Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Meppel |
Citeertitel | Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Meppel |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-04-2017 | nieuwe inkoopvoorwaarden | 28-03-2017 Gemeenteblad | 1215479 |
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten met betrekking tot de levering van zaken en/of diensten aan de gemeente Meppel (hierna te noemen opdrachtgever) door de leverancier (hierna te noemen opdrachtnemer) en hierna gezamenlijk partijen genoemd. Onder diensten is in deze algemene voorwaarden de aanneming van werk begrepen.
Artikel 2 Geldigheid aanbod en totstandkoming overeenkomst
Een aanbod van opdrachtnemer is onherroepelijk gedurende een termijn van vijftig dagen nadat het opdrachtgever heeft bereikt, tenzij de uitnodiging van opdrachtgever tot het doen van het aanbod een afwijkende termijn inhoudt. Ingeval van een inschrijving vangt de termijn aan op de dag waarop de inschrijving sluit.
3.1Tegenstrijdigheden in de overeenkomst en bij de overeenkomst behorende documenten zoals tekeningen, modellen en specificaties, die opdrachtnemer ontdekt, of behoort te ontdekken, zullen door hem onverwijld ter kennis gebracht worden aan opdrachtgever. Opdrachtnemer zal daarbij de gevolgen van deze tegenstrijdigheden aangeven en de nakoming van zijn verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst, voor zover noodzakelijk, opschorten totdat de opdrachtgever ter zake heeft beslist.
Onverminderd het recht van opdrachtgever om nakoming te vorderen en onverminderd het recht van opdrachtgever tot ontbinding overeenkomstig artikel 20, heeft opdrachtgever de bevoegdheid om bij iedere tekortkoming van opdrachtnemer met betrekking tot het bepaalde in lid 1 van dit artikel, aan opdrachtnemer een direct opeisbare boete op te leggen tot een maximum van 10 % van de prijs van de gehele opdracht. Deze boete treedt niet in de plaats van en komt niet in mindering op schade aan de zijde van opdrachtgever.
Artikel 6 Facturering en betaling
Op de factuur vermeldt de opdrachtnemer: de wettelijke vereisten waaraan de factuur moet voldoen: naam, adres, postcode, woonplaats, bank/gironummer en de benodigde IBAN- en BIC-gegevens, BTW nummer, KvK-nummer; het factuuradres van opdrachtnemer; het totale factuurbedrag inclusief en exclusief BTW; eventuele nadere in de overeenkomst , opdracht dan wel offerteaanvraag opgenomen bepalingen. Bij niet-vermelding van één of meerdere, of andere relevante gegevens wordt de betalingsverplichting opgeschort tot dat de bedoelde gegevens zijn vermeld. Opdrachtnemer wordt zo spoedig mogelijk in kennis gesteld indien één of meerdere gegevens ontbreken. .
Indien een inspectie, keuring of beproeving zoals bedoeld in dit artikel door toedoen van opdrachtnemer niet op het voorgenomen tijdstip kan plaatsvinden dan wel indien een inspectie, keuring of beproeving moet worden herhaald, komen de daaruit voor opdrachtgever voortvloeiende kosten voor rekening van opdrachtnemer.
Ingeval van afkeuring, zal opdrachtnemer binnen een door opdrachtgever te stellen termijn zorgdragen voor herstel of vervanging van de geleverde zaken, zonder enige aanspraak van opdrachtnemer op vergoeding. Indien opdrachtnemer niet aan deze verplichting voldoet binnen de gestelde termijn, is opdrachtgever gerechtigd de benodigde zaken van een derde af te nemen, dan wel zelf maatregelen te nemen of maatregelen door een derde te laten nemen voor rekening en risico van opdrachtnemer.
Artikel 10 Kwaliteit en Garantie
Opdrachtnemer garandeert dat het geleverde beantwoordt aan de overeenkomst en dat de zaken en/of diensten beschikken over de eigenschappen en specificaties die zijn overeengekomen, vrij zijn van gebreken, geschikt zijn voor het aan opdrachtnemer kenbaar gemaakte doel en voldoet aan de wettelijke eisen en overige overheidsvoorschriften alsmede aan de eisen van de binnen de branche gehanteerde veiligheids- en kwaliteitsnormen, alle zoals deze gelden op het moment van levering.
Opdrachtnemer garandeert dat de zaken geheel compleet en voor gebruik gereed zijn. Hij zorgt ervoor dat onder meer alle onderdelen, hulpmaterialen, hulpstukken, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen en instructieboeken, die noodzakelijk zijn voor het realiseren van het door opdrachtgever schriftelijk aangegeven doel, worden meegeleverd, ook indien zij niet met name zijn genoemd.
Opdrachtnemer verbindt zich alle gebreken die zich aan de geleverde zaken en/of diensten voordoen na de aflevering of voltooiing en gedurende een in de opdracht dan wel overeenkomst bepaalde periode vanaf de ingebruikstelling van het object waaraan of waarvoor de levering verricht is voor haar rekening binnen de door opdrachtgever bij aanzegging gestelde redelijke termijn weg te nemen door herstel, vervanging of aanvulling. Deze garantie geldt niet indien blijkt dat deze gebreken het gevolg zijn van een normale slijtage of onoordeelkundig gebruik.
Bij gehele of gedeeltelijke vervanging van de geleverde zaken of diensten, begint voor het vervangen deel de hiervoor vermelde periode opnieuw te lopen. Opdrachtnemer blijft aansprakelijk voor verborgen gebreken die eerst na voornoemde periode blijken. Gehele of gedeeltelijke vervanging leidt in geen enkel geval tot het verlies voor opdrachtgever van rechten en aanspraken die zij met betrekking tot de (gedeeltelijk) vervangen zaken en/of diensten had.
Bij gebreke van behoorlijke nakoming en/of bij gebreke van nakoming binnen de gestelde termijn alsmede in spoedeisende gevallen, heeft opdrachtgever het recht voor rekening en risico van opdrachtnemer het nodige te verrichten of door derden te doen verrichten, mits de opdrachtnemer hiervan zo spoedig mogelijk in kennis wordt gesteld.
Artikel 11 Intellectuele en industriële eigendomsrechten
Opdrachtnemer garandeert dat de gekochte zaken en toebehoren alsmede de geleverde diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen en zekerheden, waaronder octrooirechten, merkrechten, modelrechten, auteursrechten of andere rechten van derden.
Ten aanzien van de door opdrachtgever verstrekte tekeningen, ramingen, schema’s, ontwerpen en dergelijke behoudt opdrachtgever zich naast het eigendomsrecht ook het auteursrecht voor. Deze mogen zonder de uitdrukkelijke toestemming van opdrachtgever noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd en/of aan derden worden getoond of ter hand gesteld of door opdrachtnemer worden gebruikt ter vervaardiging van zaken of uitvoering van werken waarop deze betrekking hebben.
Artikel 12 Tekortkomingen en overmacht
Het onder lid 1 bepaalde laat een beroep op overmacht van de kant van opdrachtnemer onverlet. Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, ziekte van personeel, verlate aanlevering of ongeschiktheid van materialen, tekortkoming van door opdrachtnemer ingeschakelde derden, liquiditeits- en/of solvabiliteitsproblemen aan de zijde van opdrachtnemer.
Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op overmacht beroepen indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk op het moment dat hij had moeten presteren, onder overlegging van de nodige bewijsstukken, de wederpartij schriftelijk van een dergelijk beroep op overmacht in kennis stelt.
Indien enige partij door overmacht definitief in de onmogelijkheid verkeert te presteren, of indien de overmachtperiode langer dan 30 dagen heeft geduurd of naar redelijkerwijs te verwachten is tenminste 30 dagen zal duren, heeft de andere partij het recht de overeenkomst door middel van een schriftelijke verklaring met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, zonder dat daarbij enig recht op schadevergoeding voor partijen zal ontstaan.
Artikel 14 Aansprakelijkheid en verzekering
Opdrachtnemer is jegens opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade die ontstaat in verband met de uitvoering van de verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst. Deze aansprakelijkheid strekt zich mede uit jegens natuurlijke en/of rechtspersonen werkzaam voor of bij opdrachtgever alsmede derden waarmee opdrachtgever verplichtingen is aangegaan.
Door opdrachtgever ter beschikking gestelde dan wel voor rekening van opdrachtgever door opdrachtnemer aangeschafte of vervaardigde materialen, tekeningen, modellen, instructies, specificaties en overige hulpmiddelen blijven eigendom van opdrachtgever c.q. worden eigendom van opdrachtgever op het moment van aanschaf of vervaardiging.
Verandering aan bedoelde hulpmiddelen evenals het aanwenden van deze hulpmiddelen voor of in verband met enig ander doel dan de levering aan opdrachtgever, is slechts toegestaan na voorafgaande schriftelijke goedkeuring van opdrachtgever. Goedkeuring laat de garantieverplichtingen van opdrachtnemer evenwel onverlet.
Indien een wijziging naar het oordeel van opdrachtnemer gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en/of tijdstip van levering, is hij verplicht, alvorens aan de wijziging gevolg te geven, opdrachtgever hieromtrent zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 dagen na de kennisgeving van de verlangde wijziging, schriftelijk te informeren. Indien deze gevolgen voor de prijs en/of levertijd naar het oordeel van opdrachtgever onredelijk zijn, zullen partijen hierover in overleg treden. Indien dit overleg niet tot overeenstemming leidt kan opdrachtnemer daaraan geen rechten ontlenen en neemt opdrachtgever daardoor geen plichten op zich anders dan voortvloeien uit de bestaande overeenkomst.
Indien opdrachtnemer van mening is dat er meer uren en/of kosten moeten worden gemaakt dan is overeengekomen, is deze gehouden opdrachtgever daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk in kennis te stellen. Pas na schriftelijk accorderen daarvan door opdrachtgever is er sprake van meerwerk dat voor betaling in aanmerking komt.
Artikel 18 Orde, veiligheid en milieu
Opdrachtnemer en zijn werknemers evenals door hem ingeschakelde derden zijn gehouden wettelijke veiligheids-, gezondheids-, en milieuvoorschriften in acht te nemen. Ook eventuele bedrijfsvoorschriften en reglementen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu van opdrachtgever dienen te worden opgevolgd.
Onverminderd alle andere rechten of vorderingen is opdrachtgever bevoegd de overeenkomst door een schriftelijke verklaring zonder nadere ingebrekestelling, geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder rechterlijke tussenkomst en/of betalingsverplichtingen op te schorten en/of uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk voor rekening van opdrachtnemer aan derden op te dragen zonder dat opdrachtgever tot enige schadevergoeding gehouden is indien: -opdrachtnemer tekort schiet in de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst; -opdrachtnemer in staat van faillissement wordt verklaard of aan hem, al dan niet voorlopig, surseance van betaling wordt verleend; -door of vanwege opdrachtnemer enig voordeel is aangeboden of verschaft aan personeel, medewerkers of vertegenwoordigers van opdrachtgever.
Artikel 21 Toepasselijk recht en geschillen
Indien opdrachtnemer bij onherroepelijke rechterlijke uitspraak over de uitvoering van een overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, volledig of in overwegende mate in het ongelijk wordt gesteld, is opdrachtnemer de door opdrachtgever in alle instanties werkelijk gemaakte proceskosten aan opdrachtgever verschuldigd, behoudens voor zover opdrachtnemer aantoont dat deze kosten onredelijk hoog zijn.
AANVULLENDE VOORWAARDEN INZAKE AANGAANDE DE AANNEMING VAN WERK
Artikel 22 Toepasselijkheid /aanvullende definities
Deze aanvullende voorwaarden zijn van toepassing op aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten aangaande het verrichten van werkzaamheden en het aannemen van werk door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever. Naast deze aanvullende voorwaarden zijn de algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente Meppel op vorenbedoelde aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten van toepassing, tenzij hiervan in de aanvullende voorwaarden of anderszins uitdrukkelijk of door de aard van de artikelen wordt afgeweken. Voor de toepassing van deze voorwaarden dient men onder personeel van opdrachtnemer mede te verstaan derden die door opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst(en) zijn betrokken.
In deze aanvullende inkoopvoorwaarden wordt verstaan onder materialen: zaken die worden verwerkt in de tot stand te brengen stoffelijke objecten, ofwel worden gebruikt bij de uitvoering van het werk, met uitzondering van de te gebruiken werktuigen; en onder werktuigen: alle voertuigen, gereedschappen, uitrustingsstukken, kranen, steigerwerk en onderdelen daarvan, verbruiksartikelen en dergelijke, die opdrachtnemer gebruikt bij de uitvoering van de overeenkomst, uitgezonderd de zaken die verwerkt dienen te worden in de tot stand te brengen stoffelijke objecten.
Artikel 23 Werkzaamheden op het terrein /in de gebouwen van opdrachtgever
Opdrachtnemer dient, voordat hij met de uitvoering van de overeenkomst een aanvang maakt, zich op de hoogte te stellen van de omstandigheden op het terrein en in de gebouwen van opdrachtgever waar door opdrachtnemer werkzaamheden moeten worden verricht of die uitvoering van de overeenkomst kunnen beïnvloeden.
Opdrachtnemer en zijn personeel dienen zich voordat met de uitvoering van de overeenkomst een aanvang wordt gemaakt op de hoogte te stellen van de inhoud van de op het terrein en in de gebouwen van opdrachtgever geldende voorschriften en reglementen, onder andere inzake veiligheid, gezondheid en milieu, en zich dienovereenkomstig te gedragen. Een exemplaar van voornoemde voorschriften en reglementen wordt op verzoek van opdrachtnemer door opdrachtgever ter beschikking gesteld.
Artikel 24 Personeel, werktuigen en materialen
Opdrachtgever heeft de bevoegdheid tot inspectie en keuring van de in lid 3 van dit artikel genoemde materialen en werktuigen en tot identificatie van het personeel dat door opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst wordt betrokken. Bij een gehele of gedeeltelijke afkeur is opdrachtnemer verplicht tot onverwijlde vervanging van de afgekeurde materialen en werktuigen.
Artikel 25 Onderaanneming van werk
Opdrachtnemer is verplicht: - een G-rekening te openen in de zin van de Wet Ketenaansprakelijkheid ten behoeve van betaling van de verschuldigde sociale premies, omzet- en loonbelasting inclusief de premies volksverzekering door opdrachtgever.
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel d.d. 28 maart 2017.