Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
IJsselstein

Reglement Burgerlijke Stand IJsselstein 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieIJsselstein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand IJsselstein 2017
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand IJsselstein 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Burgerlijk Wetboek, boek 1, art. 16

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-04-201701-01-2017nieuwe regeling

28-03-2017

Gemeenteblad-2017-68086

424508

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand IJsselstein 2017

Reglement met bepalingen over ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 16, boek1 Burgerlijk Wetboek, ook wel ABS genoemd;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: de buitengewoon ambtenaar als bedoeld in artikel 16, lid 3, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, ook wel BABS genoemd;

  • e.

    gemeentehuis: plaats die bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig is aangewezen.

  • f.

    rechtsfeit: onder het begrip rechtsfeit wordt in dit reglement verstaan: een huwelijk, eengeregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Voor benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand komen uitsluitend in aanmerking medewerkers die werkzaam zijn binnen het proces Klant van de UW samenwerking. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is binnen het Proces Klant.

  • 2.

    Voor benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand komen in aanmerking personen die niet werkzaam zijn binnen het proces Klant van de UW samenwerking.

  • 3.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van slechts één enkelrechtsfeit in de gemeente IJsselstein, kunnen ook derden worden benoemd mits het niet een spoed-, balie-; bijzonder huis- of kosteloos rechtsfeit betreft.

Artikel 3 Benoemingsperiode

De benoeming van de ambtenaren van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 1, vindt plaats voor de periode dat zij in dienst zijn van de gemeente.

De benoeming van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 2, vindt plaats onder de volgende voorwaarden:

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt in vaste of in tijdelijke dienst benoemd, zie ook de rechtspositieregeling voor de buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluitte bepalen periode benoemd;

  • 3.

    Raadsleden kunnen maximaal voor de periode dat zij raadslid zijn van de gemeente IJsselstein totbuitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd;

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie alsburgemeester of wethouder van de gemeente IJsselstein vervullen, tot buitengewoon ambtenaarvan de burgerlijke stand worden benoemd; Bij tussentijds aftreden van een burgemeester of wethouder, zijn zij bevoegd tot drie maanden na hun aftreden de reeds voor hun aftreden geplande huwelijken te voltrekken.

  • 5.

    Voor personen die eenmalig een huwelijk of partnerschap in de gemeente IJsselstein zullen sluiten geldt de benoeming voor de dag waarop dit rechtsfeit plaatsvindt, onder voorwaarde dat die persoon reeds benoemd en beëdigd is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente en wier benoeming en beëdiging nog niet is verlopen. De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente IJsselstein. Bij aanvraag dienen afschriften van de benoeming en beëdiging te worden overgelegd.

  • 6.

    Wanneer men benoemd is ingevolge lid 1, 2, 3, 4 of 5 van dit artikel, dient beëdiging bij derechtbank plaats te vinden alvorens een rechtsfeit kan worden voltrokken. Na de samenstelling van de nieuwe raad en het nieuwe college wordt éénmalig geïnventariseerd wie hiervoor in aanmerking wil komen, de dossiers samengesteld en een collectieve afspraak bij de rechtbank ingepland. Daarna kan men zich één maal per jaar, vóór 1 april aanmelden, en worden zo spoedig mogelijk na 1 april de dossiers samengesteld en een collectieve afspraak bij de rechtbank ingepland

  • 7.

    Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement wordengeëerbiedigd.

  • 8.

    Het college kan nadere regels stellen omtrent de benoembaarheid van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Locatie

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 2.

    De huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4 en artikel 5 van de Wet rechten burgerlijke stand vinden plaats in een daartoe aangewezen gemeentehuis.Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken, kan worden aangewezen elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de Gemeente IJsselstein onder voorwaarde dat aanwijzing van een vaste locatie tot gemeentehuis geschiedt door het college van Burgemeester en Wethouders.

  • 3.

    Als vaste locatie zijn verschillende huizen der gemeenten aangewezen.

  • 4.

    Op de gemeentehuizen waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt kunnen alle werkzaamheden van de burgerlijke stand betreffende worden verricht. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt door Burgemeester en Wethouders. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan de regisseur van het proces Klant. In de aangewezen gemeentehuizen voor incidenteel gebruik kunnen slechts huwelijken worden gesloten, partnerschappen worden geregistreerd of omzettingen geschieden. Als voor een locatie voor de derde achtereenvolgende keer een verzoek wordt ontvangen om deze locatie aan te wijzen als gemeentehuis voor incidenteel gebruik zal het worden behandeld als verzoek om het aan te wijzen als vaste locatie.

  • 5.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar en de locatiebeheerder een schriftelijke overeenkomst hierover hebben afgesloten en bij de gemeente hebben ingeleverd. In deze schriftelijke overeenkomst staan de voorwaarden voor aanwijzing tot gemeentehuis. In de schriftelijke overeenkomst moeten minimaal de hieronder genoemde algemene voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis zijn gewaarborgd.

Algemene voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

De veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd.

Het begrip gemeentehuis is binnen de gemeente IJsselstein ruim uitgelegd. Als gemeentehuis kan elke plaats binnen de grenzen van de gemeente worden aangewezen en dit hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. De aanwijzing van een gemeentehuis voor incidenteel gebruik mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden hoe ook genaamd.

De eigenaar dan wel gebruiker van de locatie schriftelijk toestemming heeft verleend;

Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan een al aangewezen gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk acht weken vóór de huwelijkssluiting schriftelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt.

De beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting wordt bepaald door de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis.

Het bruidspaar onderzoekt of er een gebruikersvergunning noodzakelijk is en regelt dit zo nodig. Dit is bijvoorbeeld het geval als er meer dan 50 gasten aanwezig zijn.

De tot gemeentehuis aangewezen locatie dient voor de duur van de huwelijkssluiting voor iedereen vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn. In de tot trouwzaal bestemde ruimten mag gedurende de gehele plechtigheid niet worden gerookt.

De gemeente is niet verantwoordelijk voor het regelen van parkeervoorzieningen ter plaatse. Dit dient geregeld te worden door de hoofdbewoner/eigenaar.

Indien de beheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt is deze geheel voor rekening van het bruidspaar.

Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in nauw overleg met de beheerder. In ieder geval dienen een tafel, stoelen, voldoende verlichting en voldoende vluchtwegen aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan voor de gemeente reden zijn de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

De gemeente IJsselstein is niet aansprakelijk voor de door huwelijkspartners, bezoekers behorend tot de bruiloftsgasten, of derden geleden schade, hoe dan ook genaamd als gevolg van of in verband met het gebruik van de locatie.

Artikel 5 Leiding burgerlijke stand

De regisseur proces Klant is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Reservering huwelijk

Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd.

Artikel 7 Wijze huwelijksvoltrekking voor kosteloze huwelijken

Voor de huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand gelden de volgende beleidsregels:

 

Beleidsregels kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen

 

Iedere gemeente met meer dan 10.000 inwoners is volgens artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand verplicht minimaal 2 tijdstippen beschikbaar te stellen om kosteloos te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. De gemeente moet bij een kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap minimaal " een kosteloze ceremonie” houden die invulling geeft aan het wettelijk recht gratis te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.

In deze beleidsregels staan de criteria die gelden als het (bruids)paar kiest om in IJsselstein te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan op een kosteloos tijdstip.

 

Van (Bruids)paren die gebruik willen maken van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap op een kosteloos tijdstip moet tenminste één van de partners ingezetene (zoals bedoeld in artikel1.1 onder f van de wet Basis Registratie Personen <BRP>) zijn van de gemeente IJsselstein;

Bruidsparen of partners kunnen alleen een kosteloos huwelijk of een geregistreerd partnerschap krijgen op een in het Reglement burgerlijke stand IJsselstein genoemd tijdstip;

 

Tijdens ‘de kosteloze ceremonie’ zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het ‘jawoord’ en ondertekenen van de akte bij een huwelijk en het tekenen van de akte bij een geregistreerd partnerschap;

 

Voorafgaand aan de ceremonie vindt er géén gesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk of het geregistreerd partnerschap zal gaan voltrekken;

 

Er wordt geen toespraak gehouden;

 

Er wordt geen bode ingezet;

 

Het huwelijk of geregistreerde partnerschap wordt voltrokken in kamer 0.40 in het stadhuis, Overtoom 1 te IJsselstein, er wordt dus geen gebruik gemaakt van de raadzaal;

 

In de daarvoor beschikbare gestelde ruimte mogen maximaal 10 personen (inclusief het bruidspaar, de getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand) aanwezig zijn;

 

Het huwelijk of het geregistreerde partnerschap zal worden voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand van het proces Klant;

Er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een ambtenaar die het huwelijk of het partnerschap zal sluiten;

 

Het geven van een persoonlijke invulling aan de ceremonie, zoals bijvoorbeeld een toespraak, het afspelen van muziek, het drinken van champagne of bijvoorbeeld het strooien van rijst is niet toegestaan.

Artikel 8 Salaris

De afspraken over het salarisvoor het voltrekken van huwelijken door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn opgenomen in de Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente IJsselstein.

Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 3 lid 3, 4, en 5 van ditreglement hebben geen recht op salaris van de gemeente IJsselstein. Omdat de leges metbetrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijnoorsprong vindt in (de organisatie van) het totale instituut, worden aan het (bruids)paar wel de volledige kosten in rekening gebracht.

Artikel 9 Openstelling

Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

voor werkzaamheden met uitzondering van huwelijksvoltrekkingen, geopend maandag toten met vrijdag tussen 08.30 en 12.30 uur, op woensdag en vrijdag tussen 13.30 en 17.00 uur en woensdag en vrijdag tussen 18.00 en 20.00 uur. Tijdens deze openingstijden wordt er op afspraak gewerkt.

Het bureau voor de burgerlijke stand is geopend voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties:

 

de raadzaal:

op maandag tot en met vrijdag om 10.00, 11.00, 13.00, 14.00, 15.00 en 16.00 uur;

en op zaterdag om 11.00, 12.00 en 13.00 uur;

 

burgerzaal om 10.00, 11.00, 13.00, 14.00, 15.00 en 16.00 uur en op zaterdag om 11.00,12.00 en 13.00 uur;

 

op locaties als bedoeld in artikel 4, lid 2 en lid 3 op de hele uren en elke dag met uitzondering van de zondag, mits er een BABS beschikbaar is;

voor de kosteloze ceremonie zoals benoemd in artikel 7: op het stadhuis op maandag om 09.00 uur en om 09.15 uur waarbij het tijdstip van 09.15 uur pas kan worden geboekt als die maandag er al een andere afspraak voor het tijdstip van 09.00 uur is vastgelegd.

 

Het bureau is gesloten indien de in lid 1 of 2 onder a vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnen wet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

 

Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureauregulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

 

Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau burgerlijke stand.

 

In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 10 Slotbepalingen

Dit reglement kan worden aangehaald als het Reglement Burgerlijke Stand 2017.

 

Dit reglement treedt in werking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente IJsselstein van 28 maart 2017.

J.Pol

De secretaris

mr. P.J.M.van Domburg

De burgemeester

Toelichting Reglement Burgerlijke Stand IJsselstein 2017

Inleiding

Het reglement burgerlijke stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap kan worden geregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk. Voorts heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als gemeentehuis, speciaal voor het sluiten van huwelijken en het registreren van partnerschappen of het omzetten van een partnerschap in een huwelijk.

In het reglement is als begrip voor de trits huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van eengeregistreerd partnerschap in een huwelijk, gekozen voor het begrip "rechtsfeit". Daarmee wordt de

veelvuldige herhaling in de uitgebreide tekst voorkomen. Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis kan op verzoek van hen die een rechtsfeit wensen, plaatsvinden. Het aanwijzen is echter wél aan grenzen gebonden.

Voorts stelt het reglement voorwaarden aan de benoemingen en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen gelegd van burgemeester en wethouders (Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, nr. 555). Tevens is het college van burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand blijven op grond van de wet echter zelfstandig verantwoordelijk voor de inhoud van hun werkzaamheden. De wet bepaalt voorts dat burgemeester en wethouders een reglement burgerlijke stand dienen vast te stellen.

Artikel 1. Begripsbepaling

Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement. Met name wordt het onderscheid tussen deambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand explicietgemaakt (artikel 16, Boek 1 Burgerlijke Wetboek).

De bevoegdheid tot aanwijzen van een gemeentehuis berust op grond van de vigerende Gemeentewet door de dualisering tegenwoordig bij het college.

Bepaalde bevoegdheden zijn onder gemandateerd. De bestaande aanwijzingen wordengeëerbiedigd.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel wordt bepaald wie tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente IJsselstein kan worden benoemd. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis. Om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen, bepaalt lid 1 dat alleen personen die werkzaam zijn binnen proces Klant tot ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS) kunnen worden benoemd.

In tegenstelling tot de ABS wordt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) specifiek benoemd voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties. Iedereen die volledig handelingsbekwaam is, kan in principe worden benoemd tot BABS.

IJsselstein kent de mogelijkheid om een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente is benoemd en welke benoeming (en hun beëdiging) niet is verlopen, te benoemen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit.

N.B: De Commissie voor Advies betreffende de Burgerlijke Staat en de Nationaliteit heeft in een Officiële Mededeling (OM 1/2001) geadviseerd om "in situaties waarin de ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn functie neerlegt of waarin zijn benoeming door tijdsverloop eindigt en betrokkene eerst op een later tijdstip opnieuw in die hoedanigheid benoemd wordt, waardoor er sprake is van een onderbreking in de uitoefening van zijn taken, ter gelegenheid van de nieuwe benoeming betrokkene opnieuw de eed of de belofte te laten afleggen". Gemeente IJsselstein conformeert zich aan dit advies.

Artikel 3 Benoemingsperiode

In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (B) ABS voor een bepaalde periode kan worden benoemd.

De benoeming tot ABS is verbonden aan de periode dat de ABS onafgebroken werkzaam is binnen het proces Klant. Dit betekent dat op het moment dat de medewerker niet meer werkzaam is binnen dit proces de benoeming van rechtswege vervalt.

De benoeming tot BABS vindt plaats in vaste of in tijdelijke dienst.

De BABS die structureel huwelijken sluit, doet dit volgens inroostering. De BABS voltrekt zowel huwelijken tussen personen van hetzelfde geslacht als tussen personen van verschillend geslacht.

Op verzoek van een (bruids)paar is het mogelijk iemand voor één dag tot BABS te benoemen om het huwelijk of de partnerschapsregistratie te sluiten. Om misbruik van dit artikel te voorkomen, is de voorwaarde opgenomen dat het huwelijk of de partnerschapsregistratie in de Gemeente IJsselstein plaatsvindt.

De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd voor de voltrekking van een enkelrechtsfeit in de zin van artikel 3 lid 3,4,5 van dit reglement, zal geassisteerd worden door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente, deze ervaren BABS

ontvangt hiervoor een vergoeding van de helft van de normale vergoeding.

Om adequaat te kunnen handelen, is de benoeming tot (B)ABS gemandateerd aan de regisseur van het proces Klant.

Artikel 4 Locatie

Dit artikel geeft aan waar de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenarenvan de burgerlijke stand wettelijk hun taken dienen uit te oefenen.

Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is de gemeente IJsselstein verplicht minimaaltwee keer per week de gelegenheid te geven op basis van dit artikel een kosteloos huwelijk of partnerschap te kunnen sluiten. Deze huwelijken en partnerschappen vinden op eenvoudige wijze plaats in een spreekkamer in het Stadskantoor (zie artikel 7).

Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is binnen de gemeente IJsselstein ruim uitgelegd. Als gemeentehuis wordt elke plaats binnen de grenzen van de gemeente beschouwd en hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. Deze ruimere interpretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere interpretatie niet rechtelijk wordt vernietigd, is het geoorloofd. Aan de plaats waar huwelijken kunnen worden gesloten zijn een aantal voorwaarden verbonden.

De eigenaar/gebruiker van de plaats moet toestemming geven: deze toestemming moet bij het bespreken van het huwelijk bij de gemeente schriftelijk worden gegeven. In die toestemmingsovereenkomst moeten minimaal de in artikel 4 genoemde voorwaarden worden geborgd.

Een van de voorwaarden is dat de veiligheid van de (B)ABS moet gewaarborgd zijn: ter bescherming van de (B)ABS die het huwelijk sluit, mag de (B)ABS na overleg met de leiding van de burgerlijke stand weigeren het huwelijk te sluiten als de (B)ABS van mening is dat de veiligheid niet is gewaarborgd.

Artikel 5 Leiding burgerlijke stand

De regisseur van het proces Klant heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand. De (B)ABS is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem wettelijk opgelegde verplichtingen. Hij staat dan ook als zodanig niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van zijn ‘werkgever’ en dus ook niet tot de regisseur van het proces Klant. Alleen de rechter kan hem bevelen geven. De (B)ABS is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de (B)ABS als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.

Artikel 6 Reservering huwelijk

Praktische redenen hebben geleid tot opname van deze bepaling.

Artikel 7 Wijze huwelijksvoltrekking voor kosteloze huwelijken

De huwelijken als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden zonder ceremoniedoor een toegewezen (B)ABS gesloten in een spreekkamer in het Stadskantoor. De wetgever heeft in1897 dit artikel in de wet opgenomen om financieel minder draagkrachtigen toch in de gelegenheid testellen te trouwen. Het huwelijk is dan wel kosteloos voor het (bruids)paar maar de kosten voor de gemeente lopen gewoon door. In de loop der jaren is gebleken dat men vaak om andere redenen dan financiële draagkracht kiest voor het kosteloze huwelijk. Om de kosten voor de gemeente binnen de perken te houden is opgenomen dat de kosteloze ceremonie een aantal beperkingen kent en dus een sober karakter zal hebben. Steeds vaker zijn er (bruids)paren die geen enkele binding hebben met IJsselstein maar wel hier kosteloos willen trouwen. Om deze trend tegen te gaan is opgenomen dat minimaal één van de aanstaande partners ingezetene van de gemeente IJsselstein moet zijn.

Artikel 8 Salaris

Het is niet de bedoeling om personen die door partijen zelf worden aangebracht om hun huwelijk tevoltrekken of hun partnerschap te laten registreren dan wel om te zetten, te betalen voor hun honoraire diensten. Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen.

De noodzaak tot vastlegging geldt ook voor de vraag of de kosten voor het tot stand komen van eenrechtsfeit niet gereduceerd kunnen worden nu partijen zelf een buitengewoon ambtenaar aanbrengendie voorts geen vergoeding krijgt voor zijn of haar diensten. Opgemerkt zij hier dat de leges metbetrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijnoorsprong vindt in (de organisatie van) het totale instituut.

Artikel 9 Openstelling

In dit artikel is de verplichting aan het college om op grond van artikel 1:16c BW een regeling voor de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te treffen, uitgewerkt. Met uitzondering van de huwelijken verricht de ABS de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van het KCC. Om praktische redenen vindt de “melding voorgenomen huwelijk” in principe alleen plaats op afspraak.

In lid 2 zijn de tijden voor huwelijksvoltrekking opgenomen. Voor de verschillende vormen van huwelijkssluiting gelden vaste dagen en tijdstippen. Huwelijken die op locatie worden gesloten, kunnen, en met uitzondering van de zondag, elke dag worden gesloten. Om de roostering van de BABS-en goed te kunnen doen moet het aanvangstijdstip wel op het hele uur worden ingepland.