10,

tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of

ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.7.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen

van een monument: € 90,-

2.3.7.1.1 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: € 90,-

 

2.3.7.1.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of

dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo,

op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale

verordening of de Monumentenverordening Groesbeek 2006

aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid,

onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale

verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of

ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: € 90,-

2.3.8 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd

stads- of dorpsgezicht

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.8.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening

of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale

verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in

artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: € 100,-

2.3.8.2 in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de

Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in

artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, € 100,-

 

2.3.9 Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik

van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een

provinciale verordening artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke

verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in

artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het

tarief: € 10,-

2.3.10 Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond

van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van

de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing

is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van

de Wabo, bedraagt het tarief: € 10,-

2.3.11 Projecten of handelingen in het kader van de

Natuurbeschermingswet 1998

2.3.11.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk

kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke

betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16,

eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: € 105,-

2.3.11.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen

voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw,

Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel

19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 € 105,-

2.3.12 Handelingen in het kader van de Flora- en FaunawetHandelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de

Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief € 105,-

 

2.3.13 Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de

voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of

handeling:

2.3.13.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen

categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke

leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de

Wabo, bedraagt het tarief: € 105,-

2.3.13.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke

verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie

activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving,

als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het

tarief:

2.3.13.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft:: € 105,-

2.3.13.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: € 105,-

 

2.3.14 Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in

twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de

Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een

beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat

voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de

activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.14.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een

beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat

voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de

activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking

heeft.

 

2.3.15 Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief,

2.3.15.1 indien bij de aanvraag een beoordeling van de resultaten van een

vooronderzoek inzake de gesteldheid van de bodem als bedoeld in

NEN 5727 dient plaats te vinden € 30,-

2.3.15.2 indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel

bedoelde aanvraag een onderzoeksrapport betreffende de

bodemgesteldheid moet worden verstrekt als bedoeld in NEN 5740, € 60,-

 

2.3.16 Advies

2.3.16.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk

voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies

moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de

beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het

bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de

aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager

meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college

van burgemeester en wethouders is opgesteld. Begroting

2.3.16.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag

waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij

de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.3.17 Verklaring van geen bedenkingen

2.3.17.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene

maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring

van geen bedenkingen moet afgeven voordat de

omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel

2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.17.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 105,--

2.3.17.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen

bedenkingen moet afgeven: € 52,50

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan

door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een

conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de

eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het

vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges

in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van

de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van

leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of

verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen

2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

2.4.2.1 bij 5 tot 10 activiteiten: € 105,-

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.2 bij 10 tot 15 activiteiten: € 210,-

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.3 bij 15 of meer activiteiten: € 315,-

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1 Teruggaaf als gevolg van niet in behandeling nemen aanvraag omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

Als een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat

geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten, als bedoeld in de

onderdelen 2.3.1.1 niet (verder) in behandeling wordt genomen,

wordt 50 % van de verschuldigde leges in rekening gebracht

2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraagomgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een vergunning voor een project dat geheel of

gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten, doch voor het verlenen van

de vergunning, deze aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken, wordt

50% teruggaaf van de op grond van onderdeel 2.3.1.1 geheven leges

verleend.

2.5.3 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

Indien van een verleende vergunning voor een project dat geheel of

gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten geen gebruik wordt gemaakt

en binnen 1 jaar na verlening van de vergunning, deze vergunning op

schriftelijk verzoek van de aanvrager wordt ingetrokken, wordt

teruggaaf van 50% van de ingevolge onderdeel 2.3.1.1 geheven leges

verleend.

2.5.4 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

2.5.4.1 Indien de gevraagde vergunning voor een project dat geheel of

gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten wordt geweigerd, wordt van de

ingevolge 2.3.1.1 verschuldigde leges 50% in rekening gebracht. De

kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit blijven

volledig verschuldigd.

2.5.5 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen en welstand De aanvrager is de kosten van het advies van de Commissie

Ruimtelijke Kwaliteit en welstand volledig verschuldigd. Van de leges

verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.4, 2.3.16 en 2.3.17

wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Principeverzoeken n.v.t.Principeverzoeken n.v.t.

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de

omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: € 105,-

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1.1 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot herziening of

uitwerking van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 3.1 eerste

lid en artikel 3.6 lid 1 sub b van de Wet ruimtelijke ordening, wordt in

rekening gebracht € 1.500,-

2.8.1.2 Als het college van burgemeester en wethouders op grond van deze

aanvraag (positief) besluit tot het (laten) opstellen van een

voorontwerpbestemmingsplan, wordt naast de leges in artikel 2.8.1.1

in rekening gebracht € 4.800,-

2.8.1.3 Als het college van burgemeester en wethouders besluit tot start van

tervisielegging op grond van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht,

wordt naast de leges op grond van artikel 2.8.1.1 en 2.8.1.2 in rekening

gebracht € 2.470,-

2.8.2 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het

bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 sub a Wet ruimtelijke

ordening wordt in rekening gebracht 50% van de bedragen voor de

respectievelijke fasen genoemd in de artikelen 2.8.1.1 t/m 2.8.1.3.

 

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding

sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening € 45,-

 

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde aanvragen

2.10.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 45,-

2.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot overschrijving van een verleende omgevingsvergunning als bedoeld

in artikel 10.3 van de Bouwverordening € 10,95

2.10.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

om vergunning voor het maken van (handels)reclame als bedoeld in

artikel 4:15 van de APV € 61,-

2.10.3.1 Indien de onder 2.10.3 bedoelde vergunning voor advies wordt

voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, wordt het onder

2.10.3 genoemde bedrag verhoogd met € 43,-

 

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een nieuwe vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 85,00

3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde vergunning ingevolge artikel 30, van de Dranken Horecawet.

Hierbij gaat het om administratieve wijzigingen die geen expliciete controle van de inrichting vragen. €12,50

3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 15,00

3.1.4 Voor de exploitatie van een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:28 van de APV € 45,00

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1 Tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een

evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de APV met een te verwachten

bezoekersaantal tot en met 1.500 personen € 25,00

vanaf 1.500 personen € 75,00

3.2.2 Tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 4:6 van de APV:

3.2.2.1 geldig voor één dag € 12,50

3.2.2.2 geldig voor een aaneengesloten periode van twee of meer dagen doch niet langer dan één week € 20,00

3.2.2.3 geldig voor een aaneengesloten periode ten hoogste één jaar € 70,00

 

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunningaanvraag voor seksinrichting en/of escortbedrijf als bedoeld in Hoofdstuk 3 van de APV Begroting

3.3.1 Voor een aanvraag als bedoeld in 3.3 wordt voorafgaand aan het in

behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager de kosten medegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld.

Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten volledig

verschuldigd.

In de genoemde tarieven worden in elk geval opgenomen:

a. kosten van deskundigen, indien en voor zover die deskundigen dienen

te worden ingeschakeld, een en ander met een bedrag van de

voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de

aanvrager medegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een

begroting, die ter zake door of vanwege het college van burgemeester

en wethouders is opgesteld.

b. de kosten van openbare kennisgeving indien en voor zover deze

noodzakelijk zijn, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan

het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager

medegedeelde publicatiekosten, blijkend uit een begroting, die ter zake

door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

N.v.t.

 

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

N.v.t.

 

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een

inrichting (bijv. een tent) op basis van de Brandbeveiligingsverordening

bedraagt voor inrichtingen waar meer dan 50 mensen gelijktijdig in kunnen

verblijven met een bruto oppervlakte

tot 200 m²: € 25,00

van 200 m² tot 300 m² € 50,00

van 300 m² tot 400 m² € 75,00

van 400 m² tot 500 m² € 100,00

van 500 m² tot 600 m² € 125,00

van 600 m² tot 700 m² € 150,00

van 700 m² tot 800 m² € 175,00

van 800 m² tot 900 m² € 200,00

van 900 m² tot 1000 m² € 225,00

van 1000 m² of meer € 250,00

 

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

3.7.1 tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 14

van de Luchtvaartwet en artikel 5, lid 6, van het Besluit inrichting en gebruik

niet aangewezen luchtvaartterreinen (helikoptervluchten) € 12,50

3.7.2 tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 14, lid 2 onder a, van de Luchtvaartwet en artikel 10, lid 2 van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen (ballonvaarten) € 12,50

3.7.3 tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van geld (o.a. collecte) of goederen als bedoeld in artikel 5:13 van de APV € 5,00

3.7.4 tot het verkrijgen van een ontheffing voor recreatief nachtverblijf buiten een kampeerterrein als bedoeld in artikel 4:18 van de APV € 15,00

3.7.5 tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning ingevolge artikel 5:18 van de APV:

3.7.5.1 geldig voor één dag € 12,50

3.7.5.2 geldig voor een aaneengesloten periode van twee of meer dagen doch niet langer dan één week € 20,00

 

3.7.5.3 geldig voor een aaneengesloten periode van één maand of een gedeelte daarvan, doch langer dan één week € 27,50

3.7.5.4 geldig voor een aaneengesloten periode in één kalenderjaar, welke langer duurt dan vier maanden € 115,00

3.7.6 tot het verkrijgen van een vergunning voor een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 van de APV Begroting

3.7.6.1 Voor een aanvraag als bedoeld in 3.7.6 wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager de kosten medegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld.

Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten volledig

verschuldigd.

In de genoemde tarieven worden in elk geval opgenomen:

c. kosten van deskundigen, indien en voor zover die deskundigen dienen

te worden ingeschakeld, een en ander met een bedrag van de

voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de

aanvrager medegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een

begroting, die ter zake door of vanwege het college van burgemeester

en wethouders is opgesteld.

d. de kosten van openbare kennisgeving indien en voor zover deze

noodzakelijk zijn, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan

het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager

medegedeelde publicatiekosten, blijkend uit een begroting, die ter zake

door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

3.7.7 om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 12,50