Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Woonurgentie |
Citeertitel | Beleidsregel Woonurgentie |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-04-2017 | Nieuwe regeling | 18-04-2017 Elektronisch gemeenteblad Jutter/Hofgeest 29 april 2017 | B17.0142 |
In deze beleidsregels worden dezelfde begrippen gehanteerd als in de Huisvestingsverordening, met aanvulling van de volgende begrippen:
COA: Centraal Orgaan opvang Asielzoekers.
Herstructureringskandidaat: de woningzoekende die inwoner is en zijn woonruimte heeft of zal moeten verlaten in verband met de renovatie of onbewoonbaarheid van de huidige woonruimte.
Huisvestingsverordening: de Huisvestingsverordening Zuid-Kennemerland/IJmond, gemeente Velsen 2017.
Mantelzorg: hulp ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen, opvang, jeugdhulp, het opvoeden en opgroeien van jeugdigen en zorg en overige diensten als bedoeld in de Zorgverzekeringswet, die rechtstreeks voortvloeit uit een tussen personen bestaande sociale relatie en die niet wordt verleend in het kader van een hulpverlenend beroep.
Slachtoffer van huiselijk geweld: woningzoekende die verblijft in een voorziening voor tijdelijke opvang van personen die, in verband met problemen van relationele aard of geweld zijn woonruimte heeft verlaten.
Sociaal statuut: overeenkomst tussen de woningcorporaties en hun huurders waarin een aantal algemeen geldende regels is neergelegd ten aanzien van de belangen van huurders die met sloop of renovatie te maken krijgen.
Zorgcliënt: de woningzoekende die inwoner is en woonruimte heeft of zal moeten verlaten in verband me uitstroom naar zelfstandige woonruimte uit een woonvorm op sociaal, maatschappelijke of medische terrein waarmee burgemeester en wethouders afspraken hebben gemaakt.
In artikel 9 van de Huisvestingsverordening Zuid-Kennemerland/IJmond, gemeente Velsen 2017, is bepaald dat bij het verlenen van huisvestingsvergunningen voorrang kan worden gegeven aan een woningzoekende waarvoor het dringend noodzakelijk is dat in zijn behoefte aan woonruimte wordt voorzien. Een woningzoekende die met voorrang in aanmerking wil komen voor een huisvestingsvergunning kan een verzoek indienen om ingedeeld te worden in een urgentiecategorie. In deze beleidsregel is bepaald welke regels gelden bij de behandeling van zo’n verzoek.
Artikel 3 Aanwijzen medisch deskundige
Het college wijst een sociaal medisch deskundige aan als indicerend orgaan
Artikel 4 Categorieen woningzoekende
In artikel 9 van de Huisvestingsverordening is te lezen dat de volgende categorieën woningzoekende in aanmerking kunnen komen voor een woonurgentie:
Artikel 5 Geldigheid van urgentie
Een urgentieverklaring is geldig in de IJmond, met uitzondering van de urgentieverklaring van de vergunninghouder. De vergunninghouder wordt door het COA aan de gemeente voorgedragen.
Artikel 6 Toetingscriteria voor slachtoffer van huiselijk geweld (categorie 1)
Een urgentie voor de categorie 1 woningzoekende wordt verstrekt op voordracht van een instelling waar het college afspraken mee heeft gemaakt.
Artikel 7 Toetsingscriteria voor mantelzorgontvanger en - verlener (categorie 2)
Een urgentie voor de categorie 2 woningzoekende wordt verstrekt wanneer de woningzoekende voldoet aan de volgende criteria:
- De zorgverlening vloeit voort uit een tussen betrokken personen bestaande sociale relatie, die de gebruikelijke hulp van huisgenoten voor elkaar overstijgt.
Artikel 8 Toetsingscriteria voor vergunninghouder (categorie 3)
Een urgentie voor de categorie 3 woningzoekende wordt verstrekt wanneer de woningzoekende voldoet aan de volgende criteria:
- de woningzoekende wordt voorgedragen door het COA; en,
- de woningzoekende niet eerder, een aangeboden woonruimte heeft geweigerd
Artikel 9 Algemene toetsingscriteria voor woningzoekende van categorie 4,5,6 en 7
Er dient een directe relatie te bestaan tussen probleem en woning of woonomgeving waarvoor een andere woning in de regio IJmond een oplossing betekent. De huidige woning is niet geschikt (te maken) om het probleem op te lossen. Andere woonruimte is daadwerkelijk de (en enige) oplossing voor het probleem.
De situatie die dringend noodzakelijk maakt dat in de behoefte aan woonruimte wordt voorzien moet buiten de schuld van betrokkene zijn ontstaan en deze kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor het ontstaan ervan. Eigen verantwoordelijkheid voor het ontstaan van de situatie kan zowel uit een handelen als een nalaten voortvloeien
Artikel 10 Toetsingscriteria voor woningzoekende die te maken heeft met woonomstandigheden die niet langer dan dire maanden kunnen voortduren (categorie 4)
Woningzoekende heeft te maken met woonomstandigheden die niet langer dan drie maanden kunnen voortduren, zoals:
a. de bruikbaarheid of toegankelijkheid van de woning door ziekte of door lichamelijke of psychische beperkingen ernstig wordt belemmerd (ergonomische belemmering);
b. de huidige woonsituatie ernstige schade veroorzaakt aan de gezondheid;
c omstandigheden waarbij het gaat om zeer ernstige problemen met betrekking tot de huidige woning, bijvoorbeeld levensbedreigend door geweld en/of intimidatie. Ook moet er sprake zijn van een woonsituatie waarbij de woningzoekende in samenhang met zeer ernstige problemen niet meer in staat is zelfstandig te functioneren
Artikel 12 Toetsingscriteria voor woningzoekende die woonruimte heeft moeten verlaten in verband met natuurgeweld of niet door eigen opzet ontstane calamiteiten (categorie 6)
Artikel 13 Toetsingscriteria voor zorgclienten (categorie 7)
Een urgentie voor de categorie 7 woningzoekende wordt verstrekt aan de zorgcliënt:
a. die na behandeling in een instelling weer in staat geacht wordt zelfstandig te kunnen gaan wonen, al dan niet met vervolgbegeleiding vanuit de instelling, of
b. die vanuit zelfstandige woonruimte waarin een bepaalde vorm van begeleiding genoten wordt, doorstroming naar zelfstandige woonruimte nodig heeft én
c. waarvoor in het woonruimteverdeelsysteem als gevolg van wachttijden geen andere woonruimte binnen enkele maanden beschikbaar is; én
d. is voorgedragen door een instelling waar het college afspraken mee heeft gemaakt
Indien een woningzoekende dringend behoefte heeft aan (andere) woonruimte, kan hij aan het college verzoeken hem voorrang te geven bij de afgifte van een huisvestingsvergunning. De hier beschreven procedure geldt voor alle woningzoekenden die een verzoek doen om ingedeeld te worden in een urgentiecategorie, met uitzondering van de volgende categorieën:
Artikel 18 Inspanningsverplichting gemeente en woningcorporaties
Het college en de woningcorporaties gaan de inspanningsverplichting aan de urgent woningzoekende binnen drie maanden na beschikking een woning aan te bieden. De woningtoewijzing zal in de eigen gemeente plaatsvinden, tenzij de situatie een andere oplossing vergt