Organisatie | IJsselstein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2017 |
Citeertitel | Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-04-2017 | nieuwe regeling | 06-04-2017 | 432988 |
Paragraaf 2 Ambtelijke bijstand
Artikel 2 Verzoek om ambtelijke bijstand
De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de gemeentesecretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand verlenen.
Artikel 4 Weigering verzoek ambtelijke
Indien het verzoek om bijstand door de gemeentesecretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan het presidium.
Paragraaf 3 Fractieondersteuning
Artikel 6 Materiële en faciliterende ondersteuning
De fracties, zoals bedoeld in het Reglement van Orde voor de gemeenteraad, hebben recht op materiële en faciliterende ondersteuning ten behoeve van het functioneren van de fractie zoals nader gespecificeerd in de bij deze verordening horende toelichting.
Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33 van de Gemeentewet. Het legt expliciet vast dat de raad en individuele raadsleden een recht op ambtelijke bijstand hebben.
Voor in de raad vertegenwoordigde groeperingen bestaat daarnaast een recht op fractieondersteuning. De uitwerking van deze rechten moet bij verordening worden geregeld.
Artikel 33 van de Gemeentewet laat buiten twijfel dat raadsleden, dus ook die behoren tot een minderheid in de raad, recht hebben op ambtelijke bijstand. Alle raadsleden kunnen dus een beroep doen op deze verordening.
Indien het gaat om het verzoek om informatie van feitelijke aard, dan wel inzage in of afschrift van documenten, kan een raadslid contact opnemen met de griffier die de gemeentesecretaris kan vragen het verzoek uit te zetten bij een ambtenaar uit de reguliere ambtelijke organisatie. Gemeentesecretaris en griffier kunnen uiteraard onderling afspraken maken over afhandeling van relatief eenvoudige verzoeken. Het begrip document wordt hier overigens gebruikt in de betekenis die het in de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) heeft. Met openbaarheid wordt bedoeld openbaar in de zin van de WOB. Voor niet openbare documenten wordt een regeling gegeven in de artikelen 25, 55 en 86 van de Gemeentewet. Er is voor gekozen om de griffier te benoemen als centrale functionaris. Omdat de griffier geen zeggenschap heeft over de reguliere ambtelijke organisatie zal de gemeentesecretaris de ambtenaar die de bijstand verleent moeten aanwijzen.
De bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend. Het is niet mogelijk in de verordening hiervoor vaste termijnen op te nemen in verband met de verschillen in aard en omvang van de werkzaamheden voor een verzoek. De griffier ziet er op toe dat er voortgang blijft in het proces.
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een materiële ondersteuning. De ondersteuning kan zich uiten in:
Onder ondersteuning wordt in elk geval niet verstaan het toekennen van een financiële toelage per fractie. De raad kan uiteraard besluiten wel een financiële toelage per fractie in te stellen. Daarbij kan de keuze worden gemaakt tussen een vast bedrag per fractie (ongeacht grootte) of een basisbedrag per fractie, aangevuld met een bedrag per fractielid (gedifferentieerd naar grootte).
De voorwaarde die wordt gesteld aan fractieondersteuning is dat deze wordt aangewend ten behoeve van raadswerkzaamheden. Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaat, kan deze inhoudelijk niet te zeer gedetailleerd geregeld worden.